Praktbotia skremmer de andre fiskene.

Jeg har en ganske stor (ca 10cm) Praktbotia. Den har selskap med en som er mindre enn halvparten så stor. Disse to konkurrerer om det samme gjemmestedet, og det resulterer i at den minste blir temmelig kontant dyttet ut igjen. Det blir da ganske voldsom bevegelse i karet, og SAE'er og Blåguramier skvetter veggimellom. Resten av fiskene tar liten notis av dette. Praktbotiaene liker heller ikke at jeg holder på med å ordne i karet med vannskifte etc. Da er de skvetne og stresset i dagevis etterpå. Den største trenger kanskje større plass eller et bedre gjemmested, men da må jeg oppi karet igjen, og jeg gruer meg mer og mer for å forstyrre dem. Nå gjemmer den seg gjerne under en stor rot, eller langsmed veggen bak pumpa. Har noen et godt tips om hvordan jeg kan lage et bra gjemmested? Akvariet er på 180 L.
Hei!
Jeg er forholdsvis ny med dette, men jeg tenker at det kanskje ville hjelpe å ha flere individer da praktbotia er en stimfisk. Jeg har 5 stk, en ganske diger og resten mindre, og disse er ikke så skvetne da de blir tøffere da de er flere. Jeg har en diger rot i et hjørne de kan få plass bak alle 5 og det er ikke noe bråk der i gården.
Hei evoT.

Jeg har selv en stim på 7 Praktbotia i mitt største kar, et såkalt selskapsakvarie med flere ulike arter i. Blant annet har jeg 3 SAE.
To er 10 - 12 cm lange. Resten er 6 - 8 cm lange.
De er meget aktive. De er verken engstelige eller skvettene. Tvertimot må jeg være pinelig nøyaktig oppmerksom ved foreksempel vannbytte - da de er nærgående og nysskjerrige.
Jeg opplever ikke at Praktbotiaene krangler nevneverdig seg imellom - eller med andre arter hos meg. Det eneste de kan finne på å plage de andre med, er å ta med seg hele algetabeletten ved foringstid. Tar den i munn og stikker avgårde. Så jeg må alltid følge med at også de andre fiskene som ønsker denne maten, får i seg noe de også.
Jeg har godt med gjemmeplasser. Det i form at røtter. Tett beplantning i bakre del av karet. Jeg har to urner med god størrelse. Disse urnene er meget poppulære hos Praktbotiane.
Jeg har skiferhuler til sugemallene mine. De minste Praktbotiane elsker disse - og trykker seg inn sidelengs for å få plass her.

Jeg vil råde deg til å ha flere individer. Tror dette øker trivselen.
Og ikke minst. Gi fiskene muligheter for mange gjemmeplasser! Bruk røtter, tett beplantning og om du kan like litt "uekte innredning" er keramikkurner noe jeg kan anbefale. Jeg er selv ikke så begeistret for det jeg kaller "uekte innredning", men dette kan kamufleres. (ting som ikke naturlig hører til i et miljø under vann)

mvh
Hei Anita, Hei Lillian!

Takk for svar. Jeg har også vært inne på tanken om å skaffe flere eksemplarer, men de blir jo så digre etterhvert, og akvariet de bor i er ikke så veldig stort.

Derfor tror jeg at jeg til å begynne med skal skaffe en eller annen form for hule som er stor nok. Jeg går ut ifra at det går an å finne noe brukbart i en dyrebutikk, som ikke stikker seg altfor mye ut som unaturlig stæsj. Jeg likte hulene dine, Lillian, har kikket på profilen din, og har lagt inn akvariet ditt på favorittlista mi. Veldig pent akvarium.

Beplantningen i karet er ganske tett bakerst, og jeg aner ikke hvor praktbotiaene er når jeg rydder og skifter vann, for da gjemmer de seg så
godt i buskaset. De foretrekker sikkert skikkelig tak over hodet.

Noe annet som er med på å gjøre praktbotiaene utrygge, er en katt vi har, som rett som det er, i alle fall en gang eller to om dagen, hopper rett på glasset for å ta de største fiskene. Da gjemmer praktbotiaene seg lenge, særlig den store. Katta har fått mye kjeft for dette, men hun klarer ikke å la være. Det er bare denne ene katta som driver med dette, og vi har fem stykker. De andre nøyer seg med å se på fiskene eller ligge oppå det varme dekselet og sove. De er kanskje litt smartere enn denne ene.

Jeg har også erfart at praktbotiaene stikker av med algetablettene, derfor brekker jeg dem opp og har dem i karet i flere omganger. Da blir det mat til alle.

Takk igjen begge to. Jeg kommer tilbake til tråden siden og forteller hvordan det går.
Hei igjen evoT.

Bare hyggelig. Håper mine delte erfaringer kan hjelpe deg litt på vei.
Og takk for ros. Koselig det.
ler** Katter er herlige dyr. Og egenrådige. Men det er klart. Fiskene blir urolige.
Mine Praktbotiar skal flytte over i større kar. Derfor har jeg så mange - ja pluss at jeg kan like dem veldig godt da.

Om det er skiferhulene du liker så kan jeg tipse deg om at disse finner du til salgs på Kjøp/Salg delen her i forumet. Under Annet. Disse er ikke laget til Praktbotiane, men sugemallene mine. Men når P. er små og klarer komme inn så søker de ro og fred der. Men. Jeg mener å ha lest om andre her på forumet som har opplevd at P. har satt seg fast i disse. Noe jeg selv ikke har opplevd.
Urnene som P. bruker mye, de ødelegger ikke for meg som ikke er så glad i unaturlig stæsj som du kaller det. Men det er klart. Jeg ser hvor mye disse er i bruk, at fiskene liker dem, det gjør også sitt til at jeg kan like disse.
Forsøk lage flere gjemmeplasser du. Så håper jeg at det blir mer fred hos deg.
Nå mener jeg også det, at fisken som oss andre levende skapninger, har ulike personligheter. Din store P. kan jo være en riktig luring på jakt etter bråk.

mvh
Det var urnene dine jeg likte i ditt akvarium. De var pent plassert, og det er etter min mening bruksverdien som teller mest. Mallehuler tror jeg blir for trange til den fisken jeg har. Det er forresten fredeligere i akvariet nå, for jeg har ikke forstyrret dem på noen dager... men snart må det nok gjøres noe igjen. Fiskene skiter så mye....! Prøver å ikke ha støv på hjernen, men er gammel husmor, da.
Det ser ut til at det har roet seg i mitt akvarium. Det jeg har gjort er å løfte litt på den største rota og lagt mere stein under. Det er nemlig en diger rot, så nå har de to praktbotiaene mine fått et rom hver.

Det er nok den minste som er mest selskapelig, for den prøver fortsatt stadig å legge seg i rommet til den store. Den blir jaget hver gang, men nå har minsten i allefall et annet sted å gjøre av seg.

De var like store da de ble kjøpt inn, og jeg tror de er ca. 4 - 5 år gamle. De ble kjøpt inn på grunn av snegleinnvasjon i karet, og gjorde reint bord i løpet
av kort tid. Siden har de levd av flakfor og malletabletter. Er dette ok for?
Jeg overtok karet med fisk og det hele i juni i år, så jeg har ikke drevet med dette så lenge.

Praktbotiaene er ikke ofte ute og svømmer. Jeg ser dem nesten bare om morgenen, og når det er mat å få. Ellers kan jeg se dem når de ligger i rommene sine. Det ser ut som de graver i grusen for å få enda større plass. Er det forresten slik at Praktbotia er nattaktiv, og spiser de guppy-yngel?

Prakt botiaene skremmer i allefall ikke de andre fiskene lenger.
Dette skjedde med meg også.. jeg solgte de bare tilbake til butikken
Tilfeldig bekjentskap
© Trym Andreassen
Reklame for plussmedlemskap