Tine`s merkelige verden. (side 2)

Nemen det var fint
jeg og bare fant en kattunge men det var i bilvegen og han var bare noen måneder gammel :!!
og VELDIG tynn
jeg tok han hjem og han var den fineste katten jeg noensinne har hatt
men desverre døde han i sommer han ble påkjørt i vegen
men han ble nesten 4 år
sånne katter du finne som er forlatt er veldig trofast på en måte og det er så søt
jeg har et akvarium og han elsket å ligge å bare se på fiskene svømme fram og tilbake hehe
Ja den ene katten vår ble påkjørt i vår/sommer (2006) den å, no har vi 2 stk. senere den vår/sommeren 2006 døde Hunden å. så det var en veldig trist tid
Men no har vi fått en ny hund
Nei katten min sitter ikke å ser på fiskene, ligger bare i sengen hele tiden :P
Skrev feil den fikk 4 unger med den ene døde med en gang.
God nyhet og dårlig nyhet
vel, da er det snart jul igjen, har vært mye de siste dagene, siste julegavene er levert, huset begynner julevasken sin imorgen(ja, for i år er det streng beskjed om å gjøre det selv. JEG orker ihvertfall ikke!... hmmm
Så var vi å kjøpte et par Cyathopharynx furcifer, link; http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1421
Vi håper disse blir like fine som på bildene til dyrebutikken.
Forresten, er det noen som har info om disse fiskene, gjerne bilder blir jeg veldig glad!!

Åsså har jeg en dåååååårli nyhet... Black Ghosten vår gikk bort ikveld... Aner ikke hva som er galt, alle vannverdier er fine, jeg vet at han har fått mat og heller at han ikke har overspist. Ikke er det noen i det karet som har kunnet plage han heller, er bare noen få guppyer i det karet.. Vet ikke om jeg orker å kjøpe ny BG heller, de er jo litt dyre, og dette er vår andre som dør fra oss... Noen ide om hva som går galt???

Så, i karet hvor BG gikk, er det nå bare 5 guppyer igjen. En nydelig oransje hanne, med sine 4 hunner. Hvor den ene er så gravdi at jeg tror hun sprekker snart!! Har lagt til en ny tråd om akkurat dette på denne linken; http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1009&thread_id=26293&message_id=154177#154177






Og til slutt, er det noen her som kan gi meg en enkel forklaring på hvordan jg legger disse linkene til slik at det bare er for dere å trykke på de for at det skal komme opp en nytt vindu med denne linken .??? Øh, aktive linker eller noe slikt? Jeg er nemli generellt dåååårlig på dette med pc, linker og ditten og datten


Legger ved et lite bilde av den kjære Black Ghosten min. RIP
Det med linker kan jeg svare på

Istedenfor å bare lime inn linken i boksen du skriver i, så trykker du på firkanten ovenfor hvor det er bilde av en blå kule og litt kjetting. Lim inn linken der. Husk å merke den teksten du vil ha lenket, før du trykker på boksen. Håper du skjønner den forklaringa, hvis ikke får du spørre igjen
Link?



måtte bare ta en liten test, for å se om det linke-greian funke

Linken skal være til en av de som jeg linka til i siste innlegget.
Annen tråd, forslag noen??
""Vel, da vurderer jeg å hive guppyene mine oppi 310 l eller 75 l, slik at jeg da får en 63 l ledig.Og har jo egentlig også en 160 l til "overs", kan jo begynne å tenke på hva jeg skal ha der og.. Men hvilken fisk vil jeg ha der??
Jeg har veldig lyst på en fisk som er litt mer "uvanlig", altså ikke noe sverddrager, guppy eller neon tetra Jeg har sett litt på noen kulefisk, de fleste blir vel for små til 63 l men kan kanskje starte der for så å gå over til 160l? Vet de må ha bl. a snegler i sin diett, men det er ikke noe problem for meg å få fatt på pestsnegler å få satt de i produksjon Vet "Dyrehagen" kan fortelle mye her, og jeg har et lite håp om at hun kanskje tar turen innom her og
Ellers har jeg sett litt på noen bikirer og åler. Elefantsnabelål blir jo ikke veldig stor, og den er litt stilig. Noen som har erfaring/kan fortelle litt om de?

Om det er noen som har andre forslag er det bare å komme med det! Ingen råd/tips blir avslått her i gården ""

Dette innlegget har jeg en annen plass her på akvaforum, men det er ingen som har svart på den, kanskje la jeg den ut til feil tid
Håper på at det er noen som leser tråden min her som kanskje har forslag
En del som har skjedd
Vel, da er jula over, de kjedelige dagene mellom jul og nyttår er begynt... Og de begynte med at jeg oppdaga at 75 l var lekk en eller annen plass! Skikkelig morsomt! Vel, det var bare å begynne å tømme, så alle fiskene(en kampfisk i 310 l. pansermallene, kileflekkrasboraene, eplesneglene, neon tetraen oppi 63 l ). Karet var ikke veldig lekk, det rann bittelitt ut helt oppe i ene hjørne. Kan faktisk hende at det bare var kondens som har funnet veien ut, da vannstanden i karet ikke går så høyt oppp engang! (Noen som har noen ideer her??)
Jeg har litt lyst til å gjøre noe annet med dette karet nå, i håp om at det event. kun er litt lekk helt øverst. Jeg har lyst til å bygge litt opp i ene hjørne slik at jeg fyller opp halve karet med vann. Har noen planter som vekser over vann og slikt, og kanskje ha et par fikser sammens med krabba opppi der. Uff, ser her at jeg forklarer veldig dårlig! Har derfor PRØVD å lage en tegning i paint shop(hva jeg ikke ville gjort for programmet photoshop heller!)
Det grå i bunn er liksom grus da, med noen grønne veldig fine planter i Det grå over vannflaten er land, som lager en liten bakke utover halve akvariet

Noen som forstår?

Oj, så mye som har skjedd
Ja, her har det skjedd en del siden sist.
Vi oppdaga jo at 75 l var lekk en eller annen plass, så oppi der har vi ordna til en delvis elvekar, til krabba vår. Har ikke gjort så veldig mye der ennå, hatt gruss oppi, og litt steiner, noe over vann, noe under. Har også hatt et par planter oppi her, men de skal ut igjen. Må se om jeg klarer å redde disse, de er fæle 17 l er nå tatt i bruk til vår kampfisk, han har fått en plante oppi der og.
63 l er stappfull for tiden, m 5 corydoras, 5 kileflekkrasbora, 5 guppyer, 3 kuhlii-åler og 4 snegler.. Må vurdere hva som skal gjøres her, om kanskje noen av disse fiskene skal oppi 300l, må jo da bli kileflekkene...
Var å kjøpte ny guppyhanne idag, en nydelig delsvart sak. (Den forrige fant vi inni en fluval1 pumpe vi hadde i 63 l, skjønner fortsatt ikke hvordan han klarte å komme seg inn dit! Det er så sykt små sprekker der at!)

Forresten har vi også kjøpt nytt akvarium
(Link til en annen tråd jeg har startet ang dette kjøpet)

Skikkelig artig å få dette i hus. 300 l som tidligere var stoort for oss, er nå blitt liiite! Hehe vi har ikke fylt vann i ennå, blir vel forhåpentligvis å fylle litt i kveld, for å sjekke at det er tett.

Skal sette ut bilder, av de "nye" karan, og 600 l...
Tenkte jeg skulle legge ut et par bilder av, da spes av storkaret som nå er halvveis oppe og går.
Vi har fylt det ca halvt opp med vann i kveld, samt ordnet litt med grus, gjemmeplasser i form av røtter og stein.

Bilde 1; står midt i stua, klart til å bli satt opp
Bilde 2; Satt opp nå, 310 l er flytta litt på.. Og det ble lite i forhold!!
Bilde 3; Grusen vi har i, det er blanding mellom mindre steiner/grus og sand.(kan det være no slags engelsk elvegrus el no??)
Først; Bare ting som Tine kan gjøre; lete huset rundt, skuffer, skap, ja til og med kjøkkenskap og under akvarier, etter den forbaskede ledningen som hun skal bruke når hun overfører bilder mellom kamera og data.... Bruke ikke mindre enn 1/2 halvtime på d, når hun egentlig skulle vært i seng, for ikke å irritere samboer så altfor mye(han har allerede mista mye hår, resten kan han gjerne beholde brun/svart og ikke grå i et par år til

Nåvel, legger ut litt flere bilder, beklager dårlig kvalitet(ikke finner jeg blitzen på den hersens telefonen og kamera er ikke så veldig bra akkurat.. Og ennå dårligere når ikke engang eier klarer å finne bildene hun har tatt, selv om hun har sett gjennom lista to ganger.... hmmm, bruker ennå ti minutter bare å kopiere bilder fra kamera til dataen..)


Håper bildene ble sånn høvelig
Igår fylte vi 600 l nesten helt opp, mangler vel 15 cm mer vann Tett da, så vi håper det fortsetter og at det ikke plutselig sprekker skikkelig!(det høres jo veldig moro ut med ca 550 liter vann på stuegulvet

Ellers har vi satt opp en plan får våre 9 akvarier(det vil nok bli kjøpt inn et til, men det haster ikke.)
Liten oppsummering;

600 l; Asia-biotop. Fordi vi likte fiskene fra denne delen av verden, for ikke å få to amerika-biotoper og fordi det ikke virker som asia-biotop er den helt vanlig biotopen å ha

310 l; Fortsetter slik den er, som selskapskar. Mulig furcifer`n flytter over i et av 160 l for oppdrett. Når de blir store nok

3x160; et av disse karrene er min samboer`s. Her skal han få lov til å styre sjøl, uten stor innblanding fra min side Og der blir det vel sør-amerikansk-biotop. Et av disse er helt mine, vurderer her å ha kulefisk av noe slag.. men er usikker ennå, siden jeg da helst vil ha 17 l til oppdrett av små snegler. Og siden jeg fortsatt er nybegynner, og da begi meg ut på brakkvann? hmm, må vurderes grundig dette Den siste 160 l har vi satt åpen inntil videre, muligens for oppdrett av noe slag, furcifer, scalare. Forslag tas imot med takk

Det vil muligens bli kjøpt inn et til 160 l for å ha i reolen istedenfor min samboers(heller ha denne på stua sammens med stor-karene)... OJ! Da har jeg jo plutselig TO kar til som jeg ikke er helt sikker på hva jeg skal ha i!!! o store glede

2x63 l; den ene av disse er ungene sitt, dette må fixes siden det er lekk og dette prioriteres ikke først. Den andre 63 l står jo nå med overbefolkning, men vil bli bedre når guppyene er kommen ut derfra. Om vi fortsetter å ha dette som selskapskar, slik det er nå, vet jeg ikke.. Inntil videre ihvertfall

75 l; Også muligens litt lekk øverst i et hjørne, dette skal vi sjekke senere, når vi har fått 160 til Tommy(min samboer) og 600 l på "bena". 75 l står foreløpig som krabbekar, og delvis elve-biotop.(det er lite å finne om elvekar så det er jo ikke helt slik jeg ville hatt det, men...)

Bare et igjen!; 17 liter`n! Her går jo nå kampfisken, men han blir satt tilbake i 63 l senere. Etter det blir det enten snegle-farm eller karantene/ynglekar.


Hiver med to bilder. Det er av eple-sneglene mine som koser seg med en bit squash(tror det er slik det skrives??). Ikke sikkert dere klarer å se det helt, men det er faktisk 3 snegler på denne biten!
Jeg må virkelig si at det var en effektic måte og holde agurken i vannet på Tine:P
Hehe Fredly, tror det er mange som holder agurk/squash/lign. nede på denne måten Var her inne jeg lærte det!

Ja, hva har skjedd de siste dagan... 600 l er ennå tett, det har nå stått en stund, og jeg har veldig lyst til å sette igang å gjøre noe her! Var i dag å bestilte nytt armatur, 4x40w, både til 310 l og 600 l.
Fikk også med et par røtter, det ble litt bedre oppi 600 l, men et par småjusteringer må til.
Også håper jeg på at dyrebutikken her skal få fatt på bambusstenger til meg, om jeg ikke kommer meg til Bodø å ser om de har på blomsterbutikkene der(har jo fått stor-senter der, men Plantasjen, el lign!)
Ellers har jeg også levert en liste inn til dyrebutikken, så de får sjekke hva de får tak i til ca hvilken pris. Tenkte å legge lista ut her og, enten i slutten av innlegget eller i nytt innlegg..

Ellers har jeg sørgelige nyheter, vår kjære knallblå kampfisk døde for oss idag. Ikke sikker på hva det er som har gjort at han bukka under, satte han 17 l siden han ikke kunne stå i 300 l eller i 63 l. (Trodde han ville trives der, da jeg har hørt om flere kampfisker som har trivdes bedre alene/i små kar) Men han savna tydeligvis sine venner fra 75 l, hadde tenkt å gjøre noe med det idag, men da var han jo dessverre og borte... Forresten er jeg sikker på at det ikke var nitritt eller sykdom på noe synlig vis som tok han, han stura siden 75 l gikk dundas. Synd

Ellers fant jeg også en sverddrager død idag. Har ikke sett noe galt på noen av fiskene i 300 l, forutenom at en hadde litt hvit avføring igår(hva var det, det betydde igjen?) Vil tro at siden alle andre virker friske å raske, samt at alle tester var bra(ph, no2, gh) så var det en natrlig død.



Legger ved et litt dårlig bilde av scalaren, sammen med gibbien, norsk flaggtetra og sverddrager
Ang. asia-biotop , fiskeliste, planter
ja, da sitter jeg her med en aldri så liten fiskeliste Denne er så langt fra ferdig, og det er heller ikke tenkt å ha så mange fisker i 600 l. Listen er der for å kunne finne de rette fiskene som vil passe i karet, både i forhold til hverandre og verdier. Dette er altså foreløpig bare en aldri så liten ønskeliste

Kyssegurami: . 1 stk.

Blehers Slangehodefisk: .1 stk

SAE: . gruppe på ca 10 stk?

Lunge-Malle:

Nålefisk: Usikker på om denne vil overleve/ha det bra i ferskvann eller ikke??

Rød Regnbuefisk: 1-2 hanner, med opptil 5 hunner, pr hann.?

Elefantsnabelål: 1 stk, eller opp til 5, usikker?

Blehers Regnbuefisk: Stim på ca 10 stk

Perlegurami: 1 stk? event. en hann og et par huer? El stim?

Blågurami: 1 hann med 2-3 hunner

Channa Gachua: 1 stk.

Praktbarbe: stim på ca 10 stk.

Denisons Barbe: stim på 10 stk.

Leppegurami: 1 stk, event han med et par hunner.


Vel, det var fiskene, har også tenkte på bl.a skytterfisk, men tror jeg utelukker den.

Må jo også ha noen til å rydde opp i karet, ta alger og slikt, tenkte da på et par reker, f.eks Vet ikke om disse er veldig gode å rydde opp på bunn?

Har også tenkt på noen snegler, siden disse også vil gå på glasset å "vaske" litt. Men er usikker på om det er noen som er fra Asia. Skal sjekke dette litt bedre etterhvert. Og er også usikker på om disse vil kunne spise mye på plantene?

Må jo også ha en del planter, tenkte da å ikke ha veldig mye forskjellige. Anubias har jeg forstått at er hardføre?? slik at disse vil kanskje egne seg bra.. (har ikke akkurat grønne fingre, eneste plassen hvor jeg har fått plantene til å holde seg var i 63 l, men med sneglene der faller de og etterhvert mer og mer bort!)
Ikke mye som har skjedd i det siste, men håper noe vil skje denne uka! Forhåpentligvis får vi lyset til 600l, i tillegg blir vi å hive i et par mosaikguramier. Forresten mosaikgurami er vel det samme som perlegurami???(Kanskje mosaik er fra Sverige, mens perle er fra Norge. Butikken her ser i svensk bok å der står det mosaik så


Vi har også begynt å se etter ny pumpe til 600l, den Eheim 2217 vi har der nå blir nok for liten etterhvert når vi får større fisker/mer fisker. Så 2217 blir satt i 300l, mens den som står i 300l har jeg lyst til å "stjele" å sette i 160 l hvor jeg har VEldig lyst til å ha en kulefisk! (bare å overtale samboer så går vel det bra,... kremt..)
Gledesrop! trur æ da...
Vel. jeg har jo gått nå i flere uker å sikla på de råstilige kulefiskene som er å få tak i! Har nesten fått samboer med på det og, men tror han synes det blir for mye styr med at det ikke er sikkert at den klarer å gå i amerika-biotopen hans.

Har idag fått et passelig JA fra han at jeg kan kjøpe en kulefisk, og da også ta 17 liter`n til snegleoppdrett!
Dette er jo selvsagt ikke heeelt klart ennå, karene er ennå ikke satt opp, osv, men det er jo som alltid lov å drømme, planlegge og spørre rundt og undersøke!!

Blir det som Jeg håper på har jeg en ganske stor kulefisk i "min" 160l, med oppdrett av snegler i 17 l. Og i 160 l skal jeg da ha den pumpa som idag går oppi 300l(tror da virkelig den skal holde?? Den er beregna-utifra eheims folk- til å passe i en 300l) og kanskje i tillegg ha en innvendig pumpe for å få tilført tilstrekkelig med oksygen.

Kulene jeg har sett på og funnet veldig interessant er bl.a:

Palembang kula;


Grønn Kule


Kongo Kule


Fangs kule


Suvatti kula
Ja, hvis du greier å få tak i en Kongo, så må du rope ut til meg. De er ytterst vanskelige å få tak i. Den står øverst på ønskelisten min, blant to ferskvannskuler som jeg fortsatt ønsker å få tak i. Ønskedrømmen er derimot ei saltvannskule, ei helt spesiell saltvannskule... *drømme*

Jeg har, som du skjønner, ikke erfaring med Kongokulefisken (miurus), men de 4 andre på lista di, har jeg selv.

Palembangensis:
Ei rolig kule. Dette er en "sniker" som venter på at maten skal spasere forbi. Det er en utrolig sjarmerende og søt kule, og vi har fått en ganske personlig forhold sammen, selv om det er kula jeg har hatt kortest. Jeg angrer ikke på kjøpet.

Grønn Kule:
Jeg håper du vet at dette er en brakkvannsfisk, som skal tett opp mot, evt. over i reint saltvann som voksen? Utrolig sjarmerende kule. Dessverre er den grønne kulefisken min ei pingle, men jeg vet at det ikke er vanlig i denne arten. Aggresjonsnivået vil stige ettersom kula blir eldre. En våken og aktiv kule (bortsett fra pingla mi, da).

Kongo Kule
En utrolig sjarmerende kule. Jeg har den dessverre ikke selv, og det er fordi den er vanskelig å få tak i. Dette er en av kulene som graver seg ned i sanden, og venter på at maten skal spasere forbi. Det er utrolig moro å se på. Den finnes i flere farger, og den røde er drømmekula mi. *drømme*

Fangs kule
Om min er en cochinchinensis, er noe usikkert. Disse "target puffers" er veldig vanskelige å skille fra hverandre. Jeg har ihvertfall kjøpt den som cochinchinensis. Min absolutte favoritt blant de jeg har, rett og slett fordi den er så utrolig til å samspille med meg. En veldig oppvakt kule, som virkelig følger med på livet utenfor karet. Aggressiv, og er den eneste kula mi som har bitt meg (jeg visste det kom til å bli han, hvis jeg skulle bli bitt av ei kule). Men jeg liker de aggressive kulene, jeg. Jeg har aldri angret på at jeg kjøpte min kjære Hufflepuff!

Suvatti kula
Er også en "sniker", som graver seg ned i sanda. Ei utrolig kul kule, men faktisk også den kjedeligste kula jeg har. Ettersom den er nattaktiv, og er vant med å ligge å vente på maten, gjør den ikke akkurat så mye utav seg. Den gjemmer seg hele tiden, med unntak av ved fôringstid. I en artikkel på the puffer forum, betegnes den som "the most vicious of all puffers". Den ser alltid skikkelig sur ut, men det har å gjøre med utseendet. Mot eieren bruker den å være grei. Dette er det som gjør at jeg likevel liker kula mi:
[External Image]

Jeg ble litt nervøs av det du skrev om at "men tror han synes det blir for mye styr med at det ikke er sikkert at den klarer å gå i amerika-biotopen hans."
Disse kulene du har kikket på, kan du bare glemme å holde sammen med annen fisk. F.eks. Suvattien er pishivore - altså fiskespiser. Kulefisk holder man i artsakvarium. Punktum!
Ja, det er disse kulene jeg har sett på som aktuell i et arts akvarium på 160 l!
Ikke i noe selskapsakvarium eller biotop som min samboer vil ha! Hehe Har lest såpass mye at jeg vet hva jeg går til, både ang holdet av de(at de krever snegler, at de ikke passer sammen med andre fisker og noen vil behøve brakkvann/saltvann enten hele livet eller som voksen) og med det at noen av de er aggressive(jeg liker også de mer aggressive fiskene, akkurat som deg Dyrehagen!)..

Dette er ikke akkurat noe som jeg tar lett på(ikke når det gjelder kjøp av annen fisk heller,men) og kommer nok til å lese ennå mer, til jeg blir både blå å grønn i tryne
Godt å høre Kulefisker står mitt hjerte veldig nære, så jeg bare forvisse meg om at fiskene får det bra (les: at du vet hva du går til). Men det ser ut til at du har gjort hjemmeleksa di Jeg tror egentlig det største problemet du får, blir å få tak i kulene. Det er ikke alle som selger. Grønn kulefisk er den som er vanligst i handelen av alle kuler, ikke bare i Norge, men stort sett over hele verden. Av de andre, er som sagt Kongo den vanskeligste å få tak i, og også den dyreste (de to tingene henger gjerne sammen ). Jeg har ikke fått tak i den, og jeg vil gjerne ha den. Begrunnelsen jeg har fått fra en av butikkene jeg har spurt, er at det er såpass få andre fisker som kommer fra Kongo, at det ikke lønner seg for dem å ta dem inn. Og når det gjelder kulefisk, er det nesten utelukkende snakk om viltfanget fisk. Det er bare noen ytterst få arter som det er avlet på i fangenskap. Selv vet jeg bare om carinotetraodon travancoricus (dvergkulefisk) og t. suvatti (denne står de fleste steder som ikke avlet i fangenskap, men en av moderatorene på the puffer forum har faktisk hatt avl på denne). Men siden det er VF fisk, må du være forberedt på en "avlusning" når du får dem i huset. De har veldig ofte med seg innvollsorm. I tillegg har de hatt et mildt sagt stressende liv, med å bli fanget, pakket, transportert, pakket igjen, transportert på nytt, osv. Og kulefisk er ganske sarte, i tillegg til at noen av dem ikke takler forandringer heller. Suvattien min er en sånn fisk. Han takler ikke noen som helst forandringer. Da slutter han å spise for en stund.

De såkalte snikerne (suvatti, miurus og palembangensis) kan også være vanskelig til å få i gang med å ta "død" mat. Eller, sånn skal det være i teorien. Men jeg har faktisk hatt større problemer med de aktive kulene. Det er slik det er med kuler: man kan aldri regne med at de forholder seg til fasiten. Det er store forskjeller fra individ til individ.
Vel, Dyrehagen.. Du kan takke deg selv for min økende interesse for disse underlige-kjempe-søte kulene! Hehe
Første gang jeg hørte om kuler var i din tråd, syntes ikke da at det hørtes ut som en fisk for meg.. Men jo mer du fortalte og jo mer bilder og historier jeg hørte.... "Dunk", totalt fortapt!

Du kan være sikker på at før det blir noen kuler her i huset skal jeg lese ennå mer, og sikkert også spørre å greve!


I første omgang skal 600l opp å gå... Vi skal snart til Sverige, tenkte da å bestille ny pumpe der(enten en Fluval FX5 elller en Eheim 2080 prolll)
På torsdag får vi lønn å til da er forhåpentligvis det nye lysarmaturet også kommen. Og vi får kjøpt 5 mosaikguramier som startfisk.



Forresten er det kan det være at vi selger de armaturene vi i første omgang fikk til 600l til en veldig billig penge. De er ikke helt perfekte for å si det sånn, men de er ikke veldig stygg og trenger en liten vask og nye lysrør selvsagt. Vi vurderer da å selge de pga. at det er 3 separate armaturer, og vi ønsket å ha 1 armatur.( fordi det blir lettere for oss

Om du skulle være interessert er det bare å ta kontakt(det er mulig jeg legger ut annonse senere.)
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap