Lettere øvet nybegynner :) (side 8)

Jeg har lyst til å bruke tresorten kork til å ha som bakgrunn, har sett dette før og synes det er nydelig.
Venusene tar ikke de største rekene, men etter at de kom i hus har det ikke vært stor tilvekst av reker. Dette var jeg jo litt obs på og synes egentlig er greit. Driver og mekker krukke de skal ha sommerferie i denne sommeren, de trives jo nemlig når det er litt kjølig og kan fint være ute til det er ganske så få grader. Kjenner en som hadde sine ute til det var tynn skorpe på vannet om morran.
Men så drastisk tør ikke jeg å være.
Jeg kjøpte de som romkammerater til mine CRS, ble fortalt at det skulle gå greit.. men nei. Hehe. Så mine har flyttet til et annet kar for å holde rekeyngelen sikker. Men at de blir her, DET gjør de. Fantastisk pen fisk

Hadde vært moro å lest litt om hvordan du lager bakgrunnen i kork... skal lime 2 stk selv (kube-kar på 30x30x30), og har veldig lyst på korkbakgrunn med mose på i disse to. Har lest en del allerede, men flere erfaringer er alltid bra Helt enig, kork er en flott bakgrunn (har lest at den farger en del, da men).

Har fulgt med litt på krukke-planene dine, høres veldig spennende ut!
Takk takk, kommer nok til å skrive her om kork prosjektet oxo. Krukka går sakte men sikkert fremover. Har damduk og sånn med stein på jeg skal ha langs kanten, men er fortsatt usikker på om jeg heller skal prøve å få tak i epoxy. Blir finere tror jeg, men får se. Nå må jeg vente på lønning igjen den 16.
Idag har jeg klippet litt på duken, men vil ha min kjære her til å hjelpe meg å lime. (firkant i runding = SKRUKKER)
Og Ed har blitt pappa Wiiiiii så en liten rød platy yngel svømme rundt da jeg foret nå istad.
Idag har jeg fått plantet ut noen planter jeg har hatt stående til kultivering inne. Blir så fint så (håper jeg) med masse farger osv. Har sådd agurker og erter oxo, men tar nok lang tid før det blir noe der. Med sol hver dag føles det som sommeren er her allerede, men er jo ikke lenge til da. ;D Det går med stormskritt.

Venusene som var litt baktunge har nå fått rettet seg opp, var bare litt sand i maskineriet, det måtte gjennom og ut. De gleder seg til å komme ut tror jeg, for de svømmer rundt og skuler på meg. De lurer nok på hvorfor jeg sitter her når jeg burde vært ute og holdt på med krukka dems. :P

Sebrasneglen er det verre med, vet ikke om det er følgene av medisineringa eller om den bare sover litt. Får bare vente og se, den lever iallefal ennå (har lokket til inngangen).

Tror det var det for nå, skal se om jeg ser mer til Emma (platy yngelen)
Idag prøvde jeg få vekk silikonen som holder skilleveggene på plass, det gikk ikke med vanlig barberblad. Her må det nok kraftigere lut til.

Sebbe er død :.( *snufs* nå vet jeg iallefal hvor ille døde snegler lukter, fyttefysj.

Skiftet vann i begge karene og ja... skal vi se .... jo fiskene er veldig fornøyde da
Tatt en del bilder, endelig fått noen greie bilder av venusene oxo, håper man kan se hvorfor dette er noen flotte fisk.
Sånn ser karene ut for tiden
Fant ut at den ene planta mi faktsik er en lotus, den har først fått sin riktige farge etc nå.
1 morplanta
2 lotus
3 se røde lotus flekker
Her er det tid for den store sneglevandringa, ikke vet de hvor de skal eller hva de skal gjøre når de kommer frem, men det er ikke så farlig, det er reisen som er poenget her nemlig ;D
De som blir igjen deler maten sin med en kineser, denne kineseren er en kamuflasje mester, den kan bytte fra stripe til prikker alt etter humør.
Helt til sist har vi bilde av noen fargeklatter som er et syn for såre øyne.
Tada jeg har kjøpt vindusskrape. Noe så enkelt og kjekt da du. Bare se bildene.
1 her er hele med bladet ute
2 for å beskytte bladet/andre trykker man og drar, samme for ut og for å bytte blad
3 nå er bladet inni tuppen, kjekt he?
Jeg har fått fjernet den ene veggen i karet nå, kan tro det ble stort.
Endelig har den største kineseren en annen og krangle med gjennom glasset og en noget forfjamset Hiawatha svømte med hodet i skyene. Den tøffe butterflyen sjekket hele området og corygjengen fant plutselig ut hva stiming går ut på, det og følg lederen.
Hadde ikke ro nok til å vente til grumset la seg, så her kommer noen uklare bilder
Nå på kvelden er det så deilig i akvariet, lyset har slått av og siste rest av sola skinner akkurat sånn at det lyser opp litt i akvarie. Noe fiskene digger.
Ga dem kveldsmat og de er helt utrolige å se på i det lyset. Store kineseren steller seg beskyttende over den lille coryflokken sin så slemme butterfly ikke kan drive og dulte borti dem for å få tak i maten.
Nå har jeg hentet testsettet. Det er så mye rart oppi der at jeg ikke vet hva jeg skal bruke halvparten til engang.
Det følger til og med kulepenn.
Skal vi se:
8 av de blå skjemaene til tester, hvert ark kan brukes til 14 testinger
1 bok ( hvordan gjøre testene riktig)
1 CO2 kart
7 forskjellige fargekart (nitrat, nitrit, ammonium, Ph6-7,6, Ph 3-10, Fe og Phosphat)
8 ekstra plasser til fler tester
2 sprøyter
2 reagensrør
3 måleskjeer
2 reagensglassholdere
11 glass med lokk (tror det er til akvarievann, så en slipper oppi akvariet hele tiden)
9 forskjellige tester (nitrat, nitrit, ammonium, Ph 6-7,6, Ph 3-10, Gh, Kh, Fe og Phosphat.)
1 temperaturmåler
1 kulepenn
9 huller (sikkert til å sette glassene med lokk i)

Det var vel det.
Her er altså fargekartene
CO2 plansjen, de blå skjemaene til å skrive ned resultatet av testene og boka med en masse språk unntagen norsk da, heldigvis svensk og dansk.

Så et bilde av hvordan akvariet ble etter jeg fjernet den ene veggen.
Da er 200litern testet, og slik ble det:
Temp 29 grader
KH 3
pH 7,4
GH 2
Ammonium 0
Nitrit 0
Nitrat 20 eller 40 ( var vanskelig å se siden det lå grums på bunn, men den var gulere enn 40, så jeg er ganske sikker på 20)
Fosfat 2
Jern 0
CO2 4 (ifølge kartet)

Men hva er bra??
Galemor
Da er 200litern testet, og slik ble det: Temp 29 grader KH 3 pH 7,4 GH 2 Ammonium 0 Nitrit 0 Nitrat 20 eller 40 ( var vanskelig å se siden det lå grums på bunn, men den var gulere enn 40, så jeg er ganske sikker på 20) Fosfat 2 Jern 0 CO2 4 (ifølge kartet) Men hva er bra??


Hvis du leser her, vil du får kjempegode forklaringer på hva alt er, og hva som er bra og mindre bra. Jeg hadde tatt et vannbytte nå på grunn av nitrat og fosfat verdiene dine.

EDIT: hadde jo planer om å si at det var et flott sett! Husker jeg hadde slik "way back when.." hehe. Må nok skaffe meg et slikt selv med tid og stunder
Om Kh, Ph og Gh er bra kommer an på hvilke fisker du har.

Nitrat bør være under 12,5 for å holde algene unna, og ved verdier på over 20 begynner det å bli til belastning for fiskene. Plantene vil helst ha en verdi på over 5.

Nitritt og ammonium skal være på 0 i et innkjørt kar.

Fosfat og jern husker jeg ikke i farten, men plantene trives best med co2 på mellom 10 og 25. Verdier over 25 anbefales ikke for fiskenes skyld. Selv om planter trives best med verdier over 10 så er det ikke alle planter som har like stort behov for høy co2 og lever fint på den verdien som du har.
Ja ligger akkurat på grensa ser jeg, jeg pleier bytte vann hver helg, så kanskje derfor verdiene er litt høye, pluss at jeg rotet opp en masse grums da jeg fjernet den ene veggen. Utrolig godt å ha det settet, nå blir det lettere å kunne gjøre forandringer uten å være redd for enten det ene eller andre.

Digger kofferten, den er oversiktlig og pen, redd min kjære som elsker dubbeditter og nøyaktighet kommer til å ta over testing, nei får nok bare gjemme det så jeg får ha leketøyet mitt i fred. Tenk om han plutselig skulle begynne bry seg med akvariehold, nei huff.
Her er iallefal 40 litern:
Temp 28 (den har steget noe grusomt idag, fra 21 på morran)
KH 4
pH 8
GH 3
Ammonium 0,1
nitritt 0
nitrat 0-1 (litt usikker)
fosfat 0
jern 0
CO2 2

Vann rett fra springen:
Temp 25
KH 2
pH 7,5
GH 2
Nå har jeg foret en masse myggiser, vannbyttedag så da kan de få litt å fråtse i.
Venusene spiser så de har store kuler på magen, rekene hugger innpå de å, ville tilstander i 40 litern med andre ord.

Noe alla det samme i 200 litern, coryene jager rundt etter maten, kampfisken spiser så han holder på å sprekke, Olga sliter litt med å finne maten pga belegg på øynene, surfet rundt og funnet ut at det mest sannsynlig går vekk av seg selv ved gode vannbytte rutiner.

Men nå ser jeg hvor dårlig Ed virkelig er, han vil gjerne spise men får det lissom ikke helt til, ombestemmer seg gjerne idet han snapper etter maten.

Kineserene er lykkelige, de slurper i seg mygglarver for en stor gullmedalje. De tre palettene jeg reddet fra pumpa må tro de er kommet til himmelen. De vokser sakte men sikkert.
Lille rød har jeg ikke sett mer til, så enten tok Hiawatha eller Butterfly den.

Det er iallefal godt med lykkelige fisk i karrene akkurat nå.
Pga testene i 200litern byttet jeg 80 liter istedet for 60 som jeg pleier (1/3) Har ikke testet vannet idag, venter heller til imorgen da verdiene er mer stabile.
Idag har jeg vært på stranda og jammen hadde jeg fått farge og ikke bare litt heller.
Tror at man blir fortere brun etter å ha badet pga at sola blir forsterket i saltkrystallene på kroppen.
Tilfeldig bekjentskap
© Erik Silgjerd
Reklame for plussmedlemskap