Noen som kan fortelle om rosenbergreke?

Er det noen her som har Rosenbergreke?
Hva betalte du så for den? Hvordan er den i oppførsel, størrelse?

Vi vil ha noen store reker i akvariet vårt, betingelsen er at de MÅ være fra Asia. Da faller jo selvsagt gabonreka rett ut, som jeg har tenkt på tidligere.
Noen som har forslag?

Link til Rosenbergreka;
Du har jo indiske kloreker da, hvis du ikke skulle klare å oppdrive rosenbergrekene. De er jo også fra india, og de blir mindre i størrelse (har sett en diger på MINST 8cm).

Uten at jeg veit så mye om rosenbergrekene, så vil jeg annta at de et i stand til å ta ganske stor fisk når de blir fullvoksne. De blir tross alt 25 cm i fullvoksen form. Ville hatt store fisk oppi der, eller ingen fisk i det hele tatt. Står også i skalldyrbasen; "Rekene er dyktige jegere og kan fange og fortære selv store Ciclider."
Ja, minst 8 cm var jo ikke akkurat så stort! Er redd for at den indiske kloreka og skal spise plantene, da det står at den spiser "grøntfor". (Har jo ikke sett denne reka sjøl, og vet ikek hvordan den oppfører seg.

Når det gjelder Rosenbergreka, så er jeg fullstendig klar over størrelsen på de, og også at de Kan ta mindre fisker som de får huka tak i. Det er derfor jeg spør her, for å få vite fra de som har/har hatt Rosenbergreke, om hvordan de egentlig er å ha i et akvarium.
Hvis du leser litt lenger opp på hva du selv har skrevet, så står det faktisk også at du spør om forslag på reker fra asia. Vil nesten kalle det svaret ditt litt frekt jeg. Men meg om det.

Dessuten kan du dekke grøntfòr med f.eks agurk, brokkoli og squash. Tror ikke du kommer til å ha noen som helst problemer med planetene dine og assiamensis, men rosenbergii er litt større, og kan lettere klippe av planter hvis de ikke føler de får plass nok.

Jeg siterer fra denne linken ang. rosenbergii: "Det bør innredes med stein og sand og bør ikke ha planter som de lange klørne kan henge seg opp i. Hvis det er planter i akvariet vil rekene klippe ofte dem over med klørne hvis dem føler at plantene er i veien."
Unnskyld mæ??? Jeg var da ikke frekk noen plasser, sa jo bare at 8 cm ikke var stort!(Personen mente jo at 8 cm var digert...) Uten at jeg gidder gå mer inn på dette.

Jeg bruker å gi agurk, osv ofte, men fortsatt får ikke plantene helt være ifred så.

Andre som kan fortelle noe om Rosenbergreka? Event. andre reker med litt størrelse på?
Dette er en veldig artig reke. Dersom du kan leve med litt "svinn" på resten av befolkningen i karet innimellom, så går den fint i et fiskekar.
De spiser planter, men ikke like mye som andre skalldyr.

Det hender at de selger disse på Zoohjørnet Østfoldhallen, i Fredrikstad.
Ca 140-200kr, men da mindre eksemplarer på 8-10cm.
Tilfeldig bekjentskap
© Jon Bruce
Reklame for plussmedlemskap