Innvendig filter, hvilket er best?

Noen som har noen innvendige filter de vil anbefale?
Til en 160 liter...
Jeg bruker en Fluval 4+ til en 150 liter, og stuper sirkulasjonen ned noe så scalarene ikke skal tro det er konstant svømmekonkurranse. Filteret har fungert fint nå i et år, og vannverdiene har holdt seg fine.

Men, mitt neste kar >100 liter får en utvendig Eheim 2224.
Har så klart også lyst på en utvendig, men tror jeg må begrene meg til og kjøpe en innvendig pumpe.
Har en juwel nå, men den er håpløs når det kommer yngel i karet, de forsvinner inn der hele gjengen, og det er ikke lett og få de ut igjen.
Derfor må jeg se om jeg får tak i en innvendig, som jeg også kan dekke til litt med en strømpe så ikke all yngel blir borte i pumpa
Fluval - og modifisering...
Jeg bruker fluval i de fleste av mine små kar. Prinsippielt foretrekker jeg overdimensjonering, men i min 128L har jeg Fluval 4+ i modifisert utgave. Det er en nyere modell som originalt har to "plastkassetter" m/to slanke beige filterplater. Modifiseringen består kort og godt i: 1) røsk ut kassettene og de lyse filterplatene - 2) skyv oppi en real kloss blåfilter. Dette oppsettet gjør at bunnen av pumpa fjernes men tettes av blå filtermasse, i hvert fall for større fisk.
Jeg har "strømper" parat om det skulle dukke opp yngel i karet - evt - går jeg tilbake til originaloppsettet for å minimalisere risikoen for innsug av yngel, MEN fordelene m/denne modifiseringen er så åpenbare (mye større filtermedium-kapasitet og -overflate slik at både mikrokulturen får bedre vilkår og skitt flere steder å gjemme seg ) og vedlikeholdsskyllingene såpass få at jeg tror jeg putter hele pumpa i strømpe FØR jeg går tilbake til gammelt oppsett. En mer proff forklaring på modifisering finnes her på AF
Hm, når jeg tenker meg om kunne sikkert en nevenyttig person brukt et pumpehode og blåfilter og laget et enkelt innvendig filter på denne måten - lurer på om jeg ikke har lest om slike "blåfilter-hjørner/-bakgrunner"...
Sjekk ut gjør-det-selv-sidene eller ta et søk her inne. Lykke til!
Til alt over 100L bør en ha utvendig filter. Rett å slett da dette har ublu mange fordeler i forhold til innvendig

Men som en midlertidlig løsning, der en er klar over faren for at ting kan gå til ett langt varmere sted enn vinterNorge, ville jeg selv valgt Fluval4+, modda selvsagt.
Tror jeg går for en fluval 4 da...prøver og finne ut mere hvordan den skal moddes
Så alt innvendig tas ut? og jeg skal bare sette inn ett blåfilter??
Ricky75
Så alt innvendig tas ut? og jeg skal bare sette inn ett blåfilter??:)
Ja
Artikkelen er vel såpass lettfattet, at dette ikke skal være mulig å gjøre feil
hmm ikke jeg engang tror jeg kan gjøre feil der!hehe
Feilen man kan gjøre er å stappe pumpa full innvendig av blått filter - da går den seg tett en gang i uka. Det må være plass til vanngjennomstrømmning på sidene - mellom pumpeveggen og filteret.
Selv mor får det til...
...her i huset. Fluval-modifisering, altså. Flir! Mitt triks var å putte en blåfilter-kloss inn slik at den satt fast i vertikal posisjon, men uten at den ble "knadd" inn. Klart det er fristende å putte så mye blåfilter oppi som mulig, men da blir jo filteret presset helt sammen og funksjonaliteten svekkes vel? Tok det litt på øyemål, men det ser ut til å være ok passasje.Neida - her går ingenting tett etter 1 uke. Det hadde vært trasig. Beskrivelsen Kesol har linket til, er den jeg fulgte.
Hvilken fluval ville dere ha valgt til en 85 liter ( ikke overbefolket)? Hvist æ setter blåfilter oppi?
LURT, eg ska skifte på mine filter og, ganske lei av å rense de.
Cecca
Hvilken fluval ville dere ha valgt til en 85 liter ( ikke overbefolket)? Hvist æ setter blåfilter oppi?

Fluval 3.
Fluval 2 blir for dårlig filtrering, og Fluval 4 blir for stor til å få nedi karet (samt at det blir litt vel stor futt på liten plass hvis den går på full guffe).
Dyrehagen
[QUOTE=Cecca]Hvilken fluval ville dere ha valgt til en 85 liter ( ikke overbefolket)? Hvist æ setter blåfilter oppi?

Fluval 3.
Fluval 2 blir for dårlig filtrering, og Fluval 4 blir for stor til å få nedi karet (samt at det blir litt vel stor futt på liten plass hvis den går på full guffe).

Takk for svar. Var Fluval 3 æ hadde tenkt å kjøpe. Da uten blåfilter faktisk.
SolVard
Feilen man kan gjøre er å stappe pumpa full innvendig av blått filter - da går den seg tett en gang i uka. Det må være plass til vanngjennomstrømmning på sidene - mellom pumpeveggen og filteret.
Så lenge bunnen av svampen er åpen, skal dette være mer enn tilstrekkelig til å sørge for meget god sirkulasjon av vannet.
En har i tillegg noe sirkulasjon av vann via rillene i sidene.
Frank Angell
En har i tillegg noe sirkulasjon av vann via rillene i sidene.


Rillene bør ligge i søpla!
Dersom man sager av kassen mellom rillene og "Uen" holder filteret så utrolig mye lenger.
Da er en fluval 4 på plass, hvor lenge bør jeg la denne gå sammen med juwel filteret før jeg røsker den ut? 4 uker?
Må også samtidig skryte av tropefisk igjen, bestilte for 2 dager siden, kl 14.00, så etterpå at pumpen ble sendt kl 15.36. Da ligger de ikke på latsiden
Synes de er utrolig raske til og sende, sånn har det vært hver gang jeg har bestilt noe fra de.
Ricky75
Da er en fluval 4 på plass, hvor lenge bør jeg la denne gå sammen med juwel filteret før jeg røsker den ut? 4 uker?


Fire uker er for lite, etter min mening. Det nye filteret bruker 33 - 35 dager på å opparbeide seg en viss bakteriekultur. Fire uker er bare 28 dager...
Det er ikke nok bakterier til å unngå nitritt.

Venter du seks uker, kanskje sju, er du litt tryggere.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap