Tråden med lure tips (side 2)

Til skrubbe- og rengjøringsjobber i akvariet, kan man bruke en neve vanlig, hvit filtervatt! Det gjør underverker! Det er noe med de syntetiske fibrene som er både skånsomt og kraftfullt når det kommer til å gni av gjenstridige flekker. Algefjerning på glasset går som en lek med filtervatt Jeg bruker ikke algeskrape lenger, kun filtervatt.

Til slikt bruk har jeg kjøpt en stor pose med en kilo av den billigste og drøyeste filtervatten jeg kunne finne. Denne står strategisk plassert, slik at jeg når som helst kan nappe løs en neve til rengjøringsjobber. Har akkurat (nå i kveld) skrubbet rent et innvendig filter for alger og brun gørr. I andre kar tar filtervatten vanskelige ting som f.eks. penselalger så lett som bare det.
Når jeg skal vaske yngelkar eller plast-tanker så er det filtervatt som gjør jobben, sammen med varmt vann.

A must-have!

Med fare for at nok noen er uenige, og at tipsene kanskje ikke passer like godt for alle som driver med varme akvarier....så kan jeg nevne noen til. Det bygger på egne erfaringer, og det som fungerer for meg behøver ikke nødvendigvis være bra for andre...

Akryl Maling
For å gi farge til bakgrunner eller andre ting (husk å forsegle)
Knauff fra Bauhaus er en veldig bra maling, den er giftfri....og ikke minst rimelig.

Akrylbasert flislim
Casco Fliselim Pasta 3461 eller Alfix flislim fungerer veldig bra.

Aktivt kull
Jeg vet høykvalitets kull har langt større overflate, men prisen tatt i betrakning....jeg har aldri opplevd noen (merkbare) negative konsekvenser av å benytte annet kull som har næringsmiddelkvalitet (fra bryggersjappa, Europris etc.)

Algeskrape
Oppvaskbørste, eller på mer gjenstridige påvekster....oppvaskskrubb.

Enkel bakgrunn
Kork Isolasjonsmatter for motorrum fungerer greit dersom man vil ha en plain (utvendig) korkbakgrunn, også film som brukes for å "sote" ruter på bilen. Begge deler kan kjøpes på Biltema.

Bioballer
For de som har mulighet til det, forhør dere hos et lokalt oppdrettsanlegg....

CO2 flaske
Kjøp flaske på en dykkersjappe eller brukt. Pass på at den er trykktestet !!!

CO2 påfyll
Firma som driver med brannslukningsapparater, mineralvannsproduksjon, evt. brannvesenet.

Dosering
Kanskje ikke så aktuelt for de fleste, men sykehusene skifter ut sine peristaltiske pumper med jevne mellomrom. De brukte fungerer oftest like godt, og kan plukkes opp for en rimelig penge (eller gratis)

Dimmer, slow on/off
Kan kjøpes for en rimelig penge fra Elv i Tyskland. Vil slå av/på lyset på 5 sek - 1time. Byggesett. Pass på at lyskilden tåler det...

Grovfiltrering, Filterhus
For pre-filtrering av grove (eller fine for den saks skyld) partikler er det en rimelig og god løsning å benytte vannfiltere av den type som selges av f.eks. BSR Vannbehandling (eller rimeligere i en del nettbutikker)

Filterposer
Vaskeposer, strømpebukser

GH+
Magnesiumsulfat

HQI lamper
Idrettshaller, veksthus o.l. bruker oftest slike lamper. Se opp når noe skal rives, ombygges el. l.

Innvendig maling
Penguard Topcoat

KH+
Natriumkarbonat (bakepulver)

Kjemikalier
KPT Naturfag leverer utstyr til skoleverket, har et omfattende utvalg i ulike kjemikalier. Omikron i Tyskland har gode priser på mye.

Lakk, forsegling
Rescon 2-komponent epoxy lakk

Lyskilder
For å få "fattigmanns" metallhalogen, 12V halogenlamper på 6500K fra Prolys på Rasta.

Magnetventil
Fra gammel vaskemaskin. Kan brukes til f.eks. aut. vannbytte/påfylling

Nattlys
Kald katode på bilutstyrsforretninger eller PC utstyrsbutikker, eller sett sammen LED kjøpt på Ebay eller Besthongkong selv...

Nivåbryter
Chlas Ohlson, kan brukes direkte på 12V pumper, må ha relè for bruk ved 220V. Fåes også rimelig fra floatswitches.net eller fra Farnell.

Nivåregulator
For automatisk oppfylling av vann, kan plukkes fra toalettet !

Nullspenningsbryter
Kan forhindrer at f.eks. utvendige biologiske filtre starter opp etter lengre strømstans. Finnes bl.a. fra Elfa.

pH+
Natron, kalk, kalkstein, skjellsand (ikke bruk farlige ting....)

Sirkulasjonspumper
En del butikker som selger "tuning utstyr" til PC'er har svært gode priser på både 12 og 230V pumper (bl.a. Eheim)

Slanger
Tess har det meste man kan få behov for av slanger, si du har akvarium som hobby og at det er privat....så får du ofte en god pris....

Termostat
Helt suveren universaltermostat 220V/16A (kan starte/stoppe begge veier) fra Elv i Tyskland.

Tidsur
Velg tidsur som tåler belastningen de skal slå av/på. På Bauhaus får du tidsur som kan switche med 1 sekunds intervall.

Vanningstimer
Kan brukes i forbindelse med f.eks. RO/DI anlegg eller automatisk oppfylling av vannreservoar, sump etc.

Større vanntanker
Nopro og Noreko










Per-Kristian Hole
[B]GH+[/B] Magnesiumsulfat

Husk at mengden magesium aldri bør være høyere en mengden kalsium i vannet. Helst bør disse være repressentert i ett forhold på maks 25% magnesium og 75% kalsium.
Vanlig hobbygips (alabastergips) er en billig kilde til kalsiumet

Per-Kristian Hole
[B]KH+[/B] Natriumkarbonat (bakepulver)
Bakepulver kommer i en rekke renheter\ kjeminske sammensettinger. F.eks Freia bakepulver, er uegnet, da denne inneholder mer fosfat enn karbonat.
Vanlig natron er helt rent og helt greit å bruke.
Takk for kommentarene, Frank !

Om det var det eneste du hadde å kommentere, så er jeg hellig impotenert *s*

Men enig i kommentarene dine, spesielt i forhod til Freia !!!
Inaktiv bruker
for oss som er avhengig av nikotin...
noe fiskene ikke er-Vask,skrubb lankene i akvariesand som du alltid har litt av,stående i en liten plastdunk ell lignende
besdre enn sterilan som er lik såperester på hendene.
før jeg kjører begge henda opp i akvariet skrubber jeg med blåsesand!
Legg ikke fine, flate steiner på verandaen til mellomlagring når du har fest; De kan bli brukt som askebeger! (Fant nettopp en faksekalk-stein med en dunge sneiper på etter julebordet i går).
Legger inn disse her så vi får alt samlet

I en tråd tidligere i dag kom det fram en god og rask måte å koble vannslangen til kjøkkenkranen.
Mona o kom også med bilde hvordan denne fungerer i praksis:
[External Image]
Denne kan altså kjøpes på biltema under navnet krantilkobling

Plantetang
Selv liker jeg veldig godt min sammenleggbare plantetang. Den blir 70 cm lang og har mulighet til å bytte mellom saks og tang. Veldig praktisk når man f.eks. skal fiske opp noe fra bunnen eller klippe noen planter. Alt uten å bli våt
[External Image]
Inaktiv bruker
Har inge tips, men vill bare si at det v ar mange nyttige tips her, og at denne burde klistres, så den forblir i toppen, så den ikke forsvinner i systemet.

eller jo har ett tips, om du har ett akvarium som ikke har lystopp, og er litt finger nem selv så kan du fort lage en.
Ført lager du en topp, med en luke, jeg lagde mer en ramme av noen lister jeg hadde ligendes. Tok listene og lagde en ramme som passet til at den stod fint oppå akvariet. Fikk en ganske grei plate som pappa hadde liggendes, kjøpte noen hengsler. La på noen tynne "lister inni "ramma" så tok jeg og kutta plata sånn at den passet "nedi" ramma, og lå oppå "listene".
festa så hengslene i plata og i ramma, og vips så hadde jeg en topp.
Tok også å lagde en stang i ene hjørnet(noe ala sånn som holder panseret oppe på biler), da detter i lokket i hue på meg mens jeg holder på.
lystoff sustemet, der tok jeg bare å demonterte ett gamalt lystoffamatur som jeg fikk, og monterte inn alle de elektriske komponetene inni selve toppen( bør gjøres av en elektrikker)
langt og ikke særlig informativt, kan kanskje fjernes av mod.
Inaktiv bruker
Den greia på biltema, som er til å sette på springen er rett og slett det mest geniale jeg har kjøpt hittil i år.
men nytt vare nummer har den fått, det nye i katalogen er: 14-023 bare sånn til opplysning,de har ikke fått redigert det på hjemmesiden ser jeg.
Mye bra her, må bare understreke hvor godt innkjøp en slange og en kobling til å sette den på en kran er, kjøpte hageslange(20meter, 70kroner) og koblinger til 150kroner totalt på clas ohlson (edit: mens en helt simpel gummislange på 3 meter kostet 200kr på tropehagen zoo), sett slangen på kranen når vann skal ned i akvariumet, putt slangen i et avløp når vannet skal ut.. men for all del pass på hva slangen sluker! Fant en gang ut at guppyer jeg hadde hadde ynglet.. når de var på vei ned sluket.. en veldig lett løsning her er egentlig å bare sette en vanlig akvariumhåv frempå slangen.

Og selvsagt det tipset alle nye akvarister burde ha i bakhodet: kjøp fisk etter akvariumet ditt, ikke etter hva du føler for. De aller fleste akvarium ender sikkert på et lager/solgt etter at 20 forskjellige arter i en 60liter får en ekkel slutt.
Enda et tips fra Biltema:

Hevertpumpe

[External Image]

Slangen er litt kort, men det er bare å skjøte på om man har noe ekstra liggende. 5m vinylslange koster ca 60 kroner om man trenger å kjøpe.
Pumpen har en ventil på toppen som man kan åpne for å stoppe vannstrømmen.

Varenummer 14-023 er forresten på vei ut fra Biltema. Det kommer visstnok en annen vare som erstatter, men ikke før hagesesongen er i gang.
Kjøpte selv denne hevertpumpa fra biltema nylig. Elsker den!

Benytter da sjangsen til å legge in ny URL til den, samtidig som vi får bumpet posten å ser om det kommer nye tips til oss =)

Gryteskrubber i nylon/stål er en favoritt jeg har lest om men ikke testet ut enda! Det må prøves.
Algefjerning med sitronsyre. Dette tipset synes jeg er så lurt at det fortjener en plass i denne tråden.
Her har jeg lett fram et par tråder som handler om gryteskrubber som filtermateriale. Det er et tips jeg ikke selv har prøvd, men som andre har erfaring med.
Link 1: les inlegg 6 skrevet av 530.
Link 2: les hele diskusjonen.
Tilfeldig bekjentskap
© Petter Eriksson
Reklame for plussmedlemskap