Neontetra og kampfisk?

Jeg og min samboer har fått oss et 100liters søyleakvarium, som nå står klar til våre fremtidige fisker. Jeg gleder meg
Han har veldig lyst på NeonTetra og jeg Kampisk. Er dette noe vi kan ha i samme tanken? Evt. hvor mange kampisk?

En annen ting... NO2 nivået, hva skal det ligge på? Er 2 for høyt?

Håper på svar!
Hilsen ivrig nybegynner
Heisan
neontetra kan du ha ilag med kampfisk. det skulle ikkje vere noe problem. men du kan kun ha en kampfisk i akvariet. så lenge de andre fiskene du har ilag med kampfisken ikkje har slør. burde det gå bra.
ini
Jeg og min samboer har fått oss et 100liters søyleakvarium, som nå står klar til våre fremtidige fisker. Jeg gleder meg :) Han har veldig lyst på NeonTetra og jeg Kampisk. Er dette noe vi kan ha i samme tanken? Evt. hvor mange kampisk? En annen ting... NO2 nivået, hva skal det ligge på? Er 2 for høyt? Håper på svar! Hilsen ivrig nybegynner :D

No2 nivået skal være 0. Alt over det er for høyt.

Kampfisk eller betta splendens kan ikke gå sammen med andre av sitt slag. To hanner vil sloss til en eller begge dør.. Noen ganger går det bra med en han og f.eks to hunner, men som oftest vil de da krangle etterhvert fordi deres lek er ganske voldsom. Lek hva vi kaller fiskenes parringsrituale.

Kampfisk er en solitær fisk i naturen og trives mange ganger best alene. Men det er forskjell fra fisk til fisk her akkurat som det er forskjell fra akvarie til akvarie. Du bør også ha dekkglass til akvariet fordi denne fisken lever i overflaten og kan lett bli syk om det er for stor forskjell mellom akvarietempraturen og lufttempraturen. Kampfisk liker det litt varmt i vannet og vil gjerne ha masse planter å gjemme seg i. Samt at de ikke vil ha for mye sirkulasjon i vannet for sløret dens gjør det vanskelig å svømme i sterk strøm.

Her står det mye bra om kampfisk og stell av dem

Neontetra og kampfisk skal egentlig ha litt forskjellige vannverdier, men de kan gå sammen. Du kan risikere at kampfisken syns fargene til neontetran er spennende og at den da vil prøve å ete og jage dem. Og du kan også oppleve at kampfiskens slør blir spist på av neontetraen. Men det kan også gå bra.

Du kan jo også velge deg en annen fisk enn kampfisk som f.eks. sommerfuglciklide eller kanskje palettciklide eller noen spennende apistogramma å ha sammen med neontetra

Takk takk!
Tusen takk for svar!

Jobber med å få vekk nitriten i vannet nå...
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap