Geophagus

Virker som dette er en fisk stadig flere skaffer seg om dagen. Rolig fisk og fine farger er jo en god ting. Samtidig som de har en spennende personlighet.

Men jeg har selv en 600 liter med en gjeng med forskjellige geophagus. Men lurte litt på om andre har noen bilder av oppsett og andre tips de har for å få oppdrett på disse.

Fant liksom ikke en egen geophagus tråd, så tenkte jeg måtte lage en.
Fikset opp hjemme
I går var jeg og endre litt på geophagus akvariet. Har jo prøvd og få noen planter til og gro der, samt ellers bare mye røtter i akvariet. Etter lang tid uten en plante i akvariet har det jo blitt mye alger på røttene, så ser jo ikke så bra ut det hele. Men satser ting blir bedre.

Men leste et sted at geophagus likte mye strøm i vannet. Nå har jeg en fluval fx5 i akvariet, og en eheim utvendig til 250 liter i akvariet som en backup eller hjelpe pumpe. Men har også noen kraftige sirkulasjonspumper jeg kan sette inn om de liker mye strøm. Noen som vet noe om dette?

Ellers er det også litt om lek. Noen bruker blomsterpotter i sine kar for lek, og andre har sikkert andre tips. Jeg ønsker jo og få lek på mine, men lurer jo litt på hva andre gjør for å få det til?

Nå er ikke jeg noen ekspert, men jeg har da holdt på med Geophagus i en del år og fått en del erfaring med disse og andre jordspisere.

Jeg holder meg her til Geophagus siden det er de du spør om.

Geophagus kan/bør deles inn i tre grupper: altifrons komplekset (altrifrons, abalios, sp. Red Head, surinamensis, proximus etc), brasiliensis komplekset (brasiliensis, iporangensis, sp. Bahia Red etc) og crassilabris komplekset (steindachneri, crassilabris og pelligrini).
Årsaken til denne inndelingen er at altifrons komplekset inneholder de artene som svarer til de artene som slekten Geophagus opprinnelig ble grunnlagt på grunn av. Artene i brasiliensis- og crassilabriskomplekset skiller seg ganske mye fra de "egentlige" Geophagus og er nærmest plassert her på mangel av et bedre sted å plassere dem.
De skiller seg ganske mye fra hverandre både fysiologisk og temperamentsmessig samt mht krav til vannverdier.
Personlig mener jeg at hvis en skal holde dem så optimalt som mulig bør en ikke blande fisk fra de ulike kompleksene i samme akvarie.

Disse artene kommer som du vet fra ulike deler av Søramerika, og grovt sett kan man si at altifronsgjengen hører hjemme i nedslagsområdet til Amazonas og Guianalandene samt deler av Venezuela og Colombia.
Crassilabris kommer fra Magdalenadeltaet i Colombia og opp mot Panama. crassilabris finnes sågar i Panama.
Brasiliensiskomplekset finnes på østkysten av Brasil sør for utløpet av Rio Amazonas.
Vannverdiene er grovt sett også en del forskjellige. f.eks så setter medlemmene i crassilabris- og brasiliensis kompleksene pris på noe hardere vann med litt høyere pH enn de fra altifronskomplekset.
Likeledes liker de to førstnevnte gruppene litt kjøligere vann (24-27 grader) enn artene i altifronsgruppen (26-30 grader).

Når det gjelder oppsett så bør akvariet være på minst 375 liter for å huse de fleste artene.
Det er her som med all annen fisk – jo større jo bedre.
Bunnlaget bør bestå av fin avrundet sand for medlemmene av altifrons- og crassilabriskompleksene. Artene i brasiliensikomplekset søker ikke gjennom sanden mer enn f.eks Aequidens-artene og takler derfor alle slags bunnlag.
Det bør finnes en god del gjemmesteder i form av røtter og steiner. Belysningen kan med fordel ikke være særlig sterk. Da vil fiskene vise seg mer og fargene vil bli bedre.
I all hovedsak er spesielt artene i altifronskomplekset noe mer følsomme for dårlig vann enn en del andre søramerikanske ciklider. Man bør derfor basere oppsettet på et filtersystem som gir en noe overdimensjonert biologisk filtrering og man bør heller ikke sluntre unna vannbyttene. Man bør i hvertfall skifte 25% vann minst en gang i uken uansett hva slags filtrering man har.
Jeg er ikke umiddelbart enig i at de liker mye strøm i vannet.
Jeg har testet ut med både mye og lite strøm og jeg vil hevde at de bruker mye større areal i karret og de ”frie vannmassene” mye mer ved redusert sirkulasjon.
I mine 720 litere kjører jeg i dag med henholdsvis FX5 og 2260 med en ekstra sirkulasjonspumpe på 12-1500 l/t plassert i motsatt ende av akvariet. Dette fungerer i hvertfall bra hos meg uten at det dermed trenger å være fasit i alle oppsett.

Geophagus er meget tilpasningsdyktige fisk og en finner dem i nær sagt alle biotoper med unntak av harde elvestryk og fosseliknende partier – men de kan gjerne holde til i rolige partier i nær tilknytninger til slike ”vaskemaskinbiotoper”.
I og med det store utbredelsesområdet og de forskjellige biotopene man finner dem i så varierer også leksadferd en del.
Noen er substratlekere - andre er munnrugere. Det finnes for øvrig både ovofile og larvofile munnrugere innen Geophagus slekten.
Jeg tror aldri at jeg har hatt Geophagus som har lekt inne i blomsterpotter. Det har ved flere flere anledninger vært egglegging oppå blomsterpotta men aldri inni.
Som regel har de lekt på flate steiner eller på røttene i akvariet.
En annen ting som er viktig for å få lek på mange av artene er at det ikke er for mye ”bråk” i akvariet eller at det er for mye fisk.
Lek kommer gjerne etter en periode med heftig foring og jevne vannbytter. Er det lavtrykk ute så er det som regel ikke noen ulempe.
Fra slutten av oktober og ut til påsketider er i hvertfall den heftigste leksperioden hos fiskene mine.

Lykke til med Geophagus`ene dine!
Hvilke arter er det du har forresten?
Alle er vel fra altifronsgruppen
Hei igjen Jo. Innom en gang i blandt enda.

2 stk Geophagus altifrons
11 stk Geophagus proximus
7 stk Geophagus taeniopareius
5 stk Geophagus sp. ´Red head Tapajos´

Disse og en gjeng på 6 l-128 går i en 600 liter hos meg.

Proximusene kommer ifra deg.

Men alle mine er vel fra altifrons gruppen går jeg ut ifra. Men hadde jo håpet de skulle bli noe pardannelse i akvariet med tiden så jeg kunne tatt ut noen av dem. Men kan ikke se noe til dette enda. Mest aktivt ser det kanskje ut hos Taeniopareius gjengen. Noen har veldig store manger, og de flyr litt rundt og tuller med hverande. Hadde jo dem alene i en 222 liter en stund. Men skjedde ikke så mye der, så nå er alle samlet i et akvarie.

Skifter fra 20-50% vann i uken, og forer fisken med rekemiks, flakfor og ciklidestiks nå om dagen.

Akvariet er innredet med mye røtter og litt planter. Se bildet for og få inntrykket.

I akvariet er det en eheim 2028 med innsug og utblåsning på samme side. Og en fx5 med innsug på samme side som eheimen, men utblåsning på andre siden. Så noe strøm er det, men ganske lite egentlig.

Har lite steiner til og legge egg på i akvariet, men masse røtter og en del åpen flate med sand.

Under en litt rart formet stein har de gravd ut en hule, noe jeg trodde var fordi de likte og leke i en hule. Men det var det redhead'ene som gjorde.

Har forøvrig også nettopp satt opp en ny 720 liter med 7 l-240, 2 pearsei og 2 synspila. Legger med bildet. Også bare mye røtter og ingen planter i det akvariet.

Flere bilder
Her er noe flere bilder.

Bilde 1 høyre

Bilde 2 midten

Bildet 3 venstre

Har begge akvarier på et rom, så får ikke noen gode oversiktsbilder der.
Legger også med noen bilder av 720 literen
Samme problem her med et oversiktsbildet som ikke går. Men legger med 3 så man får et inntrykk av hele akvariet.

Bildet 1 Høyre

Bildet 2 midten

Bildet 3 venstre

Inne på akvarierommet er det nå en 720 liter, en 600 liter, og 2 stykk 222 litere.
Men jo
Hvor har det blitt av hjemmesiden din. Der var det jo så mye informasjon om geophagus. Var jo stadig innom der og leste litt. Men er jo ikke alt man husker. Og når man igjen får nye arter må man jo lese litt om dem også.

Eller har du andre tips om sider der man kan finne ting?

Ser også du sier du ikke er noen ekspert. Men vil vel uansett du vet mer en de fleste andre.

Nei, for tiden har jeg ingen hjemmeside ute.
Jeg la den den fordi webhost`en ikke klarte å levere det produktet de lovte i forhold til den prisen vi avtalte og siden ble for tungrodd.
Jeg hadde da ikke tid til å følge opp den som jeg burde.

Jeg driver og jobber med en ny side som også vil omhandle de fleste andre store søramerikanske ciklider i tillegg til jordspisere men ting tar tid...

Den beste ciklidesiden på nettet etter min mening er "The Cichlidroom Companion" (www.cichlidae.com)

Karrene dine ser forresten bra ut med fin oppdeling i revirer og masse gjemmesteder.
Takk takk
Ting tar alltid litt tid. Men det var jo god oversikt på dine sier, så gull og kunne lese gjennom litt om geophagus der når man lurte på noe. Søkte litt gjennom den siden du nevnte, og ser det er forum der også hvor de diskuterer mange av de overnevnte temaene. Men må jo søke gjennom diverse forum en stund, og sto lite om hver enkelt art på en oversikt som du hadde.

Så du må jobbe fort. Venter i spenning på at du får siden opp igjen. Og sentral amerikanere er jo også gull og få med mer om. Virker til tider som mange som har sentral amerikanere også har geophagus. De går liksom hånd i hånd virker det som.

Men godt og høre at det virker greit med oppsett i mine kar. Har også brukt noen tips fra henrik med plastrør for og ha noen flere gjemmesteder. Blir jo ikke pent, men så lenge det gjør nytten er jo det viktig.

Men hvor gammel er geophagusen før den blir kjønnsmoden. For mine er vel rundt 1 år de fleste nå. Så hadde jo håpet ting skulle skje med tiden.

Men det moro er jo at nå som de begynner og bli store kommer jo fargene veldig tydlig frem på dem. Glinser i metall på en måte, og noen virkelig vakre fisk og se til om dagen.
Hvor gamle de må være før de leker varierer fra ca året for de minste (sp. Areões, sp. Red Head, etc) og opp til drøye 2 år (dicrozoster, brachybranchus etc).

Plastrør har jeg aldri funnet nødvendig å bruke hos Geophagus, men da jeg drev på litt mer med mellomamrikanere gikk det med noen meter grå PVC rør i forskjellige dimensjoner ja...
Et tips kan være å feste noen rør helt oppe under vannflaten. Her vil hunnene raskt finne ut at det er fint å gjemme seg og hannen vil sjelden finne på å lete etter dem der.

Mellomamerikanere blir det desverre ikke noe om på den nye siden.
De artene derfra kan jeg for lite om, men det hadde vært "gull" med en side om Mellomamerikanere også.
Henrik, som du nevner kan veldig mye om Mellomamerikanere men også Tom Ingvaldsen er en "proff" på området.
Han er en av de som jeg kjenner som kanskje kan mest om "språket" hos ciklider og hvordan innrede et akvarie for å minske agressjon/gi gjemmestder og samtidig få det til å se kult ut.
Rør
Jeg har ikke noen rør i geophagus akvariet mitt. Der er det bare mye røtter og slikt. Har prøvd med noen planter, men ser jo allerede at det blir litt omplanting hver dag. Men håper med tiden at plantene får så store røtter at det går bra. Men med nok planter ser det ut som det er noen som går opp hver dag, og de andre får tid til og vokse og feste seg bedre. Så håper enda det går. Ble jo så mye alger i dette akvariet at jeg må prøve noe nytt. Ellers har jeg satt ned tiden med lys. Har noe alge drepe middel i pumpen. Men ser ikke helt ut til og virke enda. Men er jo lov og håpe. Ellers har jeg en gruppe l-128 som spiser litt alger, men er jo alt for mye for at de skal klare det enda.

Men da begynner jo mine geophagus og komme i kjønnsmoden alder. Og da er det kanskje bare mengden fisk som er grunnen til at det ikke skjer noe. Ser jo etter om jeg ser noen par dannelse, men virker ikke som det er noe spesielt av det heller enda. Noen har jo gravet seg huler under diverse røtter og gjemmer seg bort der. Men så lenge de ikke leker i huler er vel ikke det grunn til at noe er på gang.

Men ser jo at en plastrør oppe kan ha noe for seg for mellom amerikanere. Ser jo hunnen noen ganger gjemmser seg høyt oppe blandt røttene i mitt akvariet. Men det vil jo igjen se veldig lite pent ut.

Men det er vel noe av det som er med og holde disse fiskene. Ikke like lett og kombinere et pent akvarie med litt aktiv og hissig fisk. Men noen tips om hvordan sette ting opp og få det til og se bra ut samtidig hadde jo vært gull. Selv har jeg jo bare gjemt plastrør under diverse røtter i dag. Prøvde og gjemme et plastrør i lavastein som jeg festet på røret, men det så bare teit ut. Så droppet den til slutt.

Men føler jo at geophagus og mellom amerikanere er fisk med lite informasjon om. Leste i en ciklide bok også, uten at jeg ble så veldig mye lurere av det hele.

Men ser i boken at de mente at noen av vieja'ene jeg har på oppforing krevde et akvariet på 3 meter i boken. Så skjønner at min gruppe på 7 og 5 i hver sin 222 liter har det litt trangt med tiden. Så må vel få på plass et akvariet til med tiden for de siste viejaene så de også får funnet ut ting.

Egg
Da driver mine geophagus proximus med og legge egg. Blir jo spennende og se hvordan dette går. Er jo mye fisk i 600 literen nå, men da har jeg enderlig fått første par i akvariet. Så dette blir moro.

Ellers kan jeg ikke se jeg har sett noen andre pardannelser enda. Men moro og se på fisken som jobber med og legge egg.
Hvem av geophagusene er munnrugere?

Flere muligheter
Det er mange muligheter for dette. Og Jo kan sikkert svare på alt. Men siden med all informasjon han hadde lagt ut er nede. Så nå er jeg ikke sikker egentlig.

Men jeg har Geophagus proximus. De ser ihverfall ut til og være munnrugere da de nå har fylt opp munnen ser det ut som, og åpner den ikke, men jager litt rundt på andre fisk som kommer i nærheten. De dulter på en måte i siden på andre fisk da de ikke kan bite med munnen full av egg ser det ut som.

Videre har jeg Geophagus taeniopareius. Disse legger egg under sanden hvis jeg har skjønt riktig, men kan ikke si jeg har sett noe av dette hos meg enda.

Geophagus Red head topajos har jeg, og de vet jeg andre har hatt lek på som sikkert kan svare bedre en meg. Men tror de er munnrugende de også.

Jeg har også geophagus altifrons, og mener de også er munnrugere. Men er ikke helt sikker da jeg ikke har hatt lek på dem heller. Men vet andre har hatt det, og de kan sikkert gi mer utfyllende svar også på det.

Men jeg hadde geophagus brasiliensis, og de la egg inne i en rot, og oppførte seg mer som vanlig ciklider egentlig. Passer revir og jager rundt, men gode til og passe yngel var de.
Hadde og geophagus brasiliensis, men for meg ble ikke det helt det jeg tenkte på med jordspisere. Er på jakt etter noen andre til 540literen min og det hadde vært morro med munnrugere Takk for hjelpa
Fredlige
De jeg har nå er veldig fredlige egentlig. Så skaff deg noen av dem så blir du fornøyd. Ser de har altifrons på oslo city om dagen, så mellom 150 - 200 per stykk koster de der. Kommer an på størrelsen du skal ha.

Men er jo ikke så lett og finne disse fiskene hele tiden. Men utrolig vakker fisk, og fredlige. Så du burde jo absolutt se etter noen.

Brasiliensisene måtte ut her hos meg også. De jaget og herjet litt for mye for min del. Så nå er det kun de mer fredlige igjen. Svømmer rundt i en stor flokk, sett bortifra de som nå har lagt egg som passer et lite revir i hjørne uten at det tar helt av av den grunn.
For de med sansen for sjeldne og uvanlige Jordspisere så kan jeg nevne at det finnes "G."crassilabris i Bergen, arten som Jo nevner lever i Panama. To grupper holdes i hver sine hjem her, slik at vi kan få fóret dem opp og beholdt stammen i tiden fremover

Mvh

Haakon
AquaZoo
Fin fisk
Måtte jo ut og google litt for og se noen bilder. Men dette er fisk som er mer lik brasiliensis er det ikke? Da kanskje spesielt med tanke på adferd og levesett. Kan leve med grus i akvariet, og ganske hissige?

Jeg hadde 4 brasiliensis i mitt geophagus akvariet, men måtte ta de ut da de var litt mer hissige en de andre, spesielt når de fikk yngel.

Nå er det fred i akvariet, og ser enda at den ene hunnen tygger på egg. SÅ skal bli moro og se hvordan dette går. Skal jo selv også bort i 2 uker i forbindelse med påske, så får en kamerat til og stikke innom og mate litt.

Men alltid bra med flere arter med geophagus. Og ser dere også har mye annen fin fisk hos dere. Dumt det er langt til drammen.

Nei, crassilabris likner ikke mye på brasiliensis.
Denne likner veldig mye på Geophagus steindachneri men er mye, mye mer sjelden og flottere.
Gemyttmessig er vel artene i dette komplekset ganske like hva humør angår.
De trenger for øvrig fint substrat da dette er en ekte jordspiser i motsetning til brasiliensis. Så avhengige som de "ekte" Geophagus av fint substrat er de vel riktignok ikke, men jeg mener at det uten tvil er mye bedre å holde crassilabris på sand fremfor grus.
Sammen
Det er jo noen geophagus som går bedre sammen en andre virker det som. Hos meg går de 4 typene jeg har greit i samme akvarie nå, selv om antallet mulig er litt høyt for å få frem yngel. Er jo spent på hva proximus paret klarer, men så ikke hunnen når jeg kom hjem i går, og kan vel heller ikke se jeg så noen andre som hadde noe i munnen mer. Men får jo håpe. Synspila parret mitt trodde jeg også alle yngel var borte før jeg plutselig så en sky av dem.

Men i geophagus akvariet nå på 600 liter går det vel 24 geophagus totalt. Samt en del l-128 maller. Men fisken begynner jo og bli stor, så ser jo litt fullt ut noen ganger.

Men finnes det noen tips for et godt antall geophagus i et akvaret? Spiser de ynglene til hverandre? Og hvilke typer går greit sammen?

Tilfeldig bekjentskap
© Thorleif Hovland
Reklame for plussmedlemskap