Forslag til bunnfisk

Jeg har til dagsdato følgende fisk:

7 stk. Guppy (en haug med yngel...)
9 stk. Kardianltetra
2 stk.maller (catfish)

Det jeg nå savner er noen fisk som holder seg på bunnen. De bør ikke spise finner da dette ville være ugunstig for guppyen. Jeg er ingen fan av Molly, Platy eller sverdfisk (husker ikke helt hva den heter..hehe). Pga av dette føler jeg at jeg plutselig er veldig låst. Må innrømme at jeg ikke tenkte lenger enn til at jeg ønsket Guppy når jeg først startet å kjøpe fisk. Ønsker heller ikke at fisken skal bli mye større enn 5-7 cm (ved 10 cm må jeg i tenkeboksen..hehe).

Vannverdiene mine ligger på:

Ph - 7.5
Gh - 8-9

(akvariumet er på 180l)

Disse verdiene ser ut til å fungere for de fiskene jeg har fra før. Det er ingen sykdom, stress eller masse død.

Er det noen som har noen forslag?

Jeg har prøvd fiskedatabasen, men synes det er litt vanskelig og ønsker istedet og høre med dere hvilke erfaringer dere kan ha rundt de artene jeg har fra før og hva som eventult kan gå

Det finnes masse fine Corydoras! Og de holder seg på bunnen, er nyyydelige, og snille.. Søk i databasen, så finner du dem
Takk for forslaget

Dessverre har jeg allerede sjekket ut denne typen, og funnet ut at jeg ikke kan ha denne...Min grus er alt for grov til at de vil trives, siden de filtrerer sanden. Men de er super søte og jeg skulle virkelig ønske jeg kunne ha hatt sorten.
Inaktiv bruker
Otto ?
Simgirl
Takk for forslaget ;-) Dessverre har jeg allerede sjekket ut denne typen, og funnet ut at jeg ikke kan ha denne...Min grus er alt for grov til at de vil trives, siden de filtrerer sanden. Men de er super søte og jeg skulle virkelig ønske jeg kunne ha hatt sorten.

Er da ikke noe problem å skifte til sand...? Mallene og plantene dine vil også sette pris på det.
Simgirl
Takk for forslaget ;-) Min grus er alt for grov til at de vil trives, siden de filtrerer sanden. Men de er super søte og jeg skulle virkelig ønske jeg kunne ha hatt sorten.

Nå er det ikke noe i veien for å ha grov grus selv om du skal holde Cory'er. Jeg holder Coryer i rimelig grov grus 4-6 mm.

Det som er problemet med grus og Corydoras er at bartene er følsomme for grus som er kvass. I mitt kar har jeg englesk elvegrus og denne har ingen kvasse kanter Coryene skader seg på. Har du derimot rådagrus som hovedsakelig er knust stein så er det ikke å anbefale Corydoras til bunnlaget.

Nå husker jeg ikke hvilken type grus jeg har, men den er ganske grov, og jeg ønsker ikke at fisken skal skade seg på noe vis. Ikke er det så veldig aktuelt å bytte til sand akkurat nå, da karet er ganske nyoppstartet

Otto, var jo selvsagt ett fint forslag, men jeg har hørt at disse kan være vanskelig å få til, stemmer dette?
Simgirl
Otto, var jo selvsagt ett fint forslag, men jeg har hørt at disse kan være vanskelig å få til, stemmer dette?

Min erfaring med Ottoer er at de bør ha et godt innkjørt kar. Overlever de den første måneden så klarer de seg godt.
Tilfeldig bekjentskap
© Jo Stenersen
Reklame for plussmedlemskap