Dewormer-overdose. skadelig?

Satte for en uke siden igang med dewormer-kur fra Rocky Mountain Discus. Karene jeg behandler er to 50-litere. På bruksanvisningen stod det at man skulle tilsette 1/4 tsp per 20 gallons, så jeg fant ut at det var ca 2/3 av dette jeg skulle tilsette i karene mine. For å få riktig mengde bestemte jeg meg for å bruke en av skjeene i et sett av kryddermål jeg har liggende. Fant frem skjeen merket 1/4 tsp (trodde jeg) og satte igang. Har nå medisinert det ene karet fire ganger og det andre to ganger. Til min store forskrekkelse så jeg idag at jeg må ha tatt tak i feil måleskje, for på den jeg faktisk har brukt står det 1/2 tsp, og jeg har fylt den nesten full. Karene har altså fått godt over dobbel dose medisin.

I det ene karet (4* medisin) går det et A. Agassizii-par, noen C. Habrosus, tre pittesmå SAE og en liten ancistrus. I det andre er det guppy med ørten nyfødte yngel, en liten ancistrus og noen C. Axelrodi.

Har mistet to Axelrodi etter medisineringen begynte, disse så bleke og pjuskete ut fra før. Guppyyngelen ble født etter første medisinering, de ser foreløpig ut til å klare seg. Agassizii-hannen var tynn og blek før medisinering, men ser litt bedre ut nå.

Kan overdoseringen være skadelig??
Jeg mener å huske at Geir Kristiansen her på forumet, som holder diskus, bruker en real overdose av PraziPro (også fra samme firma) når han avluser fisk. Men spørsmålet er om det er like harmløst for fisken med overdose av piperazine (som er i Dewormer) som det er med Praziquantel?

Jeg ser du allerede har kjørt denne kuren i flere dager. Det skulle bety at fisken fint tåler det, så jeg ville ikke uroet meg så veldig. Det vil vel heller øke dine sjanser for at alle ulumskheter blir grundig kverket

PS!
Det verste jeg vet er doseringer som angis i skje-mål! Teskjeer er da ikke like, og slett ikke verden over. Det blir derfor veldig upresise mål, synes jeg, så du var egentlig heldig som hadde et slikt kryddersett med engelsk angivelse av målene trykket på. Det skulle ihvertfall bety at det må være mer likt engelske og amerikanske "teaspoon" enn våre teskjeer fra kjøkkenskuffen..
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap