Ane sine akvarier (side 13)

5 nye egg ble plassert på ruten i yngelkaret nå... Jeg vet at dette bare er tull fra min side, men men jeg får meg ikke til å bare la de henge heller

Pappa ringte i går og sa at reolene mine var ferdig Nå må jeg bare få fraktet de fra jobben hans til kjelleren deres slik at jeg kan pusse og male før jeg flytter de hjem!!

Og da DA skal det bli orden på ting! Jeg gleder meg vanv(n)ittig (okei, den var litt billig selv for meg)... Men det skal bli så bra, så bra, så bra! når jeg endelig får alt opp på veggen der jeg hadde tenkt!
Etter nøye vurderinger tror jeg at vi går for 4 nøkkelhulciklider til Og en kardinaltetrastim på 40-50 fisk (pluss 3 melini til når jeg får ut fingen) og da er stuekaret ferdig! Mulig det blir endringer i plantesammensetning, men da er i alle fall fiskebestanden i orden!

Jeg må også ta meg en rot-jakt for nå har jeg endel kar som trenger en seriøs oppussing. Maccusen bl.a må ha en ny rot for den de har skal bo hos adolfoiene, de burde forresten ha flere røtter av ulike typer som de kan spise på...

Like etter gleden for at jeg har fått skattepengene kom skrekken over at bil forsikringen (på den bilen jeg ikke har hentet enda) kom så der er ikke mye penger til akvarieting for tiden...
Tror det blir fint med 6 nøkkelhull, jeg Og så blir det utrolig spennende å se hva de to "gamlingene" synes om nykommerne! Mine to ble jo kjempeglade for selskap, kviknet skikkelig til da det kom damer på besøk. Får håpe det går like smertefritt med dine!

Det er en utolig deilig følelse når man føler han har kommet frem til en ordning i karet som fungerer på alle måter, både estetisk og praktisk, trodde aldri det skulle skje, men både 180-literen min og de to minste karene merker jeg at jeg er "ferdig" med, og det er en god følelse. Du skal se det føles godt å få på plass de siste i 400-literen!

Jeg føler at det er nå jeg virkelig kan sette meg ned og nyte karet, uten å tenke "det skulle jeg har gjort, og det og det...". Nå tar jeg meg heller i å tenke hvor bra jeg synes det ser ut! Veldig god, og avslappende følelse, som absolutt anbefales



Det kan jeg tenke meg! Jeg har en laaaaang og ganske omfattende liste over ting som må på plass før det er faktumet, men det blir nok bra til slutt Blandt annet så skal jeg ha varmekaber i to kar som det i dag er både sand, vann og fisk i så det kan bli gøy Men jeg skal nok klare å finne en løsning på det også!
Hehe, bra ordtak for dagen:

Failure is NOT an option!!... But we will accept some minor setbacks.
Casper Nikolai Pedersen Kleppe (L-128 mallen min) *sagt med streng stemme, rynkede øyebryn og hendene i siden*

Nå MÅ du SLUTTE å spise sverdplantene mine! Du rører jo ikke hverken augurk, squash, erter eller NOE ANNET jeg prøver å gi til deg! Jeg LIKER IKKE sverdplanter MED HULL I! Hjelpe meg, hvorfor er det så vanskelig!?
Hahah! Kjenner meg litt igjen gitt! Måtte begynne å hive agurk oftere oppi akvariet mitt jeg og etter at L-mallen havnet i karet.
Jeg husker med gru barndomsårene da min mor sto i døren og ropte ut alle navnene mine... DA hadde jeg problemer og hvis jeg ikke dukker opp PRONTO så ville problemene bare vokse seg ut over alle dimensjoner

Men over til noe annet. Jeg skulle bytte litt vann i 70 literen i går, siden det er ferie og hytteturer osv så har jeg kommet litt ut av rutinene mine, menmen. Da jeg plukket ut noen planter som jeg har solgt dro jeg med litt av varmekablene. Siden jeg likevel skal flytte varmekableme til et annet kar tenkte jeg at jeg like gjerne kunne dra ut hele nå... DUM IDE! Det virvlet opp så mye drit at dere vil ikke tro det...

Plutselig så ble min lille 20% vannbytte til et 70% bytte og skylling av det invendige filteret etter en time (i håp om å få ut mest mulig). For et styr det ble, men men det er i alle fall rent nå

70 literen skal brukes til de små levendeføderne som liker best hardt vann og da trenger jeg ikke varmekabler (bruker bare snegler i steden for). Tror kanskje ikke jeg skal lime fast varmekablene likevel, når jeg tenker på hvor ofte jeg ombestemmer meg så er det nok en fordel å kunne ta de lett ut igjen
Det er lys i enden av tunellen! Halleluja! Jeg har laget en liste (som om det er noe nytt) Den er lang som en vondt år, men den er strukturert og organisert og ikke minst gjennomførbar! Nå er det bare å få tingene gjort og ikke spore av underveis med masse andre prosjekter... ikke lett det

Jeg hadde gleden av å hjelpe to coryyngel ut av skallet sitt i dag og har sett iallefall 3 bittesmå yngel som har brukt opp plommesekken sin og begynt å spise. De er bare så nydelige og jeg lurer fælt på hvor mange jeg har... Aner faktisk ikke, for jeg har bare hengt egg på ruten etterhver og noen som ikke ville klistre lenger slapp jeg ned i javamosen... Det kan være mye rart i det karet
Nå er jeg helt rørt!

Vi hadde avskjedslunsj for meg på kontoret i dag (bytter jobb i august) og der fikk jeg gave! For utenom de obligatoriske reklamegreiene med kopp og caps og sånt hadde de kjøpt en bok til meg...

Back to Nature - Guide om L-maller!

De har faktisk fått meg seg dette her! Jeg er så kjempefornøyd, det var en super gave! Jeg ble kjempeglad!
Reolene er i hus! Rocke vilt på stuegulvet! Og pappa tullet ikke når han sa at de var solide, hjelpe meg. Vi kan invitere hele borettslaget på fest på de!

Nå skal de males først og det vil ta litt tid, men de er i hus! Jeg har maling, et sted å male de og alt! Jeg håper på å få et strøk på de i morgen etter jobb, men så må jeg nok vente. Jeg har mange fisk som skal fanges på lørdag og MÅ ut døren kl 11 for å rekke alle mine ærend.

Vi reiser til Oslo på søndag morgen med 8 toget for å se Bruce Stringsteen og besøke min kjære venninne der borte. Vi er ikke hjemme før onsdag kveld, så jobber jeg torsdag og fredag, men jeg regner med jeg skal få malt ferdig på de to kveldene slik at helgen kan leve i akvarieverdens navn!

Det absolutt største utfordringen er nok å få varmekabler i to kar som allerede har masse våt sand i bunnen, men men. Jeg skal kjøpe noen nye bøtter som jeg kan ha den våte sanden i så lenge. Det kribler i fingrene til å sette i gang!

Jeg har nok bakgrunner til alle kar og varmekabler til de som skal ha det, men jeg vil bytte ut to av lystoppene, de begynner å bli skikkelig skrøpelig og vanskelig å jobbe med. Men aller først skal jeg ha en massiv fiske flytting, noen skal selges og noen skal på pensjonat hos turnips (det er så utrolig kjekt å ha en venninne med god plass i karene sine)! Vil begynne å jobbe NÅ jeg... men det hjelper nok ikke, må tidlig opp på jobb i morgen og skal krype til køys nå...
Stønne, svette, bære, klage...

Det er varmt i Bergen for tiden, veldig varmt... Nå har jeg byttet 40 % vann i alle karene for å få ned temperaturen. I morgen reiser vi en liten uke på ferie så da må de klare seg som best de kan

Jeg har også fanget alle coryene som skal på sommerleir
Jeg begynte å jobbe kl 9 og først nå er jeg ferdig, sliten nå... Så nå er det kun å tømme bilen, kjøre hunder og fisk til hver sitt ferie sted, hjem å rydd og pakke, joda dette skal bli en flott dag.... Egentlig vil jeg bare ligge ute i solen...
Kjære lille maccus, du må altså komme ut derfra fordi denne roten skal ligge til tørk i 3 dager for så å kokes i et latterlig forsøk på å bli kvitt alle skivesneglene og da kan du ikke gjemme deg inne her... Hallo, hører du hva jeg sier til deg?

Tydeligvis ikke... Og hvis jeg pirket han litt i halen så krøp han bare enda lenger inn i roten. Javel, da skal vi vist beholde roten akkurat slik som den er da... Teite fisken

Nå er jeg endelig hjemme igjen etter en lang dag på farta. Fikk som vanlig ikke gjort halvparten av det jeg planla, men det er ikke noe nytt. Det viktigste er i alle fall på plass, masse nytt vann, fisk satt i pensjon og hundene parkert hos mamma. Nabojentene skal se til huset mens vi er borte, mate og sjekke at temperaturen ikke blir for høy (har lagt masse brusflasker med vann i frysen). Hyggelige og samvitteighetsfulle jenter så jeg er ikke bekymret for det. De var innom nå i kveld å lærte triksene med diskusgranual og microorm til coryyngelen og alle fôrautomatene er fylt opp så dette skal gå helt fint.

Nå må jeg lage litt middag og hvile litt for jeg er trøtt som en dupp
Da har coryene jeg passer for deg fått sitt første måltid, og ser ut til å stortrives i 380-literen, heldigvis! Merkelig med et så stort kar; det ser ikke ut som om jeg har flere fisk oppi der nå til tross for alle dine som flyttet inn i dag
Hehe, det er godt at de trives! Du er veldig snill som tar vare på de for meg til jeg får opp reolene mine Jeg skal finne på en liten gave til deg som takk for hjelpen
Hehehehe, herr hongsloi har virkelig ikke skjønt det! Han flørter vilt med de nye nøkkelhullciklidene jeg kjøpte i dag. Nå er jeg ferdig med å kjøpe fisk til stuekaret! Hurra! Jeg skal fikse litt med den utvendige pumpen i dag og gi karet en liten kur.

Motivasjonen er ikke helt på topp for tiden. Jeg klarte effektivt å snu døgnet da vi var i Oslo på Bruce Springsteen konsert og det har jeg lidd for to dager på jobb nå, fint at det er helg igjen. Jeg skal være flink å stå opp i skapelig tid i helgen slik at jeg kommer litt mer i siget.

Det store overhengende målet er jo å male reolene i helgen, så vi får virkelig prøve å gjøre det!
Første strøket på reolene er ferdig og nesten klart til overmaling igjen. Den ene 60 literen er tømt, leksparet er solgt, de unge ancistrusene og den ene scalaren er levert inn til en dyrebutikk og den syke scalaren er avlivet. Nå tar jeg meg en velfortjent kaffekopp og gjør meg klart til strøk nr 2.

Bordet som 60 literen sto på skal også bli svart, men jeg har absolutt ikke plass til å male den også nede på "roterommet" før de andre to er tatt opp. Jeg må bare få skryte litt av min kjære i dag, han holder på å isolere og fikse uteboden (slik at dykkerventilene mine IKKE fryser igjen til neste år). Nå har han stor sag og har kuttet og ordnet alle røttene jeg har kommet dragende med uten å klage en eneste gang, selv om han har hatt plenty annet å gjøre! Veldig glad i han i dag

Men nå er det på tide å brette opp ermene igjen og male ett strøk til! Veldig glad arbeidslysten var tilstede i dag
Jeg liker å male strøk nr 2. Treverket suger ikke så mye maling, det går raskere og etterlater seg ingen lyse partier som du vet at du må ta opp igjen

Da var reolene ferdig malt Den største utfordringen nå er å få de opp på loftet i morgen. Fordi den største reolen er tung, trappene smale og vi har to elskelige hunder så bare MÅ gå i veien for alt vi gjør kan det bli riktig så vanskelig å få reolene opp... men man klarer i alle fall ingenting hvis man ikke prøver

Den minste skal jeg uansett klare å få opp og da blir det plass til å male det lille bordet nede, så uansett skal jeg nok få jobbet litt i morgen også. Skal uansett ha vannbytte
Hm... Nå når reolene (etter mye slit og litt banning) er kommet opp på loftet lurer jeg litt på om jeg må revurdere planen min... Det kan være at det ikke er plass til det siste karet inni kroken og at det burde være bøtter og slikt som får bo der... Må fundere litt til på det og da må jeg også tenkt på hvor jeg skal gjøre at fiskene som blir "til overs".

The pondering will continue...
Tilfeldig bekjentskap
© Mia Silkoset
Reklame for plussmedlemskap