Hjelp! palettene har fått yngel!

Jeg tror overskriften sier ganske mye....

For første gang mens jeg har hatt dem (fikk dem for ca. 3 mnd siden tror jeg?) har palettene mine fått yngel.. Og jeg er usikker på hva jeg bør gjøre.. I tillegg så er jeg ikke hjemme, så min kjære samboer, som ikke har peiling på akvarier, må ta seg av dette fram til søndag kveld..

Ønsker derfor en "oppskrift" på hva vi bør gjøre med dem, alt fra fôring til evt. flytting fra foreldre osv.. Har skjønt at jeg må flytte neontetraene (de yngelrøverne!) over i et annet kar, da.. Tror dere plecoen vil ta for seg av yngelen..?

...og et bittelite spørsmål til...
Er det normalt at de får så mye som 80 yngel...? Syntes det virket fantastisk mye ut, da sambo fortalte meg det på telefonen, jeg...

Takk for alle tips!

Vennlig hilsen
Supersiv
80 yngel er helt normalt.
hva som bør gjøres for å redde noen av dem, er veldig avhengig av hva de går sammen med
nubbe
80 yngel er helt normalt. hva som bør gjøres for å redde noen av dem, er veldig avhengig av hva de går sammen med

Ok, så det er normalt, ja. Syntes det hørtes helt ekstremt ut, jeg, seh.. Men så er det jo første gang jeg opplever slik yngel også, da. De andre gangene jeg har fått yngel, så har det vært fra levendefødere eller munnrugere..

Palettene går sammen med en stim på 11 neon tetraer og en pleco. Skal flytte tetraene når jeg kommer hjem på søndag.

Noe annet som må gjøres?
Hva med fôring?
Palettene klarer å passe godt på yngelen når det bare er neontetra og pleco. Mine finner mat i sanden og sånn (kanskje foreldrene hjelper til i begynnelsen) så jeg mater ikke noe mer enn vanlig... Mine går sammen med tre blågurami, som blir jaget til å holde seg på en femtedel av akvariet når yngelen er ute og svømmer...
Jeg tenker at det kan være lurt å flytte tetraene for deres egen skyld jeg.. Karet er bare på 68 liter, så da blir det jo et veldig lite område å oppholde seg på for dem. Nå var de visst klint oppi et hjørne, ifølge samboeren min.
Da tenker jeg at de heller vil trives i 60 liter for seg selv (får ofre spyttekaret)...
Ja. Mine paletter jager tilogmed pleco'n hvis han kommer for nær.
Så jeg ville flyttet den til palettyngelen blir solgt/voksen.
i begynnelsen holder foreldrene ungene så godt samlet de kan, de som blir å slite er nok heller neontetraene, for når de kommer for nær flokken, blir de angrepet.
INGEN får komme for nær palettyngel.
Ja, det var igrunn det jeg trodde. Takk for bekreftelsen, Nubbe. Har sett tendensen til aggressivitet der før ja, når de lekte.. Så da blir det nok en hybeltilværelse for tetraene + plecoen så alle får fred...

Lurer fortsatt på det med fôring, da.. Maser fælt, jeg..
Mine levde på mat de fant i sanden, tror foreldrene hjelper til. Du kan sikkert fore med artemia selv om jeg ikke har foret noe spesielt i yngeltider...
Ok!
Da tror jeg at jeg satser på å gjøre sånn som deg, RunarH. Skal selvfølgelig følge med på utviklingen og se om jeg må tilføre noe, da..
Har aldri fôra med artemia før, men etter det jeg har lest, så syns jeg det virker litt pes. Så da håper jeg å slippe det.. Litt lat, ja.. Hehe!

Takker for svar, gutter!!

Hilsen Siv.
Supersiv
Har aldri fôra med artemia før, men etter det jeg har lest, så syns jeg det virker litt pes. Så da håper jeg å slippe det.. ;) Litt lat, ja.. Hehe!

Jeg har foret palettyngel med avskallede artemia-egg, mye mindre pes, og jeg innbiller meg at næringsinnholdet er bra på dette også? Det gikk ihvertfall ned på høykant hos både store og små
Tilfeldig bekjentskap
© Susanne Dahl Aspevik
Reklame for plussmedlemskap