- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Hvor blir det av nitriten?
Hvor blir det av nitriten?
Jeg har hatt akvariumet i 45 dager nå, og til dagsdato har jeg ikke hatt noen tegn til nitrit. Jeg tester vannet to-tre ganger i uken ennå, og har aldri hatt noen problem med verdiene. Jeg trodde nitrit var noe som ville komme uansett, men når?
Har jeg kommet over brasene nå etter 45 dager, eller kan jeg fortsatt vente meg en overraskelse i nærmere framtid?
Har jeg kommet over brasene nå etter 45 dager, eller kan jeg fortsatt vente meg en overraskelse i nærmere framtid?
Postet 31.01.08 kl 14:15
Nitrit kan komme når som helst, litt avhening av vannbytter, overforing, for mye fisk(avfal fra disse) osv. Så man er aldrig helt trygg på at det ikke kan komme en oppblomstring. Hovedsaken er at man har stort nok filter til å takle avfall i akvariet og bryte dette ned i forhold til hvor belastning det i karet.
Nitriten blir brutt ned i filteret når dette fungerer som det skal.
Nitriten blir brutt ned i filteret når dette fungerer som det skal.
Postet 31.01.08 kl 14:38
Endret: 31.01.08 kl 14:40
Postet 31.01.08 kl 14:45
Postet 31.01.08 kl 14:49
Postet 31.01.08 kl 14:52
Joda, jeg har fisker i karet. Se min profil
En av grunnen til at jeg nå spør om dette er fordi jeg har hørt så mange skrekkhistorier om nitrit fordi man har oppi fisk for tidlig.
Jeg skal ærlig innrømme at jeg tok en sjangse og startet med noen fisk allerede etter to dager, som du ser av profilen min er det nå selvsagt en del flere, men jeg har ikke kjøpt alle disse på engang, men litt nå og da . Til tross for denne sjangsen har jeg ikke hatt noen problem, og går derfor å venter på DEN nitrit-bomben, fordi den vil alle få på ett nystartet akvarium (det er det jeg har lest her inne...).
Ler...misforstå meg riktig, jeg har ingen ønske om å få denne nitriten, og forstår at jeg en eller annen gang kan oppleve dette, men er det virkelig sånn at alle som starter ett nytt akvarium vil oppleve dette i starten?
En av grunnen til at jeg nå spør om dette er fordi jeg har hørt så mange skrekkhistorier om nitrit fordi man har oppi fisk for tidlig.
Jeg skal ærlig innrømme at jeg tok en sjangse og startet med noen fisk allerede etter to dager, som du ser av profilen min er det nå selvsagt en del flere, men jeg har ikke kjøpt alle disse på engang, men litt nå og da . Til tross for denne sjangsen har jeg ikke hatt noen problem, og går derfor å venter på DEN nitrit-bomben, fordi den vil alle få på ett nystartet akvarium (det er det jeg har lest her inne...).
Ler...misforstå meg riktig, jeg har ingen ønske om å få denne nitriten, og forstår at jeg en eller annen gang kan oppleve dette, men er det virkelig sånn at alle som starter ett nytt akvarium vil oppleve dette i starten?
Postet 31.01.08 kl 14:53
Postet 31.01.08 kl 14:55
Postet 31.01.08 kl 14:56
Postet 31.01.08 kl 14:59
Postet 31.01.08 kl 15:01
Postet 31.01.08 kl 15:04
Postet 31.01.08 kl 15:06
Postet 31.01.08 kl 15:19