Sykdom i akvarium, død ancistrus.

Har sykdom i akvariet mitt, men desverre ikke hatt anledning til å kjøpe medisin enda pga at jeg selv er syk også.
Jeg er ganske sikker på at det er innvollsorm som feiler dem. Hvilken medisin blir anbefalt?

Det som skjedde i dag var enda mer overraskende. Min største ancistrus ble nettopp funnet død, og den var blågrønn. Hva i all verden er dette for noe? Se bilder.
Jeg har begynt å få litt panikk nå.. dette var virkelig stygt å se på.
Blågrønn... det er noe med innvollene. Bakterieangrep?

Hadde du orket, burde du dissekert den... eller få noen til å gjøre det for deg. Dvs snitte opp buken på den døde ancistrusen og sjekke inni den hva som gir den fargen.

Det var virkelig skummelt...
Jeg gikk inn og kikket på profilen din. Du har en grønn krukke i akvariet ditt. Det kan ikke være farge fra denne som har smittet over på fisken din? Hvis fargen sitter løst, kan den jo ha gnagd og fått det i seg også. Så ikke pent ut dette nei.
Krukken farger ikke av seg, og den har lagt i akvariet ett år.. Ikke skjedd med noen før, og de sitter på den stadig vekk. Godt forslag, men tror ikke det er dette...

Jeg kan desverre ikke sprette den opp, har alt kastet den.. Men jeg skal kjøpe medisin mot innvollsorm i morgen, tror dere dette kan hjelpe?
Godt spanet, evoT
Da jeg nå så den krukken, ble jeg også overbevist om at den har en finger...øh...hank med i spillet.

Henele:
Du burde ta ut krukken så snart som mulig og bytte vann i de neste dagene.
Om krukken har ligget der lenge, kan det være at den etterhvert har begynt å lekke gift ut i vannet og at fargen lar seg "gnage" bort av maller i tillegg. Jo lenger den har ligget der, jo større er sjansen for at den er blitt påvirket av tiden under vann og har begynt å lekke ut usunne stoffer.

Slike akvariepynteting er ofte laget i Asia, steder som HongKong og Taiwan. Ingen skal komme og fortelle meg at de setter i gang forskningsarbeid på plasten de bruker til sånt, før de setter i gang produksjon av akvariepynteting... tvilsomt om det er så bra, alt det rare man ser til salgs som "pynt". Enkelte av tingene lukter mildt sagt forferdelig, og jeg hadde aldri puttet det i akvariene mine.
Jeg fikk de gratis pga feil ved en forsendelse. Skal ta den ut, men jeg er ikke så sikker på at det er denne. Er umulig å skure bort fargen med skrubb...
Men vi får medisinere for det andre i morgen, og krysse fingrene. Takk for hjelpen!
Ser du har sneglehus i akvariet også. Noen av de som fås kjøpt er lakkert og egner seg ikke i akvarium. Bare et tips.
Hva slags medisin har du planer om å bruke? Det er egentlig litt skummelt, nesten bortkastet, å medisinere for noe man ikke vet relativt sikkert hva er.

Om du bruker f.eks. en medisin mot parasitter, og det som feiler fiskene er bakterielt, så har du både kastet bort penger på en medisinering som ikke har noen som helst effekt, OG belastet fiskene unødig med en påkjenning de ikke hadde trengt. Om du så like etterpå finner ut hva som feiler dem, må du kanskje medisinere igjen med noe annet... så da blir det to kurer etter hverandre.

Du vet det kanskje allerede, men en god del medisiner ødelegger filterbakteriene i samme slengen. Så da får man forgiftningsproblemer i etterkant, pga nitritt i vannet.

Det er ikke lakkerte sneglehus. De er nok plukket selv..

Jeg spurte jo i første post hvilken medisin jeg skal bruke mot innvollsorm.. Vet ikke hvilken som er anbefalt. Jeg har 99% sikkert innvollsorm. Fiskene mine dør hele tiden nå. De er kjempetynne og knekk på ryggen. De har rød ting som stikker ut bak.

Krukken er fjernet...
Har de sytrådtynne røde "tuster" som stikker ut av anus, mener du!?

(Det håper jeg ikke....for den sykdommen er dødelig og få medisiner finnes for å ta den)

REDIGERT;
Jeg har lest at denne medisinen fra Sera skal ta akkurat den typen innvollsorm (den røde som stikker ut av baken på fisk). Dessverre er det få her til lands som fører den, men det er bare å spørre etter den. Har de Sera i vareutvalget, så kan sikkert butikken greie å skaffe denne medisinen også. Har lest at noen har kjøpt den i butikk her i Norge alt (Lillestrøm tror jeg det var).

[External Image]

Artikkelbeskrivelse fra den tyske nettbutikken. Jeg har brukt AltaVista Babelfish som maskinell oversettelse. Gramatikken kan derfor være ganske snodig her og der...

"Article Description:
Serums Nematol is a very effective cure for treatment against milling head worms, hair worms and other round worms (Nematoden).

Milling head worms (Camallanus) are up to 2,5 cm, red-colored worms, which suck fish blood in the intestine wall of the fish . With infected fish the worms up to 10 mm can hang outside the fish with their back end. Infectious larvae live up to two weeks on the soil reason and by the fish are taken up there. Fish types frequently concerned are scalars and other Buntbar, Diskusfi, Guppys and other living-bearing as well as Salmler and welse. Hair worms (Capillaria) are thread-thin worms, which parasitieren in the intestine of the fish. The oval eggs with the characteristic plugs can be proven in the fish excrement. Stricken fish grow badly near or magern off. Diskusfi and scalars are particularly frequently infected. Huepferlinge (Cyclops) are intermediate landlords for the larvae of Camallanus, Capillaria and tapeworms (Bothriocephalus acheilognathi). Since fish Huepferlinge eat, the parasitischen worms can spread easily in the fish existence. Also Oxyuriden (disk US larva worms) fights serums Nematol. Dosing guidance for serums Nematol: 1 ml serums Nematol ever 40 of litres aquarium water proportion. If still in eggs existing larvae slip, these can be seized with a second treatment with serums Nematol after approximately three weeks. Aquarium during the treatment well air, UV lamps turn off, over activated charcoal do not filter. Ion exchangers from the aquarium take. Serums Nematol one does not stand by eddy lots! After two days a water change must be accomplished by at least 80 %. If the water should become cloudy during the treatment, the water change is to be accomplished immediately. Preventing treatment: In order to prevent worm-related diseases, new advertisements in a quarantine basin can be treated against round worms one day with 1 ml serums Nematol 40 of litres each water. Subsequently, the fish should be held still two - three days in fresh water, before they are inserted into the aquarium, so that in the excrement of the fish possibly still existing eggs (of Capillaria) were delivered."
Nei, ikke lange tynne røde. Mer som om avføringen er rød. Vet ikke om dette er ett tegn jeg, men synes å huske jeg leste en plass om det her. At det da var innvollsorm. Og dødelig er det jo, de dør jo stadig her. Blir syyyyyltynne, så får de knekk i ryggen, og dør.

Jeg får nok neppe tak i den medesinen der. Må nok bare satse på at den de har er god nok. De fører mye tetra og jbl der nede... noen som vet om det virker?

Men kanskje jeg skal bestille den å ha den liggende til senere tilfeller da..
Da har jeg kjøpt medisin. De hadde faktik Esera merket der nede Mona, men desverre ikke akkurat den typen du anbefalte.

Det jeg å fikk var Esera Bakto tabs. De anbefalte meg å gi 4 tabletter pr dag. Har ca 40 fisk i ett 150l kar... Små fisk vel og merke. Guppy, Molly, Platy, Neontetra og Ancistrus. Jeg har tenkt å ta ett 50% skifte og slamsuge før jeg starter opp med kuren, så skifte 30% vann hver dag i en uke. Og 50% igjen etter 8 dager.

Noen som har erfaringer med denne typen medisin?
Noen som vet om jeg kan pulverisere desse tablettene? Lettere å fordele det på alle da...
er det guppyene dine dette skjer med? det skjedde med to jeg kjøpte her og har pratet med forskjellige og noen mener at det er en arvelig involdsorm som er vanlig på guppy. det ser virkelig ikke pent ut når sykdommen er på sitt verste.
DEt er nok guppy ja. Men det har skjedd med noen Seilfinnemolly også. Dessuten virker det som platy og black molly også begynner å reagere nå..

Ble du kvitt det?

Ingen som har hørt om kuren en gang?
Har aldri hørt om medisinen, og det hadde jaggu ikke mr. Goggle heller Skyldes vel at Sera er Sera, og ikke Esera
Kan det være at det er Sera Bactopur direct du har fått?
Denne vil neppe na noen effekt på tarmparasittene, da det er en medisin mot bakterielle infeksjoner.
Det kan også dreie seg om en medisin som er beregnet for hagedam, men med samme virkemåte som bactozym. Forskjellen, er at den jeg da mistenker at det er, er en medisin som er tilsatt i fôret... Legger med ett bilde av denne, slik at du kan sammenligne pakkene.
[External Image]

Om det er denne du har fått, er også denne totalt bortkasta tid, penger og energi på å bli kvitt f..skapet.
Medisinen Mona linket til lengre opp, ser absolutt lovende ut. Dette er også en medisin som er i utgangspunktet designet for dam - oppdrettsdammer for proffene vel å merke
Bruksanvisningen for denne finner en her, også på dansk\ svensk.

Ble faktisk overrasket over utvalget av medisiner i Professional-serien til Sera her. Her var det mye snadder
Det er nok ikke den pakningen i alle fall. Den heter bare Sera Bakto tabs.
Jeg har brukt den i noen dager nå, ingen som har dødd de dagene i alle fall. Problemet er bare at jeg måtte ha noe kjapt, så jeg ville kjøpe det her i steden for på nettet..

Så jeg kan bare slutte med denne kuren?

Slik ser den ut... fant ett bilde på nettet.
http://www.urbanpets.ro/images/Sera%20Bacto.%20Tabs%20275Tb.%20100ml.jpg

På boksen står det "for all ornamental fish in fresh- and saltwater"
og "Feed sera bakto tabs to your ornamental fish in the case of bloated bellies, protruded scales or pop-eyes."

Det står også spesifikt at det er til akvarium...
Denne medisinen, eller for å si det mer riktig, det medisinerte fôret, vil desverre ikke ha noen effekt på tarmparasittene fiskene dine etter all sannsynlighet lider av.
Virkestoffet i denne er Nifurpirinol, som kun har effekt mot bakterier.
Medisinen er rett å slett den samme som bactopur direkt, bare at den er tilsatt fôret, i stedet for at en tilsetter i vannet.

Jeg regner med at filterbakteriene dine kan ha fått seg en knekk her, de tåler ikke synet av Nifurpirinol engang
Henele
DEt er nok guppy ja. Men det har skjedd med noen Seilfinnemolly også. Dessuten virker det som platy og black molly også begynner å reagere nå.. Ble du kvitt det?

jeg avlivde fisken. om det er arvelig er det ikke noe jeg vil ha på guppyene mine da jeg ikke vil ha fisk som kan vere syk som avls fisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Harald Halvorsen
Reklame for plussmedlemskap