Lettere øvet nybegynner :) (side 88)

Etter 2 timer og 20 minutter var jeg hjemme, det selv etter en stopp pga en stein blokk som hadde falt ut i veien.
Hadde med meg 12 nye småkoi, oooops. O_o

Det betyr at jeg sitter med 22 småkoi + gullfisk. Men jeg skal ikke beholde alle sammen da..
Mamma blir vel ikke helt blid om jeg kvitter meg med gullfiskene, men jeg har litt lyst til det..

Koiene skal få gå her og vokse seg større, når de blir for store får jeg selge dem.
De som ble med hjem sist har både vokst litt og blitt gode og runde i buken, det var jo gledelig å se.

Jeg har en hest som skal stelles idag, og fisk jeg gjerne vil få ut, men først er det 17 mai.
Ønsker alle en flott dag og gratulerer med Norges "bursdag".
Igår fikk fiskene komme ut, det kan du tro de likte og med det knallværet vi har nå, så passer det jo perfekt.

Nå er 375L ledig og jeg burde få renset den, fylt nytt vann og la sugemallene flytte ned dit.
Men først må jeg ha en bit svamp, slik at de ikke forsvinner bak bakgrunnen, den måtte jeg nemlig flytte på for å få tak i alle fiskene..

Været er strålende og det blir nok mye sitting ved dammen enn å holde på inne, det kan heller vente til været blir dårlig igjen. :P
Idag blir det å vende snuta ned mot Grimstad igjen, men sånn som været er meldt der i forhold til her, så kan jeg bare glede meg..

Må få til å bytte vann på akvariene her inne hos a mor før jeg reiser idag.

Gullfiskene lekte ute i dammen igår og jeg håper de kanskje har lekt litt i karret også, så jeg kommer ikke til å tømme det med det første.

Her er det jeg har vært på utplassering nå i to uker. Siste dagen idag.

Kan såvidt se meg i bakgrunnen på videoen når jeg holder på å fange fisk til en kunde..
De fiskene klarte jeg å gi hele 10 stk feil antall for lite....

Igår klarte jeg å fylle ut tanken så full at det havnet på gulvet... Derfor det er viktigere å ha større pumpe ut, enn den som pumper inn...
Gikk greit da, vakke så mye vann, de andre har sølt mye mer enn det før..
Tilstanden når jeg kom hjem var som følger:
Ikke etterfylt fordampet vann, to lys er ødelagte, står bare å blinker. Sikkert som følger av strømstansen som var.
Ellers ser alt greit ut, må nok stille timerene rundt om.

Alt bra i dammen, vannet er fremdeles klart, så tydelig at filt inni kurvene har hjulpet.
Ikke vært nede å sjekket 375 literen for yngel ennå, håper det er noen der.
Igår var det gi bort dag på alt av damustyr hos Heine Hågensen på Hågens planteskole i Stokke, mellom Sørby og Krizoo på gamle E18.

Fremdeles er det en del damduk og masse iris, hosta, humleblom og andre typer planter rundt dammene, så det er bare å kontakte Heine på 941 58 428 for å hente.

Ble en litt følelsesdladet avskjed for Heine igår, det var ikke lett å skulle si farvel til en hobby han har hatt så mye glede av i 20år.
Grunnen til at han slutter er fordi han har MS og det siste året har det gått veldig fort, derfor ser han at det ikke går, han får det ikke til lenger og det er vanskelig siden han egentlig er en aktiv mann.

Tittet ned i karret i kjelleren sammen med mor og der var det jammen to streker med øyne.. Synes de har vokst litt også..

Nannacarayngelen er sporløst borte, ikke sett den på mange uker, satte oppi en jegersnegle for å rydde i posthornsneglene. Etterpå er en svær hunn helt stiv og lurer nå på om jegersneglen har tatt livet av den og yngelen... Usikker..

Bajas har fått et sår i rompa, ble veldig redd når jeg så alt blodet, men nå ser det ikke så ille ut. Må nok ringe dyrlegen og få en sjekk, evnt no antibiotika slik at det ikke blir betennelse.
Bajas hadde fått et klor som hadde rivd løs litt hud i fiseringen, den løse huden ble fjerna og samtidig fikk han pusset tenner og ormkur i nakken.
Jeg passer huset til min bror og hans to katter, men må hjem og gi bajas antibiotikapilla si.

Været er strålende og jeg håper å få fikset på bilen idag, snart ruster den helt bort.

Kanskje jeg får tid til å styre litt med plantene fra Heine også.
Tittet ned i akvariet i kjelleren igjen, men denne gangen fra sideglasset og der var det jammen fler enn 2 små streker. Telte 4 samtidig. Om de har klekket senere, eller bare gjemt seg godt vet jeg ikke, men det er morro at gullfiskstammen til Heine Hågensen lever videre, iallefal siden de døde ut både hos han og der han bodde før.

Jeg prøvde å sitte ute å spise middagen idag, men siden mamma har fjernet de nederste greinene på granhekken, blåser det rett igjennom hagen her nå..
Det var jo en grunn til at de plantet den hekken.... *Lettere irritert*

Venninna mi fikk pygme coryene mine, men to hadde klart å snike seg bak bakgrunnen, så de får flytte en annen gang. Lyset har gått på 3 akvarier nå. Det ene er bare å få kjøpt nytt lysrør, mens de to andre har vanskeligere lys å få tak i...
Det ene er 70literen med mallene, der er det ingen planter eller slikt som vil plages av lysmangel og mallene synes nok det er greit der i mørten..

Det andre er da 30literen som rekene gikk i, så ikke en reke når jeg tømte det nå, så da har de nok død ut.. Det manglet nok mikronæringsstoffer til smårekene, for de gikk med egg, men det ble lissom aldri noen små som vokste opp nå på slutten..

Men jeg lurer på om jeg så en nyfødt pygme oppi der da jeg leitet etter de to siste, for det var som en larve/rompetroll lignende greie som vrikket fælt på seg før den forsvant..

Kun to andre fisk oppi der også, hadde jo boraras ett eller annet, veldig kjedelige fisk egentlig. Hannene hadde bare såvidt en rød stripe, og hunnene var tjukke.

Det siste karret er 50literen hvor jeg nå har ganske mye fisk, pandaer, habrosus, galaxy, pumila og nå de to fra det andre karret.
Habrosusene er ikke friske, så jeg burde fange de opp og behandle dem, men jeg vet ikke hva de egentlig feiler... Pandaene ser ikke ut til å være smittet.

Ikke lenge igjen før skolen er ferdig og jeg begynner å jobbe. Egentlig skulle jeg flytte innen den tid, men nå er det litt usikkert om det blir sånn. Vet ikke om jeg er glad eller ikke for det. Leiligheten ligger i kjelleren og er iskald, selv midt på sommeren. Fliser på gulvet uten varmekabler....
Det er lite, mørkt og kaldt..... Men det er nærmere jobben, jeg har bad og kjøkken...

Egentlig vil jeg bare flytte til drømmeplassen og begynne med å pusse opp der. Men så var det det med å ta mot nok til seg og prate med eieren og håpe han vil selge til meg, at det er en pris jeg kan betale og at jeg får lån til det i banken....

Alt er så mye enklere når det bare er en drøm.

Ser at jeg må tømme blue moscow karret for en del hanner igjen. Kan sikkert ta noen fler hunner denne gangen også.

Dessuten trenger en del av akvariene stell. Lysrørene trenger nok også å byttes etter hvordan plantene ser ut for tiden.
Fikk kjøpt og byttet lys på de tre akvariene oppe hos meg idag. Det var deilig, selv om lyset er veldig gult..
Mallene var ikke like fornøyde...

Telte minst 4-5 småttinger i kjelleren, synes de var litt tynne og siden jeg selv sitter med stilongs og gåsehud på armene grunnet kulda, så tror jeg det er best å flytte de til noe varmere.
Bare det at alle akvariene er i bruk og jeg ikke aner hvor vi skal gjøre av alle sverdrageryngelen som mamma absolutt skal ha...

Jo jeg har reddet gakk gakker idag..

Når jeg kjørte hjemover oppdaget jeg noe som rørte seg og ved nærmere titt viste det seg å være en andemor med ungene sine like intill veien. På andre siden av den veien ligger det ett jorde, så en bekk og den bekken fører til akersvannet.

Kjørte først bare forbi, men snudde da jeg kom på dette med vannet, at hun mest sannsynlig skulle krysse veien. Ikke for å være slem, men jeg regner med at det er få andre som er like observante og forsiktige når de kjører.

Men tror du noen gidder å stoppe for en enslig person i refleksvest?
Neida, de kunne jo ikke se endene der de lå gjemt i grøftekanten.

Fikk stoppet ei som satte på nødblinken, tror du det hjalp?
Nei. Folk kjørte bare forbi. Så jeg sendte henne bare videre og håpet det ville være klart lenge nok til at jeg kunne få de ut på veien. Da ser man dem og vil nok vise mer respekt...

Fikk en sjanse, men istedetfor å flykte fløy andemor på meg og dermed var sjansen spilt..
Ringte til politiet for å få hjelp, de satte meg over til fuglehjelpen, han var langt unna og ba meg få hjelp fra noen av de kjørende.

Men bilene bare freste forbi, jeg kom ikke på en eneste person jeg kunne ringe. Hadde ikke nummeret til ei jeg kjenner som sikkert hadde stilt opp.

Jeg var redd på endenes vegne, sint og frustrert pga bilene, så når to stykker kom gående skjønte de først ikke hvorfor jeg sto der og grein pga av en uskaddet and i grøfta..

Men så så de ungene og etterhvert skjønte de hva det var jeg hadde strevd med, vi fikk bilene til å stoppe, men andemor rikket seg ikke og var klar til å sloss for barna sine.
Derfor måtte vi bare la bilene kjøre videre, etter mye venting begynte mor å bevege på seg og jeg fikk jagd de to ut i veien for å stoppe trafikken, deretter ledet mor og barn trygt over.

Bilene ville ikke helt stoppe før de oppdaget den lille flokken.

Vel over på andre siden forsatte mor strake veien ned mot bekken. Mest sannsynlig har hun hatt redet sitt oppi skogkanten ved jordet der jeg oppdaget dem.

Tror nok de to som hjalp meg var fornøyde de også når andemor og barna var vel over veien, selv om de var på vei til å gi opp like før andemor tok til å bevege på seg.

Bilde 2 viser veien de må krysse. De forflyttet seg godt opp på jordet når jeg kom tilbake.
Dette var for meg dagens solskinnshistorie. Jammen godt det kom fotgjengere langs veien som var villige til å hjelpe til. Hva skjer egentlig med folk når de får et ratt mellom hendene? Godt jobba, Galemor
Idag har jeg sjonglert middagslaging med vannbytte uten å verken søle eller svi maten.
Var på nære nippet at vannet rant over en gang, men det gjorde ikke det.

Telte også 5 små nede i kjelleren, få fanget de opp iløpet av neste uke tenker jeg og få de opp i varmere temperaturer hvor de så kan vokse litt mer.

Var med Larvik akvarieklubb på fangst av levendefor til fiskene igår. Det var som vanlig veldig koselig og jeg fikk med noe hjem. Satte dem i det tomme planteakvariet og de levde fremdeles på morgenen idag.
Hovet opp noen og slapp oppi til lakrisene, de skjønte ikke stort når maten stakk av og dessuten er maten bittelitt for store. Men nå får de prøvd jaktinstinktene sine.

Tenker det blir moro å ta oppi til stuekarret hvor det er litt større fisk og dessuten i dammen.

Vet ikke hva jeg skal gjøre med sverdragererne til å mor, mor setter de gravide hunnene oppi den lille sekskanten og de føder, men hvor ungene skal etterhvert, det tenker hun ikke på. Derfor det er viktig at jeg får tømt karret i kjelleren, fylt det opp med nytt friskt vann, satt opp varmekolbe og flyttet alle mallene ned dit. Da blir to akvarier i reolen ledige.
Må skille hanner og hunner av guppiene også nå, blir sykdom når det er for mye fisk og jeg ikke har vært hjemme og tatt vannbytter. Mor skjønner fremdeles ikke vitsen med vannbytter, eller så bare lar hun det ansvaret ligge hos meg... :P
Yes. Mollyene er tydeligvis ikke sterile likevel, slik jeg har fryktet, for nå svømmer det 1 svart yngel oppi der.

Byttet vann i akvariene oppe hos meg, for morro skyld testet jeg ph oh fikk litt bakoversveis..
I karret til mallene der det er masse røtter var ph 7.2, men i karret hos lakrisene og coryene, hvor det er masse planter, var ph nede i 6... 0.o

Det her skjønner ikke jeg, men det er nok ett logisk svar på det, med fisk i forhold til vannmengde o.l.

Imorgen har jeg skolefri, så da kan jeg styre med å få gullfiskyngelen opp fra karret nede og kanskje rense det litt.. Tannlegetime kl 1 og lovt venninna mi å bli med i stallen. Så rekker kanskje ikke alt for mye..

Tirsdag får jeg vite oppgava til eksamen onsdag, og onsdag får jeg vite om jeg har kommet opp i muntlig kristendom.. :P

Etter det er det bare kos på skolen, selv om vi har en uke til.
Uke 26 begynner jeg som lærling og må opp kl 5 på morgenen. Vet ikke om jeg burde begynne å trene på å stå opp allerede nå, eller nyte å kunne sove "lenge" mens jeg kan.

Da er 11 gullfiskyngel fanget og flyttet fra kjelleren og opp på planterommet.

Min søster har skullet hjelpe mor med å fange den ene gravide sverdrageren og har endt opp med å endevende hele karret.
Rota ligger istedefor å stå og slottet er veltet. :P

Jeg slang oppi noen av de største sverdragerynglene fra lillekarret, så får vi se om de er store nok til å unngå å bli mat eller ikke.
Den ene scalaren har tredoblet seg i størrelse, mens den andre fremdeles er en liten tert, de er ikke like pene når de blir så store og massive...
Derfor er det viktig å la ting være litt selv om man tror man er ferdig..
Da jeg sjekket dagen etter nede i kjelleren, så var det jammen en yngel til, så nå står det 12 yngel oppi akvariet på planterommet til a mor..

Igår hadde jeg praktisk muntlig eksamen, var egentlig ikke nervøs, ikke før jeg så at sensor var den gamle sjefen min, da stoppet det rimelig fort opp oppi hodet.... Tok litt tid før jeg kom på gli og jeg har ikke fått vite karakteren ennå...
Spent.....

Regner med å ligge mellom 4-5, men det kommer litt ann på hvor gode de andre var i forhold til meg, om de trekker opp eller ned karakteren...
Når jeg kjørte hjem kom jeg på masse mer jeg skulle snakket om... Typisk..
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap