Praktbotia overlevde 4 dager i bøtte

Var netopp en kompis her å kjøpte sebra ciklidene mine. Det var ei å henta fisk her på torsdag. Da tok jeg alle lava steinene og røttene oppi ei bøtte sånt at det skulle bli lettere å fange fiskene. Det må ha følgt med en praktbotia når jeg gjorde dette. Jeg la ikke merke til at denne manglet før i dag, når jeg fanget sebra ciklidene. Hadde ikke tatt alt pynten oppi akvariet etter at det var folk her å kjøpte fisk første gangen.

Da jeg heiv oppi steinene som lå i bøtta netopp merket jeg at den ene praktbotiaen min svømte rundt i bøtta med minimalt med vann. Det vannet som var oppi hadde kommet fra lava steinene så dere kan selv fårestille dere hvor mye vann det var. Vannet var også veldig kaldt. Tenkte på faren for at den kunne ha fått hvitprikk siden disse fiskene lett får den sykdommen, så nå svømmer den rundt i 60 literen aleine inn til videre. Synst det er utrolig at den har overlevd så lenge oppi bøtta. Sikkert godt å komme oppi et 60 liter etter å ha vert i ei bøtte med ca 0,5 liter om ikke mindre
Godt det gikk bra!!! noen ganger er man heldig. Når jeg kjøpte 400 literen min så stuet jeg vekk 160 literen etter jeg hadde tømt det for vann og fisk. Eneste som var igjen i karet var grus. Akvariet ble holdt i et kott som holdt romtemperatur. gikk ca et år og jeg skulle selge karet, Var litt vann igjen i karet eller grusen var fortsatt fuktig. ca 3 cm med vann når grusen var tatt ut, Det som var litt merkelig var at jeg fant to kuliormer som var i live.
WOW! det burde jo ikke vert mulig. Hva kan de ha levd på? Hva gjorde du med de?
Vet ikke hva de kan ha levd av, algerester, planterester . vet ikke. Kuliorm liker jo surt vann, men alikevel. Det som også var litt merkelig var at de døde når de havnet i hovedkaret.
Det er egentlig ikke så snodig at de døde like etterpå. Ettersom de hadde levd så lenge under slike dårlige forhold, så hadde kroppen deres delvis vent seg til forholdene. Men i tillegg var de sannsynligvis i en svekket tilstand også. Overgangen til andre vannforhold og annet miljø kan ha blitt for mye for allerede svekket fisk, til tross for at endringen var til det bedre.
jeg har også en litt "utrolig" botia historie og fortelle. om pakistanbotia.
da vi holdt på å flytte tidligere i år, pakket jeg først ned 2 av de 4 akvariene mine.
Jeg tok dem med til bestemmelsesstedet, og satte dem opp slik at de var klare til fiskene kom. (fiskene var igjen på smøla 3 dager til)
alle fiskene ble pakket forsvarlig i poser og avispapir, alle sammen. (TRODDE jeg...)
jeg hadde noen store kokkelurer i karet. å midt oppi det hele hadde en pakistanbotia forvillet seg inn i den uten at jeg hadde merket det. uten eglentig å tenke over det, la jeg tilfeldigvis kokkeluren oppi ei bøtte med litt vann, sammen med plantene.
bøtta hadde lokk på seg, og da vi reiste den noen timer lange turen, var bøtta med planter OG pakistanbotiaen bakpå en henger. i all slags vær og med all slags rystelser.
da vi hadde kommet fram, tok jeg de andre fiskene og fordelte dem på 85 og 43 literen som allerede var satt opp.
jeg tenkte å vente en dag eller to til med å sette opp stor tanken, så jeg lot bøtta med plantene stå to dager til, UTE.

da jeg satte opp stor karet plantet jeg alle plantene (vannet i bøtta var iskaldt) og plasserte kokkelurene.

jeg hadde tenkt å vente ei ukes tid før jeg hadde fisk oppi karet, så du kan tro jeg ble overrasket da jeg, noen timer senere så at det svømte en pakistanbotia rundt i karet!! xD

den hadde vært 3 dager i en iskald bøtte stakar! men den overlevde!
trodde ikke praktbotia var så hardføre. De får jo så lett hvitprikk. Fikk ikke din det etter de store temperatur forandringene og alt stresset ? Min er helt fra seg nå stakkar. Ligger i et hjørne å puster veldig fort. Håpe han kommer seg til hektene igjen.
nix. botiaen min levde lenge. vet ikke hvordan den har det nå, siden jeg ikke har den mer. (den er solgt) men tror den lever i beste velgående fortsatt!

pakistanbotiaer er utrolig hardføre. de overlever så og si alt etter min erfaring.

våren 2007 hadde en praktbotia klart å forville seg inn i et juwelfilter. dette må sannsynligvis ha vært den ene gangen røret fra pumpa ramlet av når jeg byttet vann. filteret renses jo "aldri", så den botiaen levde da inni filteret i to måneder før jeg oppdaget den ved slumptreff. den hadde lagt på seg og var i det hele tatt i ganske god form.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap