Tigerbarbe: Sår på siden samt mistanke om hvitprikk?

Hei,

De siste 4 dagene har jeg lagt merke til 2-3 hvite prikker på 3 av 7 av tigerbarbene mine. Jeg var usikker på om dette var noe som hadde festet seg til finnene pga GH+ tilsetning. Så heller ikke at noen andre fisk hadde symptomer. Jeg bestilte likegodt medisin og avventet det hele litt.

Dag 2: Prikkene er borte på 1 barbe. De 2 andre har fortsatt samme antall prikker (2) på samme sted.

Dag 3: Den ene prikken er borte på den ene, alt er borte på den andre.

Dag 4 (idag): Jeg ser at en fisk som ikke har hatt prikker i det hele tatt før har fått et par prikker i tillegg til et lite sår på begge sidene. I tillegg ser det ut som en liten blodutredelse på gjellen. Fisken puster ikke hyppig og har matlyst.
Det jeg lurer på er om dette faktisk er hvitprikk og om den nå har satt seg på et mer kjøttfyllt område?

Ingen av de andre fiskene i samme tank har hatt noen prikker i det hele tatt og ingen av tigerbarbene har hatt mer enn 3 prikker samtidig.

Legger ved noen bilder.

Venter fortsatt på at medisinen (esha exit og 2000) skal dumpe ned i postkassa mi. Bør jeg begynne medisinering med en gang?
Legger ved et bilde av fisken fra den andre siden også
Det ser ut som en eller annen parasitt, trolig unge hvitprikkparasitter.

Men sårene ser mer skumle ut... Dette er sår som er svært like sårene fisk med kronisk tuberkulose vanligvis etterhvert utvikler. Sårene vil bli større og større, og skjelden\ aldri gro om det er denne bakterien.
Siden sårvæskene kan inneholde bakterier som kan ramme de andre fiskene, ville jeg omgående issolert fisken for å forhindre eventuell smitte, om det er f.tub.
Ugg, det hørtes ikke bra ut...

Såvidt jeg har lest kan jo dette i en form smitte til mennesker også om man har åpne sår på hendene..

Jeg er i allefall mer sikker på at det er hvitprikk idag. SAE'ne mine har fått et par prikker. I tillegg har barben med sår fått fler prikker på kroppen.

Heldigvis fikk jeg medisinen min idag og starter medisineringen..

Prøvde å få tak i sårfisken, men den gjemmer seg inne i en hul rot så p.t. er den veldig vanskelig å få tak i.
Joda, fisketub kan gå på mennesker også, selv om det er særdeles skjelden. Har en såpass med uflaks, anbefaler jeg fullt verneutstyr ved etthvert gjøremål etter dette

Har selv tub i minst ett kar, og gjør ikke annet enn å vaske labbene etter å ha jobbet i karet.
På tross av en del sår og rifter til stadighet, kan jeg ikke si at jeg er angrepet av annet enn litersyken
Nah, gidder ikke dra helt til vernebutikken for å kjøpe verneutstyr, da får jeg heller daue:P

Men du Frank, lest litt i akvariebøkene mine nå om fisketuberbolose. En av symptomene skal visst være svekket matlyst. Matet litt med mygglarver nå og tror du ikke sårjævelen tok hele biten og stakk. Men dette kommer vel kanskje på et senere stadie? Sårene er jo kun litt over et døgn gamle.

Har fått kikket litt nærmere på de nå (bilde var umulig, får ikke rask nok lukkertid på den speeden den fisken har nå). Ser ut som det har kommet en del mer hvite prikker nå siden før idag samt at det ser ut som det er hvite prikker i noen av sårene. Fant ikke ut hvor kjapt denne hvitprikken formerte seg (unntatt de 48 timene) og hvor fort man kan se det på fisken, men kanskje dette heller mer mot sår av hvitprikk?

Forsåvidt hadde du nok helt rett i ditt utsagn "Det ser ut som en eller annen parasitt, trolig unge hvitprikkparasitter."

Får se hvordan det går med esha exit fremover.
Fisketuberkulose kan gi en hel bråte med ulike symptomer. Fisken trenger ikke miste matlysten før laaaangt ut i sykdomsforløpet.

Avlivet selv en gullgurami i helgen, denne har jeg hatt mistanke om at har vært rammet i ca ett halvår (!!!) Matlyst, aktivitet, og jaging av fisk var akkurat som før. Eneste forskjell, var at hun sto en del i ett hjørne å hadde en litt underlig svømming, litt fram og tilbake hele tiden.
De siste to uker utvilket hun temmelig heftige sår... Se bilde som legges ved.

Ang hvitprikken, vil denne kunne øke i antall etter at behandling starter. Fra fisken angripes til det er en synlig parasitt tar litt tid, noe avhengi av temperatur, men også avhengi av fiskens motstandskraft.

Jeg betviler at sårene kan relateres til hvitprikk, til det er de for store. Det kan selvsagt, og forhåpentligvis, dreie seg om en annen parasitt eller bakterie. Det er vanskelig å si noe helt konkret om dette uten å ha studert fisken live (eller nylig avlivet)
Takk for svar, blir bare litt bekymret her. Har ikke lyst til å miste torpedobarbene mine i tillegg. Stimen kostet meg noen kroner..

Men jeg har lest produktomtalen din om eSHa Optima og har tenkt å tilsette denne etter behandling. Sårene er vel kanskje ikke som småsår å beregne..

Får se det an litt og se om jeg klarer å fange den til slutt og sette den i karantenekaret og evt behandle med esha 2000.

Har du sett noen tegn til at gullgurami'n din (RIP) har smittet noen andre i karet da?
Det er ikke godt å si om andre er smittet, da bakterien har alt fra 6 uker til 6 måneders inkubasjonstid.
Har i over 2 år hatt mistanke om denne bakterien i karet, så det kom på ingen måte som noen vannbombe.
Jeg regner sterkt med at siste dødsfall ikke er registrert her ennå. Så lenge plecoen ikke rammes, driter jeg brutalt nok i resten av fisk i dette karet.

Nå tar jeg daglige vannbytter på 40%, i minst 14 dager. Dette siden sårene garantert har spredd smitte.
Deretter blir det peisa på med en full flaske optima en gang i uka over en periode.
Det er det eneste jeg kan gjøre for å gjøre situasjonen best mulig, og da er det bare å gjøre dette
Håper det ordner seg for deg!
Kuren til den ene boka mi var jo å desinfisere hele karet. Grøss og gru, nå som det har blitt så fint

Har en liten mistanke om hvor denne hvitprikken kommer fra, kom ikke lang tid etter at jeg kjøpte ny fisk..

Men bare for å ha sagt det har jeg ikke hatt noe nevneverdige problem med vannverdiene. Stabil temp og ph, 0 nitritt, 0 nitrat (som du kjenner fra en annen tråd her) og alt innenfor grensene av amm, jern, fosfat osv, alt som kan måles med JBL sin testlab 1 gang i uka

Vi får krysse fingrene og håpe det ordner seg.
Det er en gjennomgående anbefaling at alt av levende destrueres, røtter, sand og filtermasse kastes, og alt annet desinfiseres.

Det svært få av de som hevder dette er veien å gå opplyser om, er at bakterien er ekstremt vanlig, og helt naturlig, i de fleste kar.
Så mye som 9 av 10 kar verden over, har mycobacterium repressentert i seg, hevdes det av flere som har forsket på dette over tid. Altså er det ikke mange karene en kan være trygg på

Jeg kommer ikke til å ta en slik overdrevet behandling før siste fisk ligger der å dupper som ei vinkork i karet
Liten oppdatering. Hvitprikken har blitt mindre synlig på fisken nå etter dag 2 av behandling med Esha Exit.

Det negative er derimot at en av de andre tigerbarbene har fått en identisk sår på samme sted som den andre (dog et mye mindre sår).

Mystisk...

PS: Har fortsatt ikke klart å fange den enda og jeg stresser livet av de andre fiskene som ikke er seg selv før mange timer etter at jeg har vært nedi karet og romstert.
Frank Angell
Det er en gjennomgående anbefaling at alt av levende destrueres, røtter, sand og filtermasse kastes, og alt annet desinfiseres. Det svært få av de som hevder dette er veien å gå opplyser om, er at bakterien er ekstremt vanlig, og helt naturlig, i de fleste kar. Så mye som 9 av 10 kar verden over, har mycobacterium repressentert i seg, hevdes det av flere som har forsket på dette over tid. Altså er det ikke mange karene en kan være trygg på ;) Jeg kommer ikke til å ta en slik overdrevet behandling før siste fisk ligger der å dupper som ei vinkork i karet ;)

dette var ubeskrivelig forstemmende men ikke overaskende.Ica.12 år har jeg hatt akvarier og fisk av ulike vanskelighets grader og akvarielivet har gått jevnt og hyggelig m.ubetydelige sykdomshistorier eller annet rusk...

Så i april solgte jeg ut de to voksne discusene mine som ikke hadde dannet par, og kjøpte inn to nye fra forskjellige butikker. Den ene var mager og hadde spisevegring, men JBL Spirohexol fikk matlysten på gli.
Så kjøpte jeg ett par Apistogramma Aggassi, som virket normale noen uker, til hannen utviklet nøyaktig type sår som på bildet ditt, og få dager før den døde este buken opp m.med derav skjellreisning, trådet blank avføring og spisevegring. Få dager senere var det fruens tur, men kunn sår synlig før døden.Av samme forhandler kjøpte jeg også guppy, som hadde normal kroppsform på de jeg plukket, men avkommet var tvekroket(av tub.?)Ingen levde lenge. Så var det den gamle pensjonerte kardinalgjengen +ca.25 nyinnkjøpte som droppet ut jevnt og trutt. 6 koridoras, 10 øks, all yngel som ellers var ett trivelig krydder i akvariet forsvant. Resten av våren/sommeren har bestått av enn knugende og svett jobbing med akvariestell og medisinering, og langsom men sikker død av gamle og nye beboere. Samme symptomer. Lite respons på medisinering, selv metronidazole. For noen uker siden døde mine to kjææære discusungdommer med få dagers mellomrom. Golden Pigeon hadde ikke symptomer ideheletatt, fant henne død i "sove tua" si en morgen. Et par dager senere var det Blue Diamond tur. Han hadde generell mørkfarging og siste døgnet svellet buken, m.diareevedhenget, og han døde i hånda mi...innimellom dette dramaet har prikker fårekommet, og kommet igjenn, men ser ut til at medisinering begrenser den epidemiske reakjsjonen.Det blir jo likevel plukk i forhold til det jeg nå begynner å bli nokså sikker på er fisketuberkulose. Og jeg har fugler, som jeg ikke vil ha smittet, skjønner rett og slett ikke hvordan jeg skal klare meg uten akvariene, men spørsmålet er om jeg orker å fortsette slik hvis det ikke blir bedre enn dette........pffff :0L
en rettelse:
en del av fiskene ser ut til å være mer motstandsdyktige, f.eks. de blå dvergguramiene, yngel har vokst opp osv. men yngel blir såsant jeg klarer å få tak i dem satt over i rekeakvariet.
Har også etter at discusene døde funnet ett medisinsk produkt som heter Citromed (kan googles opp), er brukt på ørret, i konsentrasjonen 10ppm.Lges v. å blande 10ml.konsentrat i 1l.Av denne taes 10ml. til en liter. som kan oppbevares i kjøleskap.
Når jeg ser diarre hos fiskene begynner jeg å mate m.denne løsningen trukket i fiskematen. Nesten uten unntak, stopper diarreen momentant og utbrudd ser ut til å stoppe....siden jeg bare har noen uker hvor dette er utprøvd, kan jeg ikke si noe bastant om virkningrn, men fiskedøden er redusert dramatisk så langt ihvertfall, og i forrige uke hentet jeg hjem 5 økser og 6 diamant tetra, hvorav tre tetraer døde seneste 2 dager, men går hentet jeg hjem 2 sewellia sp. så får vel bare prøve en stund til før jeg orker å begynne fra skratsh....men discus må jeg kansje glemme

hmm...beklager at det ble avhandling av dette :o)
Denne vidunderkuren skal jeg jaggu ta en nøyere titt på, akvator.

Jeg må ærlig talt si at jeg øyeblikkelig er skeptisk når en ser at den har effekt mot flere av mycobacterium-stammene, som regnes som til dels ekstremt hardføre.
Men naturmetoden er kanskje den beste metoden, og slik jeg forstår det, er dette rett å slett ett naturprodukt.
riktig. d.e. ett sitruskjerne eksrtakt, som er om ikke 100% effektivt så i allefall hemmende/forebyggende i forhold til en hel del bakterier,virus og sopp, d.e. også tarmsopp...
men i forhold til fisketub.er d.vel i beste fall å kjøpe tid, muligens. De færreste fisk tåler vel egentlig bredspektrede antibiotika uansett...
Det jeg er mest redd for med denne grapefrukt-ekstrakten, er at den har negativ innvirkning på filterbakteriene. Bruker en denne da forebyggende, er man fort ute å sykler på glattholka.

Ang antibiotika; en fornuftig veterinær vil aldri skrive ut antibiotika for å berge noen akvariefisk fra tub. Det er til dels kraftige restriksjoner når det gjelder medisinering av slike bakterier som lett utvikler resistens mot medisiner.
Slik jeg har fått forståelse av fra en av landets ledende innen området, er det kun dersom det er snakk om svært store verdier at det kan foreskrives medisin mot fisketub.
Tror ikke det er ett eneste kar her i landet som er i nærheten av å komme opp mot de verdier som kreves eller ;(, alt etter om man er på den ene eller andre siden av problemet
Her var det kommet en del spennende innlegg ja. Gleder meg til resultatet av testen din Frank!

For å komme med en liten oppdatering på topicen er dette som følger:

- Hvitprikk forsvant etter medisinering og har ikke kommet tilbake igjen. Filtrerer nå over kull for å bli kvitt medisinrestene samt utført et vannbytte da det var den tiden i uken.
- Etter medisinering tilsatte jeg esha optima og kjørte full dose annenhver dag (etter å ha lest Frank sin omtale om at det ikke kunne skade)

Resultat:
Sårene på den utsatte fisken er så og si borte! Det har istedet utviklet seg en sort flekk der lik de andre stripene, noe jeg anser som vanlig på arten da jeg har sett flere har det slik. Jeg la først merke til etter medisinering at sårfisken også hadde et stort sår på "haka". Dette har også blitt vesentlig mindre og egentlig det eneste man kan se ved et raskt blikk.

Så Frank, kan dette tyde på at det ikke var tub alikevel eller er det mulighet for at noe har satt dette i sjakk og at det kan komme tilbake igjen?

Må si jeg ble litt positiv nå og det ser lysere ut for å flytte over mine torpedo barber til 180 litern om en stund så de stadig voksene ynglene kan få en 121 liter å boltre seg på.
Det kan være at det ikke er tub, det er ikke godt å si. Det kan også være at vitaminkuren er det som skulle til for å booste immunforsvaret til fisken tilstrekkelig til at den kan hamle opp med bakterien(e) selv.

Jeg krysser fingrene å håper at "utbruddet" er under kontroll for oss begge
Da er det bare å vente og ta tiden til hjelp. Og den tiden kan jo brukes til å lete etter en 325 liters

Takk for hjelpen i denne saken.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap