Hva er det latinske navnet på denne mosen?

Ser at denne mosen kalles "ekte ferskvannstang" på en tysk nettside (jeg tror det tyske ordet "tang" er... tang Men den er listet opp under "Akvariemoser", så det er en mose. De skriver at denne mosens latinske navn ikke er kjent. Stemmer det tro...? Kanskje noe har skjedd siden den teksten ble lagt inn i nettbutikken deres...?

Den så veldig lekker ut, og jeg ser de anbefaler den til reke-kar.

Noen som vet hva den heter på latin (om den har et navn) så jeg kan søke opp litt info om den?
Er ikke dette en type som vokser vilt i visse deler av USA, forresten...? Mener å ha sett den før...

Jeg har lyst å bestille meg den, men jeg vil gjerne vite litt mer om den først.

Oi! Den var fin! La oss høre hvordan det går hvis du kjøper den... Kanskje du kan etablere et lite marked?
Ligner litt på salaten jeg bruker på hamburgeren *glis*

Mener å ha sett denne mosen jeg også... hmmm... var det på en nettside fra USA da, skal sjekke litt Mona om jeg finner noe.
Inaktiv bruker
Kan det være Monosolenium tenerum kanskje?
Nei ikke Pellia og ikke Monoselenium heller. Den heter ferskvannstang, er en slags bregne og hos en annen forhandler for akvarieplanter kalles den Lomariopsis spec. Sjekk her:

http://www.aquamoos.de/product_info.php?info=p186_Sue-wassertang---Lomariopsis.html

Eg har en liten dott, som eg fikk far en tysk venn i ett akvariet med CO2. Den er veldig dekorativt og skaper en bra kontrast til de forskjellige mosearter. Men eg kan ikke si at veksthastigheten er så veldig høg.

Eg er ikke sikker, Mona hvis deter så lurt å bestille den fra Tyskland. Den ser ut som vil slite veldigt på en lang reise uten vann og lys. Men eg kan ta selvfølgelig feil.

Svaret fra en annen tråd, Mona og eg håper du skjønner svaret: Ris var b.a. at forpakkningen var delvis dårlig og ros at rekekvaliteten var bra.
Michael Niesar
Eg er ikke sikker, Mona hvis deter så lurt å bestille den fra Tyskland. Den ser ut som vil slite veldigt på en lang reise uten vann og lys. Men eg kan ta selvfølgelig feil.


Kristian snakker om ting han egentlig ikke kan;
er det ikke saktevoksende planter som klarer seg best uten lys og vann...?
Ooooops, da var det en misforståelse, beklager så masse! Er vel litt seint!

Men du er ikke så feil. Anubias, Java- eller Kongobregne tåler masseog vokser langsomt. Samme for moser. Viktig er at de tørker ikke ut. Men ferskvannstang er Pellia-aktig, og siden eg har bestillt Pellia engang hos aquamoos og fikk bare en slamaktig rotten planteball etter 5 dager transport er eg veldig skeptisk.

Men det kunne jo ha vore en dårlig kvalitet på planten. Det vet eg lite om, derfor skrivte eg at eg kan være feil.

Så, nå må eg legge meg før eg skrive meir tull,

Unnskyld Kesol alias Kristian.
Har akkurat fått noe ferskvannstang i hus. Det var merket som Roundpelia
mona o
Ser at [URLBLOCK1] Den så [I]veldig[/I] lekker ut, og jeg ser de anbefaler den til reke-kar.


Jeg kom ikke inn på noe mose/plantelenke her? Rett inn på noe rekegreier. Er veldig nyskjerrig på denne du refererer til siden jeg liker mose veldig godt.

Søkte på nettet også på Roundpelia, men kom opp med 0 søkeresultat.. har noen en lenke til denne mosen med bilde? (eller er jeg helt sløv og ikke finner den i den lenka du la ut?)
Michael Niesar
Nei ikke Pellia og ikke Monoselenium heller. Den heter ferskvannstang, er en slags bregne og hos en annen forhandler for akvarieplanter kalles den Lomariopsis spec. Sjekk her: http://www.aquamoos.de/product_info.php?info=p186_Sue-wassertang---Lomariopsis.html Eg har en liten dott, som eg fikk far en tysk venn i ett akvariet med CO2. Den er veldig dekorativt og skaper en bra kontrast til de forskjellige mosearter. Men eg kan ikke si at veksthastigheten er så veldig høg. Eg er ikke sikker, Mona hvis deter så lurt å bestille den fra Tyskland. Den ser ut som vil slite veldigt på en lang reise uten vann og lys. Men eg kan ta selvfølgelig feil. Svaret fra en annen tråd, Mona og eg håper du skjønner svaret: Ris var b.a. at forpakkningen var delvis dårlig og ros at rekekvaliteten var bra.


Her kan du se bilde, så ikke bilde av noen mose jeg heller.
I og med at "latinske navn" av og til er greske, bør man kanskje si "vitenskapelig navn".
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap