Hvordan få mollyene til å trives?

Hei! =)

Jeg ønsker meg noen svarte Mollyer, og vil så gjerne at de skal trives optimalt hos meg. Jeg har hatt levendefødende fisk før, også Molly, men det er lenge siden. Nå vil jeg altså prøve meg igjen.
Saken er: Hva er det som er best(og mest økonomisk) å bruke av salt for å få vannet til å være som ferskvann/brakkvann, slik Mollyen trives best i? Er Noraq Akvariesalt ideelt? I samspill med Gh/th-pulveret, altså. Hvordan virker disse stoffene sammen? Øker Akvariesaltet Gh-verdien? Hva med Ph-verdien? (Dette hører kanskje til under vannverdi-forumet...)
Kan Mollyen trives med en Gh-verdi mellom 12 og 15?
Jeg har tetra og ferskvannsplanter fra før. Vil gjerne at disse også skal trives i karret

Er det noe annet Mollyen setter pris på? Mye planter? Flyteplanter? Mye svømmeplass?

I.H. =)
Når det gjelder vannverdiene mollyen trives best i, så finner du disse i basen.

Den kan holdes som ferskvannsfisk eller brakkvannsfisk. Skal den holdes i brakkvann så er det salt beregnet på saltvannsakvarier som skal brukes og ikke det vanlige akvariesaltet. Guppy og ferskvannsplanter vil absolutt ikke trives i slikt vann så jeg anbefaler at du enten holder mollyene i et rent ferskvannskar sammen med guppyene eller i et eget brakkvannsakvarium.

Her er en fin artikkel om vannverdier.

Står ikke skrevet så mye om hva den foretrekker av innredning i karet så antagelig er den ikke så nøye på det. Når det er sagt så liker de fleste fisker noen gjemmesteder så det kan sikkert være greit med litt planter i et kar med mollyer også
Jeg har mine mollyer i et 180 liters selskapskar. De stortrives og liker å leke i strømmen fra pumpa. Jeg har en ph på 7,2, kh 6-10 og gh fra 8-14. De føder unger i et sett og det er vel ett tegn på at de trives. Den ene hann mollyen som er en dalmatinermolly elsker å bli tatt bilder av. Da "blåser" han seg skikkelig opp for å vise seg frem. Veldig artig og livlig fisk.
PS: Må nesten legge til at enkelte andre molly-arter, feks denne, må holdes i brakkvann, men Black Molly kan altså leve i ferskvann også
Takk for svar =)
Jeg har stort sett bare hurtigvoksende planter i akvariet, pluss noen javabregner og små forgrunnsplanter. Disse vil sannsynligvis ikke trives noe særlig i brakkvann. Så jeg kommer nok til å prøve meg på hold av Svart Molly uten salt, men med ganske høy Gh-verdi.
Var det akvariesaltet fra Noraq du mente jeg ikke burde bruke?
Men hvis Mollyen skulle få sopp/finneråte eller liknende, kan jeg bruke saltet som "medisin" da? (Jeg har ikke problemer med å regulere ph, Kh og Gh-verdiene, men når det kommer salt inn i bildet blir jeg litt forvirra). :P

Jeg var borti dette saltet du snakket om som brukes i saltvanns og brakkvannsakvarier, men slo det fra meg pga plantene og tetraene som er i karret fra før. Har enda ingen planer om å anskaffe Seilfinnemollyer, selv om de er utrolig flotte! =)
Salt, type akvariesalt, brukes i enkelte tilfeller ved sykdom, ja. Må bare si at akkurat den kunnskapen har jeg ikke satt meg helt inn i siden jeg foretrekker å bruke medisin ved sykdom. Du finner sikkert ut mer om akkurat det ved å søke på forumet.

For å forebygge finneråte og sopp er det viktig med gode vannbytterutiner. Skulle det dukke opp småsår eller skader så er det ofte nok å ta daglige vannbytter for å forhindre sopp i sårene.

Tror nok det går kjempefint å holde mollyene slik du har tenkt deg det. Så får du beholde alle de fine plantene dine også

PS: Akvariesaltet som du får kjøpt dyrt i zooforretningene kan du like gjerne bytte ut med vanlig salt som du kjøper i dagligvarehandelen. De er nesten identiske. (Gjelder ikke miksen som er beregnet til saltvannskar altså)
La saltet være, spesielt hvis du har snegler i karet ditt. Det liker de veldig dårlig. Her er to bilder av de mollyene jeg har i karet mitt og de trives veldig godt. Jeg mener de gule er seifinnemolly og de trives veldig godt med de vannverdier osv jeg har . Vær nøye med vannbytter. det første bildet er av en hann molly gul.Seifinnemolly? Det andre ser du tre av de andre. Dalmatinermollyparet og gule homollyen.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap