NH3/NH4+ - hva gjør jeg etter måling ?

Har kjøpt meg denne testen fra Tetra og målte første gang i dag.

Mine verdier ble:

PH=8,0
NO2=
Får ikke lagt inn verdiene her. Prøver igjen.

PH=8,0
NO2=0
GH=14
KH=6
NH3/NH4+=0,25 mg/l

Dette var før vannskifte så jeg har nå byttet ca 30% vann og skal måle verdiene om 30 min for å ettersjekke.

Har søkt og lest hva jeg burde gjøre, men å sette inn flere planter er ikke et alternativ da dette er et malawikar og derfor sparsomt med planter.

Noen andre forslag ??

Mvh Linka
Nh3 og NH4+, er det samme testen? Vet at nh3 er ammoniakk... Da er vel NH4+ ammonium?
Med pH på over 7 er ammoniakk ganske skummelt... Jeg kjenner ikke til de akksepterte grenseverdiene. Står det noe om det i bruksanvisningen?

Har du forresten målt nitrat? Hva ligger den på?

Edit: Sitat fra artikkel
Det første leddet i nedbrytingen av biologisk avfall i akvariet. Avhengi av hvilken pH du har i vannet vil ammonium/ammoniakk oppstå. Ved pH på over 7 er det giftig ammoniakk som er resultatet av dette. Verdier over 0,2 mg/L regnes som giftig. La aldri vannet få høyere verdi enn dette, da vil fisk begynne å dø eller bli syke. Optimal verdi er uansett 0.
Forholdet mellom ammonium og ammoniakk er ganske enkelt. Ved lavere Ph enn 7, vil mesteparten av "gift" være i form av ammonium, og jo høyere over 7 Ph er, jo mer ammoniakk er det i karet.
Ammoniakk er svært mye mer giftig enn ammonium.

Siden du har en Ph på 8, er det mest giftig suppe i karet, og da må en få dette vekk.
Vannbytter er som ellers en særdeles grei måte å gjøre dette på

Etterhvert som bakteriekulturen får satt seg, vil du måle mindre og mindre ammoniakk i vannet. Til slutt skal det ekstreme ting til for at du skal måle dette
Takker for svar. Ble bedre etter vannbytte i går. Skal bytte litt vann i dag også slik at det synker til 0. Var litt på grensen mellom 0 - 0,25 mg/l.

Er det noen flere tester jeg burde kjøpe ?? Blir gal av disse testene..hehehe.. stakkars babyene mine. Må teste annenhver/tredjehver dag.

Linka
PH- er PH giftig?
Leser jo at veldig mange fisker vil ha PH over 7?
Ph er ikke giftig, men ammoniaken som kan lages når man har ph på over 7 er farlig.

Linka
Har du nitrat-test? Den er ok å ha liggende så snart filterbakteriene er i gang. Da blir nemlig avfallet til nitrat.
Pr. idag måler jeg :

PH, NO2, GH, KH, NH3/NH4+.

Hva mangler jeg ??

Linka
Jeg ville hatt en No3-test i tillegg. Rett å slett for å kunne kontrollere om produksjonen av denne står i stil med forbruket.
Noen ganger blir No3 for høy, noen ganger for lav. Kjekt å vite om en må bytte mer vann, eller om en må tilsette KNo3 for plantenes del
Oki. Da kjøper jeg en slik, men har jo så og si ingen planter i malawikaret.

Linka
Etter to vannskifter så har jeg fått NH3 ned i 0. Nå er det bare å følge med så den holder seg der.

Jippi for meg.

Linka
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap