Turnips sin akvariedagbok (side 16)

turnips
Lurer litt på hvordan jeg skal holde hongsloi-ynglen i live, jeg har ikke, og har ikke tenkt å klekke artemia, så de får spise andre ting. Har jo masse microorm, men de er vel for små til å spise det fra starten skulle jeg tro? Om noen har gode råd her blir jeg veldig glad! I karet er det bare eg stim med C.pygmaeus for øyeblikket, så om jeg klarer å holde yngelen i live i fødenettet en liten stund kan jeg jo etter hvert rett og slett slippe de løs i karet. Har tenkt på å finmale discusbits eller avskallet artemia, kan det funke?


Om för blir for stort, hva med Liquifry?
Grattis med yngel

Bruker selv mye finknust og oppbløtt discusbits til små yngel. Har også brukt div. annet for også som jeg bløtet godt opp og ga søet av dette pippette .

Vitsen er jo at de får noe næring i seg. En dott med javamose innholder jo også mye "knask"
Lenge siden jeg har skrevet her nå.

Apistoyngelen er dessverre borte, jeg var ikke smart nok til å forstå at når de lå som små wigglers i bunnen av stoff-fødekassen var de uimotståelige godbiter for corystimen, som må ha klart å suge de i seg gjennom de små hullene i bunnen i løpet av den første natten...

Jaja, har nok av andre ting å glede meg over: nå er det i alle fall to små pandayngel på ca 1 cm som suser rundt i 180-literen. De er så søte, og har begynt å være mye fremme i det siste. Har sett en mindre også, spennende å se om den og kanskje flere dukker opp med tiden.

Fant forresten kirsebærreker i koikaret i kjelleren -både store og yngel! De har altså overlevd i et minimalt møblert akvarie med opp til 25 cm store koi hele vinteren. Det sies jo at kakerlakker er de eneste levende vesnene som vil overleve en atomkrig, men spør du meg vil de ha kirsebærrekene ved sin side!
Hva skuet mitt øye da jeg skulle slå av lyset på 63-literen i gårkveld? -Jo, et bittelite jegersneglebarn! Visste de hadde lagt egg inni der, men har aldri sett noen små før nå. Kjempemorro! Og der det er en finner man ofte fler... Krysser fingrene
Så gøy da ,grattis
Håper på noen en gan i fremtiden jeg og men tror jeg må ha fatt i noen flere først. Så forresten en pose en gang men de ble vekke. Kanskje coryene fikk seg et måltid .Hvilke fisker går dine sammen med ?
Takk takk Sølvi

Mine går ikke sammen med fisker nå, bare reker. Hadde de sammen med små levendefødere en stund, men da så jeg ingen eggposer. I akvariet de går i nå har jeg sett noen få. Vet ikke hvor fort sneglene vokser jeg, men denne må jo ha klekket for en god stund siden, den er sikkert 4 mm lang.

Tror jeg må være mer forsiktig med slamsugingen oppi der fremover. Til nå har jeg bare sjekket at jeg ikke har fått meg rekeyngel, små jegersnegler har jeg ikke sett etter.
OK ,burde kanskje hatt noen i rekekaret da ,hadde vært gøy med små jegersnegler og
Mener å ha lest at de vokser veldig seint og gjemmer seg i sanden etter klekking til de er blitt store til å møte verden
Hvis de gjemmer seg i sanden som små er det ikke så rart at jeg ikke har sett de før da Det er i alle fall nok av godsaker nedi sanden, masse sandsnegler.

Tror jammen jeg må ta meg litt tid til å lese litt om disse sneglene. Liker de godt, det er skikkelig fart på de, og de finner stadig på underlige ting. Snegler kan faktisk være god underholdning
Her blir det ikke ikke skrevet mye om dagen, men det er vel helt normalt midt på sommeren. Er innom forumet og leser litt i blant, men blir nok flinkere til å oppdatere min egen tråd så fort været blir dårligere tenker jeg.

Har skjedd mye både stort og smått, her følger noe av det jeg kommer på i farten:

Til 160-literen har jeg laget co2-anlegg noe plantene helt tydelig setter pris på! I dag flyttet også 10 unge C.paleatus inn. Hadde en leksgruppe av disse for en stund siden som jeg solgte. Angret litt etterpå, synes de er nydelige og så er de jo veldig mye fremme og viser seg, så da jeg fikk sjansen til å bytte til meg disse i kirsebærreker gjorde jeg det. De ligger til akklimatisering nå.

Ellers har jegersnegleparet i 63-literen formert seg jevnt og trutt, ser det ut til. Stadig dukker det opp små snegler i forskjellige størrelser, og de er noen resere til å spise skivesnegler, det vises på alle de tomme sneglehusene som dukker opp.

Jeg har flyttet et par av de unge jegerne over i 80-literen og 180-literen, så får jeg håpe de trives og gjør en like god jobb der!

I 180-literen popper det fortsatt frem små pandaer, jeg har nå i alle fall 5 små med god størrelse på

Det var det jeg husker i farten. Fortsettelse følger ved første regnskyll
Sukk Etter at Anen og jeg har vært en tur hos Sølvi og hentet hjem noen godbiter er jeg nå lykkelig ny eier av 6 nydelige små C.sp. black -akkurat sluppet ut i 80-literen, allerede suser de rundt med snuten borret dypt nedi sanden.

Knipset et par kjappe bilder av skjønnhetene før jeg lot de få litt fred. (På bildene ser de litt brunsorte ut, men "live" er de helt sorte). De ser heldigvis ikke ut til å være særlig preget av å ha flyttet fra barndomshjemmet.

De er SÅ fine, og jeg er kjempefornøyd, takk Sølvi!
Det var kjekkt å høre Maren ,ser ut til at de koser seg der ja

De endte opp sammen med rekene skjønner jeg ?
Flotte fisk levert av Sølvi Lykke til med dem, Turnips !
Ja takk for det! Håper de vil trives. Endte opp med å sette de i 80-literen. Der går det bare reker fra før av. Håper de fortsetter å være like lite sky som de har vært de få timene jeg har hatt de.

Det er så morro med fisker man faktisk får sett en del! Derfor jeg er så glad i pandaene mine, de loffer rundt hele tiden, og jeg tror de har begynt å lære opp adolfoiene også, de er mer og mer ute i "lyset".

Nå har jeg studert de sorte mens de har spist røde mygglarver. Skal forsøke å få tatt noen bilder av dette karet etter hvert, men det står så ugunstig til når det gjelder refleks i glasset, så det er ikke så lett.



De er ikke av de mest skye coryene så håper det går bra .
Likte de mygglarver forresten ? Det er noe jeg ikke klarer å fore med så det er nytt for de
Ja foreløpig suser de rundt over alt i karet uten å virke skye over hodet. Men noen ganger skifter jo fiskene litt adferd etter hvert som de finner seg til rette, så det blir spennende å se.

Mygglarver likte de veldig godt, det var en suksess!

Jeg tror jeg forer ganske variert. Fiskene mine får frosne sorte og røde mygglarver, frossen artemia, microorm, avskallet artemia, ciklidesticks, discusbits, + et rekefor. Dessuten er de helt ville etter de malletablettene jeg har for tiden, og når jeg gir frosne erter til mallene er de glade i disse også.

Ferien har begynt, og jeg har tid til å surre med akvariene i noen dager før vi reiser. Foreløpig har det blitt mest flytting av kirsebærreker. Har tømt 80-literen for disse, og i går var jeg endelig sikker nok på at det ikke var flere igjen til at jeg turde å sette inn en gjeng med gule reker, ca 10 stk.

Det har blitt en del yngel i karet på kjøkkenet, men ser jeg at de trives og yngler i 80-literen flytter jeg etter hvert alle dit.

(Liten pause, sjekker kameraet for å se om jeg har husket å ta noen bilder...)

Hadde noen nye bilder på kameraet, men ingen gode fra dette karet. Det MÅ jeg snart huske å få tatt, karet har blitt skikkelig fint! sp. blackene har også sust opp som nye favorittcoryer helt i topp sammen med pandaene mine. Pene selvfølgelig, men mye fordi de er så sosiale og lite sky. De liker også veldig godt å suse rundt oppå den store roten i karet som rekker helt opp til overflaten, mulig fordi fargen på roten og coryene er den samme?
Bildene i kameraet var fra 180-literen.

1. Liten pandayngel gjemmer seg unna med et herremåltid.
2. Litt større pandayngel har akkurat spist opp en rød mygglarve.
3. De blå rekene mine -en voksen og et par yngel.

Hei, hvordan går det med ferien? Har du begynt å fylle i sand enda? Jeg har ikke klart å få de opp fra bilen engang Men det blir vel bra tilslutt hos meg også.

Jeg har det bare riktig så travelt førstkommende helg, men neste helg jobber min kjære så da er det håp om å fordype seg i akvarieverden!
Heisan,

Nei jeg har ikke begynt å fylle på sand enda, men sekken er i alle fall kommet i hus

Har fått ordnet masse småtteri i alle karene egentlig, mens jeg prøver å klekke ut en plan for 160-literen. Den har jo vært i gang siden påsketider nå, uten at jeg har klart å bli kvitt irriterende BGA som både ødelegger utseendet på karet og lysten til å gjøre noe med det.

Så nå leser jeg litt av andres erfaringer om dette, fant blant annet en tråd her på forumet som linket til denne siden:



Her sto det mye fornuftig tror jeg, nå gjelder det vel bare for meg å oppgradere hodet mitt til å klareå gjøre noe med dette problemet på rette måten.

Jeg er virkelig drittlei disse BGAene! Har de kun i dette ene karet, og dette er ikke noe forsømt kar heller. Ukentlige vannbytter, flott plantevekst, coryene leker, vannet er krystallklart... og så kommer dette ekle belegget med BGA og ødelegger hele idyllen...

Tror jeg må lese siden jeg linket til over en gang til og prøve å klare å prossesere hva som sies, det sier ofte stopp i hodet mitt når ting blir for teknisk...

Bottom line -før jeg leste dette tenkte jeg at det måtte være filtreringen som var for dårlig. Nå er jeg ikke så sikker lenger, og det er mye styr å bytte filteret i kjelleren med det her oppe... Har ikke lyst å ta den jobben hvis et viser seg at et allikevel ikke har noen effekt.

Dermed har jeg bare så vidt begynt på 160-literen, luket litt, slamsuget det jeg kan av BGA mens jeg funderer videre på hvordan jeg skal gripe det an.
Hm, nå har jeg lest enda noen tråder om BGA, og er fortsatt usikker på hva jeg skal gjøre. Men noe begynner da å høres fornuftig ut. Har forstått det sånn at balansen mellom nitrater og fosfater må være rett for å unngå BGA.

Fra de dukket opp har jeg helt latt være å gjødsle, fordi jeg, selv om jeg vet at BGA ikke egentlig er en alge allikevel har puttet de i samme bås og instinktivt satt korken på gjødselflasken fra de dukket opp.

Samtidig har jeg et hjemmelaget co2 anlegg som putrer og går i karet, og plantene vokser villig, men jeg synes jeg ser på bladene at de får for lite næring. De vokser fort, men er tynne og gjennomsiktige.

Hyppige vannbytter hjelper nok heller ikke. Mulig jeg faktisk har øket trivselen for BGA i stedet for det motsatte, ved at jeg har tømt vannet for nitrater.

Leste også i en av trådene om en som lot filteret suge opp all BGAen, for at det skulle dø i mørket i filteret og dermed motvirke ubalansen (veldig kort fortalt dette...) -Da kom jeg til å tenke på at mitt utvendige filter har gjennomsiktige "yttervegger" og står i et skap med glassdør -det kommer masse sollys gjennom denne døren, så mitt filter er på ingen måte lystett. For alt jeg vet slipper det kanskje inn nok lys til at denne prosessen ikke i det hele tatt fungerer på samme måte hos meg?

Har i tillegg til det uvendige filteret en liten pumpe i karet jeg satt inn for å øke sirkulasjonen i starten da jeg tenkte det var dårlig sirkulasjon som var opphavet til problemet. Dette har en blåfiltermattebit på innsuget -her trives også BGAene godt...

Så i dag har jeg:

1. Slamsuget og fjernet så mye BGA jeg kan fra hele karet.
2. Gjort det store filteret lystett ved å teipe en søppelsekk rundt.
3.Gjødslet. Med tropica mastergrow -aner ikke om det er dette jeg burde brukt. Men her stopper min kunnskap ( for i dag) om nitrater dessverre.

Karet er for tiden et oppsamligskar, tilfeldig beplantet og også med en del planter som flyter rundt. Karet venter rett og slett på "den store omveltningen".

Her er et par bilder uansett, av karet i dag etter ryddingen. Håper jeg er inne på noe nå, begynner å bli drittlei BGA. Eneste som er bra er at jeg aldri har sett antydning til dette i noen av de andre karene.
Tilfeldig bekjentskap
© Ellisiv Huseklepp
Reklame for plussmedlemskap