Turnips sin akvariedagbok (side 4)

Her er noen bilder av et par av ancistrus-ynglene mine. De er vel ca 3 cm nå, og den ene har nydelige, lyseblå øyner! Vet ikke om det er vanlig blant ancistrus sp. , blant mine har jeg i alle fall bare hatt brunøyde eksemplarer til nå. Men denne ene har altså blå øyner, det lyser skikkelig av de, nesten som øyenene til blåøyde huskyer!
Her er et par bilder av killien min også. Eneste jeg fikk til å vokse opp av eggene jeg klekket. Han er en Nothobranchius rachovii. Han har vært et lite problembarn, for jeg har ikke klart å få ham til å spise noe annet enn levende microorm. Listen over alt annet som er forsøkt er lang:

tetra cichlid sticks
wardley schrimp pellets
tetra min flakfor
tetra tabimin
discusgranulat
frosne erter
3 andre typer for jeg ikke husker navnet på
frossen artemia
frosne røde mygglarver

Siden han har vært så kresen er han nok alt for liten for alderen. Men i går traff jeg ENDELIG blink! Hvite frosne mygglarver går ned på høykant!

Han er ikke den letteste å ta bilde av, fargene kommer ikke så godt frem på bildene, men her er et forsøk. (Har visst ikke skrapet alger her på en stund heller...)
I dag var det plutselig helt mørkt i 180-literen min. Det viste seg at et av lysrørene hadde tatt kvelden, og det er koblet opp sånn at dør det ene så slukker det andre også... Heldigvis hadde jeg en gammel lystopp liggende, altfor liten, men jeg plasserte helt bakerst på toppen av akvariet.

Ble veldig stemningsfult faktisk, og ganske koselig å bruke dette nå til jeg får kjøpt inn nytt lysrør til toppen. Nøkkelhullciklidene som er litt sjenerte ser også ut til å sette pris på den dunkle stemningen. Spørs om plantene gjør det samme...

Nå må jeg bare finne ut hvaslags lysrør jeg ønsker å sette inn som erstatning for det som er gåent. Det er jo så mye å velge mellom!
We like it dark and gloomy
Jeg ser du skal selge endel fisk igjen. Er det store omrokkeringer på gang eller bare litt tynning?

Roseniene mine er merkelige i går trodde jeg hun var blitt tynn, men da jeg såg litt nærmere på henne synes jeg ikke hun var det... Ikke kunne jeg finne noe yngel heller...

Men skal nå uansett la de være oppi der en stund til i tilfellet yngelen bare gjemmer seg godt og til ancistrusene er store nok til å forlate hulen. I følge fiske basen så skal vist ancistruser være trygge ovenfor Roseniene, men jeg er nå ikke så sikker på det nei... Særlig ikke når de er så små.
[QUOTE=Anen]Jeg ser du skal selge endel fisk igjen. Er det store omrokkeringer på gang eller bare litt tynning?

Hm, har visst ikke fått beskjed på mail om at jeg hadde et nytt innlegg på siden min denne gangen? -Eller mest sannsynlig har det vel gått litt kjapt i svingene og jeg har ikke fått det med meg, hehe!

Solgte en del yngel og halvvoksen fisk, og så har jeg 4 nøkkelhullciklider som kommer på søndag! Juhu! Spennende å se hvordan det går. De to jeg har har vært veldig aktive de siste ukene, etter å ha vært noen late treginger i månedsvis, så da tenkte jeg det var forsøket vært å skaffe de noen venner og potensielle partnere. Veldig spennende å se hvordan det går! Krysser fingre og tær!

Og så er det det at det alltid virker som om jeg har et kar for lite... Derfor tenkte jeg nå som jeg får nye fisk at hvis jeg gjør om tanganyikakaret mitt også til kar for Sør-Amerikanske fisker, så har jeg fulle omrokkeringsmuligheter mellom alle karene.

Merkelige greier med roseniene... Får håpe det skjer noe snart!
turnips
Solgte en del yngel og halvvoksen fisk, og så har jeg 4 nøkkelhullciklider som kommer på søndag! Juhu! Spennende å se hvordan det går. De to jeg har har vært veldig aktive de siste ukene, etter å ha vært noen late treginger i månedsvis, så da tenkte jeg det var forsøket vært å skaffe de noen venner og potensielle partnere. Veldig spennende å se hvordan det går! Krysser fingre og tær!


Stilig! Vet du noe om kjønn? De blir sikkert henført av glede for å få noen venner! Er det privat kjøpt?

turnips
Og så er det det at det alltid virker som om jeg har et kar for lite... Derfor tenkte jeg nå som jeg får nye fisk at hvis jeg gjør om tanganyikakaret mitt også til kar for Sør-Amerikanske fisker, så har jeg fulle omrokkeringsmuligheter mellom alle karene.


Det høres egentlig ut som en svært god ide. Jeg lekte litt med tanken om å lage det ene karet om til tanganyika, men slo det fra meg. Jeg har også sendt en mail til Elisabeth om hun kan ta med noen flere rosier til storauksjonen den 12.april... Tror kanskje at hvis jeg skal få det der til må jeg invistere i en litt større "stamgruppe" og maaassse flyteplanter (der kommer du inn i bildet)...
turnips
Kjekk ung herremann med bart føler seg nå klar til å flytte hjemmefra.


Ser også at det ble med tanken om å få ancistrus babyer Mine er vel snart klare for å komme ut av hulen sin, jeg har ingen ide om hvor mange de er. Så når pappaen mister interessen blir han flyttet tilbake til 112 literen.
Anen
[QUOTE=turnips] Kjekk ung herremann med bart føler seg nå klar til å flytte hjemmefra.


Ser også at det ble med tanken om å få ancistrus babyer Mine er vel snart klare for å komme ut av hulen sin, jeg har ingen ide om hvor mange de er. Så når pappaen mister interessen blir han flyttet tilbake til 112 literen.

Ååå, jeg synes det høres så koselig ut med ancistrusbabyer! Pappa som er hjemmeværende osv. Har ikke slått fra meg tanken helt, har tre ancistruser til men de er mindre, blant annet den jeg har bilde av her i tråden med blå øyne. Akkurat nå er det så mange andre prosjekter på gang at jeg får heller se hva jeg gjør når de vokser seg store.

Kjøper nøkkelhullene privat, ja, og vet ikke kjønn, tror de er 5-6 cm, og det blir veldig spennende. Mine er veldig livlige for tiden, og snille med hverandre, og den ene rister til og med litt foran den andre, selv om jeg er temmelig sikker på at det er to gutter... Hva gjør man ikke når nøden blir for stor, hehe SÅ jeg håper det går bra, hvis IKKE får jeg klage min nød til deg.

Smart det med roseniene, har sett bilder av kar med en hel stim av denne fisken, og det ser fantastisk flott ut! Så vi får håpe hun har noen til overs
turnips
Kjøper nøkkelhullene privat, ja, og vet ikke kjønn, tror de er 5-6 cm, og det blir veldig spennende. Mine er veldig livlige for tiden, og snille med hverandre, og den ene rister til og med litt foran den andre, selv om jeg er temmelig sikker på at det er to gutter... Hva gjør man ikke når nøden blir for stor, hehe :) SÅ jeg håper det går bra, hvis IKKE får jeg klage min nød til deg


Vi skal nok klare å finne på noe lurt Det hadde jo vært aller best om det ble tre par av gjengen, men det er kanskje litt mye å håpe på...

turnips
Smart det med roseniene, har sett bilder av kar med en hel stim av denne fisken, og det ser fantastisk flott ut! Så vi får håpe hun har noen til overs :)


Ja hvis ikke så tar jeg de med på storauksjonen. Det er helt sikkert noen som kunne tenke seg to litt grinete damer

Jeg har forresten inngått en litt skummel avtale i dag. Bytte C.habrosusene mine mot noen C.pygmeatus og selge Galaxyene... På den annen side har jeg fått tilslag på 3 VF apistogramma norberti
Slenger inn et par skrytebilder av min utrolig vakre (synes jeg da) A.hongsloi-hann. Han har en liten kone også, forhåpentligvis, men det kan også være en liten grå hann jeg har fått. Er ikke helt sikker enda, men de er såpass gode venner at jeg satser på at det er en hunn. Får fore litt godt, hun er jo bitteliten enda, så håper jeg det blir noen små hongsloibebiser på meg
Åh, de er så fine!
A. hongsloi er en Apistogramma jeg bare må ha meg en vakker dag! Jeg har alltid likt dem.
Ettersom som min nåværende Apistogramma-bestand er i ferd med å dø ut av enten alderdom eller de er solgt pga Corydoras-plageri så står jeg snart uten noen Apistogramma i det hele tatt.... det går jo nesten ikke an! Kjenner jeg får litt Apistogramma-abstinens av det allerede

Den arten jeg da har lyst å skaffe meg, er A. hongsloi. De er råfine. Også A. borelli, de liker jeg også, for der har hannene den samme kompakte litt høye kroppsformen. Jeg har en 85 liter jeg kan avse som Apistogramma-artskar....
Det blir en av de to artene, det er sikkert.

Ta noen flere bilder av dem da!
Mona O: Her er noen "fristebilder" av A.borelliiene jeg hadde før, veldig snille og pene fisker! På det midterste bildet ser du den gule hunnen i bakgrunnen.

Skal nok få tatt noen flere bilder av hongsloiene, hannen ble litt blek på bildet, tror ikke han var helt fornøyd med å bli tatt bilde av. På sitt fineste har han et slags militærgrønt og beige kamuflasjemønster på fremdelen og hodet, med metallic blått mønster i. Vanskelig å forklare, men veldig pent!

Det finnes så utrolig mange fine apistoer, og hver gang jeg får en ny type er jeg overbevist om at det må være den fineste!
Mine vil ikke stå i ro
Har prøvd å ta noen bilder av min A.borelii trio, men det gikk ikke
Foreløpig går de sammen med annen fisk, litt fordi at hunnene er ung enda og litt fordi jeg ikke har et ledig kar enda, men det skal få sitt eget en dag
Endelig! Fire nye nøkkelhullciklider er kommet i hus! Disse nye er en del yngre og dermed mindre enn de to store ungkarene jeg har fra før, ca 6 cm, og jeg mistenker at det kan være to hanner og to hunner.

Foreløpig går de kjempefint sammen alle seks, selv om de er litt sjenerte enda. Jeg er jo vant til at introduskjon av nye ciklider i et kar kan gå heller heftig for seg, men ikke blant nøkkelhullciklidene, tydeligvis. Også i denne situasjonen oppførte de seg nobelt, kikket og snuste interessert på hverandre, like før de bukket og neiet tror jeg, og nå svømmer de rundt som en liten stim.

Tok de første bildene av de i går, riktignok fra veldig spiss vinkel og med skittent frontglass (ville ikke forstyrre de, hverken med å sette kamera midt i glaninga på de, eller ved å veive en fille over frontglasset).Skal nok ta penere bilder etter hvert ja...

Utrolig spennende å se de bli kjent med hverandre! Litt risting og flørting har det også vært allerede

I dag traff jeg igjen på lille herr dario dario som går med sin frue i 80-literen min. Jeg hadde ikke sett snurten av ham på over en uke, og var redd han kanskje hadde forlatt denne planeten, men så var han der plutselig igjen

Har ikke rukket å sette meg noe særlig inn i disse fiskene enda, men facinerende er de! Veldig små, men det første de gjorde da de flyttet inn var allikevel å spise et helt kull med guppyngel...

Det er visst hannene som passer egg og yngel, så jeg håper jo at det er det han har holdt på med mens han har vært borte. Ser vel ut til at han også har spist yngelen, men forhåpentligvis prøver de igjen!

Har fått tatt et par bilder av ham, elendig kvalitet, men han var ikke videre samarbeidsvillig... Skal prøve å få tatt noen der han virkelig flasher med fargene!
Så flotte Apistoer du har -og Dario Dario! Jeg har nå en 85L ledig og det er jo ingenting når man ønsker seg flere typer fisk. Men det som står på ønskelista er en eller Apisto, dario dario eller badis badis. Siden du har de to førstnevnte kan du kanskje anbefale meg noe? 85L kan kanskje bli i minste laget for noen apistoer?
Heisan Lro, og takk for skryt

Hvis du skal ha apistoer i en 85 liter ville jeg valgt en av de mindre typene som passer i et akvarie på denne størrelsen. I tillegg ville jeg valgt en type som har rykte på seg for å være lite aggressiv, så du har muligheten til å kombinere med annen fisk.

Av de apistoene jeg har hatt, har A.borelliiene vært de mest vennligsinnede, og i tillegg er de jo veldig vakre. Disse kan jeg absolutt anbefale!

Dario darioene er noen raringer. veldig små fisker, så da ville jeg nok hatt en del annen fisk sammen med de i akvariet. I tillegg er måten de skifter farge på veldig facinerende! Bakveggen i karet jeg har de i er dekket av mose, og darioene holder til her, "beitende" i moseveggen.

Jeg ville nok unngått å holde darioene med fisker som likner utseendemessig, da hannen er en liten tøffing.
borellii, diplotaenia og sp. ´Abacaxis´ står på ønskelista mi Blir vel den første sorten jeg evt får tak i av de. Takker for tips!
Jippi! Pandaene leker igjen! Da vet jeg i alle fall at de ikke synes det er stressende med 6 nøkkelhullciklider som samboere i stedet for bare to
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap