Syk Diskus

Jeg har hørt at Diskus kan få gjellemark av å være sammens med scalarer, og har derfor fulgt godt med de nye innbygerne mine.

Det er 4 voksne diskus. Som tok overflytningen bra, så det ut til.

I dag:
Alle har god appetitt, en gjemmer seg litt. Å når jeg så på den, la jeg merke til noe som så ut som en rift, tengte den kunne ha skadet seg på noe? Men ser kansje ut som hull? La også merke litt at en av de andre diskusene skalv litt, i noen sekunder.

Har et utrolig dårli kamera men har prøvd så godt jeg kan får å ta bilde av den syke diskusen.

Prøver å bytte vann annenhver dag, nå var det vel 3 fager siden sist. Men har vert knapt med foring. Diskusene har levd på masse oksehjerte, i de siste dagene har de fått JBL diskusfor, som de også spiste med god appetitt.

Karet

Mvh Espen
Nå er jeg overhodet ingen expert på verken diskus eller sykdom. Har bare hatt diskus ett års tid, men det ser ut som overfladiske så for meg *roper på Geir K*
Gjellemark eller ikke, det kan vel komme med hvilken som helst fisk. Selv har jeg scalare som går sammen med diskusene mine. Det som jeg dog har erfart og gjør er at all ny fisk har jeg i karantenekar der jeg kjører en prazi-kur på før di slippes ut i noen av mine kar og dette er kansje extra viktig å tenke på da diskusen er litt "sartere" enn mangen andre arter.
Diskusene kom sist. Aldrig hatt noen problemer i karet. Er nesten et år trur jeg. Siste jeg kjøpte var koralplaty, å det er noen mnd siden. Diskusene har jeg hatt i ca 2 uker
Er vel noe "kaldt" vann for diskus....?
Upps :P Den er glemt å redigert. Har. 27 grader i vannet.

Det er for kaldt. Har selv mellom 29-30 grader i vannet i diskus karret mitt. Så fort deg å juster opp varmen. Diskuser blir fort syke av å gå i for kaldt vann.
Såret ser overflatisk ut, så vi får håpe det gror-eller kan det være starten på hul i hode syken?? Aldri sett den sykdomen før, så jeg vett ikke hvordan det ser ut.
Det skal jeg gjøre. Står 26-30 grader i fiskebasen.

Trudde det holdt. Plages med kondens, toppen er ikke orginal, og rammen som er bygd gjør at kondens renner hær å der :/
Nytt Bilde! Uff uff
Det blir ikke bedre nei !!

Har tatt 100 bilder å på et ble det bra... ikke bra. For det ser jævli ut..
Uansett hva som står i fiskebasen så juster opp tempen tl 29-30 grader.
Hadde ikke fisken sett oe bedre ut i morgen så hadde nok jeg personlig begynt å medisinert med eSHa 2000. Den medisinen skal ha god effekt mot primære og sekundære sopp innfeksjoner, og bakterielle hud innfeksjoner og hud og gjelle paraiter(står ihvertfalli bruksanvisningen).
Det fine med denne medisinen er at den ikke ødelegger filterbakteriene i filteret ditt.

Få opp tempen og avvent og se om dette ikke er et utbrudd i forbindelse med flyttingen. Må ha et godt bile for å se om dette er overflatisk eller et resultat av flagellater o.l.

Stramt vannbytteregime de neste 14 dagene. Bytt 15-20 prosent hver dag slik at vannkvaliteten er på topp.
Espen
Det blir ikke bedre nei !! :( Har tatt 100 bilder å på et ble det bra... ikke bra. For det ser jævli ut..

Forandrer mitt synspunkt. Jeg syns ikke dette ser overfladisk ut lengre etter det siste bildet ditt.
Temp er justert opp 2 grader. (Skulle bli 29) Vannbytter skal bli. Har Esha 2000 og exit, liggende på lur. Selfølgelig :P

Den har appetitt ivertfall.
Kommer vel med oppdateringer etterhvert.

Tusen Takk for svar!!
det ser ut som et skrubbsår eller skade, ja...
tar litt tid før de roer seg og skrubbing kan lett skje...
Vannskelig ut i fra bildet å se, men er dette kvise lignende utvekster ?
Ken Myrseth
..så juster opp tempen tl 29-30 grader. Hadde ikke fisken sett oe bedre ut i morgen så hadde nok jeg personlig begynt å medisinert med eSHa 2000. ..

Følger Ken sitt råd, men ikke hev tempraturen for mye, fordi har du sopp så eksplodrere dette. Hadde selv fisk med slike prikker, se denne tråden.

Er det sopp tro?

Skrudde opp tempen 1 grad, siden jeg skulle bort i helgen. Så det ble en liten mellomting. Ser ut til at det har blitt litt bedre, men har fått en ny dott..?
Alt annet ser ut til å være normalt, etter min mening..
Prøv å hold temp på 29 -30 grader. Dette leger såret (som den sansynligvis har fått ved å ruse i vannet inni en rot /stein e.l). Vær sparsom med foring så vannet holdes så rent som mulig. Blir infeksjonen værre , gi oss ett hint. Finnes flere alternativer å bruke til sårskader om nødvendig.

PS: Ang Gjellemark - ryktet om Scalare og Discus er feil her.
Da fyrer jeg opp med en grad til

Var redd for sopp, da jeg skulle bort over helgen. Ble jo linket til en skrekk eksempel :O

Takk for råd!
Nei, dette er ikke sopp. Var det sopp, ville dette vært mer loddent enn en årsgammel gauda nå.

Ser mistenkelig likt ut det Nils opplevde for ei stund siden, dette... Selv om Nils sin fisk var makabert mye verre en din.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap