Finfilter til eheim 2026

Hvor ofte skal dette filteret byttes? Filteret har gått nå i 3 måneder, og fremdeles er det fri flyt.

Fikk forresten fjernet juwelfilteret til slutt, endte opp med å bruke Frank`s teknikk, og jeg skjønner godt hvorfor man fort ender opp med denne metoden.
Jeg bytter den hvite filtervatten ca hver 3 måned i mitt 2028 og 2224. Men dette er ikke noe "must".
Jeg har oppdaget at den er rimelig full av drit etter ca 3 måneder og velger å bytte dne ut, da disse ikke koster særlig mye.
Kan tenke meg at det er rimelig svart nå.

Er det bare å dra spaken på filteret helt tilbake og løsne når jeg skal bytte filteret?
Ja det kan du, litt vann kan komme uten at dette er noe problem.
Du bør vel helst dra ut stikk-kontakten også, etter at du har stengt for vannet med spaken.... motoren i pumpelokket går fremdeles, vet du.
Godt poeng Mona.

Får slenge inn en bestilling hos webzoo. Skjønner ikke hvorfor jeg ikke bestillte med finfilter når jeg kjøpte filteret?
Du skulle kjøpt filter med komplett filtermedie sett hehe. Dette er mye billigere enn å handle det løst ved siden av. Du har grov filter + efimech etc?
Kjøpte en pakke med alt for 1700 kroner hos Webzoo...
Fin filtervatt skal følge med i den pakken da. Følger med en hvit filtervatt. Men er kanskje den du skal bytte ut? Da kan du likegreit handle dette i butikken, grunnet at frakten vil gjøre det dyrere å handle på webzoo

Er det stor forskjell på å bruke filtervatt i forhold til filtermattene som hører til pumpa? Jeg bruker bare filtervatt som jeg drar litt i for å få den løsere og legger den på toppen. Koster jo ingen ting i forhold til de spesiallagde filtermattene...
Er det mulig å kjøpe kun finfilteret, og ikke denne pakken med grov og finfilter? Blir en del grovfilter liggende da etter noen år. Jeg lurer ogs på dette om man kan bruke filtervatt i stedet for finfilteret, går dette?
Tom Kristiansen
Fin filtervatt skal følge med i den pakken da. Følger med en hvit filtervatt. Men er kanskje den du skal bytte ut? Da kan du likegreit handle dette i butikken, grunnet at frakten vil gjøre det dyrere å handle på webzoo


Lå med finfilter da, hele 1 stk.
La inn litt ekstra som reflektorer, gjødselkapsler og en filterpakke... Ble ikke så ikke pris.

Ser at det er flere som har hengt seg på her med spørsmål, lurer egentlig på det samme. Har masse filtervatt i løsvekt liggende.
MaGunz
Er det mulig å kjøpe kun finfilteret, og ikke denne pakken med grov og finfilter? Blir en del grovfilter liggende da etter noen år. Jeg lurer ogs på dette om man kan bruke filtervatt i stedet for finfilteret, går dette?


Det fins to typer pakker:

en med 2 hvite og med en grov blå

og

en med 3 stk hvite i pakka. (denne er rimelig billig)
MaGunz
Er det mulig å kjøpe kun finfilteret, og ikke denne pakken med grov og finfilter? Blir en del grovfilter liggende da etter noen år. Jeg lurer ogs på dette om man kan bruke filtervatt i stedet for finfilteret, går dette?


Ja, Eheim lager pakker kun med de hvite filtervattskivene også (3 pack).

Jeg tror egentlig ikke jeg ville brukt vanlig filtervatt til dette, siden det er for løst i veven. Det skal jo ligge som topplag i Eheim-tønnen. Husk at "propellen" sitter i lokket, og det er synd om den skulle stanse pga masse løse filtertrådfiber har viklet seg rundt den. Det er derfor de ferdige filtervattskivene er så faste i veven.

De kaller det "filter fleece" på engelsk, når det er vevd på en slik fast måte, ikke bare i en løs "tull".
Delenummer har de også, du finner oversikt her over delenr.
[External Image]
Så lenge ikke sirkulasjonen har begynt å dale skrekkelig, ville jeg ikke orket å bytte filtervatten.
Har filtre som har gått med samme vatt i over 2 år, så det er ingen gylden regel for når det er behov for bytting eller ikke

Skal innrømme at jeg er for lat til å bale med filtervatt på pose, de ferdige platene er såpass billige at jeg unner meg de ekstra kronene de koster

Forresten godt å se deg tilbake igjen, Ronny!
Noen norkse butikker som selger kun finfilter? liker ikke helt frakten på 130 kroner fra aquaristikshop.
Bestillte dette: [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=120&produktid=3220&Navn=11. JBL filtermatr. &HKatID=24][/URL]

4 finfilter pluss ett grovt til en hundrings.

Frank: Vært på jobb i 4 uker, men nå er jeg hjemme igjen. Må innom "byen" ganske snart for å se om de har fått noe spennende jeg kan putte i karret.

Gir lyd fra meg.
MaGunz
Noen norkse butikker som selger kun finfilter? liker ikke helt frakten på 130 kroner fra aquaristikshop.

Det var derfor jeg nevnte det med varenr/produktnr Sånn at du kan be en butikk etter ditt eget frie valg her til lands om å bestille det for deg (om de nå tilfeldigvis ikke skulle ha det på lager). Jeg har for eksempel ikke vært i stand til å finne hvite filterskiver hos Tropefisk.no til modellene Eheim Pro 2222 og 2224. Det kunne de jo godt tilbudt i nettbutikken, siden de tross alt selger selve filteret.
En trenger skjelden å gå over bekken for vann
Blandt annet tropefisk har platene i sortimentet, her
Tilfeldig bekjentskap
© Per Erik Sviland
Reklame for plussmedlemskap