Leker for fisk?

Finnes det noe sånt?
Kampfisken har jo speilet sitt som han buser med, men er det noe tilbud til resten?
Kom til å tenke på dette da jeg kos med fisken idag. Bruker og ta bort dekkglasset iblandt og handfore dem. Skvatt noe vanvittig da sae kom og ville være med på moroa.. Er vel ikke så vanlig og ha leker til fisk, men kunne det vært noe. Badeball kanskje, eller en forball ala sånn som er til hund og katt? Da hadde mallene mine gått bananas sammen med sae
Hva kan jeg finne på for å la fiskene få bryne seg litt? De står jo bare og sturer...
Det har jeg faktisk ikke hørt om el sett men det er sikker ikke umulig men jeg har en slaks borg som alle fiska mine har svømt veldig mye gjenom og etter værandre som om de leker med værandre på en måte
At kampfisken bruser seg opp for sitt eget speilbilde, skyldes alt annet enn at den er leken. Den er fly forb.... i stedet, og stresser seg selv voldsomt med dette. Og siden motparten bruser seg akkurat like staselig opp, går det tilslutt på helsa løs

Kan ikke si at jeg kjenner til at det finnes leker til fisk. Fisk antas å ikke være lekne av seg fra naturens side.
Det at en hund eller ei katte leker, er en form for stimuli. Dette er adferd de ikke har i naturen, her er det leve eller ikke leve - akkurat som fisk.
At en ser løveunger, bjørnunger etc "leke" på TV, omhandler også her noe annet enn det å leke i menneskelig forstand. Dette er en måte å lære seg både slossing, og å mestre sine kroppslige funksjoner på en prikkfri måte.
Frank Angell
Det at en hund eller ei katte leker, er en form for stimuli. Dette er adferd de ikke har i naturen, her er det leve eller ikke leve - akkurat som fisk. At en ser løveunger, bjørnunger etc "leke" på TV, omhandler også her noe annet enn det å leke i menneskelig forstand. Dette er en måte å lære seg både slossing, og å mestre sine kroppslige funksjoner på en prikkfri måte.

Lek hos barn er da akkurat det samme. De lærer seg å håndtere kroppen, hermer etter voksne etc.
Jeg har faktisk en gang stilt samme spørsmålet som deg, pga. at det er enkelte fiskearter som er ganske smarte, og derfor trenger et stimulerende miljø. For disse er det beste å gi dem et variert miljø i akvariet, som gir dem noe å utforske. Men jeg har fått ett tips som enkelte eiere av Oscarer har brukt: pingpongballer.
Har tenkt på pingpongballer ja.
Det med at kampfisken blir gretten og skal ta den andre fisken i speilet vet jeg, men var nærmeste jeg kom aktivitet for fisk, hvis du skjønner.
Så noen som tok smokker for babyer, klippet av tuppen og stappet en reke inni, før de gav dem til store koi/andre karper. Fiskene var og hentet smokkene igjen selv om de hadde spist opp rekene. Så litt komiskt ut
Tror nok et gjennomsnittlig akvarium ikke er spesielt stimulerende for fiskene. Den eneste gangen noe skjer er vel ved fôringstid.

Mye planter og kriker og kroker som fiskene kan utforske mener jeg er en god idè. Likeledes det å ikke holde fiskene i for små kar slik at de har anledning til å strekke ut og bevege litt på seg.

Om skjørtetetraene mine leker eller ikke skal jeg ikke si, men de har av og til en lekende oppførsel. De henter seg en liten pestsnegle eller et annet lite rusk og holder på med det over lengre tid. Slipper det, henter det igjen, og ofte så slipper de det, snur seg 360 grader og tar tak i det før det rekker å synke til bunnen. Veldig underholdende å se på, men leker de? Det tør jeg ikke uttale meg om
Kampfisken min lekte med en Eplesnegle en gang som jeg så. Men det tror jeg var mest morsomt for fisken. Sneglen satt på et smalt blad, fisken stilte seg ved siden av og tittet på den. Så tok den og slo til sneglen med hodet. Akkurat som man slår en ball med balltre. Sneglen fløy gjennom vannet og krasjet i glasset!
En av mallene mine tok en gang tak i sneglen underifra, røsket av lokket, så sugde den seg fast på skallet. vet ikke om dette var lek eller blodig alvor, men malla hadde det sikkert morsomt.

To av coryene svømmer mot boblene fra pumpa, akkuratt som en tredemølle.
etter en stund gir de etter og svømmer fort opp til pumpa igjen og begynner samme greia igjen.

tror at de hvet hva lek er, og at de liker det. men de er ikke de mest lekne av dyra tror jeg.
Når jeg skaffa meg dvergkulefisk kjøpte jeg en sånn plast undulatleke med flere ringer nedover som jeg hang opp i karet. Den tenkte jeg kulefiskene skulle svømme litt rundt og gjennom... he he, det gjorde de ikke. De svømte raskt vekk fra dingsen når de skjønte at det ikke var mat. Grunnen til at jeg ville prøve var fordi jeg har hørt om at noen fikk elefantfisk til å svømme gjennom sånne ringer. Jeg hadde elefantfisk når jeg var yngre, fikk dem ikke til å svømme gjennom ringer, men jeg kan banne på at dette var leken fisk; hver gang jeg hadde hånda nedi kom de svømmende baklengs mot hånda (de er blind, føler seg fram med sitt elektriske organ på bakparten) og kjapt svømte de vekk igjen, så tilbake mot hånda igjen og pilende vekk igjen. om og om igjen. Var faktisk artig fisk å ha, har lyst på de igjen men er ikke akkurat enkel fisk å holde...
Inaktiv bruker
Elefantfisk er ofte regnet som verdens smarteste fisk og i et dyreleksikon (verdens dyreliv) står det "Elefantsnabelfisken har svært stor hjerne, som er større i forhold til kroppen enn hos noe annet dyr unntatt mennesket. Kanskje det er grunnen til at den har en bemerkelsesverdig evne til å lære , og den lekne atferden gjør den til en populær akvariumsfisk"
Barbene og albino coryene mine driver å svømmer i strømmen ut av pumpa hele tia. Er moro å sitte å se på. De svømmer over strømmen, også svømmer de inni, så blir de borte. Sånn gjør de veldig ofte.
Ene malla mi driver og surfer..
Den svømmer målbevist opp til pumpa og surfer på strømmen rundt i akvariet.. når det blir lite fart, svømmer den tilbake til pumpa og seiler på strømmen igjen. Kan holde på sånn i en time....
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap