Et par ting jeg lurer på... porsa/filter etc.

Hvor tjukke er porsarør? Som i hvor mange cm ekstra må jeg beregne i tillegg til bredde på karene der reolen skal stå..

Går det greit å ha helglasskar i porsa om man har noe ala hobbyplater under karet? Aldri vært noe fan av rammekar..

Hvor mye glippe mellom toppen av karet og hylla over er greit å ha i en slik reol til 60-70litere? 20cm?

Noen som har erfaring med helglasskarene fra aquamanias? Er de av bra kvalitet?

Kan det bli en slags speil-effekt eller noe annet tull om jeg spray-lakker baksiden av karet sort? på utsiden av glasset altså.

Hvilken Fluval burde jeg velge for best mulig filtrering i en 60-70L? (uten å punge ut for utvendig) Blir Fluval 4 for mye av det gode? :P Kraftig sirkulasjon i vannet er greit men jeg hadde tenkt å blåsesand i det karet.. :o

Går blåsvamp av den fine typen mye fortere tett enn den grove?

Kan det lønne seg i en Fluval 3/4 å stappe inn grov svamp først og så fin nederst sånn at den blir reke-safe men får litt mindre vedlikehold på det?

En av artene jeg har skikkelig lyst på om dagen er Macrobrachium mirabile - Sandreke Er denne arten mulig å bestille til butikk om jeg ikke finner den privat? :o

Det var det jeg lurte på akkurat nå om mitt kommende reol-hjørne! Flere spørsmål og muligens blogg kommer senere
Porsa rør er 2,5 cm brede. Så du må altså legge til 5cm, ett rør på hver side. Svart gir en viss speil effekt, ihvertfall i de karene jeg har det..
Jeg ville ihvertfall hatt 20cm glippe, kansje mere, litt smaksak men greit å ha litt plass å jobbe på med hover og hender
Mvh Asle
Chillax
Går det greit å ha helglasskar i porsa om man har noe ala hobbyplater under karet? Aldri vært noe fan av rammekar.

Jeg har nå pælma mine helglass opp i reol, uten noen plater under. Dette sånn delvis etter at jeg selv fikk svar her på AF at folk har hatt helglass i reol uten problemer.

Hvor mye glippe mellom toppen av karet og hylla over er greit å ha i en slik reol til 60-70litere? 20cm?

Jeg tror 20 cm er det vanligste.

Noen som har erfaring med helglasskarene fra aquamanias? Er de av bra kvalitet?

Jeg har to av dem. Så langt er jeg ihvertfall fornøyd.

Kan det bli en slags speil-effekt eller noe annet tull om jeg spray-lakker baksiden av karet sort? på utsiden av glasset altså.

Ja.

Hvilken Fluval burde jeg velge for best mulig filtrering i en 60-70L? (uten å punge ut for utvendig) Blir Fluval 4 for mye av det gode?

Ja, du vil få problemer med å plassere selve pumpa. Jeg har Fluval 4 i 120-litere, og de går akkurat i høyden.
Chillax
Hvor tjukke er porsarør? Som i hvor mange cm ekstra må jeg beregne i tillegg til bredde på karene der reolen skal stå..


25 mm. Et rør på hver side av karet blir 50 mm beregnet plass i tillegg til akvariets lengde.

Chillax
Går det greit å ha helglasskar i porsa om man har noe ala hobbyplater under karet? Aldri vært noe fan av rammekar..

Ja. Men jeg ville ikke valgt hobbyplater... husk faren for vannsøl, og hobbyplater vil kunne få vridninger av fukt o.l.
Velg heller mdf-plater. Selv om de er dyrere der og da, er det feil sted å spare penger på når det gjelder sikkerhetsunderlag til et akvarium fyllt med vann...
Mal dem gjerne f.eks. svarte. Det har jeg gjort, og da synes de ikke, og mdf tåler mye!


Chillax
Hvor mye glippe mellom toppen av karet og hylla over er greit å ha i en slik reol til 60-70litere? 20cm?

I min siste reol, med 6 x 85 litere, valgte jeg å ha 25 cm arbeidshøyde der, i mellom to akvarier.
De siste fem cm var en lettelse Jeg har andre reoler med 20 cm, og det er littegrann i snaueste laget. Jeg greier meg, men... skal jeg ha en reol til, blir det 25 cm
(i en av reolene mine med 20 cm i mellom, går det ikke an å ta ut røttene i akvariene uten å tappe ned akvariet først, løfte det ut av reolen, og så ta ut trerøttene...)


Chillax
Kan det bli en slags speil-effekt eller noe annet tull om jeg spray-lakker baksiden av karet sort? på utsiden av glasset altså.

Nei, ikke hvis du velger riktig type maling. Husk at maling kommer i ulike blankhetsgrader, så velg en matt svart!
Jeg har brukt akrylmaling, kjøpt i hobbybutikk, i matt svart. Malingen er påført med en svamp, eller skumgummibit.

Chillax
Hvilken Fluval burde jeg velge for best mulig filtrering i en 60-70L? (uten å punge ut for utvendig) Blir Fluval 4 for mye av det gode? :P Kraftig sirkulasjon i vannet er greit men jeg hadde tenkt å blåsesand i det karet.. :o

Hvorfor ikke velge noe annet? Hvis du skal ha f.eks. reker, kan jeg anbefale en filtertype som er mye brukt i andre land, men egentlig lite her i Norge; Hang-on filter.
Eheim Liberty er et hang-on filter jeg bruker i mange akvarier, og de er utrolig praktiske Lett å vedlikeholde, lett å sikre mot reker o.l.
Se nøye på utformingen. Den innsugsristen nederst på innsugsrøret er bare å tre en bit svamp (grov) over, så er det både reke- og yngelsikkert Det eneste du ser nede i akvariet, er det svarte innsugsrøret. Resten henger på utsiden, på kanten av bakglasset Og det finnes vel ikke noe bedre, enn å ha minst mulig stygge, tekniske duppetitter synlig nede i akvariet?

Jeg har forkastet den "innmaten" som følger med Eheim Liberty som standard selvfølgelig, det er for puslete Har skåret til blåsvamp selv, og puttet i dem istedet.

Chillax
Går blåsvamp av den fine typen mye fortere tett enn den grove?

Jepp!

Eheim liberty Hang-on filter
[External Image]

I dette akvariet har jeg valgt Eheim Liberty filtrering, og pga svart bakglass og svart svamp over innsugsrøret, synes ikke filteret særlig godt.
Karet er et 19 liters til reker.
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap