kan jeg ha lyset på om natt og dag? vil holde varmen.

varmekolben, som varmet for mye er borte. broderns akvarie er på rommet mitt nå i noen uker, men noen netter er det ca 15-17 grader på rommet. om morgenen når jeg slår på lyset så er fiskene slappe og bleke, ancistrusen er merkbart blek. temperaturen kan være litt over 20 eller litt under.

er det fælt for fiskene å ha lyse på hele dagen og natten for å holde varmen? ser at det ble litt mye bullshit her, men håper dere har svaret.
Varmekolbe må du ha nå som det er vinter, ancistrus vil ha rundt 23-26grader for å trives. I tilllegg vil du få utrolig mye algevekst om lyset står på 24/7. Kjøp ny varmekolbe du.
Tom Kristiansen
Varmekolbe må du ha nå som det er vinter, ancistrus vil ha rundt 23-26grader for å trives. I tilllegg vil du få utrolig mye algevekst om lyset står på 24/7. Kjøp ny varmekolbe du.


den må jo ligge her et sted, vi må bare lete, me det gjør ikke noe for fisken om lyset er på? pæren er på 15W, og litt ekstra alger går bare bra for de blir spist opp.
Jeg snakker ikke av veldig stor erfaring her, men jeg er ganske sikker på at fisker i likhet med mennesker også trenger at det er mørkt om natta slik at de får slappet av. Om fisker sover er jeg neigu ikke sikker på, men at de trenger hvile gjør de. Det er antakelig like vanskelig for fisker som oss å hvile under full belysning så jeg tror ikke det er heldig å ha på lyset hele døgnet.

Men inntil dere har en varmekolbe på plass, noe som forøvrig ikke koster mange kronene om dere ikke finner den gamle, så kan dere jo f.eks. prøve å skru opp varmen litt i rommet? Evt. om akvariet ikke er veldig stort, flytte det litt nærmere ovnen eller et sted det står litt lunere?

Hva med å legge et teppe over om natta? Da er det jo uansett mørkt, og vil anta at teppet hjelper til med å holde varmen. Har du et ullteppe tror jeg mye er gjort...
prøver å pakke det inn i natt da :P får se i morgen hvordan det står til med dem.

jeg må bare spørre om litt mere. akvariet er på 19L og varmekoblen er en eheim på 25W. vet dere om den har temostat i seg? fordi at den varmet vannet så mye opp at fiskene døde
Ojj, tror ikke fisken din har det så bra... kaldt, trangt... Ancistrus bør ikke ha mindre enn 60L.

Hvis du har en varmekolbe uten justering og som du allerede vet "koker" fisken er det jo inget poeng å prøve den igjen.

Stian S
jeg må bare spørre om litt mere. akvariet er på 19L og varmekoblen er en eheim på 25W. vet dere om den har temostat i seg? fordi at den varmet vannet så mye opp at fiskene døde :(



Eheim Jäger varmekolber må kalibreres før bruk, så det kan være det som er problemet her. Forøvrig er jeg enig med Lro.
Tenkte akkurat det samme som Judosola. Det dumme med Jäger Eheim varmekolbene er nettopp det at man må kalibrere dem selv før bruk i akvariet. Ellers varmer de bare helt vilt og uten styring.
Personlig gidder jeg ikke bruke det merket. Det er jo omtrent bare Jäger som ikke kan levere varmekolbene ferdig kalibrerte fra fabrikk! Noe så tungvindt gidder ikke jeg...

Dessuten er det bare bullshit det som står at de ikke kan knuse om man glemmer å plugge dem ut ved vannbytte! Jeg har knust 3 eller 4 slike, nettopp av den grunn.

Så jeg kjøper heller ferdig kalibrerte varmekolber, som varmer til korrekt temperatur uten at man må drive med justerings-kalibrering først i to dager....

Jeg kjøper heller f.eks. Aquarium Systems i svart plast. Lette å gjemme, siden de er svarte i fargen og ikke stikker seg ut Garantert knusefrie, tåler å gå tørr.
Glemsomme personer som meg trenger sånne

En gang glemte jeg å plugge ut en slik Aquarium Systems varmekolbe da jeg tømte et kar.... der hang den altså i friluft, helt tørr, i minst TO DAGER. Da jeg fant ut at den sto plugget inn, var den temmelig varm, ja, men like hel. Og den er i bruk den dag i dag, fungerer like fint!

Stian, du burde ha en slik liten 10 watts varmekolbe! Koster bare 90 kr, og det er billig.
Må nok ha varmekolbe ja.
Men bruker selv jeger varmekolbe i flere karr men har aldri kalibrert dem-har stilt dem på det grade antallet jeg vil og det stemmer med termometeret.
Er det jeg som har vært heldig med jegerkolbene da?
Synes de er knall bra jeg.
Ken Myrseth
Må nok ha varmekolbe ja. Men bruker selv jeger varmekolbe i flere karr men har aldri kalibrert dem-har stilt dem på det grade antallet jeg vil og det stemmer med termometeret. Er det jeg som har vært heldig med jegerkolbene da? Synes de er knall bra jeg.


Har Jager kolber jeg også, men har aldrig kalibrert dem hehe. Funker fett de ass:P
Jeg har Jäger og som Mona sier så er de ikke helt pålitelige uten kalibrering. Jeg har ikke kalibrert min på kolben, jeg har bare stilt den hvor jeg ville ha den alt ettersom vannet ble den tempen og så memorisert det selv :P Sto på ca. 22 for å varme 25 grader liksom, så litt forskjell er det jo men det spørs jo på karstørrelse også.
Jeg har en Jäger kolbe i karet med Corydoras sterbai nå. Den står vel på 22-23 C mener jeg å huske, men varmer i vei til 28 C... Jeg har altså ikke kalibrert den.

Kan tenke meg at det er en del variasjoner ute og går. En ukalibrert kolbe er på ville veier
Anbefaler faktisk at en kontrollerer hvor mye varme kolben gir på innstilte grader, uansett hvilken fabrikat det er snakk om.
Det er en lang rekke merker som har ett vist avvik fra det en stiller de inn på, og det er jo bedre å ha dette under kontroll, enn å stå der å erge seg etterpå
Kan nevne at av mine 10-12 Jager-kolber, er det kun 3 av disse som har hatt behov for justering\ kalibrering.
Fordelen med at en kan gjøre dette, er jo at i ettertid er innstilte f.eks 26`C, faktisk 26`C

Når det gjelder karet ditt, Stian, bør du absolutt enten finne kolben, eller skaffe en ny.
Ikke det at ikke fiskene tåler at vannet er noe kjøligere enn trivselstemp, men problemet er at stadige opp og nedturer i tempen vil stresse fiskene, og det kan medføre sykdom(mer).
Om kolben din har termostat eller ikke, er ikke mulig å si uten å vite hva for en kolbe det er snakk om.
Det finnes ett stort antall ulike merker, og det er selvsagt forskjell fra merke til merke
om vi finner koblen, hvordan skal den kalibreres? pakken er garantert kastet, modern pakka nok bare kolben nedi vannet med en gang.
Stian S
om vi finner koblen, hvordan skal den kalibreres? pakken er garantert kastet, modern pakka nok bare kolben nedi vannet med en gang.

Igjen; fortell hva det er for en kolbe Kan ikke si noe uten å vite hva det er for en det dreier seg om
Tilfeldig bekjentskap
© Luis Novella
Reklame for plussmedlemskap