Hvor lenge lever dverghamster?

jeg vet ikke om det er det samme som en vanlig hamster.
gjennomsnitt ca.2-3 år. Har jeg lært da.
Tror ikke de blir så gammel som 2-3 år, men det finner du sikkert ut av i Norsk hamsterforening
Ah, nå fikk jeg et minneblaff her....
Som barn hadde jeg nemlig min egen hamster, faktisk to, og dette husker jeg så godt!
Noe annet jeg husker er den løpinga i trimhjulet på nattestid, eller gnaginga på sprinklene i buret... endte med at jeg ofte satte buret på gangen om natta, siden det vanligvis stod på soverommet mitt

Jeg var utrolig glad i min første hamster, Figaro. Da han døde av høy alder, gråt jeg sårt og fikk lov å kjøpe en ny. Den nye ble imidlertid aldri så tam og var ikke så snill som førstemann, så vi fikk i grunnen ikke noe godt forhold

PS!
Det står på Hamsterforeningens hjemmeside at dverghamstere lever:
"Levetid: 1,5-2 år i gjennomsnitt, men opp til 4 år har forekommet"
He he, når du snakker om minneblaff har jeg også et: Når jeg var yngre og bodde hjemme kom alltid naboene til meg når de trengte dyrepass siden jeg var så ekstremt opptatt av dyr (EKSTREMT) En gang kom noen med en hamster som bodde i et kjipt lite bur og som gnagde på sprinklene og ville ut hele tida. Dyresnill og handygirl som jeg var fant jeg noe kyllingnetting i garasjen og bygde like så godt et stort bur til den. Det jeg ikke visste da er jo at hamstere prøver alltid å komme forbi en hver hindring så det hjalp jo ingen ting at buret var stort. Så fort den møtte burveggen prøvde den å komme seg ut -GJENNOM de runde maskene. Fikk hodet ut og bom fast satt den. Den holdt jo på å kveles, men heldigvis klarte jeg lirke ei tang mellom halsen og gitteret og fikk klipt den løs til slutt. Det var veldig nære på at den døde... jeg kasta buret og sa aldri noe til eierene. Lærte av dette at man aldri bruker hønse eller kyllingnetting til smådyr...
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap