Har seks skjørtetetra veldig agressive på hværandre og andre fisk...

Har seks skjørtetetra veldig agressive på hværandre og andre fisk, de biter hværandre er dette farlig og er det vanlig?Det står her at de er beregnet å være i stim, men er de egentlig det?
Ja, det er en stimfisk. En del tetra-arter er kjent for å være finnebitere og nappe i finnene til både sin egen art og andre. Disse skjørtetetraene er vel forsåvidt beryktet for å tilhøre den gruppen tetra...

De er en stimfisk, ja, men 6 stk er vel strengt tatt ikke noen "stim". En stim er helst litt flere. 6 stk ville jeg kalt en gruppe.

Viktigheten av å ha mange av denne arten ser du tydelig nå. De blir aggressive og krangler mye seg i mellom. Hvis de er flere ser det ut til at aggressiviteten avtar, eller den blir fordelt mellom mange flere, slik at ikke noe få fisk må ta hele støyten.

Det samme gjelder f.eks. tigerbarber. De blir mer aggressive og biter mer i finnene på andre fisk når de er for få.

Er stimen stor nok, konsentrerer de seg mer om seg selv og sin egen art og holder konfliktene innenfor sin egen stim, istedenfor å la det gå ut over andre arter.
Takk for svaret=) Men hvor mange burde man helst ha?
Det kommer nok litt an på hvor mange du har plass til. Det avhenger av hvor stort akvarium du har, og hvor mange fisk du har fra før, i tillegg til hva slags fisk. En hel bråta med skjørtetetraer på mobbe-tokt kan fort gjøre kål på finnene til guppyer, for eksempel.

Du burde oppdatere profilen din her med hva slags akvarium du har (evt om du har ett eller flere akvarier), hvor stort det er, hva slags fisk du har i det og hvor mange fisk det er og lignende info. Da er det lettere for andre å se på det før de svarer deg, og du slipper å gjenta det hver gang du skriver et innlegg

Kan også være greit å fylle ut alder og f.eks. fylket man bor i (man må ikke spesifisere stedet man bor på om man ikke ønsker det, men fylket burde vel være greit å notere ned).
Det er litt lettere å svare folk når man har et minimum av opplysninger, liksom Internett er anonymt, men jeg liker å vite om den jeg "prater" med er 11 eller 48 år for eksempel Hvis jeg visste at du var en skoleelev med begrensede pengeressurser, ville jeg for eksempel ikke foreslått "kjøp ditt eller datt" hvis det er litt dyre ting

You see?
Ja, det skal jeg gjøre jeg er i hvert fall ikke 48 men jeg er 13år hehe....
AkvaJenta
Ja, det skal jeg gjøre jeg er i hvert fall ikke 48 men jeg er 13år hehe....

Der ser du
Jeg kunne ha svart "Kjøp et større akvarium så du kan ha mye større stim", men det er jo ikke bare-bare og ingen vits å si til noen som har begrenset med lommepenger

Men for å spore tilbake til spørsmålet ditt; hvis du synes de plager de andre fiskene dine, så bør du kanskje vurdere å selge dem? Så kan du heller kjøpe noe annet og fredeligere, som passer bedre sammen med fiskene du har fra før?

De vil jo ikke slutte å bite og krangle, tvertimot, de vil muligens bare bli verre.
Jeg har selv 10stk skjørtetetra og de har ikke vist noen tegn til og være agressive mot hverandre eller annen fisk.. De holder seg for det meste til hverandre og stimer veldig bra=) Kanskje du burde kjøpe noen til, eller eventuelt selge dem og kjøpe noen andre fisker istedenfor=)
jeg har ett lignende problem.
har 5 falske rosentetraer
( jeg har 5 serpatetraer også, de bryr seg ikke om de andre er en anne art, de går i samme stim, eller gruppe som sagt tidligere).

to av disse er blitt større og finere enn de andre (det er antakelig hanner) etter de ble ``store```( det virket faktisk som om det var over natten) ble de skikkelig aggressive, de jaget vekk alle som kome en 5-6 cm. unna.

andre dyr blir litt hissige ( i dobbelt forstand) når de blir kjønnsmodne), så disse kan bli det også, antar jeg.

da fikk jeg svarene mine, istedet for å åpne en ny tråd...

Handler nok mest om stimstørrelse dette her. Ingen tetraer bør være færre enn 10 i min mening, har selv hatt mindre stimer og kjapt funnet ut at større ble bedre. Men noen er bare crazy uansett
mona o
Men for å spore tilbake til spørsmålet ditt; hvis du synes de plager de andre fiskene dine, så bør du kanskje vurdere å selge dem? Så kan du heller kjøpe noe annet og fredeligere, som passer bedre sammen med fiskene du har fra før? De vil jo ikke slutte å bite og krangle, tvertimot, de vil muligens bare bli verre.

Råder deg til å gjøre som Mona sier. Med napping og riving i finner kommer lett sykdom også.
pga stress og sår. Kanskje du kan finne en annen og roligere type tetra?
Vet ikke hvor stort akvarium du har, men fks Neontetra er en mye mindre fisk, som trenger mindre plass, dermed kan du også ha større stim.
Tetra kan se flott ut i grupper også, men om du noen gang har sett ett stort akvarium med en stim på flere hundre tetra, så vet du hvor flotte de kan være!
Jeg startet ut med 6 skjørtetetra og har nå fire igjen. Har merket litt aggressivitet et par ganger i løpet av tre år og ingenting alvorlig. Nå har jeg disse i en 180 liter, karet er ikke overbefisket og det er godt med gjemmeplasser. Synes likevel det ble for lite kar til 6 stykker siden hver enkelt av de gjerne vil ha sitt eget område og jager andre fisk bort derifra. Anbefalt størrelse i basen er 60 liter, noe jeg mener er alt, alt for lite om de skal holdes forsvarlig, og i stim.

Var innom profilen din og sjekket hvilke fisk du har og jeg tror rett og slett årsaken til aggressiviteten er at tetraene ikke har mulighet til å ha å et eget lite område siden det er såpass mye fisk der. Er nok derfor de krangler med hverandre og de andre fiskene.

Det spørs om både du og tetraene fikk det bedre om de ble omplassert eller at du eventuelt omplasserer noen av de andre fiskene dine. Noen av fiskene du har vil uansett bli alt for store til karet ditt.
Jepp, jeg MÅ kvitte meg med sølvhaiene siden de blir såpass store tror du agressiviteten svekkes da?Fem sølvhaier i et 150l akvarium tar god plass så jeg tror det blir bedre uten dem!
AkvaJenta
Jepp, jeg MÅ kvitte meg med sølvhaiene siden de blir såpass store tror du agressiviteten svekkes da?Fem sølvhaier i et 150l akvarium tar god plass så jeg tror det blir bedre uten dem!

Du får prøve å se om det hjelper på. Som jeg nevnte så synes jeg til og med min 180 liter var i minste laget for seks skjørtetetra, men det blir ihvertfall ikke værre om du fjerner sølvhaiene
Tilfeldig bekjentskap
© Kent Evenrud
Reklame for plussmedlemskap