Identifikasjon av malawi

Jeg fikk denne fisken på møte i Bergen Akvarieklubb i begynnelsen av desember men vet ikke hvilken type det er. Hun jeg fikk den av sa at den fikk en nydelig blå farge men den er ikke kommet i mitt kar hvor den går alene av sitt slag. Noen som vet hva det kan være? Kanskje giveren er her på forum og kan fortelle meg det. Beklager dårlige bilder.
Cheilochromis euchilus ?? :p prøver mg jeg, var vanskelig å sammenligne bildene syn jeg, det var bare et bilde på profilen for denne shø ;p
Nei. Det er ikke den. Den ligner faftisk litt på Johannii uten at jeg har fårr det bekreftet. Fiksen skal visst egentlig være blå men har ikke farge siden den er alene.
Hej

Svårt att se men det ser ut att vara en Melanochromis iallafall...
Kanske som du skriver en M. Johannii..

Ser lite blek ut på dina foton..
Den er faktisk så blek. Skal vistnok være blå. Derfor jeg ikke får den til å harmonere helt med Johannii heller. Jeg trodde først at det var en Mel. Auratus og endte opp med å kjøpe en liten gruppe av disse. De var helt make i fraktposen før de ble puttet i karet. Den farget ikke ut med disse og har et annet fjes. Legg merke til at finnen under er gul, hvis det har noe å si..
Hej igen

Det är iallafall inte en Mel.Auratus

Ja det med analfenan är lite klurit..att den är gul..dessa fiskar föds gula/orange men de ändrar ju färg vid en 5-6 cm så börjar hanarna bli mörkare
Den gula färgen har inte Mel Johannii den har bara ägg fläckar.
Men hur stor är den?

Tar och skriver upp lite namn på olika Melanochromisar som har breda linjer på sidan.Så kan du leta lite på nätet på dessa namn.
Det är enklare för dig som har den i akvariet.
Några kan du säkert utesluta ganska raskt.

Mel.Johannii
jag tippar på denna

Mel.cyaneorhabdos

mel.Perileucos

Mel.spec."Northern Blue"
(den har en gul del av analfenan men tycker tjockleken på ränderna i matchar inte riktigt)

Har en bok som heter Aqualog :Afrcan cichlids 1 som det bara är Mbunas i
Det är mera som ett art lexikon.står ej mycket bara bilder .

jag skickar med en dålig bild på min Mel.Johannii som jag har haft det är som du ser den övre fisken och som du ser har den ej en gul analfena.
Fisken er 6/7 cm stor. Ikke så lett å bedømme siden vannet forstørrer en del. Har selv sittet og lett i Back to Nature Malawi. Her er også masse fine fisk som kunne passet men det er jammen ikke lett å se når den ikke har originalfarge.
SoVe
Fisken er 6/7 cm stor. Ikke så lett å bedømme siden vannet forstørrer en del. Har selv sittet og lett i Back to Nature Malawi. Her er også masse fine fisk som kunne passet men det er jammen ikke lett å se når den ikke har originalfarge.

Det är svårt för den boken B.N visar bara en lokalitet ! ( GOME )

Mel.Johanni finns på flera ställen och de ser lite olika ut beroende var de kommer ifrån dvs från vilken lokalitet.

Prova att sök lite på nätet och jämför de olika lokaliteterna så kanske du hittar din.

Men jag sätter en slant på M. Johannii men helt säker är jag ej .

mvh Kjell
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap