- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Kjeramik huler
Kjeramik huler
Postet 18.12.07 kl 09:33
Endret: 18.12.07 kl 09:34
Postet 18.12.07 kl 09:46
Postet 18.12.07 kl 09:52
Endret: 18.12.07 kl 09:53
Postet 18.12.07 kl 10:02
Postet 18.12.07 kl 10:29
Postet 18.12.07 kl 12:24
Inaktiv bruker
tror kansje det er en grunn til at dei leire gjenstandene det er mulig å få i butikkene og dei blomsterpottene er uten glasur, maling o.l.... Så hadde i alle fall vært svært forsiktig... Men vent på flere svar du. kommer sikkert
Postet 18.12.07 kl 12:30
Endret: 18.12.07 kl 12:31
Drev med keramikk på gymnaset for en lang evighet siden
Fikk der opplyst at enkelte glasurer var giftige og at ting som var glasert med disse ikke måtte brukes til å spise eller drikke av. Vil derfor anbefale deg å enten bruke keramikken uten å glasere den eller undersøke nøye hvilke glasurer som kan brukes. Vær obs på at selv innen samme merke så kan enkelte farger være giftige.
Fikk der opplyst at enkelte glasurer var giftige og at ting som var glasert med disse ikke måtte brukes til å spise eller drikke av. Vil derfor anbefale deg å enten bruke keramikken uten å glasere den eller undersøke nøye hvilke glasurer som kan brukes. Vær obs på at selv innen samme merke så kan enkelte farger være giftige.
Postet 18.12.07 kl 15:03
Postet 18.12.07 kl 16:56
Blyholdig keramikk
For mange år siden, ble det avslørt salg av blyholdig keramikk i Norge. Dette ble det stort oppstyr rundt. Hvor keramikken kom fra husker jeg ikke. Men det ble full oppvask, og stoppet. Om leiren i Norge er blyholdig vet jeg ikke noe om. Men tviler på det. Ellers ville det nok blitt ramaskrik, vil jeg tro. Jeg tror ikke du har noe å frykte.
Postet 20.12.07 kl 23:39
Tom tankFor mange år siden, ble det avslørt salg av blyholdig keramikk i Norge. Dette ble det stort oppstyr rundt. Hvor keramikken kom fra husker jeg ikke. Men det ble full oppvask, og stoppet. Om leiren i Norge er blyholdig vet jeg ikke noe om. Men tviler på det. Ellers ville det nok blitt ramaskrik, vil jeg tro. Jeg tror ikke du har noe å frykte.
Om jeg husker rett dreide oppstyret seg om bl.a. spanske keramikkserviser med en spesiell leire og glasur som i tillegg var brendt på for lav temperatur. I tillegg ble det for mange år siden brukt blymønje glasur for å gi blank og fin overflate. Dette brukes ikke lenger i Norge, i alle fall ikke på skolene.
Den leira som brukes i vanelige røde blomstrpotter er vanlig blåleire som skolene bruker for det meste. (Mørkegrå når den er våt, lysegrå når den er tørr og mursteinsrød når den er brent.) Denne egner seg godt til huler etc. Men bruk ingen glasur, det egner seg ikke i karet.
Postet 21.12.07 kl 01:17
Postet 05.04.08 kl 16:43
Postet 07.04.08 kl 01:48
Nja. Er vel ikke så mye bly, men fargene i glasuren oppstår ved at forskjellige metaller og mineraler reagerer med hverandre under høy temperatur, så det kjemiske innholdet i glasuren er det nok lurt å sjekke. Husker null om hvilke mineraler som gir hvilken farge, men det er ikke bare bly som gjorde pulverformen av glasurene giftig. Og selv giftige stoffer i glasur kan være trygge å drikke av, fordi de i "glasur-form" ikke oppløses i vann, varmt eller kaldt. Sammensmeltingen binder opp stoffene. Utvasking over tid i et akvarium er kanskje en annen sak. Uglaserte kjeramikkgjenstander får nå ellers en fin patina av alger med tiden, og passer best i et akvarium, synes jeg.. Lager du små hull i f.eks igloo'en, så kan du "sy" inn mose også, blir sikkert ordentlig fint!
Postet 07.04.08 kl 14:06
Endret: 07.04.08 kl 14:08
Postet 07.04.08 kl 15:42
Endret: 07.04.08 kl 15:45
Postet 07.04.08 kl 16:11