Turnips sin akvariedagbok (side 18)

Så bra å høre, Pål! Veldig glad for få oppdateringer på hvordan de har det. Gruppen med pandaer du kjøpte var de første som er født og oppvokst hos meg, så jeg syntes det var litt vanskelig å la de flytte ut, faktisk. Har kost meg med å se de vokse seg store.

Vi får satse på at de har arvet produktivteten til sine foreldre Mine pandaer leker stort sett flere ganger i uken, og det har holdt på så lenge nå at jeg nesten er mer overrasket om jeg en kveld kikker på de og de ikke har noe på gang, enn om de popper ut egg som vanlig.

Her er noen bilder av pygmeegg, forresten. Disse har visst også et langvarig leksprosjekt på gang, kan det se ut til. Nå som de først er i gang ser jeg de plassere egg både her og der. Morsomt å se hvordan pygmeene oppfører seg i lek. Vil jo si de er en del bedre svømmere enn de større coryartene, og hele karet koker når gjengen er i gang!

-På siste bildet er egget midt i bildet.
Gratulerer med egg Har ikkje inntrykk av at det er mange som driver å dretter dvercoryer. Synd i grunnen. Dei er jo så utrolig søte.
Takk for det Ingunn Nå er jeg veldig spent på om det dukker opp noen yngel etter hvert da!

En liten ulempe med å ha coryer i store kar med masse planter er (i alle fall hos meg) at de fester eggene rundt omkring inni buskaset og det ville vært alt for tungvint å prøve å lete de opp til at jeg orker det. (Dette gjelder pandaene og pygmeene da så langt, paleatusene og schwartziene jeg hadde før la for det meste egg på glasset).

Kanskje jeg skal prøve meg på å plukke litt egg når karantenekaret er tømt for fisk. Da har jeg et skikkelig sted å gjøre av de i alle fall.

Her er forresten et par bilder av en liten raring, har funnet ut at jeg har toppluesnegler i et av karene mine. Om de har kommet dit via planter eller om de kommer via springen vår siden vi har brønnvann aner jeg ikke, men jeg synes de er litt morsomme jeg da.

Visste ikke dette var en snegle først, trodde det var et slags skjell, men når jeg så farten de beveget seg meg forsto jeg at det måtte være noe mer bevegelig enn som så.
Bare en kjapp liten hyggelig oppdatering: i dag så jeg to ørsmå pygmaeus-yngel i 160-literen! Sååå små!
turnips
Bare en kjapp liten hyggelig oppdatering: i dag så jeg to ørsmå pygmaeus-yngel i 160-literen! Sååå små!


Tøft
turnips
Bare en kjapp liten hyggelig oppdatering: i dag så jeg to ørsmå pygmaeus-yngel i 160-literen! Sååå små!


Så gøy! Håper du får dei til å vokse opp.

Har forresten lenge hatt planar om å få mine habrosus i lek, men då må eg først rydde akvariet for andre inbyggarar. Eg mistenker at dei har lekt tidlegare, men at kirsebærrekene dei deler hus med har spist eggene

Har du reker med dine pygmaeus?
Ja, jeg har masse kirsebærreker oppi der, i tillegg til andre coryer. Men har masse planter med små, tette blader i dette karet, tenkte sjansene var større for at noen klarte å gjemme bort eggene sine da. Ser ut til at det funker

Har forresten masse blå reker i 180-literen der jeg hele tiden får frem pandayngel også. Disse har jeg kunnet observere i nærheten av eggene, de har ikke virket interesserte. Men om de spiser noen og det bare er enkelte som er heldige og klekker er jo umulig å vite...
Er ganske sikker på at eg såg ei reke snappe til seg eit egg ein gong, men her går dei jo i eit ganske lite akvarium. Det er kanskje lettare for rekene å finne egga då.
Ojjj! Den ble jammen grønn gitt Utrolig kult bilde.
Lisbeth
[B]Er[/B] den så grønn?


Jeg har ikke manipulert bildet på noen måte om det var det du lurte på? Fisken ligger på et lousblad ganske høyt oppe i karet, og lyset reflekteres nok på gunstig vis når jeg tar bildet. Det røde bladet den sitter på fremhever nok også grønnfargen.

Så jeg kan vel si det sånn at ja, den er så grønn, når den viser seg i godt lys og fra sin beste side Nede i skyggeland blant blader og røtter er fargen mørkere og mer dempet.
Ja, jeg mente om det var riktig farge. Jøss så grønn da!
Tok noen bilder av pygmeene som fikk seg mygglarve-middag i dag. Jammen er de noen raringer!

De har lekt masse de siste dagene og klistret de ørsmå eggene sine over alt. Jeg har ikke sett noe mer til de små ynglene jeg så for en stund siden, så det er godt mulig at de ikke klarer å vokse opp i karet med foreldrene.

Ser så sykt ut når mygglarven stikker ut av gjellene! Det gjør det på mine c. habrosus også når jeg forer med mygg
Hehe, ja noen ganger havner de der i stedet for i magen. Men da sender de bare raskt mygglarven ut gjennom gjellen og begynner måltidet på nytt igjen
Noen flere bilder fra dagens lille runde med kameraet:
1. Store klovnekilli viser seg frem for nykommerne.
2. Sp. black leker sisten med ukjent cory som muligens er en elegans. (Sp. black tapte selvfølgelig, for som magemålet tilsier er denne ikke særlig smidig lenger)
3. Sp.black vil heller leke gjemsel - det er en lek som funker fra når man ikke er helt i toppform
Tok noen bilder av plantene i 160-literen i går også. Det hjemmelagede co2-anlegget putrer og går, og sører for fantastisk plantevekst. Neste helg blir det nok luking igjen. Fikk ingen gode bilder av hele karet dessverre, men litt forskjellig av plantene.
Flere bilder:

1. Stilleben med røde mygglarver
2. Boble

+ første bilde av noen av mine nye små atropersonatuser - dårlig bilde men jeg tenkte jeg måtte vise de frem Har ønsket med atroer i evigheter, og Fisken Magnus her på forumet var så snill at han holdt de av til meg og tok de med seg da han skulle til Bergen. Jeg er superfornøyd!
Grattis med atroene ,kjempesøte coryer

Nydelige planter og .


Skulle gjerne hatt noen sånne jeg og men klarer nok dessverre ikke å holde lav nok temperatur til de
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap