Lettere øvet nybegynner :) (side 6)

sommerfuglen min har tynn bæsj og spytter ut maten, men ingen kan si hva den feiler.
Vel olga, min nye kampfiskhunn er klar for mammarollen, hun har lagd skumrede og viser seg frem for hannen min. Han tror jeg har svulst eller no, for er en sånn svær kul ved den venstre finnen hans. Men så lenge han ingen nød lider får han kose seg, skal prøve å få frem et kull med han og olga nå snart tenkte jeg, må bare ha ett akvarie til det, synes 96 litern blir litt vel stor. Brukte jo 80 litern sist, det funket greit. Får vel bare ha mindre vann i 96litern.
Har tatt noen bilder av Olga, ho var vist en skikkelig bråkmaker hos de jeg fikk ho av, det ser man oxo på bildene. (ikke knekt nese, men leppa mangler litt)
Dessuten er jeg ganske sikker på at ho har fått hormoner i oppveksten, for fytte grisen å svær dame (derav navnet olga) Håpe ho er like flink mor som pink var.

Planer for venusene ja, tenkt til å kjøpe en slik utepotte/ krukke som jeg skal ha de i ute. Fikk vite at de egentlig kommer fra små dammer oppe på et fjell og at de tåler nesten minusgrader. Vel kommer ikke til å la det være så ille, men ha de ute i sommer og se om det blir yngel ut av noe sånt. Tror nok det vil øke trivselen betraktelig iallefall, men må nok ha fler damer da, tror jeg bare har en kanskje to. Det ville vært kos, masse små venuser
Glemte fullstendig bilder jo
1 leppa til Olga har fått seg en trøkk
2 fine farger på ho og ja ho er svær bare se i forhold til bildet av hannen Hiawatha
3 Hiawatha, tror nok de to vil få fine barn.

Blitz er noe herk, får det lissom aldri helt til.
olga har........... kyssetrut
Tror barna blir superfine
Jammen har ho det, skikkelig smellkysstrut.
Nå er butterfly død :.( aner ikke hva hun døde av heller.
Idag skal jeg se etter krukke/utepotte til å ha venusene i denne sommeren, det tror jeg de kommer til å synes er stas. Men må ha fler hunner da
Har så lyst til å få byttet ut den 200 litern nå så jeg har helt mark, må oxo få satt opp ynglekar til kampfisken. (tror min samboer kommer til å bli sur )
Deilig vær ute å, jeg bare digger lyset av sola.
Nå har jeg handlet krukke til venusene, den er 67cm bred og 50cm dyp, noen som klarer regne ut liter??
Oxo har jeg kjøpt en plante som jeg synes ligner mistenkelig på en sumpplante jeg tenkte å ha i dammen hvis det viser seg å være det
Sjekk nedi jorden om stilkene på planten kommer opp fra et nøttelignende frø. Planten ligner nemlig mistenkelig på stueplanten som står her ved siden av meg. Er det den så heter den Nøttbetelpalme, kan slå opp det latinske om du er interessert. Dessverre så vet jeg ikke om den er helt heldig sammen med fisk. Betelnøttene regnes nemlig som mildt narkotiske, men jeg vet ikke om resten av planten kan skape problem. For ordens skyld; denne får ikke nøtter før den er fullvoksen og det er en del år og meter til.
Nå viser det seg at Butterfly ikke er død likevel, men har ikke sett ho på to dager og idag dukket ho opp igjen. Men ho ser ut som et gjenferd, litt sånn utydelig, akkurat som ho har ei hinne over øynene og kroppen, lurer på hva det kan være jeg??
Vitrine/latrineskap
Galemor
var ikke sikker på hva det heter, derfor jeg skrev ?. men det er jo det samme det står i ett skap med glassdører. :)


Det er nok et vitrineskap, latrine betyr toalett:P
He he ja, mitt lille fisketoalettskap
Min kjære venninne har havnet på sykehuset etter å ha flydd av hesten, regelrett flydd.
Så ble ikke vannbytter idag, men fikk tatt igår, har oxo mørklagt hele karet. Har nå oxo kjøpt medisin, men vil ha noen svar før jeg begynner helle oppi.

Ikke kommet så langt på baljeprosjektet mitt da, men må da evnt ha avrenning så det ikke renner over og fiskene til slutt blir sugd ut og ligger strødd utover bakken :P
Så må jeg nok ha UV lys så ikke vannet blir grønt, da må jeg vel ha pumpa og, så da slenger jeg på med hele sullamitten, pumpe, fontene (kansje med lys i), filter og UV lys.
Hvordan jeg skal gjøre det med planter er noe helt annet, slanger oxo.
Lurt på om jeg skal borre et hull og tre slangene til pumpe etc igjennom, bruke noe netting til å lage kurver til sumpplanter som settes fast på kanten.
Må jo oxo finne ut om den plasten er fiskesikker (ikke dødelig), hvordan jeg skal gjøre det er jeg ikke helt sikker på ennå.
Snegler er kule.
Har nå flyttet sebrasneglen min fra 200 litern over til rekene pga medisinering i det store karret.
Vel her er følgende som skjedde da jeg etter litt tilvenning slapp sebra ut:
Den falt på ryggen, spissen på huset satt seg litt fast, så der satt den da, på rompa. Siden den ikke synes noe om å strekke kroppen langt ut av huset sitt, dyttet jeg den i riktig stilling.
Oooi sa den, snuste lenge og vel på den deilige algekledde grusen. Men plutselig kom det noen forbi i skikkelig rask sneglefart bak den, nesa ut av grusen og prøver snu seg forsiktig for å se. Hallo!!
Det var speedy, posthorn sneglen som bor med rekene, den snudde øyeblikkelig da sebra landet i vannet. Jeg kunne se den tenke: øøøy hvem der??
Men da speedy nesten møtte sebra var det som den fikk kald fot og skyndte seg forbi, litt sånn la la, jeg bare er ute og snegler litt, ser ingenting jeg la la.

Imens har sebra fått seg en fan, en liten reke syntes dette var en kul venn og drev kysset og kysset på denne klumpen. O du min engel. (med rekedialekt, noe som kan minne om norskfransk)

Speedy har blitt litt tøffere igjen og er på vei bort for å hilse på for andre gang, han er litt tøff i trynet og patruljerer hele karet flere ganger daglig, og her kommer det en som er nesten like stor som han og huff ja.
Men igjen trekker han seg like før, kommer opp på siden, så bare oi, nææ se hva jeg fant og plutselig har han kommet seg opp på glasset, i god rekkevidde fra dette udyret som har dumpet ned i karet hans.
Han skyter fart og før sebra vet hva som har skjedd er speedy long gone.

Men nå vil sebbe se hvem dette er og *kremt* hiver seg opp på glasset hun å og snegler etter.

Speedy tar seg en tur rundt hele karet for å sjekke at det ikke er fler monstre her, Men så har han plutselig tatt igjen sebbe som har falt for fristelsen og er nede og snuser på grusen igjen, ååå så deilig, nam nam tenker ho.
Da ser speedy sitt snitt til et bakholdsangrep og sniker seg innpå, men OI, det er jo ikke farlig jo, og OI er jo ei dame jo. Pluselig er all frykt over og speedy klatrer med glatt mine over sebbe sitt skall, stikker hodet ned og sier, titt tei . Sebbe ser litt mistenktsomt på han før hun igjen begraver nesa i grusen, speedy skynder seg vekk, se her, se her ivrer han og viser frem planten han liker spise på og her, se her ivrer han videre mens han fyker bortover.
Stakkars sebbe er ikke halvparten så rask som speedy, sier bare jada jada, jeg kommer nå, inni skallet sitt tenker hun, umm deilige steiner.


Selv håper jeg ikke de kan krysse seg, selv om det ville blitt noen utrolig morsomme snegler. Eller kanskje jeg håper de kan lage småtisser likevel?
Sneglene har det så bra atte, kan ikke se tegn til at Sebbe har tatt skade av medisineringa, men er vel kanskje for tidlig å si noe om ennå. Sebbe og Speedy går greit sammen nå, blitt enige om å la hverandre være i fred.

Virker som jeg er kvitt sykdommen i storekaret, men tar kur en dag til for sikkerhets skyld.
Holder på ute, ikke kommet så langt med krukka mi da. Leter etter planter å ha oppi der og hvordan jeg skal gjøre det med festing til sump planter osv.

Hadde tenkt til å sole mine hvite ben idag, men såklart er det overskyet :P *blæ* men ut i hagen å holde på likevel, sikkert varmere ute enn inne likevel.
Salamander :d wiiii
Jeg har salamander i dammen min " stk så jeg akkurat. Drev og pratet med min mor i tlf og taslet ned mot dammen. Hører plask, men ikke disse svære plaskene som froskene lager. Titter nedi på leting etter noen rompetroll og plutselig ser jeg noe som minner mistenkelig om et langstrakt dyr med bein. Er det??
Jaaa det er en salamander, iiihhh skriker til min mor i tlf, jeg har salamander i dammen og så ser jeg en til. De er ikke veldig store, sånn mellom 5 og 10 cm. ÅÅÅhh måtte bare skynde meg inn å skrive her. Skal avgårde til min mor å grille men lurer på om jeg skal bli forsinket og heller bare stå å stirre ned i dammen mens myggen spsier meg opp

Det er jammen verdt noen myggestikk, så tre stk nå. De er så nydelige, ser ut som mini krokodiller. Lei for at jeg må bort å grille nå altså.
Ååhhh, så missunnelig jeg er på deg nå! Heldiggris!

Hvis jeg ikke husker helt feil så legger salamandere eggene sine en del senere enn frosk og de holder vanligvis ikke til i dammene uten akkurat ved eggleggingen. Derfor er det store sannsynligheter for at du får et salamanderoppdrett i dammen din nå
Gratulerer! Har vært forelska i salamandre siden jeg fikk holde en som fireåring, er misunnelig på deg nå:P Vet du om det er stor eller liten du har?=) Når og om salamandre blir lovlig i fangenskap skal jeg også ha, men da blir det en axelotl
Da var jeg hjemme og på med myggsalve og klær, så var det ned til dammen og titte. Nå har jeg sett to tykke damer og tre eller fire gutter. Ikke helt sikker på antallet da jeg ikke så mer enn tre hanner sammen av gangen, men en der de andre ikke var.
Hunnene var kjedelig brune mens hannene var lyse med svarte prikker, hunnene hadde oxo tjukk mage.

Sett salamander kurtise oxo, hannen svømmer fort foran og gjør seg stor for henne. Nesten som noen fisker.
Dette er utrolig tøft, jeg kan nesten ikke tro det. Hadde det ikke vært for de kjeeempemyggene som bor der, så hadde jeg benket meg ned der for godt ;D

Så oxo en svææær vannbille. Den var iallefal 3 ganger så stor som de største man pleier se. Jammen greit det ikke er fisk der ja

Hvilket slag aner jeg ikke noe om, men de er mye mindre enn jeg trodde.
Heldiggrisen! ;o) Du får holde oss oppdatert om disse søte små. Jeg leste her at salamanderne blir 7-8 år gamle, så da har du noe å se frem til hver vår, vil jeg tro, om dammen får stå i fred. (Og det må den vel nå.)

Du får vel være glad til at det er mygg ved dammen, for det kan jo være de som har fått salamanderne til å trekke dit. Aldri så galt at det ikke er godt for noe(n).
He he og jeg som var å så på hus igår, men kan jo ikke flytte nå da. Ifjor på denne tiden kunne man nesten ikke se dammen engang, så de var sikkert der da oxo, Gosj dette er fryktelig gøy. Artige skapninger som ikke blir særlig redde av seg.
De svære froskene dykket kjempedypt da de fant ut at jeg kunne se dem der de var under vann, men salamandrene var vel for opptatt med sitt at de ikke brydde seg særlig, så lenge jeg holdt meg delvis rolig.
De lå langs kanten, men hoppet uti da jeg kom gående.
Jeg er virkelig helt i ekstase nå
Ville ha prøvd å fått dammen fredet før du eventuelt flytter slik at ikke neste eier bare fyller den igjen. Vil tro distriktsveterinæren din kan gi deg opplysninger om hvor du kan henvende deg, eventuelt Direktoratet for naturforvaltning.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap