Hvordan få ph7?

I springen har jeg Ph 6,5 og en Kh på ca.1-2 (nærmere 1).

Jeg bruker å øke Kh til mellom 3-4 da jeg har forstått det slik at dette gir en stabil Ph. Ved å øke Kh blir også Ph'en automatisk økt ,så i mitt kar ligger Ph på 7,5. (denne har da alltid holdt seg stabil gjennom hele uken).

Pga ønske om andre fisketyper vil jeg at Ph skal være på 7 (iallefall ikke over 7). Hvordan får jeg dette til dersom Kh må/skal ligge på 3-4?

Kan jeg kutte ut å tilføre vannet i springen ekstra Kh?
Vil Ph'en da holde seg på 6,5 eller vil denne sakte, men sikkert synke?
(jeg har vannskifte en gang i uken)

Setter stor pris på tilbakemeldinger på dette
Hvordan gjør du vurderingen at vi kan svare deg bedre på dette enn du finner ut selv ved å tilsette litt mindre og teste hva pHen blir da?

pH vil jo variere litt fra natt til dag for det første, og den vil synke når den er i akvariet f.eks. et døgn, litt basert på lufting av oksygen, røtter i karet og mange slike faktorer. Også med forbehold om annet i karet og ditt vann. Derfor er det å måle det beste måten å finne ut på.

Du kan f.eks. tappe en bøtte med vann fra springen, ikke tilsette noe, måle med en gang, så måle 24 timer etterpå. Så testmåle med litt tilsettelser på samme to tidspunkt. Så evt. prøve det samme i karet gradvis.
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA
Reklame for plussmedlemskap