Sykdom i akvariet. (artikkel)

Før eller siden, stifter de aller fleste akvarister kjennskap med syke fisker. Mest vanlig er dette i oppstarten. Denne artikkelen belyser noen av de mest vanlige sykdommene hos akvariefisk, og ikke minst, hvordan du får bukt med dem.

[URL=/text.cfm?id=1710]>> Les hele artikkelen her[/URL]
Denne artikkelen om sykdom i akvariet er ett redskap jeg linker til ofte. Så takk til Frank som har skrevet den, og tusen takk for at han har tillegnet seg all denne kunnskapen og deler den med oss!!

Jeg har ett lite ønske som ikke nødvendigvis trenger å ha noe med artikkelen å gjøre, men muligens det kan brukes som ekstra informasjon i den. Eller stå ett eller anna sted i fora sykdom. Om det står der fra før unnskylder jeg min blindhet og skylder på at jeg bare ville lufte ideen hehe

Jeg ønsker nemlig at vi akvarister skal kunne hjelpe hverandre på best mulig måte. Og noe som er trist å oppleve er at fisken er syk. Mange som finner en fisk som ser "fishy" ut har heldigvis dette fora og kan da stille spørsmål. Jeg tenkte da at om de hadde en mal for hva slags opplysninger de bør komme med, vil det bli enklere å hjelpe dem.. Disse opplysningene jeg tenkte bør være med er:

1. Størrelse på akvariet.
2. Hva slags filterløsning du har. Gjerne også hva slags bunnlag, varmekoble, annet ustyr (co2 o.l) du har
3. Hvor lenge karet har vært igang.
4. Hva slags vannbytte og "rengjørings" rutiner du har.
5. Hvor mange fisker og hvilke slag du har i karet.
6. Vannverdier: tempratur, ph, gh, kh, nitritt og nitrat. Her bør du også sjekke datoen på testene dine. Og ikke bruke strips for deres resultater kan være for unøyaktige.
7. Legg ut beskrivelse av utseende på fisken som dør. Spiste den? Svømte den normalt? Gikk den overens med de andre fiskene? Var den ute og viste seg? Farger på fisken? Normal avføring? Hvor lenge har du hatt den? Alt som er unormalt bør skrives her.
8. Gi informasjon om hva nytt du har gjort. Nye planter? Nytt for? Bytta grus? Malt bakgrunn osv. Nye pyntegjenstander? Nye røtter, grener?
9. All informasjon du kommer med kan hjelpe. Jeg vet at dersom jeg har syke fisker som dør kan det f.eks spille en rolle at "jo plantene i karet ser ikke bra ut de heller". Hmm har de dødd pga. giftstoffer i vannet, har du vaska glasset på utsiden med Jif? Eller har en fisk/reke/snegle forsvunnet og muligens dødd en lur plass og laget nitritt?

Sikkert mere eller mindre som kan stå i denne listen, men her kan jo andre glupe hoder komme med forslag
Det var en glup idè, Elin! Det blir slitsomt i lengden å skrive alle disse spørsmålene i innlegg etter innlegg. Mye smartere om jeg bare kunne lenke til de
Har leeeeeenge hatt planer om en egen diagnoseartikkel, men har med denne som en del andre kommet så langt at tittelen er skrevet, resten er kun lagret i hue
Regner med å få noe bedre tid nå som jeg har redusert arbeidsmengden min her på AF, til at jeg kanskje kan realisere noen av artiklene
Spørsmålene du her har listet Elin, vil helt klart bli en del av dette "hjelpemidlet"
Jeg vil legge til en test som også bør utføres når man har problemer: ammoniakk. Hvis bakteriekulturen i filteret totalt har gått ad skogen (eller aldri har blitt startet), er det ammoniakk man først får utslag på. Nitritt er jo tross alt bare restproduktet når bakteriene omdanner ammoniakk. Har man ikke bakterier som omdanner ammoniakk, får man heller ikke nitritt.

En slik liste som nevnt over, er et godt tiltak. Her er et eksempel på en slik.
Problemet er bare at det erfaringsmessig er veldig, veldig mange hopper over å svare på spørsmålene, inntil de blir vennlig bedt om å gjøre det. Og selv da, får man ikke alltid alle svarene man trenger. Men likevel er det et godt tiltak å ha en slik liste. Da husker man selv også hva man faktisk må vite, når man forsøker å hjelpe andre. Og man sparer veldig mange tastetrykk
Hjelp! nitrit!
Jeg har fått Nitrit i mitt kar på 325 liter
Hva kan jeg gjøre ,har masse fisk i karet to diskus og kardinalt ,rødmunntetra fembåndsbarber, gurami, scalarer etc
har byttet noe vann og hatt i nitrivec ,men det har blitt verre bare på noen timer?
Hva kan jeg gjøre?
Håper noen kan hjelpe meg ,da jeg er veldig uerfaren?
Irene Nordahl
Du får nok flere svar om du lager en egen tråd med spørsmålene dine

Det er bare en ting som gjelder ved nitritt i karet, nemlig å skifte vann. Anbefales 50% første dag og 30% de påfølgende til all nitritten er borte. Ved veldig høy nitritt må du kanskje skifte to ganger om dagen for at ikke fiskene skal stryke med. Kutt også ut fôringa til du har fått kontroll over situasjonen og prøv å finn ut hvorfor nitritten har oppstått. Anbefaler deg derfor å starte egen tråd slik at du kan ta opp flere spørsmål der.

Edit: Ser på profilen din at karet er veldig nyoppstartet. Anbefaler deg derfor å lese denne artikkelen. Det spørs om du har hatt fisker i karet så alt, alt for tidlig, siden det tar ca 4 uker før et nyoppsatt kar er klart for fisk.
Tråd?
Er nok veldig nytt for meg dette ,så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre?
Irene Nordahl
Jeg har fått Nitrit i mitt kar på 325 liter Hva kan jeg gjøre ,har masse fisk i karet to diskus og kardinalt ,rødmunntetra fembåndsbarber, gurami, scalarer etc har byttet noe vann og hatt i nitrivec ,men det har blitt verre bare på noen timer? Hva kan jeg gjøre? Håper noen kan hjelpe meg ,da jeg er veldig uerfaren? Irene Nordahl
Irene Nordahl
Er nok veldig nytt for meg dette ,så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre?


Trykk på knappen det står Forum på her øverst til høyre på siden. Velg feks Nybegynner og trykk på knappen øverst der det står ny tråd. Skriv inn spørsmålet ditt der.
Gammelt innlegg. men..
Det står at man kan bruke eSHa til hvitprikk. men hvor får man tak i dette? Nettbutikk eller vanlig butikk? og hvilken butikk? hadde hvert kjekt å vist
Hva skjer med fiskene mine - de dør
Jeg overtok et akvarium for tre uker siden. Det fulgte med åtte fisker og alt utstyr. Akvariet ble ikke vasket men dessverre fulgte ikke noe av vannet med.

Nå er seks av disse fiskene døde, og to av dem ser dårlige ut. Først døde guppiene, det var kanskje ikke så overraskende. Samtidig fikk den ene gullfisken lang tynn trådliknende bæsj og dette kom stadig tilbake. Så døde slørhalen. Deretter den ene slørhalen, som rett og slett hadde hanglet, deretter begynte den andre slørhalen å stadig stige til overflaten og ligge på siden. Den døde kort tid etter. Nå ser det ut som den tredje lider samme skjebne.

To siamesiske algespisere derimot, som jeg kjøpte tre dager etter anskaffelse av akvariet, ser ut til å leve i beste velgående.

Jeg har tatt vannprøver, både med stix og i dyrebutikken. Ph og hardhet og karbondioksyd og alt er ok. Jeg har brønnvann, kan det være noe i brønnen som ikke påvises på stix?

Akvariet er på 45 liter og er 60 cm langt.
Lurer på om det er mulig å redigere artikkelen? Når man leser om cammalanus, så ser det veldig nedslående ut, men nå finnes det faktisk en veldig effektiv medisin mot dette, nemlig Sera nematol. Jeg hadde endetarmsorm på flere fisker i januar, behandlet med Sera Nematol 2 ganger med 3 ukers mellomrom, og har ikke sett mer til dette.

på en måte blir jo artikkelen misvisende når det ikke står at det finnes en lett tilgjengelig og effektiv medisin mot dette å få kjøpt i Norge.
Hvitprikk
Webmaster
Jeg har hvitprikk på fiskene spessielt på mine 2 slørhaler hva skal jeg gjøre. helst noe jeg kan gjøre på kort tid, hva med det derre saltet som d stod om som kan drepe eller fjerne hvitprikk. Er det vanlig mineralsalt sånn som vi mensker bruker på maten som jeg kan bruke eller er d ferskvannssalt.

Har dh salt for spessielt norsk springvann skal jeg bruke d kanskje?
Salt alene vil ikke kurere fisken mot hvitprikk. Du må nok enten kjøre en varmekur eller bruke medisin.
å ha blir varmekur å bare skru opp varmen i vannet
min nye hunnplaty har nå store problemer hun svømmer ned til bunnen som om hun har et lite søkk i hode som gjør at hun virker ut som hun prøver å svømme ned pga. luft i magen eller noe siden hun har veldig stor mage når, har hørt at d er mulig å ta en liten nål å stikke hull på den plassen kroppen er fylldt med luft, spørsmålet er hvor skal jeg stikke hull, eller må jeg alvlive fisken
Marianne!
Denne tråden ble opprettet for å diskuterte artikkelen, derfor blir det feil å stille spørsmål her om syk fisk. Det er bedre om du går inn på forum for sykdom og lager en ny tråd, hvor du kan spørre om hva som kan feile fisken din. Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg, men kanskje andre kan svare hvis du legger spørsmålet i riktig forum.
Prøv å fortelle litt mer om akvariet ditt, så blir det lettere å hjelpe deg.
Hvitprikk
Hei, lurte på en ting.. Jeg har praktbotia, en skjellløs fisk. Og om disse fiskene har jeg lest at de reagerer på ulike medisiner så hva slags medisin bruker jeg til dem.. Det hadde vært fint hvis jeg fikk svar fort, takk =)

Hilsen Lea
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Gradin
Reklame for plussmedlemskap