Corydoras og rådasand?

Begynner å lure på om c. adolfoiene mine har slitte barter. :o
De går på finkornet rådasand, og ser ut til å trives på alle måter. Men når jeg sammelikner bartene deres med de hos de nyinnkjøpte weitzmanniene, ser jeg en ganske stor forskjell i "bartelengde".
Sliter fin rådasand mer på bartene deres enn jeg har vært klar over?

Jeg tar gjerne imot eventuelle andre forslag til godt egnet sand til cory fra dere som kanskje har prøvd ut litt forskjellig
Bilde av adolfoiene kan f.eks sees her.
Jeg har alle mine Corydoras på Rådasand, unntatt i et kar. Og det har jeg hatt lenge nå, og jeg kan ikke si det gjør noenting med bartene deres.

Det som derimot kan ha skjedd i ditt tilfelle, er ikke at underlaget ditt har skadet bartene deres, men at en bakterieinfeksjon har gjort det.

Har du mulighet til å få tatt bilde av dem slik de ser ut nå?

Mine C. adolfoi gikk i to år i samme kar med rund, finkornet grus. Plutselig en dag dukket det opp en hel haug med småtasser som hadde fått bartene erodert vekk! Full panikk hos "mor"! Jeg så ingenting til det på de voksne i samme karet, men mange av de unge var rammet.
Jeg visste bare at det måtte skyldes bakterier i bunnlaget. Plutselig og uten forvarsel kan slikt oppstå, og det er ikke noe galt man har gjort. En spesiell type bakterier kan altså føre til at bartene blir "etset" bort.
Jeg satte opp et nytt kar til dem i full fart, med rådasand, trerot, mose og en haug stilkplanter. Så fylte jeg ca 30 liter vann fra det gamle akvariet over i det nye, flyttet fiskene over, og så toppet jeg opp resten med mellomlagret, friskt vann (det nye karet var 85 liter, det gamle 63).

I løpet av den første uka kunne jeg se at bartene begynte å vokse ut igjen. Ingen medisinering, ingen andre tiltak nødvendig enn rett og slett å fjerne dem fra karet der bunnlaget plutselig hadde blitt usunt for Corydoras. De tilbringer jo hele sitt liv med å ligge direkte på og rote i bunnlaget, og kommer derfor i kontakt med helt andre bakterier enn vanlige fisk ellers i akvariet gjør. Corydoras er derfor spesielt utsatt for slikt.

I løpet av kort tid, kanskje to til tre uker, kunne jeg ikke lenger se at bartene hadde vært borte. De grodde virkelig fort ut igjen, jeg ble imponert.

Her er noen rykende ferske bilder av noen av dem.

Huff.... må visst svare meg selv her.
Jeg kom på at jeg hadde bilder fra den gang de fortsatt var i posen (april)- og fant fram dette.
Når jeg sammenligner dette bildet med bildene i forrige innlegg er det jo ingen tvil :o

Jeg antar det blir nyoppsetting av karet dems i løpet av uka da gitt.....søren også! Er ikke mye lysten på å forstyrre gruppa nå som de leker flere ganger i uka - men må man så må man

Vurderer å gå for en finere sand da - kanskje biltemasand eller chinchillasand?
Off topic; hva slags kamera bruker du som gir så klare og detaljerte bilder??
Har hørt at biltemasanden kan være noe kvassere enn den orginale rådasanden, sanden ser lik ut hos begge typer, men biltema sandkorna er kvassere mens hos rådasanden er korna runde, ellers ser de like ut. Vet også biltemasand ikke er å anbefale til corydoras, da dette foreksempel sliter bartene over tid.

Selv om rådasanden koster noe mer enn biltema, ville jeg gått for rådasand, som man også får i forskjellige str.
Bettina
Har hørt at biltemasanden kan være noe kvassere enn den orginale rådasanden, sanden ser lik ut hos begge typer, men biltema sandkorna er kvassere mens hos rådasanden er korna runde, ellers ser de like ut. Vet også biltemasand ikke er å anbefale til corydoras, da dette foreksempel sliter bartene over tid. Selv om rådasanden koster noe mer enn biltema, ville jeg gått for rådasand, som man også får i forskjellige str.

Dette er ikke helt riktig Blåsesanden er naturknust\ slipt, rådasanden er maskinknust, og dermed heller ikke slipt.

Her er Rådasand, 0,8-1,2mm med kraftig forstørrelse:
[External Image]

Her er blåsesanden, den groveste, også med kraftig forstørrelse:
[External Image]

Selv om det er noe ulik kornstørrelse på disse to bunnlagstypene, er det helt klart at rådasanden er litt røffere i kantene enn blåsesanden.
Ja det er det nok feil, men det ble meg fortalt da. Poenget er at blåsesand er kvassere fordi den brukes til å pusse/sandblåse ol, dermed funker ikke sanden om den ikke er kvass nok. Men da er jeg feil informert.
Liz:
Etter å ha studert bildene du la ut, er jeg overbevist om at det er nøyaktig samme årsak som jeg hadde og som jeg nevnte i innlegget lenger opp.

Bartene ser ut til å være angrepet av bakterier, og ser ikke ut til å være mekanisk skadet/opprevet av feil bunnlag. Tuppene på bartene er avrundet, akkurat slik mine sine var, som om noe fikk dem til å bli erodert vekk og "krympe".

I mitt kar der dette skjedde, så det akkurat likedan ut på bartene deres.

Etter å ha sett bildene er jeg ikke i tvil. Jeg ville absolutt stresset litt med å flytte dem til et nytt kar.
Og hold oss orientert om hvordan det går, please?

Jeg kjøpte en gang en gruppe Corydoras sterbai som hadde fått bartene erodert vekk. De var altså slik da jeg kjøpte dem.
I det tilfellet påstod selger at grunnen var at grossistoppdretterne holdt dem i helglass-kar uten innredning på bar glassbunn. Han mente det var glasset som slet vekk bartene deres. Snodig, men siden bakterier kan dannes på glass også (om man ikke vasker det iblant dannes det en tynn film på glassveggenes innside av et nakent kar) kan det være begge deler.
I det tilfellet tok det faktisk flere mnd for fiskenes barter å gro ut igjen. Men de hadde til gjengjeld levd hele livet i en BB tank (Bare Bottom), og ikke bare vært slik noen dager eller en uke.
Har opplevd det samme med en sterbai gruppe.
Hadde veldig fin "silver sand". Var bekymret at det var for skap.
Men tok litt orden på vannet og gikk det helt fint. Siden den har jeg jobbet i bransjen og opplevd det flere ganger pga bakteria eller sopp infeksjon.
Altid har det gått bra. Rådasand er fint å bruke.
Jaja - da blir det ominredning av 128-literen i løpet av uka.... *grue meg litt*
Jeg får prøve å se på det med positive øyne: nå kan jeg finne ut hvor mange yngel som kryper rundt nedi der...

Barte-krympingen har nok pågått over tid - for jeg har liksom ikke sett det før jeg fikk noe å sammenlikne med. Så jeg antar det vil ta lang tid før det gror ut igjen også. Jeg skal selvfølgelig holde dere oppdatert.

Lro: Jeg har brukt Nikon D70s med en "standardlinse"på disse bildene.

Bettina
Ja det er det nok feil, men det ble meg fortalt da. Poenget er at blåsesand er kvassere fordi den brukes til å pusse/sandblåse ol, dermed funker ikke sanden om den ikke er kvass nok. Men da er jeg feil informert.

Hvis den skulle vært kvass så hadde det vært vanskelig å sandblåse noe jevnt skulle jeg tro pga. noen skarpe korn som gjør mer utslag enn andre, så dess mer "smooth" den er jo bedre vil jeg tro, uten at jeg har peiling på sandblåsing.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap