Turnips sin akvariedagbok (side 11)

turnips
Sistemann som holdt meg med selskap på fisketuren var Louis, men å vente på fisk er en tålmodighetsprøve, og til slutt ble han lei. Han dro likesågodt frem det han tror er supertrikset som får alle drømmer til å gå i oppfyllelse: Sitter som et ekorn og håper han ser søt nok ut til at jeg vil smelte og slippe ham løs. .


Nydelig den bikkja di, Er så pen med den fargen!
Inger Anne
Det er en utrolig spennende farge på den ene koien din, den som er blekt gyllen over hele kroppen. Stilig!


Mener du den aller nederst på koibildene? Den er i virkeligheten snøhvit og glinsende, omtent som skare når solen skinner på den fra skyfri himmel! Nydelig fisk! -Og naturlig nok den som synes aller best i dammen.

-Min favoritt for øyeblikket er den gråhvite med orange flekk i nakken. Den blir bare finere og finere jo større den blir!
Lro
Nydelig den bikkja di, Er så pen med den fargen!


Takker for det, og i tillegg til å ha utseende med seg er han er en fin fyr
Det ser ut som om den er gyllen, med en anelse kobber, både på det bildet, og på bildet der du hadde fått fanget den inn. Jeg ble helt forelsket, jeg. ;-D
Enda en liten nyhet som kjapt må dokumenteres! Sto og lagde middag tidligere i dag, og studerte som vanlig samtidig rekene og sneglene i kjøkkenkaret. Pleier å gi de mat før vi setter i gang med å lage middag, så smått og stort kommer krypende frem fra mosen og vi får litt å kikke på.

Så i dag la jeg merke til at jegersneglene hadde lagt egg både her og der, så sikkert 20-30 stk spredt rundt på bakgrunnen! -Små gjennomsiktige firkantede poser med hvert sitt lille egg inni.

Har jo lagt merke til at de to jegersneglene titt og ofte har seg en liten hyrdestund, (det var faktisk sånn jeg kom over de, tett omslynget i dyrebutikken), så jeg burde vel ikke være så veldig overrasket.

Nå håper jeg bare de klekker, jeg kan trenge noen småjegere som kan ta knekken på de minste skivesneglene!

Har ikke godt nok kamera til at det klarer å ta klare bilder av det som er så langt unna som bakgrunnen i karet, men knipset litt allikevel. Her ser man et egg oppe til venstre, to oppe til høyre og et like over kirsebærreken i midten.
God morgen. Nå sitter jeg her med kaffekoppen og manner meg opp til å begynne vannbæringen for uken. Jeg bør ta en skikkelig luking og algeskraping i dag, men vi får se hva det blir tid til... det merkes at det står to tomme kar på gulvet som venter på ny bakgrunn og filter for i dag er det egentlig ikke så mye som måååå gjøres. Litt deilig det da, men jeg skal nok klare å bruke mange timer på dette likevel Fant du noe mer ut om hundekurset? Du sa våren, men er det satt noen oppstart dato og pris ikke minst?
Jaja, i dag var jeg så lite intelligent får jeg vel si at jeg tenkte at det ville gå helt fint å fange 13 fisk og 5 reker i en jungel av javamose kl 06 om morgenen og allikevel rekke bussen til jobb! Fisker er ikke samarbeidsvillige tidlig om morgenen! Og ikke jeg heller!!!

Jeg mistet bussen... Jeg kom for sent på jobb... Men en hyggelig mann fra langt mot nord tok med seg en anseelig mengde levendefødere på en reise langt forbi polarsirkelen (husker ikke navnet på stedet så jeg prøver å være litt poetisk for å kamuflere).

Jeg har ikke klart å fange inn de to siste koiene og nå er det fryktelig kaldt ute...

Jeg lurer veldig på hvor lang tid det tar før jegersnegleegg klekker...

Og så lurer jeg på hvor lenge gobiene mine kan knipe igjen før de eksploderer. Nå må det da snart komme noen små!

Anen
Fant du noe mer ut om hundekurset? Du sa våren, men er det satt noen oppstart dato og pris ikke minst?


Det sto ikke noe mer spesifikt der jeg lette, men jeg skal sjekke det ut, jeg lover Har bare vært litt vel travelt i det siste...
Er visst for slapp til å løsrive meg fra pcen i dag, så da fant jeg likesågodt et bilde jeg kunne legge ut av en pen samboer jeg ikke har presentert her før:

Har forresten funnet ut at jeg faktisk har en ganske anseelig mengde blå reker i 180-literen fortsatt, har bare ikke sett de på lenge. Noen av de har veldig klar og fin blåfarge, og jeg syntes det var på tide at de fikk leve et sted de ikke konstant måtte gjemme seg, så nå fisker jeg de ut hver gang jeg ser en eller to. Er vel oppe i ca 10 stk nå, men vet det er flere igjen.

Har forresten en stakkars neocaridina sp. boende i en pose i 60-literen for tiden også. Fulgte med som blindpassasjer fra Anen, og jeg kan ikke slippe den løs i noen av mine kar, for da vil den blande seg med kirsebærrekene eller de blå. Intil noen forbarmer seg over den får den bare bo i posen stakkars!
Disse merkelige små fiskene jeg kjøpte på storauksjonen har jeg ikke fått noen gode bilder av enda, men synes jo de også burde få en plass i tråden! Navnet er regnbuegoodeide - og de er sååå kule!

Noen små knubber som minner virker veldig solide, som små tankser, absolutt noe som ville overleved en atombombe sammen med skorpionene og kakerlakkene Ikker særlig elegante altså, men veldig sjarmerende. Hunnene har allerede rukket å føde to enorme avkom. Fant bare et yngel etter hver fødsel, var det flere kan de jo ha blitt spist, men når man tar størrelsen på den nyfødte i betraktning kan jeg ikke skjønne hvordan det kan ha vært plass til en liten pr. mor.

Her er et bilde av en hann, en hunn og en veldig fødeklar hunn bakfra.
vet du hvilken kvalitet det er på krystallrekene. de var sykt fine.
Hallo.

Nå har jeg fått satt i lysrørene mine! Når jeg blir rik og får masse tid til overs (i mitt neste liv med andre ord) skal jeg bytte ut alle de idiotiske plasttoppene mine med noen i tre som det faktisk går an å bruke krefter på uten at de truer med å knekke Men det ble veldig pent da, nå som alle karene har likt lys.

Jeg har fått tak i isopor også nå, det ble en billigløsning (les: jeg tok med meg noe kapprester fra jobben, men de gjør sikkert nytten de. Ikke at jeg helt vet når jeg skulle fått tid til å begynne på mekkingen, men det blir i allefall lettere når jeg har ting i hus! Nå gjelder det å kjøpe litt grovere sand, akvariesilikon og så har jeg ingen unnskyldning lenger for å være lat
guttn
vet du hvilken kvalitet det er på krystallrekene. de var sykt fine.


Jeg er ikke helt sikker, men jeg lurer på om det er CRS reker fra meg Turnips viste bilde av på forrige side. Jeg har nemlig mine CRS sammen med Red Bee, slik at CRS rekene ofte får utrolig fin og dekkende hvitfarge. Gjorde dette med vilje for å heve kvaliteten på CRS rekene og få en skikkelig flott stamme Det er selvsagt ikke alle som holder så høy kvalitet, en god del har mye rødt i seg også. Disse planlegger jeg å sortere ut snart og selge unna.

Turnips kan sikkert bekrefte om jeg husker riktig eller ei, om det er reke fra meg hun viste, men det bildet av reka lignet veldig på det jeg har gående i mine CRS kolonier iallefall

mona o
Turnips kan sikkert bekrefte om jeg husker riktig eller ei, om det er reke fra meg hun viste, men det bildet av reka lignet [I]veldig[/I] på det jeg har gående i mine CRS kolonier iallefall :-)


Rekene kommer ikke fra deg Mona, men om jeg nå ikke husker helt feil har du reker fra samme sted som meg? -Minst like fine i alle fall! Har kjøpt mine fra rekespesialisten her på forumet, Michael Niesar. Måtte benytte meg av sjansen da han var innom storauksjonen her i Bergen sist

Husker ikke om jeg har fått vite hva slags grad de er, men fine er de i alle fall!

-Min gode venninne Anen har vel kjøpt reker av deg Mona, så kanskje de ender opp med å blande blod med mine en vakker dag?
Heisann. Det har vært stille fra deg en stund nå. Går alt bra borte hos dere? Jeg har vært i en skikkelig akvariedump, men nå er vi på vei opp igjen Jeg tenkte å gjøre litt julehandel i dag og planlegger en sniketur innom Galleriet, jeg har ikke vært der på lenge nå, kanskje de har fått noen ny fin fisk. Jeg så verdens søteste kulefisker på Bystasjonen, men jeg holder jo på å kvitte meg med arter så kanskje jeg ikke skal kjøpe en fisk som krever artskar riktig enda
Her går det bra, men har ikke blitt mye tid til akvarier i det siste... Var oppe og sneik litt på Galleriet i forrige uke en gang, for å se om de hadde fått inn noen godbiter, men det ble med kikkingen.

Kulefisk er fryktelig søte, ja, men det er et prosjekt jeg holder meg unna foreløpig

Har vært i bekken ovenfor huset og samlet sand og grus jeg skal bruke på bakgrunnen til 60-literen i dag, hvis du trenger litt til ditt prosjekt er det bare å komme innom en tur og hente!
Vi har kjøpt nye lenestoler til stuen, og jeg er superfornøyd med at den ene står vendt mot 180-literen og platespilleren! Jeg kaller det å slå to saftige fluer i en smekk når jeg kan kose meg med fyr i peisen, en varm kopp te, og høre på plater mens jeg studerer livet i 180-literen! Go-lyd og go-utsikt
(Det ble visst fler enn to fluer???)

Har jo endelig fått kjøpt et nytt lysrør så det ikke lenger var evig natt for de stakkars fiskene, noen av plantene har hatt det litt tøft mens lyset var borte, men stort sett har det gått greit.

I går nedprioriterte jeg sårt tiltrengt algeskraping og fokuserte helt og fullt på å være slapp i den nye godstolen i stedet, knipset noen bilder, så nå kommer jeg til å legge ut noen av disse her i tråden.

Tror jammen jeg begynner med den flotte A.hongsloi-hannen min. Han er evig ungkar, stakkars, selv om han virkelig fortjener en dame har jeg ikke klart å finne en til ham. Nå har han i det minste tid og krefter til å vokse seg stor og flott! Snill som dagen er lang er han også -og litt av en linselus -så nysgjerrig! (Skulle noen der ute ha en hongsloi-hunn til overs er det bare å ta kontakt).
Det utspinner seg visst et lite drama i 180-literen også! En av mine Characodon lateralis-hunner har problemer med en fødsel, og jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre, eller om jeg kan gjøre noe i det hele tatt?

Et par av hunnene har tidligere født velskapte, (og kjempestore!) yngel, men denne hunnen hadde tidligere i dag TO yngelhaler stikkende ut - i flere timer har hun svømt rundt med ungelen halvveis ute, uten å bry seg ser det ut som. Hun svinser rundt, spiser og soser.

Yngelen ser (det lille jeg ser, bare halen) -ser blek og død ut. Å presse ut to samtidig må jo også være litt brutalt!?!

Får håpe hun får orden på det. Her er noen bilder av henne -under fødselen med yngelen hengende ut bak, -og av den flotte hannen.
Hongsloi hannen din er virkelig vakker, men lillebroren er også blitt superflott! Hunnen min er knallgul! og de flørter masse, men med karet fult i nøkkelhullciklider og tetraer så er det helt umulig å få fred til noen familieforøkelse. Hvor gammel er han blitt nå? Trodde ikke de skulle bli så gamle og nå synes jeg du har hatt han i en evighet...

Jeg er veldig fristet til å gi disse to et eget kar, når jeg nå kanskje etter mye styrfår opp det siste karet... Jeg orker liksom ikke begynne på noen flytting før alt er klar til den o'store flyttehelgen... Så nå går alle for lut og kaldt vann. Ikke skraper jeg alger og ikke luker jeg planter og alt blir litt nedprioritert... Men bare vent til jeg blir frisk og får litt bedre tid, DA skal ting skje Har vi hørt den før eller?

Hvilke lysrør er det du har kjøpt nå? I butikke eller på nett?
Takk eheim!
Gjennomstrømmingen i den utvendige eheim-pumpen jeg har i 180-literen var begynt å bli veldig dårlig, så jeg fant ut at tiden var inne for å for første gang åpne og fjerne litt drit fra dette filteret.

Hadde gruet meg litt, siden dette var et forferdelig slit med det gamle filteret.

Men det gikk jo som en drøm! Er det mulig? Et par minutters arbeid, ikke engang noe vannsøl, så var det gjort! Kunne ha ordnet det i blinde! Nå er jeg virkelig eheim-fan, dette er desidert den mest positive og oppløftende opplevelsen jeg har hatt når det gjelder det tekniske akvarieutstyret (som jeg normalt ikke er så veldig glad i) -noensinne!

I tillegg fikk jeg en fin bonus i form av 7 fine blå reker som nok har levd inne i filteret hele sitt liv For en fin fredag! Nå skal jeg sette meg i godstolen med god samvittighet nyte en pils og synet av min flotte fredagsrengjorte 180-liter.
Tilfeldig bekjentskap
© Edward O. Murdy
Reklame for plussmedlemskap