Dverg guramien har laget skumrede

For en par uker siden kjøpte jeg et nytt dverggurami par som går i selskapsakvariet på 140l.
Jeg oppdaget skumredet hans i flyteplantene for to dager siden, da jeg hadde tenkt å gjøre det ukentlige vannbyttet.

I dag er det en del mindre bobler, men han holder på å forstere redet med blader og planterester som han dytter opp under boblene.
Jeg har ikke tatt hunnen ut av akvariet, siden det er ganske beplantet. Men han holder på å jage henne en god del.
Han vokter ganske godt under redet, og jager de andre fiskene bort.

Jeg er spent på om det er noen egg i redet, for jeg klarer ikke å se noe foreløpig.
Den største utfordingen blir vel hvis det blir utklekkt yngel. Lurer på om jeg kan ha disse i et yngelnett, eller vil de være for små slik at de svømmer ut igjen? Leste et sted at man kunne bruke hardkokt eggeplomme blandet med vann til en masse og mate yngelen med dette i stede for infusorier. Stemmer dette?
Etter han har bygd skumrede vil hannen jage hunnen og trigle henne om egg, er hun klar, gir hun egg som han fanger opp og spytter opp i skumrede. Dette kan gå hardt for seg.
Hei Blå:0),

Jeg er også relativt nybakt gurami-mamma. Har erfaring m.scalare yngel i massevis, men disse er jo så ufatteli små!
Jeg har brukt plastsjelettet (untatt bunnen for å redusere risikoen forat de klemmer seg fast når de blir frittsvømmende) plastsjelettet til nettynglekar, men har sydd ett nett av sjiffon, det er for finmasket til å komme igjennom.
En strikk rundt toppen holder det på plass.

Etter fire forsøk, på tradisjonellt vis, innkl. å bare flytte redet til annet mindre akv.når de er iferd m.å bli frittsvømmende, og bare m.en oppvoksende unge som resultat, foretrekker jeg nå ynglebeger.

Du kan utmerket godt begynne med eggeplomme ja, men den må blandes så tynnt at du kan mate m.dråpeteller.Jeg bruker også litt spirulina pulver i bandingen, det er algesupplement, rikt på mineral og vitaminer har jeg hørt.

Du kan se eggene som gulaktige flekker på toppen av redet som består av hvitt skum.Hvis han tetter til under med grønt som du sier, er nok eggleggingen ferdig og han tetter for å holde klekkede larver på plass, da de lett synker nedover i redet.
Redet kan løftes forsiktig opp ved å føre en passe stor plastboks e.l. rett under redet og løfte det hele opp, men dette bør gjøres først når du begynner å se frittsvømmende små. Det tar noen få dager, en må bare følge med...

Lykke til med dem... ;0)
Takk for utfyllende svar akvator!

Med yngelbeger mener du slike plastbeger? Eller bør jeg ta fram symaskinen å sy om yngelnettet mitt?

Venter i spenning til å se om det kommer noen små..
he he, ja det er faktisk ganske spennende :0)

akkurat nå henger det en go bunsj med nyklekkte larver i "hengekøya" her...

jeg mente yngelnett, men det nettet som følger med fra butikken er for stormaske, de svømmer rett igjennom. Så det beste som har fungert for meg ennå er det hjemmesydde :0)

Klarer jeg å holde liv i dem i 2 uker vil jeg slippe demi akvariet og så vil det vise seg om de er overlevelsesdyktige. De står i det lille rekeakvariet mitt og det har vist seg at rekene kommer de seg unna, men det å få nok for i dem, er en utfordring. Har en liten jet-pumpe m.filtervatt tredd rundt innsuger røret, så det skulle være trygt. Vi får se :o)

lykke til med dine, fint om du gidder å skrive ett par ord underveis dersom de holder livhanken..

mvh.
Har ikke sett noen småsvømmere enda..
Her er to bilder fra skumredet i går.
Dvergguramien passer enda godt på redet, men det var lite skum i morrest da lyset kom på. Nå har han fyllt på med nye bobler.
de har nok klekket, men er kansje ikke frittsvømmende ennå? Hvis du har en god lupe, og kikker midt nedi redet ovenfra, er det mulig du får øye på noen fnugg som henger ganske stille, eller kansje de svømmer litt omkring nå forresten. Om mulig så ikke lag formye bevegelse når du bøyer deg over redet, de smetter fort i skjul....:0)
mindre sjans for at far spiser dem hvis han er mett...


mine er nå to kull i yngelbegeret, og det førstehar fått sine 2 første måltider i dag.Ser fint ut fåreløpig.

fortsatt lykke til Blå, er det noe så ta kontakt, men husk jeg også er nybegynner :0)
Kjekkt med tilbakemelding akvator!
Skal ta av lokket å se ovenfra, har ikke gjort det enda..
Jeg kan ikke se noen egg i skummet enda, så jeg vet ikke om det blir noe yngel denne gangen. Men det er vel enda litt tidlig for å se yngelen frittsvømmende?
Han lager fortsatt bobler og steller redet med planter.

Håper det skjer noe snart, for jeg trenger å ha oppryddning og vannbytte.. *litt utolmodig*
hei Blå, :O) gjør stellet som du pleier du. :o) Han kommer til å bygge nytt hvis noe går tapt underveis, det blir nok av anledninger til å fortsette....hvis du ikke har rikkia flyteplanter, anbefaler jeg deg å skaffe det, gjerne en god klump.
Både far gurami og ungene vil ha nytte av det. Som nevnt er jeg avhengig av en god lupe for å holde styr på yngel, he he...er en go gjeng hos meg nå. Både i yngelnettett og utenfor, men jeg flytter konsekvent yngelen over i rekeakvariet. Rekene gjør en kjempejobb med å holde yngelnettett rent både på inn og utsiden, ......suger opp eggene med en sprøyte og lar dem klekke i rekeakvariet.

mvh.Aina
Skumredet ble ødelagt da jeg renset akvariet, men dvergguramien laget meg et nytt skumrede før jeg fikk prikksyken i karet. Da prikkene brøt ut, forsvant redet selv om han ikke har blitt smittet selv. Nå håper jeg på et nytt rede så snart jeg er ferdig med varmekuren!
Tilfeldig bekjentskap
© Tina Arntsen
Reklame for plussmedlemskap