Liten l-144 med kul
Postet 11.02.08 kl 00:12
Postet 11.02.08 kl 00:33
Postet 11.02.08 kl 17:35
Inaktiv bruker
Kul på magen
hei
jeg har hatt en L-144, jeg har hatt 4 stk, tre mistet halen, en døde av kul på magen. jeg har en konklusjon... l-144 er ikke noe kvalitetsfisk. de ser fine ut, men er ikke noe stas å ha... jeg vet ikke hva kulen kom av, fant den liggende på ryggen igår....
jeg har hatt en L-144, jeg har hatt 4 stk, tre mistet halen, en døde av kul på magen. jeg har en konklusjon... l-144 er ikke noe kvalitetsfisk. de ser fine ut, men er ikke noe stas å ha... jeg vet ikke hva kulen kom av, fant den liggende på ryggen igår....
Postet 11.02.08 kl 18:38
Petter Øverland Hetlandhei jeg har hatt en L-144, jeg har hatt 4 stk, tre mistet halen, en døde av kul på magen. jeg har en konklusjon... l-144 er ikke noe kvalitetsfisk. de ser fine ut, men er ikke noe stas å ha... jeg vet ikke hva kulen kom av, fant den liggende på ryggen igår....
blir litt off topic, men er ikke fisken i seg selv som er noe galtmed. den er like lett å holde som vanlig ancistrus...
men det kan likevel være kvaliteten på oppdrettet, de du har kjøpt kan jo muligens være innavla i stykker. eller at du rett og slett har andre fisker sammen med dem som liker haler til dessert....
kjøpte forøvrig også 8 stk av lokal oppdretter, har hatt dem i ca en mnd og nå lever bare en av dem... :C
Postet 11.02.08 kl 18:57
Kul på yngel
Hei! Leit å høre at den lille malleungen din har en "defekt" eller en sykdom. Hvor lenge har kulen vært der? Er den vesle malla født m/kulen eller dukket den plutselig opp? Jeg synes ideen om brokk er ganske god, fra noen. Det er ikke uvanlig at speddy (pattedyr) kan få mindre brokk som kan gå tilbake, og som sees best når de har spist godt. Hvis kulen er på høyde med tarmkanalen, så kan være at huden eller bukhula er svak her, slik at skinnet buler når tarmen er full. Har sett dette på ungfisk av dvergciklider av og til, men dette har gått seg til.
Normalt synes jeg at kuler oftere dukker opp når fiskene har slåss eller på en eller annen måte fått sår. Jeg har sett kuler i forbindelse med utvendige parasitter (slik som hvitprikk), og dette er fordi hudens immunsvar gir hevelse. Så sant ikke kulen/byllen vokser eller det går hull på den (innfallsport for andre og mer sinte bakterier til underhuden/kjøttet), så kan den leges av seg selv.
Har malleungen akkurat kommet til deg? Eget oppdrett? Hvor stor er den og hvor stor er kulen?
Har selv hatt vel 3-4 lekspar av L-144, har aldri opplevd misdannelser hos yngelen, men noen individer er svakere enn andre. Personlig synes jeg det er greit at de da piper av hos meg, ikke hos ny eier, så jeg selger IKKE før +3 cm.
Har sett flere misdannelser på vanlige ancistrus-yngel. Jeg benytter meg ikke av innavl, aldri farXdatter eller helsøsken - kanskje derfor jeg ikke får så pinglete L-144 yngel? Nå surrer det i hvert fall 40 små på 2,5 cm her som har det strålende sammen med blå-rekene mine
Normalt synes jeg at kuler oftere dukker opp når fiskene har slåss eller på en eller annen måte fått sår. Jeg har sett kuler i forbindelse med utvendige parasitter (slik som hvitprikk), og dette er fordi hudens immunsvar gir hevelse. Så sant ikke kulen/byllen vokser eller det går hull på den (innfallsport for andre og mer sinte bakterier til underhuden/kjøttet), så kan den leges av seg selv.
Har malleungen akkurat kommet til deg? Eget oppdrett? Hvor stor er den og hvor stor er kulen?
Har selv hatt vel 3-4 lekspar av L-144, har aldri opplevd misdannelser hos yngelen, men noen individer er svakere enn andre. Personlig synes jeg det er greit at de da piper av hos meg, ikke hos ny eier, så jeg selger IKKE før +3 cm.
Har sett flere misdannelser på vanlige ancistrus-yngel. Jeg benytter meg ikke av innavl, aldri farXdatter eller helsøsken - kanskje derfor jeg ikke får så pinglete L-144 yngel? Nå surrer det i hvert fall 40 små på 2,5 cm her som har det strålende sammen med blå-rekene mine
Postet 11.02.08 kl 19:46
Driver selv å dretter L144er jeg, og det er ingen pinglete fisker. de tåler like mye som ancistrus oppdrettsvarianten.
ofte så blir det solgt7kjøpt når de er altfor små, man bør ikke kjøpe l144 som er under 3 cm-da har de høy dødelighet.
har selv 10 stk voksene og 20-30 yngler-når ynglene har overlevd de første 4 ukene så holder de(dør ikke)så fremt de får lov til å vokse til de ihvertfall blir 3 cm før de blir flyttet.
Kjøpte selv 10 stk små L144 for over et år siden, av de så mistet jeg bare 3 stk, og de jeg kjøpte var litt under den størrelsen som jeg egentlig kjøper(3 cm).
Mange driver rett og slett innavl på den fisken, da tror jeg man kan risikere åfå svake fisk.
Men kjøper du av seriøse L malle drettere, så får du stortsett gode fisker-de selger de heller ikke under 3 cm.
ofte så blir det solgt7kjøpt når de er altfor små, man bør ikke kjøpe l144 som er under 3 cm-da har de høy dødelighet.
har selv 10 stk voksene og 20-30 yngler-når ynglene har overlevd de første 4 ukene så holder de(dør ikke)så fremt de får lov til å vokse til de ihvertfall blir 3 cm før de blir flyttet.
Kjøpte selv 10 stk små L144 for over et år siden, av de så mistet jeg bare 3 stk, og de jeg kjøpte var litt under den størrelsen som jeg egentlig kjøper(3 cm).
Mange driver rett og slett innavl på den fisken, da tror jeg man kan risikere åfå svake fisk.
Men kjøper du av seriøse L malle drettere, så får du stortsett gode fisker-de selger de heller ikke under 3 cm.
Postet 11.02.08 kl 20:03
Samboere til små l-144
Da jeg selv fikk MANGE egg i en L-144-hule, så var noen av samboerne i karet dvergciklider. Dette var ikke "hissige" dvergciklider som f.eks. apistogramma, men røde dvergciklider (Laetacara dorsigera). Jeg la ut denne kombinasjonen av fisk på diskusjonsforumet, og fikk til svar at selv om unge dvergciklider ikke spiser OPP små mallebarn, så vil de fort forsøke å mumse litt på dem...
Hehe, noe jeg så gjerne kan forestille meg at de ville gjort, når de søte små L-144-ene henger intetanende og litt klumsete på glasset de første ukene.
Jeg flyttet mallehulen/eggene og pappaen til et eget og fredeligere kar uten naturlige fiender for disse søte små malle-krypene, og 50 ble klekket/overlevde til +6 uker ))
Da jeg sjekket profilen din, Monica, så jeg at du hadde sommerfuglciklider sammen med de små mallene. Du tror ikke en av dem har forsøkt å prøve-smake-små-tygge-litt på en av de små da, og spyttet den ut fordi den ikke kunne svelges? Ytre skade (slag/spark/bilulykker hos mennesker) kan også skape et brokk fordi bukvekken blir svekket på et bestemt punkt...
- Må sitere MonaO: Liten hjelp for en liten malle om den blir spist og svelget hel eller godt tygget på/skvist - den kan dø like bra av begge "angrepsmetodene"
Hehe, noe jeg så gjerne kan forestille meg at de ville gjort, når de søte små L-144-ene henger intetanende og litt klumsete på glasset de første ukene.
Jeg flyttet mallehulen/eggene og pappaen til et eget og fredeligere kar uten naturlige fiender for disse søte små malle-krypene, og 50 ble klekket/overlevde til +6 uker ))
Da jeg sjekket profilen din, Monica, så jeg at du hadde sommerfuglciklider sammen med de små mallene. Du tror ikke en av dem har forsøkt å prøve-smake-små-tygge-litt på en av de små da, og spyttet den ut fordi den ikke kunne svelges? Ytre skade (slag/spark/bilulykker hos mennesker) kan også skape et brokk fordi bukvekken blir svekket på et bestemt punkt...
- Må sitere MonaO: Liten hjelp for en liten malle om den blir spist og svelget hel eller godt tygget på/skvist - den kan dø like bra av begge "angrepsmetodene"
Postet 11.02.08 kl 20:28
Synes det er litt drøyt å skylde på "alle" andre når det gjelder dødelighet på fisk.
Ville sjekket vannverdier i eget akvarium for litt av hvert,og holde det under oppsyn-tror nok det er mange som synder her.Holder fisk i samme kar som skal ha forskjellige verdier av f.eks PH og GH .( som den ene jeg hørte om var discus i malawi-vann,sukk)For ikke å nevne nitritt verdier,og siste punkt:nok mat er viktig for yngel da disse spiser litt hele tiden.
Fikk et tips fra butikken at all fisk skulle ha lit salt,og jeg litt blåøyd dro hjem og tilsatte salt.Da døde mange ancistruser her
Må si jeg reagerer negativt når det blir sagt at L-144 ikke er kvalitetsfisk,problemet er akvarister som har innavl på sine fisker eller dårlige/feil vannverdier som nevnt over.
Så tilbake på rett spor Monica:Et brokk er til å leve med både for mennesker og dyr,og så lenge dette ikke er smittsomt kan den vesle tassen leve lenge
Ville sjekket vannverdier i eget akvarium for litt av hvert,og holde det under oppsyn-tror nok det er mange som synder her.Holder fisk i samme kar som skal ha forskjellige verdier av f.eks PH og GH .( som den ene jeg hørte om var discus i malawi-vann,sukk)For ikke å nevne nitritt verdier,og siste punkt:nok mat er viktig for yngel da disse spiser litt hele tiden.
Fikk et tips fra butikken at all fisk skulle ha lit salt,og jeg litt blåøyd dro hjem og tilsatte salt.Da døde mange ancistruser her
Må si jeg reagerer negativt når det blir sagt at L-144 ikke er kvalitetsfisk,problemet er akvarister som har innavl på sine fisker eller dårlige/feil vannverdier som nevnt over.
Så tilbake på rett spor Monica:Et brokk er til å leve med både for mennesker og dyr,og så lenge dette ikke er smittsomt kan den vesle tassen leve lenge
Postet 11.02.08 kl 21:10
froskenSynes det er litt drøyt å skylde på "alle" andre når det gjelder dødelighet på fisk. Ville sjekket vannverdier i eget akvarium for litt av hvert,og holde det under oppsyn-tror nok det er mange som synder her.Holder fisk i samme kar som skal ha forskjellige verdier av f.eks PH og GH .( som den ene jeg hørte om var discus i malawi-vann,sukk)For ikke å nevne nitritt verdier,og siste punkt:nok mat er viktig for yngel da disse spiser litt hele tiden. Fikk et tips fra butikken at all fisk skulle ha lit salt,og jeg litt blåøyd dro hjem og tilsatte salt.Da døde mange ancistruser her Må si jeg reagerer negativt når det blir sagt at L-144 ikke er kvalitetsfisk,problemet er akvarister som har innavl på sine fisker eller dårlige/feil vannverdier som nevnt over. Så tilbake på rett spor Monica:Et brokk er til å leve med både for mennesker og dyr,og så lenge dette ikke er smittsomt kan den vesle tassen leve lenge:-)
er det meg du hinter til ang. se på egen innsats så vil jeg ha meg frabedt dette, fiskene jeg fikk var av dårlig kvalitet og ferdig med det. så lenge jeg er i stand til å holde discus og flere typer lmaller, klarer jeg meget fint å holde disse... har også de fleste dråpetestere og gode vannbytterutiner, og foringrutiner.... har forøvrig fått ordnet meg 2+4 voksne av denne mallen nå og de skal få gå alene i 300l med forhold ekstremt godt tilrettelagt....
Postet 11.02.08 kl 21:30
Postet 11.02.08 kl 21:43
jeg har hatt fisken i rett over 2 uker, de er ca 3 cm og kommer fra privat oppdrett som virka seriøst nok på meg,kjøpte 4 og fikk da 2 på ca 3,5 fra et kull og 2 mindre fra et annet kull.de bor ikke med bolivianerne nå,men har siste uka bodd sammen med reker, men er jo ikke umulig at de prøvesmakte på den før jeg flytta dem over. men med litt mye flytting frem og tilbake har det kanskje blitt litt mye stress for dem. kulen så jeg først på lørdag nå,så den er ikke født med den.
Postet 11.02.08 kl 22:12
Stress er en veldig vanlig dødsårsak på L144-de dør som fluer når de er små, spesielt ved forandringer i vannet.
har selv glødebåndstetra i artskarret mitt med L144, det er jo en ganske liten stimfisk. Men jeg har sett at glødebåndstetraen har tatt flere yngler.
Mulig de bare tar de som er skadet/svekket på en eller annen måte, for de fleste ynglene mine får være i fred.
Så det er nok en mulighet for at ciklidene har prøve smakt litt på de.
Så får L144 rette vannverdier og ikke barske oppvekst forhold, ja da er dette en relativt sterk fisk.
man bør også mate små maller flere ganger om dagen. elv så mater jeg ihvertfall mine malle yngler 3-5 ganger om dagen, og de vokser mye fortere enn yngler jeg har i "suppa"til kona som "bare"får mat 1-2 ganger om dagen.
Så ikke gi opp L144, dette er en knall kull L malle og en av de beste algespiserne, så etthert akvarium bør ha den arten(eller oppdretts varianten-men kulere med "rein"raset fisk).( Mener jeg da).
har selv glødebåndstetra i artskarret mitt med L144, det er jo en ganske liten stimfisk. Men jeg har sett at glødebåndstetraen har tatt flere yngler.
Mulig de bare tar de som er skadet/svekket på en eller annen måte, for de fleste ynglene mine får være i fred.
Så det er nok en mulighet for at ciklidene har prøve smakt litt på de.
Så får L144 rette vannverdier og ikke barske oppvekst forhold, ja da er dette en relativt sterk fisk.
man bør også mate små maller flere ganger om dagen. elv så mater jeg ihvertfall mine malle yngler 3-5 ganger om dagen, og de vokser mye fortere enn yngler jeg har i "suppa"til kona som "bare"får mat 1-2 ganger om dagen.
Så ikke gi opp L144, dette er en knall kull L malle og en av de beste algespiserne, så etthert akvarium bør ha den arten(eller oppdretts varianten-men kulere med "rein"raset fisk).( Mener jeg da).
Postet 12.02.08 kl 08:44
jaja,får håpe den klarer seg,ser pigg og fin ut likevel og spiser også,så får bare krysse fingrene
vannverdiene vet jeg ike så mye om,bortsett fra nitritt er på 0 å ph på 7.
men hva forer du dem med siden du forer dem så mange ganger om dagen?du har kanskje flere sammen så de spiser litt mer?! har bare 2+reker i det karet så maten går ikke akkurat unna så fort.
vannverdiene vet jeg ike så mye om,bortsett fra nitritt er på 0 å ph på 7.
men hva forer du dem med siden du forer dem så mange ganger om dagen?du har kanskje flere sammen så de spiser litt mer?! har bare 2+reker i det karet så maten går ikke akkurat unna så fort.
Postet 12.02.08 kl 20:53