Dette er en Kulefisktråd for alle kuleeiere :) (side 2)

Her i Danmark, har der også været en del tråde om de små dværg kuglefisk.. Jeg synes, de er utrolig fine, og er en spændende fisk.. Så måske jeg skulle se om jeg kunne få plads til lidt af dem, i en af mine akvarier i fremtiden..

Jeg stødte på en film på YouTube.com, her den anden dag, hvor jeg fandt en meget interessant film, om hvordan de jager snegle.. Jeg synes selv, det er en rigtig flot film: http://youtube.com/watch?v=6o1fw9jtRNc&feature=related
Lihn
Her i Danmark, har der også været en del tråde om de små dværg kuglefisk.. Jeg synes, de er utrolig fine, og er en spændende fisk.. Så måske jeg skulle se om jeg kunne få plads til lidt af dem, i en af mine akvarier i fremtiden.. Jeg stødte på en film på YouTube.com, her den anden dag, hvor jeg fandt en meget interessant film, om hvordan de jager snegle.. Jeg synes selv, det er en rigtig flot film: http://youtube.com/watch?v=6o1fw9jtRNc&feature=related


Kule kulefisken Er så fin når den jakter!
Da fant jeg veien hit også. Kos å se at vi er flere som er glade i disse søte kulene.
GaleMarit
Da fant jeg veien hit også. Kos å se at vi er flere som er glade i disse søte kulene.


Flott, velkommen skal du være Trenger flere som kan bidra med den lille tråden jeg prøver holde liv i
I romjula passa jeg katta til min niese. Jeg var litt spent på hvordan det skulle gå siden hun er utekatt og plutselig skulle stenges inne i 4 dager. Med 2 åpne akvarier så jeg for meg at hun ville gå berserk med vill jakting. Kulekaret er feks. åpent og kommer du med hånda oppi der svømmer jo kulene mot og skal undersøke, he he så jeg så for meg labbene til katta og de dumme kulene svømme rett mot. Heldigvis begynte hun ikke klatre på kulekaret før den siste dagen, fikk lagt noe stiv netting over så hun ikke kom til. Sneglekaret fant hun kjapt og som katter flest, har jeg skjønt av de som har katt+akvarie, ville hun drikke daglig av dette karet. Bildet sier vel det meste He he, en liten djevel i meg håpet hun skulle ramle oppi når hun balanserte rundt på de tynne kantene, men nei, den gleden fikk jeg ikke
250 literen min er helt dekket og der nøyde hun seg med å sitte på en stol jeg satte fram til henne. Der kunne hun sitte en time av gangen og titte og titte. Jeg er kattesjuk fra før av og kan ikke si jeg ble mindre kattesjuk av å passe det nydelige dyret disse dagene. Til og med min 10 årige lille kjøter som aldri har bodd med katt syns det var helt greit med katt i huset! Men jeg bor i 8 etg, med balkong.. ser for meg med skrekk at pus ramler ut i det den prøver fange måker og duer som støtt flakser rett over balkongen.. huff.

Måtte bare legge ut et bilde av bikkja og katta sammen. Bikkja mi hadde SÅ lyst å være med på museleken, men turte ikke ha ha.
I kulekaret får jeg bare ikke til plantene! Og det som ble så pent med alle de avleggerene av hornblad jeg fikk tak i! Altså hvis man ikke får til hornblad -hva får man da til???
Well, det er det jeg prøver å finne ut nå! Den eneste forskjellen i dette karet til 250 literen -der det jeg får ALT til å vokse som ugress er belysninga. Har kun et 18w rør til kulekaret mens 250L har 4 x 30w av div. plantelysrør... Men uansett så har jeg da før fått til div enkle planter selv om det er dårlig med lys! Men nå har jeg stappa oppi ei mølje med de plantene jeg VET er de enkleste å få til, så får jeg se da hvilke planter som overlever: Limnophila, Hygrophila, Cabomba, Ludwigia og de fineste toppene som var igjen av Hornblad. Jeg prøver fortvilet å beholde hornblad for det ser faktisk ut som den tok knekken på algeproblemet jeg hadde oppi kulekaret! Står litt om det i denne artikkelen.

Legger ved bilde av hvordan karet ble med alle disse forskjellige plantene. Jeg trodde det skulle bli bare rot med så mange forskjellige, men syns ikke det ble så rotete likevel
Er sjelden jeg nyter å se på et akvarie med gullfisk eller gyppy eller gullbarber osv. Hvorfor? Jo fordi jeg syns liksom de alltid henger i et hjørne og hysterisk ser ut av akvariet og bare venter på MAT. Må liksom stå et godt stykke unna for at de skal slutte å tigge og kanskje begynne å svømme rundt i akvariet og "oppføre seg naturlig". Og nå skjønner jeg jo at dvergkulene er akkurat sånn jo... de henger som klistra i det ene hjørnet og bare GLOR ut! At de venter på mat er helt tydelig for det knuffes litt dem i mellom for å evt bli den første i matfatet. Når de får snegler feks, mister de helt konsentrasjonen på snegla så lenge jeg sitter foran karet. De er er bare opptatt av at det kanskje kommer mere fra meg og de må være først ute for å ta godsakene! Jeg må bare fjerne meg så de får tatt opp jakta på sneglene igjen... Ser også på kvelden når jeg sitter i soffan, så langt vekk at de garantert ikke ser meg at de samles i hjørnet av karet, knuffer og venter! Tror den eneste gangen jeg kunne nyte naturlig oppførsel fra dem var når jeg fikk tak i hornblad som var fullstendig snegleinfisert. En nytelse å se dem suse rundt blant plantene å jakte! Jeg ønsker å sitte å se på dem svømme rundt i karet og gjøre andre ting... Kan jeg bare glemme det? Vil de alltid være mer opptatt av det som skjer utenfor karet? I 250L er det absolutt ingen av fiskene som bryr seg med at jeg sitter å ser på. (bortsett fra å gjemme seg litt først) De bruker karet og innredninga! Noen er på "joggetur" mens andre driver og leiter etter småsnaks mellom plantene eller på bunnen. De ser naturlig ut!
Når jeg matet med snegler i forgårs la jeg sneglene i rosetten på den ene flytebregna jeg har oppi der istedet for å bare slenge dem oppi så de synker til bunns. Dette gjorde jo at sneglene fikk tid til å vandre litt rundt i bregna og friste kulene. Og kulene ble helt gale! For en jaktlyst! Ikke var det helt lett for kulene å komme til sneglene heller så de måtte jobbe for føden. Og enda bedre; de fikk så jaktlyst at de ikke enset meg som satt storøyd på andre siden av glasset Veldig kult. Så heretter skal ingen snegler bare slenges i vannet. Skal prøve med mygg også, se om de kan bli liggende i rosetten såpass at kulene må jobbe litt for å få tak i de også. Absolutt å anbefale til kuleeiere hvis dere ikke har flytebregne -skaff dere det!
her er et bilde av våre to Chelonodon patoca. dette bildet er tatt da de levde i vår 325L ferskvann. men, som kjent, det viste seg at disse ikke var ferskvannsfisker - så i skrivende stund er de på brakkvannsasyl hos en god hjelper. brakkvannkar er nå satt opp og vi regner med å hente CPene om en uke eller to, da kommer det flere bilder (og filmer).

her er en film av disse to kulene:
<embed src="http://www.youtube.com/v/yEXi9gnTK-o&rel=1" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355"></embed>

og her er en av våre to dvergkuler:
<embed src="http://www.youtube.com/v/C9jlZ-KQDnM&rel=1" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355"></embed>
ENDELIG kan jeg og skrive i denne tråden! I dag flyttet nemlig tre søte små dvergkuler inn i 64-literen som har stått og ventet på dem i nesten to måneder nå. De er for øyeblikket på vill sneglejakt. Bilder kommer så snart jeg får tilbake kameraet mitt.
Her er et bilde av Patoca`ne deres Teppemann og Avada,

Legger også med to meget dårlige, men forklarene bilder av en Suvatti som har forspist seg veldig.
Den er Ca 12-14 cm
Enda et dårlig bilde av samme Suvatti, men denne gangen i sjenert utgave.
Kanskje den skammer seg for å ha spist så mye
Har flere dårlige bilder jeg.

Her en T. palembangensis

Er den ikke pen? ikke det nei.
Gir meg ikke jeg

En C. Salivator. Ser ut som bildet er for høyt i forhold til bredden, men det er det ikke. Den ser sånn ut stakkars
For noen nydelig kuler! Siste mannen var skikkelig kul.
Takk for det
Salivator er en pen kule, den har varierene mønster på ryggen og en knall rød stripe på magen. (Det forteller at det er en hann)
Men det må nevnes at den er like morderisk som den er kul, bør være alene
Du har velfødde kuler, Thomas ;-D Stakkars suvattien, den hadde fått seg en skikkelig porsjon. Jeg synes salivatoren også så velfødd ut. Jeg kan forresten skrive under på det med salivator. Min kjære Jack the Ripper tok livet av kona si i butikken før jeg kjøpte han. Men det kommer an på individet. Hun som kjøpte romkameratene til Jack (det var to par i samme kar i butikken) - hun har Taly som nick både her og på the puffer forum - har et par sammen i et stort akvarium, og det går visst strålende bra. Men det beviser bare det vi vet om kuler: hvert individ er forskjellig. Personlig stoler jeg aldri på kuler som det ser ut til å gå bra med, men følger alltid med på utviklingen. Jeg har nemlig et irrubesco-par, et lorteti-par og to 8-tallskuler som bor sammen (nei, ikke alle artene i samme kar, men de lever parvis). Så langt går det veldig bra med dem alle. Men jeg stoler ikke på at det alltid vil være sånn. Så de studeres nøye med jevne mellomrom.

Forresten er jeg ikke enig i at palembangensisen ikke er pen! Ok, kanskje ikke direkte pen, men det er ei utrolig søt kule! De har valpeøyne, de! Jeg elsker "dragen" min. Hun har lært seg til å søke kontakt med meg når jeg er utenfor karet hennes, selv om hun er en litt reservert kule. Ikke redd eller noe sånt, men disse dragene er ganske rolige kuler, og da virker de også litt reserverte. Men hun kommer alltid sigende bort til glasset når hun ser jeg er der. Det bare tar litt tid før hun kommer av og til.
PS: Thomas, hun spiser godt, og ser ut til å trives. Jeg angrer ikke på kjøpet Hun er rett og slett vakker!
Kjempe fint at du er fornøyd Dyrehagen.
Har nok noen velfødde kuler ja Men med den Suvatti`n var det en ulykke
En kompis skulle lagre to Oskarer på 3-5 Cm hos meg og puttet de i feil tank, jeg var ikke hjemme å han trodde tanken var tom

Jeg synes også palembang er pene kuler (men mange som ikke synes det og som du sier de er litt reserverte men nysjerrig og kontakt søkene.
Det med at Salivator er mordrisk er jeg helt enig i, jeg kan nevne at den på bildet er helt umulig. Den angriper alt og alle.
Hadde tenkt og prøve å avle på den, men måtte skaffe en annen hanne.
Den nye hannen går foreløpig bra sammen med en hun, men som du sier følger jeg nøye med det kan plutselig gå galt.

Bildene her er vel av en av favoritene mine T. Barbartus
Dette er et par. Bildene er meget dårlige men de er midt i lek og jeg ville ikke forstyrre de med rutevask eller mase for mye med kamera
Hvor mange arter har du egentlig nå, Thomas?
Teppemann og Avada, hærlig musikk til videosnuttene de brakkvannskulene var nydelige! Synd at de må gå i brakkvann... Var det en eller annen betta jeg så sammen med dvergkulene -funker det??
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap