13 døde fisk på under 10 min, HVA SKJER??

Jeg va å kjøpte mæ fiska idag, 10 guppyer, 5 bunnfiska. Det som e at æ la nedi 2 stk nye planta og fiskan. Etter 3 timas tid så begynte de gamle fiskan min å dø en etter en pluss at 2 av de nye guppyene er døde. Jeg skjønner ikke noenting. Det ser ut som om nervan te fiskan e angripet fordi de får slike rykninger også stivne dem helt og slutte å pust.

Har hatt oppi medisinering, men de fortsetter å dø en etter en.

Er det noen der ute som vet hva som er galt?????
Dette var forferdelig...
Sjekket Ph'n din? Kh'n? gh'n? hvor varmt er vannet?
Vannet ligger på 26 grader, men ph og kh og gh får itj æ te å sjekk før på mandag for jeg er tom.
Nå er det enda 3 av de nye guppyene som har tatt kvelden på under 5 min
Jammennn!! har du Ph, kh og gh veridiene i karet!??
Nei, men kossen kan jeg vite det uten å målt det da? Hva står forkortelsen kh og gh for?
Omg,, sorry men vet du ikke alt dette? jeg kan ikke hjelpe deg... sorry du må lære litt mere om ting før du bare stapper fisk oppi karet ditt.. skift vann du,,,
Har du byttet vann i det siste? Hvis ikke, så kan det være lurt å prøve dette.
Hvis du har bytta vann i dag, så kan det hende det er noe galt med vannet ditt.

Har du starta dette karet for under en måned siden, så kan det være nitritt eller ammoniakk. Bytt i så tilfelle 50% av vannet med en gang. Siden du sikkkert ikke har mellomlagret vann å bytte med, så tilsett også aquasafe i samme slengen.
Har ikke sølt noe oppi karet da ?
Vi skifta vann her på onsdag og hatt oppi det som ska te.
Nye planter, sa du?
Stod plantene i egne plante-akvarier i butikken, dvs masse planter på et sted UTEN fisk i samme kar?

Har lest nylig at butikkene tilsetter mye sneglegift i disse plante-karene for å drepe snegler. Det er også en kjent sak at feil bruk av disse sneglegift-midlene ikke er trygt for fisk, det kan medføre at de dør. At det dreper reker er helt sikkert.

OM butikken har overdosert og pøst på med sneglegift i plantekaret, kan dette ha medført forgiftning når plantene kom over i akvariet ditt.
Mulig dette er et skudd i blinde, men jeg fikk en nifs følelse av at det kan ha med plantene å gjøre...

Hvor mange liter er akvariet ditt på?
Og kan du si mer eksakt hva dette er:
Katrine
Vi skifta vann her på onsdag og hatt oppi det som ska te.


"Det som skal til".... hva er det egentlig?
DahAquaman:
Hva er det forumet her for da trur du? Jeg trodde det var for å lære, jeg kan ikke si at spydigheten din var noe hyggelig så jeg rapporterer dette til adm!!
Når ble karet startet, og hvor ofte skifter du vann? Hvor mye skifter du hver gang? Har du sjekket at pumpa virker? Har du sjekket om varmekolben gir riktig temp?
Ser fiskene ut som om de har noe på huden? Eller andre tegn utenom rykningene du nevnte?

Jeg spør om disse tingene for at vi skal kumme hjelpe deg å luke ut hva som kan være galt. Da er vi avhengige av at du svarer på alt vi spør om.
Trond Ferkingstad
Har ikke sølt noe oppi karet da ? :)


Nei
Aggi
Har du byttet vann i det siste? Hvis ikke, så kan det være lurt å prøve dette. Hvis du har bytta vann i dag, så kan det hende det er noe galt med vannet ditt. Har du starta dette karet for under en måned siden, så kan det være nitritt eller ammoniakk. Bytt i så tilfelle 50% av vannet med en gang. Siden du sikkkert ikke har mellomlagret vann å bytte med, så tilsett også aquasafe i samme slengen. :)


Jeg skifta vann på onsdag. Akvariumet ble kjøpt i august.
Jeg skjønner at du stresser nå, den situasjonen er ikke hyggelig.
Du har vel tatt flere vannbytter før onsdag, går jeg ut ifra? Hvor ofte?
mona o
Nye planter, sa du? Stod plantene i egne plante-akvarier i butikken, dvs masse planter på et sted UTEN fisk i samme kar? Har lest nylig at butikkene tilsetter mye sneglegift i disse plante-karene for å drepe snegler. Det er også en kjent sak at feil bruk av disse sneglegift-midlene ikke er trygt for fisk, det[I] kan [/I]medføre at de dør. At det dreper reker er helt sikkert. OM butikken har overdosert og pøst på med sneglegift i plantekaret, kan dette ha medført forgiftning når plantene kom over i akvariet ditt. Mulig dette er et skudd i blinde, men jeg fikk en nifs følelse av at det kan ha med plantene å gjøre... Hvor mange liter er akvariet ditt på? Og kan du si mer eksakt hva dette er "Det som skal til".... hva er det egentlig?


Ja plantene sto i et eget akvarium.
Akvariumet mitt er på 64 liter. "Det som ska til" mener jeg midlene som Aquasafe, aquasana osv. Fikk beskjed fra butikken om å ha i det.

Aggi
Jeg skjønner at du stresser nå, den situasjonen er ikke hyggelig. Du har vel tatt flere vannbytter før onsdag, går jeg ut ifra? Hvor ofte?


Fikk beskjed fra butikken om å skifte 1/3 av vannet hver uke, men når jeg gjorde det så døde det fisk så æ skifta vann hver andre uke istedet.
aquasafe er kun nødvendig dersom du bruker vann fra varmtvannstanken når du bytter vann.

Aquasana aner jeg ikke hva er. Er det et slikt hokus pokus-produkt som liksom skal gjøre karet vannbyttefritt?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap