Lettere øvet nybegynner :) (side 87)

Den lille nannacarayngelen har blitt hele 5mm stor og nærmest usynelig mot bunnen.
De to overlevende sverdrageryngelen har vokst godt, de er snart 1,5cm.

For ett trenet øye kan man få øye på yngelen.
Besøk i grimstad
Var på Norkoi idag, reiste sammen med Bengt og møtte Jrr, Kjetil og Roger der. De reiste sammen fra horten mye tidligere..

Kjøpe noe, nei da, jeg skal jo bare hilse på Trond jeg..
Lissom....
Kom hjem med 10 små koi... OOOOPS...

Ser nå at to av dem er skjelløse, vet ikke hva den typen heter, men det liker jeg ikke, så de skal selges før de slippes ut i dammen...
Det er fin kvalitetskoi fra Japan, men de er for små til å vite om de har noe potensiale videre..
Jeg dreit i det og valgte etter farge.. ;D

Mamma fikk sjokk og pappa ble sur, men jeg tøyset bare ang å bygge dam stor nok for koi...
Selger dem når de blir for store, hvis jeg ikke har funnet en annen løsning innen da..
Hei galefrøken

Takk for hyggelig treff da. Artig å treffe mange koientusiaster og knytte kontakter. Neste gang, ta med deg en varm jakke sånn at jeg får beholde min

Mener å huske at skjelløse koi kalles for doitsu

Det kan være noe av intresse for meg etterhvert

Mvh JRR
He he...
Bare du får orden på pumpa og ordnet med dammen og alt det der..

Koiene går fint nedi karret med gullfiskene, gullfiskene er svære i forhold. Dessuten er de mer aktive, men mat vil de begge ha.

Onsdag er fridag, er været pent, håper jeg å få tømt dammen, vasket og ordnet. Vi skal ta opp alle kurvene og kle de innvendig med duk, slik at vi slipper søl fra dem ut i vannet og at plantene får røtter på utsiden og på den måten sprer seg..

Ellers skal jeg selge blue moscow hanner, var en kjemperespons, men jeg har bare tenkt til å kvitte meg med en del hanner, ikke par.. :P

Nannacara yngelen lever ennå og hunnen har nye i stuekarret, nå har hun flyttet de inn i den hvite kalksteinen som er full av hulrom, så kanskje det går bedre denne gangen..
Imorgen kommer det iallefal ei for å kjøpe blue moscow, det skal bli deilig å bli kvitt noen hanner.
Ser jo nå at jeg egentlig har en del damer, men de skal få vokse seg litt større før de eventuelt selges..

Stammora til dem alle sammen er syk, sopp så det ut som, puttet henne derfor i egen beholder tilkoblet en lufteslange så hun får oksygen og medisinerte henne der.
Naturen går sin gang, men mamma vil ikke helt innse det.

Det er altfor mye fisk oppi stuekarret, det ser man på veksten av flyteplantene, de har goood tilgang til nitrat...
Dessuten merkes det på at filteret må renses mye oftere, sugemallene som går oppi der, er store nok til å selges nå, men så var det å få tak i dem da... :P

Det ser ut til å bare være hunner, men noen er for små til å vise tegn på kjønn ennå..

Imorgen blir det opprensking av dammen og forhåpentligvis kan gullfiskene flytte ut iløpet av mai måned..
Da kan mallene få flytte ned i det karret og dermed fores kraftigere og ha masse plass til å vokse på.

Så mye døde gullfisk i dammen på golfbanen her, men dersom det er noen som har overlevd vinteren, så kan man bare fange der..
De er satt ut av noen som kanskje syntes de ble for store eller noe slikt tenker jeg...
Iallefal er ikke golfbanen interesert i å ha dem der..
Da har det blitt hentet en del guppier og oppi det har jeg holdt på ute.
Nå er vi snart ferdig med dammen, begynte kl 8 på morran, men lensepumpa ville ikke lense, så da måtte jeg ned i kjelleren og grave frem dampumpa.
Innimellom det rakk jeg å spise frokost.
Så var det ut og begynne med pumpa, pappa ordnet det han, for jeg fikk meldinger om noen som skulle hente fisk.
Dermed var det inn, fange og putte i pose til henting..

Så var det tid til å slappe av litt, men da hadde dammen rekki å tømme seg, så dermed kunne vi begynne å løfte ut alle kurvene med planter, alle skulle nå få filt inni, så slipper vi kanskje at dammen blir så grumsete..

Noen kurver var fremdeles fulle av is, men vi fikk de da ut og oppdaget ett hull i gummien... :P
Nåja, det er såpass høyt at det kanskje går greit, lappesakene aner vi ikke hvor er henne, men uannsett kan det taes med tid og stunder..
Må også ha ny UV-lyspære til pumpa, så da kan man ta det i samme slengen.

Laster ned bilder til drop box nå, så får vi se om jeg kan dele her etterhvert..

Vi hadde lagt presenning på bakken og det var jammen godt, for det var nesten mer grus enn jord i de kurvene nå..
Masse røtter på utsiden av kurvene som måtte skjæres bort, så var det å få sortert det som var i kurvene, er 5-6 kurver som kun er siv/gress, noen av de kurvene kommer bare til å bli tømt og heller vente og kjøpe noen nye ordentlige planter med tiden..

Alle kurvene skulle tømmes, så var det å skjære til filt og legge oppi og fylle kurven igjen. Mye å gå igjennom, skjuler seg noen skatter innimellom i de forskjellige kurvene.
Nå er vi nesten ferdig.
Pappa har spylt dammen med høytrykkspyler og fjernet masse jord som lå i bunnen, grafset ut pynte stein og vasket de rene for grums, neste dam skal ha bunndren, pappa sto med øsekar og bøtte for å fjerne siste rest nede på bunnen nemlig...

Ble avbrutt av middag også stakk jeg innom her en tur..

Nå er det ut og ta de siste kurvene, dessuten fylle på vann igjen.
Gleder meg til å se hvordan det blir nå jeg.
Bilde av dammen før jeg satte igang igår.
Tredje bildet er etter den var ferdig fylt.
Den ser veldig liten ut denne dammen, så må nesten vise hvor stor den faktisk er. Mamma stilte opp som modell, men fant fort noe å henge fingrene i.

Vi lempet ut kurver og de var passe overgrodde.
Blir sikkert bra til slutt det galefrøken

Har holdt på å herja litt i dammen min idag jeg også. Holder på med vannfyllinga nå og krysser fingrene for at jeg slipper å finne frem lappesakene

Det drøyer fortsatt en stund før fiskene blir sluppet ut

Mvh JRR
Vi fant ett svært hull når vi tømte dammen her, men det ligger sånn i ok høyde i forhold til vannhøyde, så det går bra.

Blir fint når du får ordnet opp, krysser fingrene for null hull hos deg.

Vi har mest sannsynlig PVC duk i dammen her, det var nemlig det som var mest hightech når vi skulle bygge dam, men skal vi grave nytt eller noe slikt, så blir det EPDM duk, den er tykkere, seigere osv, dessuten har den 30 års garanti, men varer fint i 50 år.
Dobbel pris av PVC duken da, men det sparer man inn iløpet av årene.

Nannacara yngelen holder stand, idag blir det opprensking i reolen, vannbytter og slamsuging. Kanskje litt omplanting osv.
Hei!

Litt kjipt med hull i duken da

Hadde visst bare sånn pvc duk her jeg også dessverre

Skulle vel helst ha sveist sammen noe Sanafil duk her, men den kostnaden tar jeg ikke iår for å si det sånn. Det er samme type duk jeg har nede i kjelleren i 3200 literen til karpene.

Ser ut til at den store grilldagen idag utgår også. Fin vær vi har ute gitt Not

Da får det bli innevær og stell med akvarier, pumper og vannbytter

Mvh JRR

Jeg ble bedt med over til Tropex av Bengt idag, men jeg har ikke råd, så da gidder jeg ikke utsette meg for fristelser, 25% eller ikke.

Nå er jeg akkurat ferdig med reolen, noen filtre er renset, og alle har fått vannbytte.
Nannacarayngelen har blitt såpass stor at jeg tror den er trygg og den står nå til aklimatisering inne hos blandingsguppiene.
Blue moscow er angrepet av finneråte, dette er ett resultat av å ha vært for mange i for lang tid.
De jeg solgte pelte jeg ut av de som var friske, så nå er det nesten bare sjuklinger og ungdom igjen.
Gamla som var full av små soppdotter, er vist helt fin igjen. Men hun fikk også en kraftig behandling i poseholderen.
Vannbytter og medisinering vil dessuten kjapt løse problemet også får halene få tid til å vokse seg ut igjen før det evnt selges noe mer..

Nå er jeg sliten kjenner jeg, at ett så stort hus har så liten plass...
Måtte lirke stigetrappa rundt i rommet og vri meg i de merkeligste stillinger for å skrape glasset, vannet må bæres rundom ting for å komme ut...
Nei, her kunne det trengt en real shinigs, men det får jeg ikke lov til så da så... ;P

Ordner seg kanskje med leilighet og nå, kona til broren min gikk fra han for kort tid siden og nå sitter han alene med huset, så da trenger han litt ekstra inntekter og det er leilighet i kjelleren.
Kort vei til E18 og det betyr kort vei til jobb.
Må først finne ut om han får lov av banken å sitte med huset da, kan jo være de slår seg vrange ang lån osv...

Jeg håper jo også å kunne kjøpe drømmeplassen en dag, må bare manne meg opp til å få snakket med eieren. :P
Mye bedre å kunne drømme, enn å sitte med ett klart NEI. Derfor jeg er skeptisk til å ta kontakt, men den som intet våger...
Da er nannacara yngelen sluppet ut til guppiene, så mye fisk var både kjempespennende og kjempeskummelt.
Nå svømmer den i rykk og napp rundt tryggheten i pynteruinene, tenker den er varm i trøya imorgen jeg.
Nannacarayngelen er blitt varm i trøya ja, synes faktisk den har strekt seg litt også jeg.

Nede hos gullfiskene viste det hele 14 grader igår, forer med litt gullfiskpellets som er mindre og enklere for koiene å få i seg, mer næring i disse enn i de andre de også får, men det er ikke så farlig lenger, nå som de har fått igang systemet.
Ny UVpære til filteret er kjøpt inn, ut og koble til den nå snart tenker jeg.

Sverdrager hunnen mor hadde satt i fødenett ble flyttet over til 30l, når nannacaraen flyttet ut og nå svømmer det iallefal ti store yngel rundt, de er store til å være nyfødte, men så har hun gått med dem lenge å.

Så to av de nyeste sverdrageryngelene i reolen igår også, så da håper jeg den minste fremdeles er i live, bare at den gjemmer seg for sin sultne mor og eldre søsken.

Jobbet ute i sola igår og idag, idag måtte jeg kapitulere og kle av meg til toppen og dermed er jeg litt solbrent på ryggen, men det er egentlig bare deilig.
Vannet i kjelleren ligger på 15 grader, mens vannet i dammen ligger på 11 grader, dette selv nå etter to dager med overskyet og regn.
Tempen er målt ved utløpet til fossen, det vannet kommer jo opp fra bunnen, men det har jo vært gjennom filteret og nedover bekken, så det har kanskje blitt varmet opp....?

Føles som lørdag idag grunnet fri igår, og fremdeles er det to dager til med fri.
Søndag kjører jeg jo ned til Grimstad på ettermiddagen.. Grugleder meg.
Det går så bra atte

Trond er jo en hyggelig fyr han vøtt

Tar du med deg noe stæshj til meg når du kommer oppover igjen? Skulle gjerne hatt med den Sieve greia også, men vet ikke om du har plass til den i bilen da.

Kun 11 grader i dammen her idag også. Venter med koiutslipp til neste helg.

Mvh JRR
Du får snakke med Trond da vettu, så får jeg nok plass i bilen skal du se.
Skal jo ta to turer uannsett, så får jeg den ikke med første gangen, så kan jeg ta den med andre gangen..

Var hos deg en tur forrige helg, men du var ikke hjemme.
Tittet på dammen, den trenger en opprydding..
Men det er vel det du skal til med før utslipp av fiskene.

Her er det fremdeles klart vann, så tydelig at filt i kurvene hjalp, vet ikke om jeg burde vente en uke med å sette ut fiskene, var bare 9 grader i dammen nå på morran..
Må sjekke ut værmeldinga først, er det meldt varmere kan de flytte ut, er det meldt kaldere, venter jeg en uke.
Mamma har bestemt at vi venter en uke med å sette ut fiskene.
Tempen hadde steget til 10 grader etter at sola har varmet litt.

Vært ute og fått satt i en manglende pakning fra utløpet på filteret, dryppet jevnt og trutt der.
Nå burde det ikke være mer som trenger ordnings i dammen, skal få tak i noen flere planter, men det er ikke så stress. Kan også sette ut plantene vi har overvintret inne, men vil være helt sikker på at det ikke dukker opp en sånn etterslenger frostnatt...

Inne er alt i orden i karra, se om jeg får til vannbytter etc før jeg reiser imorgen.
Idag fikk alle akvariene med fisk i, oppe i garasjen vannbytte, filtrene fikk også en kjapp klemmesvamp rens.
Mens jeg tittet inn hos pandaene så jeg en som var mye mindre enn de andre, jeg tror jammen det en tass som har vokst opp på egenhånd..
Eller så er det bare en som ikke har vokst slik som de andre, men det virker ikke sånn..

Virker som habrosusene i samme kar sliter med noe greier, så en som lissom hadde sandkornlignende utvekster/klumper og lissom en hinne over kroppen..
Typisk at jeg skal oppleve det nå like før jeg skal reise... Blir borte i 4 dager og kan ikke sette mamma til å medisinere, så det får bare vente til 17mai.. :/

Det positive er at nannacarayngelen vokser, tydelig at den trives nå.

Dagene går fort og sakte på samme tid, suger til meg lærdom som en svamp, stooore ører prøver å få med seg all informasjon, imorgen blir det endelig tur ut for å holde på med dammer, neste uke blir det tur til stavanger...
Gleder meg, været får bare være dritt, jeg skal kose meg uannsett, har jo både regntøy og ekstra klær.

Fått litt opplæring i både bruk og rens av easypodfiltre, egentlig helt genialt, man trenger ikke bli våt på hendene, innebygd UVlys og tappekran.
Når filteret skal renses setter man på luftpumpa, den roter opp K1 mediet slik at guff kommer ut i det ytterste kammeret, åpner utløpet og skitt forsvinner ut med vannet, vannbytte på samme tid dersom det ønskes.

Stirrer meg sulten på småkoi, prøver å se hvem som fortsatt vil se pene ut som store, ta med 10 til kanskje?

Lærer masse hver dag, men plutselig begynte jeg å lure på hvordan fiskene mine har det også savner jeg Bajas. Lille gullpusen som vil sova i armkroken, hvordan synes han det er nå som jeg ikke er hjemme..
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap