Mystiske skapninger

Vi har USO (Uidentifisert Svømmende Objekter) i en akvariumsbolle.

Slik gikk det til:
Under nedstenging av et av våre minste kar (19 liter) ble den engelske elvegrusen plassert i en bøtte vann, etter at den var "håndsilt" for sandsnegler. Etter en uke med plukking av sandsnegler, ble sanden vasket med varmt vann, og plassert i en bolle med den hensikt å bruke dette til sump-planter. Samme kveld ble jeg påkalt av en ivrig samboer som med stor iver viste meg USO'ene hun hadde oppdaget i bollen. Ca 9 stk 2mm lange USO'er svømte rundt (utrolig men sant etter en slik behandling).

Disse lever fortsatt nå 4 dager gamle.

Vi har trålet nettet etter noe som kan ligne uten resultat, samt at vi har gjordt ivrige forsøk på å få tatt bilde av småtassene (rimelig vanskelig kan jeg fortelle med 2mm store svømmende objekter i en rund bolle).

Følgende dyr har levd i akvariet (19 literen) siste tiden:
1 stk Metallpansermalle (kun gjesteopptreden)
1 stk Flying Fox (kun gjesteopptreden)
1 stk Kampfisk hann (døde for en 4-5 måneder siden)
1 stk Kampfisk ho
Et ukjent antall sandsnegler

Hva kan dette være?
Ser jo ut som fisk... Det er jo bare kampfisk dere har hatt et par av, selv om jeg ville anta at evt yngel ville vært større om det er såpass mange måneder siden en potensiell far takket for seg. Merkelige greier..
Dere har ikke satt inn nye planter?Det kan følge med egg som overlever transport,og klekker i sitt nye akvarium.
Men jeg karer ikke se hva slags yngel dette er,men ønsker lykke til
Mystisk, ja det skal være vist...

Det merkelige er jo at sanden er vasket (skulle liksom tro at alle spirer til liv ville forsvinne i en slik prosess). Dersom dette er fisk, må det være eggene som har overlevd vaskeprosessen.

De blir i vert fall foret med infusiorer i håp om at noen overlever.

Har vært inne på tanken om at dette kunne være fluelarver, men har vel slått dette fra oss med tanke på måten de beveger seg i vannet på. Fluelarver vil vel også holde seg i vannskorpen for å supe luft, eller...??
Nei, ingen nye planter i bollen. Planen var å bruke dette til sump-planter.
Dette ser jo ut som fiskeyngel! Spennende! Håper dere får noen til å leve opp så vi får se hva det blir for noe -husk å oppdater tråden
Blitt noen identifikasjon av "uso'ene"??
Ja, få høre hva det har blitt av dette
USO'ene ble desverre ikke gamle i bollen (vil tippe ca 1 uke før de strøk med), så noen identifikasjon ble det dessverre ikke.

Min samboer oppdaget her ved oppstart av vår nye 110 liter en tilsvarende skapning som svømte rundt omkring. Da 110 liter for en USO på 2mm er litt som å lete etter den beryktede nåla i høystakken, har denne dessverre ikke vært observert senere.

Dette både er og blir et mysterium (får ta kontakt med FBI agentene Fox Mulder og Dana Scully så de kan åpne en x-file på saken).
Du får i fra når jeg må skru på tv'n
Slike små blir ofte slukt av pumper og lignende. Og hvis de ikke får smått nok fór, så er det en viss fare for at de sulter ihel.
Synd, for det hadde jo vært kult og sett hvilke fisker det var.
Tilfeldig bekjentskap
© Birgitte Roland
Reklame for plussmedlemskap