- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Blågrønnalger, hvordan blir jeg kvitt dem?
Blågrønnalger, hvordan blir jeg kvitt dem?
Da jeg satte opp ett nytt 180 liters akvarium i fjor vår, satte jeg opp utvendig pumpe. Eheim 2213 pumpa fulgte med akvariet som pakkeløsning. I bruksanvisningen sto det at jeg burde filtrere over aktivt kull den første måneden, ved hjelp av sort filtersvamp som fulgte med. Mot bedre vitende satte jeg svampen i og glemte hele greia. Resultatet ble selvsagt at mesteparten av fisken strøk med etter hvert, da denne antagelig har gitt fra seg en masse "uhumskheter" etter hvert med forgiftning som resultat. Det som fortsatt lever er fem Corydoras trilineatus, en Otto og en Killifisk-hanne, lurer på om det er en Lyrehalekilli av noe slag.
Karet inneholder ellers en masse sandsnegler, som tydeligvis stortrives med de elendige forholda.( Jeg har vært syk over en lengre periode, derfor har jeg ikke ordnet opp for lenge siden )
Dessuten gror det friskt med blågrønnalger, og etter hvert ogra grønne alger.
Det skal være bra lys på akvariet, det er et Eheim-kar, skjønt antagelig skulle lysrørene vært skiftet ut. Jeg har ellers vært vant til at blågrønnalger kommer når det er altfor lite lys. Jeg skjønnes jo at jeg må bytte masse vann i akvariet, og fjerne det hersens kullfilteret fra pumpa og evt. rengjøre denne, men er det ellers noe bestemt jeg kan gjøre for å få vekk blågrønnalgene, rent bortsett fra å fjerne dem mekanisk?
Jeg har satt inn en ekstra pumpe innvendig for å hjelpe på å rense vannet, og det har ikke dødd flere fisker på lenge.
Det som døde var Scalarer, Blødende hjerte-tetra, Ottoer , Kardinaltetra og hunnen til Killifisken, pluss en Pictus-malle ( Som spiste Kardinalene mine, forøvrig ) Noen Pansermaller har også dødd.
Dette akvariet var så utrolig fint i utgangspunktet, så jeg håper å få ordnet opp i det nå, slik at jeg kan kjøpe inn noen nye innbyggere.
Karet inneholder ellers en masse sandsnegler, som tydeligvis stortrives med de elendige forholda.( Jeg har vært syk over en lengre periode, derfor har jeg ikke ordnet opp for lenge siden )
Dessuten gror det friskt med blågrønnalger, og etter hvert ogra grønne alger.
Det skal være bra lys på akvariet, det er et Eheim-kar, skjønt antagelig skulle lysrørene vært skiftet ut. Jeg har ellers vært vant til at blågrønnalger kommer når det er altfor lite lys. Jeg skjønnes jo at jeg må bytte masse vann i akvariet, og fjerne det hersens kullfilteret fra pumpa og evt. rengjøre denne, men er det ellers noe bestemt jeg kan gjøre for å få vekk blågrønnalgene, rent bortsett fra å fjerne dem mekanisk?
Jeg har satt inn en ekstra pumpe innvendig for å hjelpe på å rense vannet, og det har ikke dødd flere fisker på lenge.
Det som døde var Scalarer, Blødende hjerte-tetra, Ottoer , Kardinaltetra og hunnen til Killifisken, pluss en Pictus-malle ( Som spiste Kardinalene mine, forøvrig ) Noen Pansermaller har også dødd.
Dette akvariet var så utrolig fint i utgangspunktet, så jeg håper å få ordnet opp i det nå, slik at jeg kan kjøpe inn noen nye innbyggere.
Postet 30.01.08 kl 18:12
Har oppdaget at platyene mine ELSKER bga. Kanskje på tide å anskaffe seg noen sånne?
Ellers salt en ide?
Ellers salt en ide?
Postet 30.01.08 kl 18:23
Postet 30.01.08 kl 18:54
Postet 30.01.08 kl 20:08
Postet 30.01.08 kl 20:32
Hvis man tar litt salt mellom to fingre, altså "en klype salt", så stikker man hånden ned i vannet og helt ned til en flekk BGA. Der drysser man så saltkornene direkte på algeflekken. Gjenta med de andre flekkene. Hvis det ikke er uhorvelige mengder med BGA, kan denne metoden med hell brukes selv om det er Corydoras i vannet. Det går lite salt med, siden man konsentrert drysser kun på flekkene. Og noen klyper salt er lite hvis karet f.eks. er på hundre liter eller mer.
Man vil i løpet av få minutter se at algen dør. Den blir helt rødlig. Stein dau!
Mine eplesnegler elsker BGA. To enslige eplesnegler ryddet en hel 85 liter på rekordtid. De satte i gang i løpet av minutter etter at jeg slapp sneglene oppi, og neste morgen var trerota gullende ren for BGA. Resten av karet tok de fortløpende. Flottings!
Som andre sier vil mørklegging kunne hjelpe, men dessverre kommer BGA fort tilbake så lenge forholdene ligger til rette for den. Man må finne årsaken, og gjøre noe med den, ellers har man en evig runddans.
Er det noe BGA avskyr, så er det sirkulasjon. Jeg har kun hatt det i kar med svært lav sirkulasjon. Setter man inn en ekstra pumpe og retter utblåset på denne i retning av de verst BGA-rammede områdene i karet, vil man raskt se resultater. Det kan forresten lønne seg og slamsuge vekk det verste først, og så sørger den ekstra sirkulasjonen for at den ikke vender tilbake.
Man vil i løpet av få minutter se at algen dør. Den blir helt rødlig. Stein dau!
Mine eplesnegler elsker BGA. To enslige eplesnegler ryddet en hel 85 liter på rekordtid. De satte i gang i løpet av minutter etter at jeg slapp sneglene oppi, og neste morgen var trerota gullende ren for BGA. Resten av karet tok de fortløpende. Flottings!
Som andre sier vil mørklegging kunne hjelpe, men dessverre kommer BGA fort tilbake så lenge forholdene ligger til rette for den. Man må finne årsaken, og gjøre noe med den, ellers har man en evig runddans.
Er det noe BGA avskyr, så er det sirkulasjon. Jeg har kun hatt det i kar med svært lav sirkulasjon. Setter man inn en ekstra pumpe og retter utblåset på denne i retning av de verst BGA-rammede områdene i karet, vil man raskt se resultater. Det kan forresten lønne seg og slamsuge vekk det verste først, og så sørger den ekstra sirkulasjonen for at den ikke vender tilbake.
Postet 30.01.08 kl 21:05
Jeg sliter med dette i ett av kulekarene mine, og der kan jeg ikke slippe nedi epliser (det lyser jo lunch av dem for ei kule). I det karet er det godt med gjennomstrømming, og det begrenser dem ikke! Salt har jeg ikke forsøkt, men ellers er det eneste som har virka å fjerne dem manuelt eller slukke lyset noen dager. Så, nei, det er ikke alltid de skyr sirkulasjon, nei. Kanskje jeg har en særlig innpåsliten koloni Det er forresten det karet jeg har målt fosfat i, så det har garantert en sammenheng. Av en eller annen merkelig grunn er jeg kun plaget av dette i dette ene karet. Jeg begriper ikke hvorfor, for vannskifterutinene her er de samme som i resten av karene.
Postet 30.01.08 kl 21:19
mona oSom andre sier vil mørklegging kunne hjelpe, men dessverre kommer BGA fort tilbake så lenge forholdene ligger til rette for den. Man må finne årsaken, og gjøre noe med den, ellers har man en evig runddans.
Lett å si, men jeg kan ikke huske å ha lest at noen VET årsaken til BGA.
(Ang dette med sirkulasjon er ikke det min erfaring forresten, her har jeg hatt BGA uansett sirkulasjonstyrke/ mengde)
Postet 30.01.08 kl 22:46
Postet 30.01.08 kl 22:49
Postet 30.01.08 kl 22:50
MC DarupMen årsaken? Det er det visst ingen som vet..
Joda, i den tråden du startet med tittel "Hvorfor får vi BGA" ligger det linker til flere ganske så grundige artikler som tar for seg hva bga(cyanobakterier) er, hvorfor de oppstår og hvordan de kan fjernes.
Jeg skal på ingen måte skryte på meg noen dypere forståelse for dette temaet, men leser nevnte artikler med stor interesse.
Bl.a. står det beskrevet hva bga trenger for å overleve: lys, fosfor og nitrogen.
Refield-ratio er en beregning av forholdet mellom fosfor og nitrogen i vannet (som vi kan måle med fosfat og nitrat-tester om jeg ikke tar helt feil). Avhengig av forholdet mellom disse to verdiene kan man beregne om man har stor eller liten sannsynlighet for bga og dermed kunne iverksette tiltak for å rette opp dette.
Bga har bl.a. evnen til å fange opp nitrogen og jeg leste at én person hadde bekjempet bga ved å legge et flak bga i sitt utvendige filter. Filteret er lystett, altså døde bakterien og friga nitrogenet, som når det ble sluppet ut i vannet førte til at forholdet nitrogen/fosfat ble rettet opp og bga forsvant...
Postet 30.01.08 kl 23:25
Endret: 30.01.08 kl 23:30
Postet 30.01.08 kl 23:41
MC DarupSå fint at jeg har lagd så nyttige tråder :D Men dette er jo så vanskelig å skjønne.. så komplisert og skremmende. Sikkert derfor jeg ikke husket dette. Jeg tipper jeg hverken leste eller skjønte noe.. *flau*
Du, dette er vanskelige saker. Jeg skjønner lite av det selv, og håper egentlig at en eller annen kjemiker skal komme og oversette dette til forståelig norsk.
Jeg innbiller meg at det egentlig ikke er så komplisert når man bare har forstått "opplegget", men en forenkling av noen som kan dette og forstår sammenhengene hadde vært fint.
Postet 30.01.08 kl 23:56
JoakimBga har bl.a. evnen til å fange opp nitrogen og jeg leste at én person hadde bekjempet bga ved å legge et flak bga i sitt utvendige filter. Filteret er lystett, altså døde bakterien og friga nitrogenet, som når det ble sluppet ut i vannet førte til at forholdet nitrogen/fosfat ble rettet opp og bga forsvant...
Hvis jeg tolker dette riktig, betyr det at økt mengden nitrogen i dette tilfellet senket mengden fosfat, og det førte til at BGA forsvant? Det kan forklare hvorfor jeg får BGA i et akvarium der jeg har ofte vannskifter.
Postet 31.01.08 kl 00:10
Dyrehagen[QUOTE=Joakim] Bga har bl.a. evnen til å fange opp nitrogen og jeg leste at én person hadde bekjempet bga ved å legge et flak bga i sitt utvendige filter. Filteret er lystett, altså døde bakterien og friga nitrogenet, som når det ble sluppet ut i vannet førte til at forholdet nitrogen/fosfat ble rettet opp og bga forsvant...
Hvis jeg tolker dette riktig, betyr det at økt mengden nitrogen i dette tilfellet senket mengden fosfat, og det førte til at BGA forsvant? Det kan forklare hvorfor jeg får BGA i et akvarium der jeg har ofte vannskifter.
Jeg tror ikke nitrogen senker mengden fosfat, men forholdet mellom nitrogen og fosfat endrer seg og dermed blir levekårene for bga verre.
Fra artikkelen "Free of algae with Redfield Ratio":
"Application
As mentioned before, Adriaan Briene removed blue-green algae from his aquarium and put them it in his filter. What happened then? Blue-green algae can obtain free nitrogen gass from the air. By putting them in the filter under his tank (in darkness) they died and so the nitrogen was released again. So the Redfield ratio increased and was removed from the blue part of the schedule. The blue-green algae died and his tank was a lot cleaner."
Postet 31.01.08 kl 00:29
JoakimJeg innbiller meg at det egentlig ikke er så komplisert når man bare har forstått "opplegget", men en forenkling av noen som kan dette og forstår sammenhengene hadde vært fint.
Jepp, får håpe det!
At det kommer på engelsk gjør det ikke bedre :P
Vet det finnes (i allefall en) kjemiker i medlemsmassen her, kanskje jeg får høre med vedkommende?
Hadde vært veldig veldig veldig greit med en forståelig forklaring.
Postet 31.01.08 kl 01:18
Postet 31.01.08 kl 09:25
DyrehagenHvis jeg tolker dette riktig, betyr det at økt mengden nitrogen i dette tilfellet senket mengden fosfat, og det førte til at BGA forsvant? Det kan forklare hvorfor jeg får BGA i et akvarium der jeg har [B]ofte vannskifter[/B].
Nei, det senker ikke mengden nitrogen, men det forskyver balansen og forholdet mellom disse to stoffene.
Postet 31.01.08 kl 09:27
Her er også et tips. Fritt stjålet fra min egen hjemmeside
B.G.A (Blå-grønne Alger)
BGA er egentlig ikke en alge, men en bakterie. Det florerer med tips på internett, når det gjelder å bli kvitt BGA. Noen går på å mørklegge akvariet i en uke, samtidig som man ikke fôrer. Andre sverger til å strø vanlig bordsalt på algene m.m. En metode jeg aldri hadde hørt om før, men som skal være brukt med stor suksess er denne:
Fjerne BGA med Tetra Medica "General Tonic".
Start med å ta et forholdsvis stort vannbytte. (30-50%) Under vannbytte suger du bort så mye BGA som mulig. Doser så General Tonic etter bruksanvisningen. Vent så i 5-6 dager. Vær sparsom med fôring i denne perioden. Bytt 50% vann for å fjerne døde alger. Denne metoden skal være brukt med stor suksess. Har ikke prøvd dette selv, da jeg har vært så heldig å ikke få BGA i noen av akvariene mine.
B.G.A (Blå-grønne Alger)
BGA er egentlig ikke en alge, men en bakterie. Det florerer med tips på internett, når det gjelder å bli kvitt BGA. Noen går på å mørklegge akvariet i en uke, samtidig som man ikke fôrer. Andre sverger til å strø vanlig bordsalt på algene m.m. En metode jeg aldri hadde hørt om før, men som skal være brukt med stor suksess er denne:
Fjerne BGA med Tetra Medica "General Tonic".
Start med å ta et forholdsvis stort vannbytte. (30-50%) Under vannbytte suger du bort så mye BGA som mulig. Doser så General Tonic etter bruksanvisningen. Vent så i 5-6 dager. Vær sparsom med fôring i denne perioden. Bytt 50% vann for å fjerne døde alger. Denne metoden skal være brukt med stor suksess. Har ikke prøvd dette selv, da jeg har vært så heldig å ikke få BGA i noen av akvariene mine.
Postet 31.01.08 kl 10:06
Postet 31.01.08 kl 12:40