Turnips sin akvariedagbok (side 20)

Nå tror jeg jammen jeg har fått til et oppsett på 80-literen som jeg er ganske fornøyd med. Har vært mye frem og tilbake med dette karet. Får håpe dette funker, ser i alle fall bra ut så langt.

Stimen med små røde rasboraer er flott mot alt det grønne. Skulle gjerne hatt en litt større fisk oppi der også, men det er ikke lett å finne noe som funker med små mye smått. Hadde bare kampfisken vært veggis så hadde en knallrød en fått bo her.
Nok et utrolig flott kar,du kan dette med innredning av kar og å få til planter
Tusen takk

Planen er at alt skal gro en del mer til, spesielt at cryptocorynen skal spre seg enda mer ut i front. Får håpe det går som planlagt. I mens får jeg spekulere videre i om det finnes en fargesterk fisk som kan bo her. Kunne jo vært fint med klovnekillier her også, men de har jeg jo allerede i 160-literen... Vi får se. Tenke tenke...
Veldig vakkert!

Jeg lurte på; hvordan får du den ferskvannstangen til å bli liggende der og i tillegg beholde formen så fint? Dine ser jo ut som en rund ball

Har hatt den tidligere, og det nytter ikke legge den på bunnen så Coryene roter den i stykker hele tiden. Derfor hadde jeg den i et kar med kun guppy, der fikk den ligge i fred. Det ble alger på den da jeg flyttet den, massivt angrep, så jeg måtte hive den til slutt.

Nå har jeg fått den på nytt, men den blir stadig rotet opp i og deler seg fra hverandre for det minste.
Din ser nesten ut som den er formet som en bolle

turnips
Nå tror jeg jammen jeg har fått til et oppsett på 80-literen som jeg er ganske fornøyd med. Har vært mye frem og tilbake med dette karet. Får håpe dette funker, ser i alle fall bra ut så langt. Stimen med små røde rasboraer er flott mot alt det grønne. Skulle gjerne hatt en litt større fisk oppi der også, men det er ikke lett å finne noe som funker med små mye smått. Hadde bare kampfisken vært veggis så hadde en knallrød en fått bo her.
[QUOTE=mona o]Jeg lurte på; hvordan får du den ferskvannstangen til å bli liggende der og i tillegg beholde formen så fint? Dine ser jo ut som en rund ball QUOTE]



Det lurte jeg også på Fikk bare en liten flis med tang, og ville gjerne få den til, men var redd coryene ville stikke snutene sine borti og ødelegge hele opplegget for meg. Det jeg endte opp med å gjøre var å knytte litt tang godt fast til en liten stein med fiskesen. Stenene plasserte jeg i naturlige hulrom i roten.

På bildet jeg har lagt ved har den allerede vokst en del, tangen på hver stein var vel bare på størrelse med en 5-krone i starten.

Gjorde det på denne måten fordi da kunne jeg redde tangen ut av karet uten for mye styr om den ble mishandlet av noen der, eller om den skulle bli angrepet av alger.

Ingen av delene skjedde, og den har relativt raskt vokst seg stor og fin, uten tilsetting av gjødsel av noe slag. Har en del reker i karet som holder den ren og algefri. Formen har den fått av seg selv, og siden det ikke ser ut som om den lager røtter eller annet som fester seg kan jeg fortsatt løfte opp den lille stenen den er festet i og plassere hele "ballen" hvor jeg vil. Veldig greit

Edit: Glemte å legge ved bidet. Det kommer i posten under.

(Hm, lurer på hvordan jeg klarte å plassere hele teksten i innlegget over inni sitatet til Mona?)

Her er i alle fall tangballene noe mindre enn de er i dag
turnips
(Hm, lurer på hvordan jeg klarte å plassere hele teksten i innlegget over inni sitatet til Mona?)


Det mangler en klamme og en skråstrek i avslutningskoden for QUOTE (foran ordet quote).
Dermed blir ikke sitatet avsluttet, siden koden er mangelfull og din etterfølgende tekst blir da tatt med i sitatet.

Sånn skal det jo se ut (men uten mellomrommene):
[ / QUOTE ]
Ååå kjempelekkert kar det der. Og de tangballene var skikkelig fine. Jeg har også noe sånn tang, men jeg også sliter med å få den til å feste seg der jeg vil ha den. Men å feste til en liten stein var jammen ikke dumt
turnips
Stimen med små røde rasboraer er flott mot alt det grønne. Skulle gjerne hatt en litt større fisk oppi der også, men det er ikke lett å finne noe som funker med små mye smått. Hadde bare kampfisken vært veggis så hadde en knallrød en fått bo her.


Hva slags rasbora er det du har? Jeg har Boraras urophthalmoides sammen med min røde kampfisk i kuhliikaret og det fungerer helt utmerket. Passer utrolig bra med den lille røde stimen og den røde kampfisken! Kampfisken har nok jafsa i seg 10 stk for de forsvant på mystisk vis mens de var små og kampfisken mine ble stor og fin Men nå er rasboraene utvokst og kampfisken klarer ikke spise dem. Men rasboraene har tydeligvis godt i minne at kampisken en gang jaktet dem for de stimer veldig bra

Så visst dine er utvokst tror jeg det går fint å sette inn en kampfisk
Heisan Lisbeth, da får jeg nok vente tålmodig på at de skal vokse seg større. Det er Boraras brigittae jeg har:

Er veldig spent på hvor store de blir. De spiser i alle fall som ulver, og jeg kan se de har vokst allerede, så den dagen jeg finner den perfekte kampfisken håper jeg de er store nok Tar ikke sjansen på at de skal bli spist...
Å de er kjempefine! Men de skal jo bli en hel cm større enn mine så da burde det i alle fall gå. Mine brukte ikke mange mnd på å bli "store" og ja, de spiser som hester. Ser gravide ut hele gjengen
Boraras brigittae er noen ordentlig flotte fisker. Vi har en gjeng selv, og de lyser opp karet! De skal visst være enkle å få i lek også hvis de får surt vann og får holde på for seg selv
Er det mulig, jeg smurte meg definitivt ikke inn med nok tålmodighet
Hadde nesten ikke rukket å skrive ferdig innlegget over før jeg var på vei hjem med en nyyydelig crowntail i vesken!

Tømte heldigvis kjøkkenkaret for reker i går, så den bor der så lenge. Byttet fra grus til sand før han flyttet inn, så vannet er bittelitt tåkete. Får vente med å ta bilder av skjønnheten til i morgen.

Er flere år siden sist jeg hadde kampfisk, tror nok det var alle de flotte bildene jeg har sett her på forumet i det siste som gjorde at jeg fikk lyst på en ny.

Denne er veldig flott, blodrøde finner og lilla kropp. Tenk om kampfisk hadde vært harmløse stimfisk da, hatt en stort kar med en gruppe i alle regnbuens farger!

Rasboraene setter virkelig farge på karet hos meg også.Lyser knallrødt på lang avstand. Får bare sørge for å fore rasboraene godt så det ikke blir så lenge til han kan flytte inn med de.
Haha! Er det ikke hærlig med sånne impulskjøp?! Du slenger vel ut noen bilder av den
Bilder kommer

Det værste er at jeg har utrolig lyst på den andre crowntailen de hadde i butikken også... Den var metallic mørk blåsort i fargene, veldig macho og litt skummel av utseende... Uæ, hva har skjedd med meg? Jeg har ikke plass til flere av disse aggressive herlighetene!
Har fått knipset et bilde nå, her er han
Ja ikke sant...

Dessuten har vi funnet ut at det er veldig koselig med selskap av en ekstremt nysgjerrig fyr på kjøkkenbenken.
Kjempefin! Han passer jo perfekt der i kroken
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap