For tidlig født malawi (auratus)

Ristet ut ungene litt for tidlig på fredag. 12 stk kom ut av den lille auratushunnen. Yngelen har fremdeles eggsekk under magen.Ser at eggsekken har begynt å bli litt mindre, noe som har gjort at de har blitt litt mer bevegelig. I begynnelsen så lå dem i en klynge i et hjørne av fødekarret. Nå har de begynt å svømme litt, men de holder fremdeles sammen.

Trenger litt hjelp vedrørende foring av yngelen. Hvilket for skal jeg velge?
Skal jeg vente med å fore dem til eggsekken er borte?


Raymond
Når jeg havner i den situasjonen pleier jeg å vente til plommesekken er borte. Forer da med nyklekket artemia noen dager , så går jeg over til TetraPro Vegetables og rekemix.
Riste for tidlig
Jaja, dette har jeg gjort også - selv om hunnen "tok inn" endel av yngelen igjen og tygget videre De ynglene hun ikke ville ha tilbake, puttet jeg i et flytende yngelkar i samme kar som leken hadde skjedd. Jeg la litt javamose i bunnen av yngelkaret, slik at stakarene kunne åle og krype seg litt oppover - ikke bare ligge som tullinger på skjeve på bunnen. Etter er par dager var plommesekken litt mindre, og jeg begynte å gi ørsmå mengder m/mikroorm (levendefór) flere ganger om dagen. Da klatrer yngelen rundt i javamosen som små fugler Etter noen dager introduserte jeg forsiktig litt avskallede artemiaegg. Fungerte som bare tusan. Jeg holdt på denne dietten minst i 14 dager, og slamsugde yngelkaret for skitt/matrester minst annenhver dag m/5-6 mm plastslange. Alle levde opp, men bergingsinsatsen var stort. Rister ikke for tidlig lenger. Venter til yngel nr. 1 er spyttet, i hvert fall
Skal vente litt med å fore dem da.
Det ser ut som de etter forholdene har det bra Får håpe at de ovelever denne premature fødselen
Tilfeldig bekjentskap
© Kristin Melgård
Reklame for plussmedlemskap