Dette er en Kulefisktråd for alle kuleeiere :) (side 3)

Thomas Agnor
Har flere dårlige bilder jeg. Her en T. palembangensis Er den ikke pen? ikke det nei.


Syns den er pen, se på de blå finnene! Har finnene den blåfargen eller der det belysninga på bildet?
Bildene her er vel av en av favoritene mine T. Barbartus
Dette er et par. Bildene er meget dårlige men de er midt i lek og jeg ville ikke forstyrre de med rutevask eller mase for mye med kamera

Får du fram yngel på de? Må jo være utrolig spennende å følge med på dette. Er vel ikke så vanlig at de formerer seg i fangenskap? Et bevis på at kulene har det bra hos deg tydeligvis
Dyrehagen
Hvor mange arter [I]har [/I]du egentlig nå, Thomas?


Nå er det bare 9 arter her.
Driver og plaserer bort en del av disse også, skal bygge om litt i kjelleren.
Regner med å bli ferdig til midt på sommeren og da kommer de tilbake, pluss mange flere.
Lro
[QUOTE=Thomas Agnor]Har flere dårlige bilder jeg. Her en T. palembangensis Er den ikke pen? ikke det nei.


Syns den er pen, se på de blå finnene! Har finnene den blåfargen eller der det belysninga på bildet?

Den på bildet har denne blå fargen på finnene, men ingen av de andre jeg har.
Denne arten varierer veldig i farger på kroppen, og noen har fra brunt til blått på finnene.

Har ikke funnet noen som har fått yngel på Barbartus, så det er litt artig.
Dette parret har de siste 3 mnd. hatt egg konstant.
De leker, egg kommer, viglers kommer også blir de spist.
Hunnen vifter 24/7 og spiser ikke. Så jeg har måttet skille de får å få i henne mat i mellom egg leggingene.

Tok ut 4 viglers siste gangen (ca 1 uke siden), men har ikke fått disse til å spise så de klarer seg nok ikke.
Har nå tømt en velletablert tank på 145 liter til neste klekking, i håp om at de i denne finner noe å spise de første dagene til de blir stor nok til å ta artemia.
Thomas Agnor
[QUOTE=Lro][QUOTE=Thomas Agnor]Har flere dårlige bilder jeg. Her en T. palembangensis Er den ikke pen? ikke det nei.


Syns den er pen, se på de blå finnene! Har finnene den blåfargen eller der det belysninga på bildet?

Den på bildet har denne blå fargen på finnene, men ingen av de andre jeg har.
Denne arten varierer veldig i farger på kroppen, og noen har fra brunt til blått på finnene.

Har ikke funnet noen som har fått yngel på Barbartus, så det er litt artig.
Dette parret har de siste 3 mnd. hatt egg konstant.
De leker, egg kommer, viglers kommer også blir de spist.
Hunnen vifter 24/7 og spiser ikke. Så jeg har måttet skille de får å få i henne mat i mellom egg leggingene.

Tok ut 4 viglers siste gangen (ca 1 uke siden), men har ikke fått disse til å spise så de klarer seg nok ikke.
Har nå tømt en velletablert tank på 145 liter til neste klekking, i håp om at de i denne finner noe å spise de første dagene til de blir stor nok til å ta artemia.


Utrolig spennende! Ehh, viglers? er det det man kaller yngelen til kulene?
Utrolig spennende! Ehh, viglers? er det det man kaller yngelen til kulene?

Korekt, det er en liten "plommesekk" med hale.
Jeg kaller vel all yngel som ser omtrent slik ut for viglers.
Lro
[B]Teppemann og Avada[/B], hærlig musikk til videosnuttene ;) de brakkvannskulene var nydelige! Synd at de må gå i brakkvann... Var det en eller annen betta jeg så sammen med dvergkulene -funker det??


betta med dvergkule funka heller dårlig, det ble litt finnenipping og jaging, så bettan måtte ut igjen.
Thomas Agnor
Her er et bilde av Patoca`ne deres Teppemann og Avada.


godt å se at de trives på asylet - fint bilde
Teppemann og Avada
[QUOTE=Thomas Agnor]Her er et bilde av Patoca`ne deres Teppemann og Avada.


godt å se at de trives på asylet - fint bilde

Ja de trives, veldig fin fisk dette her.

De er også veldig lette å ta bilde av, de gjemmer seg alderig.
Det eneste problemet er at kamera er dårlig og det er jeg som fotograf også.
Men noen ganger blir det ikke så værst av en eller annen grund

Her er noen flere, ikke så bra men fasinerende å se 4 kuler på et bilde.
Hvor blir det av alle kulefiskeiere da?, må da være flere som har kuler her.

Beklager hvis jeg kupper tråden din Lro

Her et bilde av en som har gravd seg ned.


Kupp i vei Thomas! Er ikke helt lett å holde liv i denne tråden for meg som bare har 4 dvergkuler og jeg tror det er mange her inne som har sine personlige tråder der de forteller om alle sine fisker og da tar de nok med kulene sine i samme slengen slik at de ikke har behov for å legge noe ut i denne tråden... Er utrolig kult at du kommer med så mange inlegg, det gjør i alle fall meg veldig inspirert
Med dilla på både L-maller, corydoras og kulefisk, og som meget aktiv bruker på the puffer forum, blir det så jeg prioriterer tråden min her på forumet. Og for øyeblikket er det coryegg som er det spennende her i huset. Og da blir det lite kulebilder, selv om de alle fortsatt får den oppmerksomheten de trenger fra meg Men det blir nok en ny runde med kameraet mitt igjen etterhvert.
Dyrehagen
Med dilla på både L-maller, corydoras og kulefisk, og som meget aktiv bruker på the puffer forum, blir det så jeg prioriterer tråden min her på forumet. Og for øyeblikket er det coryegg som er det spennende her i huset. Og da blir det lite kulebilder, selv om de alle fortsatt får den oppmerksomheten de trenger fra meg ;-) Men det blir nok en ny runde med kameraet mitt igjen etterhvert.


Da gleder vi oss til det


Kupp i vei Thomas! Er ikke helt lett å holde liv i denne tråden for meg som bare har 4 dvergkuler og jeg tror det er mange her inne som har sine personlige tråder der de forteller om alle sine fisker og da tar de nok med kulene sine i samme slengen slik at de ikke har behov for å legge noe ut i denne tråden... Er utrolig kult at du kommer med så mange inlegg, det gjør i alle fall meg veldig inspirert

Kjempe fint.
Da tar jeg med en til, denne gangen er det
Monotrete Turgidus.
Denne er glad i å blåse seg opp uten at jeg kan finne noen grunn til det.
Det er noen som tror at dette er fordi de øver seg på puffing, eller kanskje den rett å slett leker seg. Den "puffer" seg opp og blåser avsted med strømmen fra pumpa, og beggyner på nytt. Artig å se på.
Litt mye søl på ruta men dere ser hva det er.
Thomas Agnor
[QUOTE=Dyrehagen]Med dilla på både L-maller, corydoras og kulefisk, og som meget aktiv bruker på the puffer forum, blir Kjempe fint. Da tar jeg med en til, denne gangen er det Monotrete Turgidus. Denne er glad i å blåse seg opp uten at jeg kan finne noen grunn til det. Det er noen som tror at dette er fordi de øver seg på puffing, eller kanskje den rett å slett leker seg. Den "puffer" seg opp og blåser avsted med strømmen fra pumpa, og beggyner på nytt. Artig å se på. Litt mye søl på ruta men dere ser hva det er.


Ojj, kan du ikke prøve å få filma den mens den holder på?
Peru 08.
Har ei pause i ompakkinga her i Lima.Fikk se denne traaden og har et sporsmaal.Jeg fikk 4 kulefisker i Iquitos.De har gule og hvite tverrstriper.
Jeg tar de med paa auksjon hvis alt gaar bra,men hva heter de?
Hvor store blir de?Hva spiser de?Hvor store kar maa de ha?Er de fredlige?
osv.

Jorn
Jeg tipper at det er colomesus asellus Jørn. Kan være Colomsus psittacus og. Er vel ikke flere kulefisker fra Sør Amerika? De ser visst nok ganske like ut når de er små for psittacus blir 30 cm og asellus bare 14 cm. Ellers er det asellus om fisken har ett stort sort felt under ved halen, dette feltet har ikke psittacus.

Har 5 colosumus aselleus gående her, de er nydelige kuler og går godt sammen. Noen av de få kulefisk som faktisk kan gå sammen.

Er det en av de to står det litt om dem her i fiskebasen til akvafourm eller her og her på thepufferforum.com

Som thomas sier passer det ikke med hvite og gule striper, men da jeg fikk mine colomesus asellus var de veldig bleke og hadde ikke sort på seg. Det kom først etter noen dager i akvariet
Jørn Kåsa
Har ei pause i ompakkinga her i Lima.Fikk se denne traaden og har et sporsmaal.Jeg fikk 4 kulefisker i Iquitos.De har gule og hvite tverrstriper. Jeg tar de med paa auksjon hvis alt gaar bra,men hva heter de? Hvor store blir de?Hva spiser de?Hvor store kar maa de ha?Er de fredlige? osv. Jorn


Gule og vite striper, den var ikke lett i farten.
Den mest vanelige ferskvanns arten fra S. amerika er vel Colomesus Asellus
Men det passer ikke med gul og hvite striper.
Så hvilken det er er vanskelig å si, uten bilder.

Men den spiser nok gjerne snegler, (pest snegler) muslinger, og annet kjøttfull mat.
Jeg kan i tillegg nesten garantere at de ikke er fredelige, så å si alle kule fisk er aggressive.
Selv om de er små kan de plage, nappe finner av og ta livet av mye større fisk.
Kommer jeg meg på auksjonen kan jeg nok finne ut hvilken det er og kjøpe de
Elin Pedersen
Jeg tipper at det er colomesus asellus Jørn. Kan være Colomsus psittacus og. Er vel ikke flere kulefisker fra Sør Amerika? De ser visst nok ganske like ut når de er små for psittacus blir 30 cm og asellus bare 14 cm. Ellers er det asellus om fisken har ett stort sort felt under ved halen, dette feltet har ikke psittacus. Har 5 colosumus aselleus gående her, de er nydelige kuler og går godt sammen. Noen av de få kulefisk som faktisk kan gå sammen. Er det en av de to står det litt om dem [URLBLOCK1] i fiskebasen til akvafourm eller [URLBLOCK2]og [URLBLOCK3] på thepufferforum.com


Skal kanskje være litt foriktige med å si at disse går bra sammen, mine gikk sammen i ca 3 år får det ble masse mord. 2 av 4 overlevde og de måtte skilles.

Ok :s Da skal jeg følge godt med dem, men foreløpig går det greit. Jeg har til og med otto sammen med dem..
Oops! Var det Colomesus asellus som tok livet av hverandre? Det var litt uvanlig. Colomesus asellus er faktisk sett jakte i stimer i naturen, og det er derfor de er regnet som en kulefisk du kan ha flere av i samme tank. Jeg ville også gjettet på Colomesus asellus. Det er ikke mange ferskvannskuler (jeg antar at den er fanget i ferskvann?) i Sør-Amerika. Men jeg skal titte litt mer på det. PS: Jørn. Husk at kulefisk aldri skal løftes ut av vannet. De må ikke hoves inn og flyttes på den måten. Alt må foregå under vann. Hvis kulefisken blåser seg opp på luft, får den problemer med å kvitte seg med luften igjen, og den kan faktisk dø av det.

Thomas: Utrolig å se ei ferskvannskule blåse seg opp. Det er sjelden kost! Jeg har faktisk aldri sett det med mine kuler, bare antydning til oppblåsing av den grønne kulefisken da den satte seg fast i posen. Takk og pris at den ikke slukte luft! Men tilbake til kula di: der ser man også piggene - de man aldri ellers ser. Hehehe! Det ser ut som noen dager gamle skjeggstubber
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap