Nytt akvarium!

I morgen skal jeg hente mitt nye akvarium, et 120 l. Jeg har aldri startet opp et eget akvarium, siden det jeg har nå, har vært i bruk av noen andre. Jeg har lest her, at før man begynner å stappe oppi fisk, må akvariumet være i drift ei stund først. Men hvor lenge?
Til det jeg lurer mest på! Er det noen her som har gode tips til hvordan et akvarium skal se mest "normalt" ut? Jeg vil ikke begynne å eksperimentere selv, i frykt for at jeg skal ødelegge hele karet. Til "pynt", har jeg en rot, funnet ute i naturen. Den er nok litt gammel, siden den e helt grå. Går det an å bruke den? Går det an å lakkere den av noe slag, uten at det har noen effekt på fiskene?
Kom med tips til en fersk akvarist
hmm.. skal prøve å svare på noe iallefall. Når det gjelder rota, er ikke den brukanes i et akvarie. Ikke smart å hente røtter fra naturen uansett syns nå jeg da. Du kan ikke lakke noenting som skal i akvariet, da har du ikke noe fisk igjen.
Når det gjelder drift av akvarie, mener jeg deter 2-3 uker.. men vet det finnes hjelpemidler som får fortgang på prossesen. hvorhvit disse virker og hvor effektive de er vet jeg ikke.
Når det gjelder innredning vil jeg bare anbefale å ta en titt på medlemmenes akvarier her og surfe litt rund etter ideer. Jeg syns nå inredningen er halve moroa!
Hei Pysken. Det å starte opp et nytt akvarium er spennende saker. Jeg er selv midt i innkjøringen av mitt første kar og jeg syntes det er kjempeinteressant, selv før jeg har fått fisker oppi!

Jeg har hatt veldig god nytte av artiklene som ligger her på forumet. Spesielt de som ligger under "akvarieskolen" som du finner link til under "artikler" -knappen øvers på siden her. Der er det bl.a. en artikkel om oppstart av akvarium, samt en om vannverdier jeg kan anbefale på det sterkeste. Her vil du også få svar på og gode forklaringer på mye av det du lurer på og antakelig ting du ikke visste du lurte på

I forhold til spørsmålet ditt om hvordan ting skal se ut oppi der, det avhenger i stor grad hvilke type fisk du vil ha. Når du har funnet ut det, kan du søke i medlemmenes akvarier her på akvaforum for inspirasjon f.eks. Mye fint å se på. Jeg har egentlig ikke andre råd enn å kikk rundt, se på andre akvarium, les om hvilke krav fiskene dine har til innredning, lån bøker på bibliotek, søk rundt på forumet. Du vil få masse idéer og før du veit ordet av det er du i gang å planlegge hvor du skal ha de andre akvariene du nettopp har bestilt (fordi du innser fort at du ikke kan ha alle fiskene du har lyst på i samme kar...)
Takk for svar Akvarieskolen har vært til god hjelp
Idag har jeg fylt opp akvariet, hatt i grus og planter. I dyrebutikken sa de at jeg burde kjøpe med Bactozym, for å få de "snille" bakteriene på plass fortere, og at jeg dermed kunne ha oppi fisker allerede etter 24 timer. Stemmer det? Har ikke lyst til å drepe fiskene mine heller, så de står fortsatt i det gamle akvariet Også har jeg funnet ut at jeg trenger mer enn 24 timer til å innrede det ordentlig..
Og hva med planter? Kjøpte to sverdplanter igår, trenger de no spesiell næring for å trives?
Har selv ikke brukt Bactosym eller andre liknende produkter, men jeg har inntrykk av at det er ganske mange som mener at dette er i praksis bortkastede penger. Du må huske på at de aller fleste som jobber i dyrebutikker er selgere, og skal tjene penger. Du bør derfor etter min mening aldri stole 100% på selgerene i butikken. Få råd, men dobbeltsjekk de, f.eks. her på forumet før du følger de. Det gjelder spesielt fiskesammensetning og råd om forskjellige produkter du "må" ha.

Ikke umulig at du sparer inn noen få dager ved å bruke dette, men at karet skal være klart ila 24 timer? Det stiller jeg meg meget skeptisk til. Men dette kan andre som faktisk har prøvd de aktuelle produktene svare bedre på enn meg.

Om fiskene dine har et annet akvarium hvor de har det godt inntil videre, ville jeg helt klart ha drøyd med å flytte de. Men iom at du har et annet kar, så kan du vel flytte over litt filterguffe fra det gamle filteret til det nye? Det er antakelig den raskeste hurtigstartmetoden...

Plantenæring er smart ja. Andre kan mer om dette enn meg, men har lest at mange bruker slike komprimerte kuler/pellets som man trykker ned i bunnlaget og som gradvis gir ut næring. Det kan være en god investering.
Sverdplanter må nok ha bunnæring. Tabletter eller pellets som nevnt. Hvilket merke du må gå for har jeg ikke peiling på, men de settes nedi med planten i grusen/sanden når du planter dem.

Jeg tror nok at å få karet klart på 24 timer er fri fantasi selv om noen påstår det. Men belaster du karet litt etter litt og veldig forsiktig vil nok ikke nitritt bli et stort problem noengang. Man bør alltid ha dråpetest for nitritt og pH uansett.
Ja, jeg tror nok 24 timer blir litt lite, når man egentlig skal vente 2-3 uker. Så jeg holder an litt og planlegger innredningen. Så kan fiskene kose seg i det gamle akvariet Alt til sin tid..

Er plantenæring noe de trenger jevnlig?
Må nok på butikken en tur ja
jeg har sånne kuler fra JBL - de skal holde i et år står det i brukermanualet. Sjekk forøvrig priser på butikk kontra nett, er ofte stor forskjell...
Pysken
I morgen skal jeg hente mitt nye akvarium, et 120 l. Jeg har aldri startet opp et eget akvarium, siden det jeg har nå, har vært i bruk av noen andre. Jeg har lest her, at før man begynner å stappe oppi fisk, må akvariumet være i drift ei stund først. Men hvor lenge? Til det jeg lurer mest på! Er det noen her som har gode tips til hvordan et akvarium skal se mest "normalt" ut? Jeg vil ikke begynne å eksperimentere selv, i frykt for at jeg skal ødelegge hele karet. Til "pynt", har jeg en rot, funnet ute i naturen. Den er nok litt gammel, siden den e helt grå. Går det an å bruke den? Går det an å lakkere den av noe slag, uten at det har noen effekt på fiskene? Kom med tips til en fersk akvarist :D


Rot av norskt tre tror jeg ikke er noe lurt hvis det er det den er? vet ikke om det går an å lakkere da :p
Jeg har en rot i akvariet mitt som er fra "skogen". Denne fannt min mor når hun var ute på en av sine "daglige" spaserturer. Hun har vasket den med allt mulig og skyllt den utallige ganger. Den er veldig personlig for meg og har alltid synlig plass i akvariet mitt. mallene elsker den og henger gjerne på den hele dagen. har hatt roten i akvariet i vertfall 1/2år og forholdene i vannet er som de pleier.
Å bruke ting fra naturen har jeg lest i utallige bøker at skal gå veeldig bra Så lenge man vasker det godt og koker det for å sterilisere det før det taes i bruk. Null problem
Lakken derimot tror jeg du skal droppe.. Mye kjemikalier vettu, ikke spesielt bra. Men hvorfor lakke? Er jo mye penere når det er naturlig.. (min mening)

At akvariet er klart etter 24 timer hvis du bruker ett eller annet vidunder middel høres rart ut. Vet at man får kjøpt bakterier i butikken, men disse skal jo og ha tid på seg til å etablere seg og komme igang med jobben de har. Så noen dage eller kanskje så mye som ei uke er nok mulig å spare inn, men det har vel ingen hast? Største delen av kosen er jo å pusle litt for å få det innredet helt perfekt
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap