Siamesisk algespiser - info

Jeg har lest om denne fisken både i fiskebasen på dette forumet og i flere andre fiskebøker. Informasjonen som står der er helt grei, men jeg klarer ikke ut ifra dette å bestemme om dette er en fisketype jeg bør ha. Jeg mener derfor at det beste er å høre hvilke erfaringer dere her inne har med denne fisken?

Info om mitt akvarium:
-180L
-Guppy, Ancistrus,Platy,Kardinaltetra

Jeg har en del grønnalger jeg ønsker å bli kvitt, og trenger derfor en fisk som er en ivrig grønnalg spiser, men som samtidig går sammen de andre sortene. Jeg har to ancistrus, men de er ikke så glade i å "gresse" på de grønnalgene som har blitt litt lange...

Erfaringer?
Ja, SAE er en effektiv algespiser. Ihverfall når den er liten, og før den blir stor, feit og lat
Den går bra sammen med Ancistrus.
Den passer egentlig ikke inn sammen med mine Sør-Amerikanske fisk, men jeg har den p.g.a. evnen til å holde karene fri for uønskede alger. Det klarer de bra sammen med Ancistrus'ene.
Husk at SAE er en stimfisk. Trives derfor best i en liten stim.
Saeer er super effektive uansett størrelse(min erfaring da).
Men de spiser ikke grønnalger(ihvertfall ikke i karrene våres).
De er veldig effektive på penselalger.
mine lever med discus og gidder derfor ikke røre alger i det hele tatt, men de spiser godt av både rødemygglarver, discusgranulat, oksehjerte, malletabletter og alt annet jeg måtte finne på å slippe oppi av mat...

mine har også blitt håndtamme på lik linje med discusene mine, og de har blitt j***** svære etter å ha gått sammen med discusene.....
haugi
mine lever med discus og gidder derfor ikke røre alger i det hele tatt, men de spiser godt av både rødemygglarver, discusgranulat, oksehjerte, malletabletter og alt annet jeg måtte finne på å slippe oppi av mat... mine har også blitt håndtamme på lik linje med discusene mine, og de har blitt j***** svære etter å ha gått sammen med discusene.....

Akkurat denne erfaringen tror jeg samtlige som har/har hatt SAE i discuskar har, meg inkludert. De blir feite som fy, og lærer seg fort at god mat er lett tilgjengelig (les: alger ikke interessant).
jeg trodde også at SAE var utrolig gode algespisere, de er gode og greie det skal de ha, men etter jeg fikk meg Pleco forsvant alt av alger med engang, det tok en natt eller noe... men det er kanskje litt mer festelig med SAE, det er litt smak og behag.

det er hvertfall ikke noe borkastet penger i de, når du ser dem flyte rundt i stim og gresse på alt som er.
Jeg hadde en utrolig opplevelse med algespiseegenskapene med SAE. Jeg fikk en algeinvasjon i ett av karene mine (tror det er 2 år siden ca.). Det bredde seg over absolutt hele karet, og det så skikkelig ekkelt ut. Jeg ante ikke hvordan jeg skulle greie å kvitte meg med det. Så flyttet jeg en enkelt diger SAE over i karet. Etter 24 timer var samtlige alger spist . Det var helt rensket opp! Og bak pumpa satt en meget forspist, men fornøyd SAE! Snakk om arbeidsjern!
kan vel hende det fordi jeg puttet oppi pleco`n etter SAE jeg føler det sånn, det var ganske bra under kontroll fra før også, la bare ekstra merke til det når jeg fikk ny fisk..

men jeg skal ikke klage på siameserene de er kjempe flotte... å det å få en alge bombe i ett kar er ikke noe sak så lenge du har en SAE som er svær i kjeften.. hehe...
Da tror jeg faktisk at det kommer noen Siamesiske algeetere i karet mitt til helgen . Hvor mange mener dere jeg bør kjøpe for at de skal trives?
Hei sim!
Jeg har to av denne,en hann og en hunn. Ellers i karet er det guppyer, 1 ensom (skal få nytt kar med venner) NeonTetra og 2 stk Praktbotia. Foreløpig har de holdt karet relativt rensket for alger, og de har ikke angrepet eller vært ute etter noen av fiskene jeg har. Hunnen er større /Tykkere enn hannen og hun jager litt på han innimellom når jeg gir de sånn grønn tablett sak som synker til bunn..hun er lite delevillig

Eller etter min erfaring alt bra
SAE er stimfisk, og du bør ikke ha mindre enn 4 i karet. Men det kommer selvsagt an på størrelsen på karet ditt også. SAE blir faktisk ganske store, og trenger en del plass etterhvert. Les her om SAE.

PS: svært mange dyrebutikker vet ikke forskjellen på SAE, Flying Fox og falsk Flying Fox. Jeg ser dem bli solgt under feil navn hele tiden (så det senest på tirsdag - og for en gangs skyld gadd jeg ikke å bemerke det). Leverandørene sender dem også under feil navn til dyrebutikkene. Flying Fox og falsk Flying Fox tar minimalt med alger, så det er viktig at du lærer deg å se forskjellen før du kommer i butikken. Ta en titt i fiskebasen (som jeg linket til), og søk etter det på forumet også. Det er massevis av tråder om hvordan du ser forskjell på artene.
har noe store og feite saeer i diskus tanken min. De er faktisk større enn det som står i fiskebasen. Har en stim på 16 stk, der 3 av inndividene er 16-17 cm og skikkelig feite.
Og de spiser alt som diskusene får+alger.
Ken Myrseth
Har en stim på 16 stk,

16 feite slasker Blir ikke de veldig dominerende? Selv i 660 liter?
Hvor mange mener dere kan passe fint i ett kar på 180L?
Jeg har 3 stk i 190 liter. Synes det er nok.
som tidligere nevnt i dette innlegget er "sae"en stimfisk å bør nok gå sammen minst 5stk mener jeg
Loomis
[QUOTE=Ken Myrseth] Har en stim på 16 stk,

16 feite slasker Blir ikke de veldig dominerende? Selv i 660 liter?

nei egentlig ikke. De ligger 70% av tiden rolig på bunnen i den ene delen av karret.
Så man legger egentlig ikke så mye merke til de før man begynner å studere karret.
Bruker de som vaktmestere, de rensker bunnen for alt som kan spiser, så de er utrolig effektive.
Men jeg har aldri sett så store saeer noen andre steder-tror nok den størrste av de er ihvertfall 17+cm. Store som "beist".
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap