PG's fiskebrygge (side 14)

Mann må passe seg for de sjokolademallene, for hvis de forspiser seg gulper de maten opp igjen og da følger det med mavesyre som forpester akvariet fullstendig. Tar gjerne knekken på det som er, har jeg skjønt.

Desverre er det mange slike "skapakvarister" rundt om i norges land som holder fisk og ikke bryr seg. Men hvor mange har ikke dyr de ikke bryr seg om. Det skulle vært sertifikat for å holde dyr, slik at alle fikk det godt. Sikkert billigere å innføre det enn å skulle ha dyre"politi".
Da blir man jo kvitt alle disse useriøse folkene som bare handler på impuls, dessuten kan da dyrebutikkene (de seriøse), kunne fortelle folk at jammen det karret er for lite til den fisken/ du må vente til filteret er innkjørt før du setter i fisk, osv. Og da ha en kunde som bryr seg, istedetfor "bedreviterne".

Dessuten ville man jo da hatt noe grunninformasjon, som hvilke fisker blir store, hvilke krever hva, hvor kommer de ulike fra, etc.
Jeg synes det hadde vært en god ide å innføre sertifikat for å holde dyr.
Trenger ikke være noe svært, bare at man svarer riktig på en del logiske spm ang det dyret man skal skaffe seg og dermed burde vite sånt om. Og da får man utlevert et slags diplom, eller sertifikat som man viser frem når man skal handle levende dyr.
Som på bilsertifikatet, kunne man da ha forskjellige bokstaver som sto for de forskjellige dyrene, dermed ville det være enkelt for den som da kanskje har 3 eller 4 forskjellige dyreraser.

Tenk om du kanskje har kattunger og skal gi bort dem, så deilig å kunne gi det bort til en person du da ser at har tatt seg bryet med å ta en test for å kunne holde dette dyret. Som du da oxo vet har den grunnleggende informasjonen for å holde katt.
Jeg ville syntes det var ganske betryggende.

Oi ble mye dette gitt ;D
Man kan si mye eller kanskje det er best å si minst mulig om slørhaler, men en ting har jeg fått med meg og det er at de elsker grøntfor!
Når jeg kommer over gullfisk så bruker jeg å gi de masse andemat og andre planter som de kan kose seg med og som renser opp i det, ofte, bedritne vannet de lever i. Ser på det som en kraftig berikelse av et ellers kjedelig liv (for gullfisken altså). Kanskje det kan være et påskeprosjekt for deg?
Ellers tror jeg det kan være moro og observere karet etter mørkets frambrudd, sjokolademaller er utrolig tøffe å se på og særlig på jakt.
Du vet for å få mest mulig akvarier inn, kan du sette dem ut fra veggen, istedet for langs veggen. Da kan du plutselig få plass til ganske mange akvarier. ;D
Jeg vet jeg kan få mange flere akvarier om jeg setter dem ut fra veggen ja. Nå kommer jeg maks til å fylle opp siste veggen før jeg evnt flytter tror jeg. Driver og ser etter hus. Ba broderen om å legge ut leiligheten min til salgs så jeg får litt penger før jeg begynner husjakten. Lyst å ta en tur til østfold og handle noen reoler som kom for slag der i dag på finn.no

Gullfisken og slørhalene er ville etter planter ja. De har slitt med å finne planter som ikke blir spist opp med en gang. Er grønt og fint karet nå, men mangler noen høye planter. er mest saktevoksende lave planter på ca 20 cm der nå.
PG
Hva så jeg i sumpen. I 3 kameret. Jo en enslig coryyngel på nesten 2 cm. Hadde jo noen coryegg i første kammeret for lenge siden. men så aldri noe yngel. så har altså en liten yngel klart å komme seg over mange sperringer. Det skjønner jeg. Men at den har overlevd i sumpen der hvor jeg har pøset på med kaldtvann ved hvert vannbytte og når den var nesten tom for vann osv.


Håper vi får høre hvordan det er gått med yngelen når du kommer hjem fra påskeferie. Hadde jo vært utrolig morsomt om den klarte seg
OMalley
[QUOTE=PG]Hva så jeg i sumpen. I 3 kameret. Jo en enslig coryyngel på nesten 2 cm. Hadde jo noen coryegg i første kammeret for lenge siden. men så aldri noe yngel. så har altså en liten yngel klart å komme seg over mange sperringer. Det skjønner jeg. Men at den har overlevd i sumpen der hvor jeg har pøset på med kaldtvann ved hvert vannbytte og når den var nesten tom for vann osv.


Håper vi får høre hvordan det er gått med yngelen når du kommer hjem fra påskeferie. Hadde jo vært utrolig morsomt om den klarte seg

Tror den klarer seg, den var jo såpass stor. Gleder meg til åkomme hjem igjen til karene mine og få ens tatus. vært alt for mye borte i det siste.
Hjemme igjen
Da dro vi hjem fra påskeferien og jeg brukte ikke lang tid på å komme meg ned i kjelleren for å se hvrdan det stod til med akvariumene.

Alt så vel og bra ut. En Aeneus ser litt sliten ut, får dra igang daglige vannbytter der fra i dag igjen og se om det hjelper.

I guramireolen så jeg ingen trilleyngel i kammeret med filtermedie med en gang. Så så jeg plutselig en bevegelse i neste kammer. Ved siden av pumpen. Hva så jeg der? Jo tre- 3 trilleyngel. selvfølge lig trangt nedi hjørnet der, og sumpen kan jeg ikke ta ut uten at jeg enten flytter 540 literen, eller flytter reolen. Ingen av delene er aktuelle med det første. Tok opp blåsvampen fra siste kammeret, og koblet løs pumpen og tok ut den. Dette medførte at det ble så grumsete at det var 2 cm sikt i sumpen, så ikke noen sjanse og fange yngel.

Satte det på plass igjen og fylte opp vann i reolen da det var fordamet nesten ned til filtermediet. Dro så på butikken og handlet mat for resten av helgen. ( kommet brustadbu på bunnprisen her, så nå er det jo som å bo i en storby)

Når jeg kom tilbake så svømte en av yngelen toppen på miderste kammeret. Gikk faktisk greit å fange den med en liten hov. Så to yngel igjen ved siden av pumpen.

Den yngelen jeg fanget fikk etter en times tilvenning av nytt van lov å komme oppi trillekaret med de andre trillene. Den var litt sjokkert med en gang. Den er jo ikek vant med hverken lys, sand, planter eller noe. Men etter fem minutter svømte den rundt med nsa i sanden på coryvis og så riktis fornyd ut og var mindre redd en de voksne trillene.

Har laget en fiskefelle av en halvliterflaske med en tabmin inni, og kommer til å sjekke den jevnlig for å se om noen av de to andre svømmer inni der.

tok noen bilder
[External Image]
[External Image]
[External Image]
Malleilder
ble noen bilder fra 250 liter mallekaret også
L204
[External Image]
L144
[External Image]
L204
[External Image]
Mere yngel
Da har jeg byttet vann i alle karene.

Fikk slamsuget rundt pumpen i sumpen så vannet ble klart der. Tok ut blåsvampen igjen og da fikk jeg plass til å romstere med den minste hoven min der. Fikk ganske greit fanget 3 trilleyngel til, og en var umulig å fange. Ga dem go tilvenning, men den største av dem var ikke i form. Om den fikk seg en karamel når jeg fanget dem eller hvorfor aner jeg ikke, men den bukket under under tilvenning av nytt vann. Var litt redd de to andre ikke skulle være i fomr også, så flyttet på blåsvampen i trillekaret hvor de pilte og hjemte seg, og da spratt de frem, pluss 2-3 yngel til som var veldig små. Kanskje bare noen dager gamle for de hadde ikke noe farge i det hele tatt og var bare ca 3mm store.

Minst en yngel igjen i sumpen, tre yngel i trillekaret som er en del uker gamle, må se i loggen her når jeg sist hev egg i sumpen men er lenge siden. pluss 2-3 yngel på noen dager i fra før i trillekaret. En bra påske det
Data dag
Måtte ta akvarierom laptopen opp på kontoret, for hardisken på den stasjonære der tok kvelden rett før påske.

Fant ut at det var den ene hardisken som hadde tatt kvelden. Fikk skrudd ut den og prøvde så og instarere ubuntu på den. Selfølgelig var det noe galt med ubuntu cd-rommen så fikk ikke kjørt igang maskinen med ubuntu.

Fant heldigvis en gammel xp instalasjonsdisk. Var en haug med filfeil på den, men xp fungerte.

Selvsagt uten at det trådløse nettverkskortet ville virke, og får ikke musen til å virke heller.

Mens jeg styrer på så ser jeg at trilleyngelen er på plass i siste kammeret i sumpen igjen. Får ganske lett fanget to yngel til. Trille yngel er jo så artige. Nå står de til tilvenning av vann fra trillekaret og skal oppi der med søskene sine og de voksne trillene. Hvis det går bra med de, så har jeg da 6 trilleyngel på ca 2mnd Snart så jeg kan lage en gruppe med triller til 540 literen også
Tok livet av coryen jeg hadde i karantene i dag. Den har ikke libtt bedre, heller svakere så jeg tok og avlivet den så den ikke skulle lide noe mere.

Fant til min overraskelse en av de minste L144 død i mallekaret. Vet ikke grunnen, om den har fått for lite mqat siden jeg var borte såpas lenge i påsken elle rom den har sloss med ancistrus eller l204. Så bare 4 stk i går, og alle 204. så kan være det har død 2 tidligere også. Er tre som er fremme hele tiden og det vardet i går også.

Tar noen ekstra vannbytter i karet der forsikkerhetskyld, ikk enoe ekstra jobb siden det står på siden av corykaret som jeg bytter på hver dag uansett. Resten av coryene virker pigge. er hvertfall 13 igjen. Ikke lett å telle dem, men er minst 13. dvs så mange osm 11 kan ha gått bort. tror det er 11 aeneus og 2 meller igjen. dvs de fleste som har dødd er meller.
Malleyngel krever mye oksygen i vannet, men det vet du kanskje.
Derfor de fleste maller liker vann med mye strøm, det betyr gjerne mye rent oksygenrikt vann.
Det er en Eheim 2028 i karet pluss blåsvamp bak bakgrunnen med en pumpe som gir noen tusen liter i timen. utblåset til 2028 går slik det pisker litt i overflaten. Så skal være mer en nok sirkulasjon og oksygen i vannet. Synes ikke det er mye fisk i karet heller med 8 stk L204 ungfisk og 2 ancistrus ungfisk pluss et sted mellom 3 og 5 L144 yngel/ungfisk.. Ikke noe nitrit, ikke noe nitrat ph ca 6,8..

Ikke godt å si hvorfor den/de strøk med.
Trillene leker ( igjen)
I ettermiddag/kveld så har trillene lekt noe helt enormt. Aldri sett dem så ville før. Var ca 25 egg før jeg dro på trening, og når jeg kom tilbake var det vel godt over 40, og det er bare ved første øyekast uten å lete rundt i karet og mosen. I går og i dag har alle de fem yngelen svinset rundt og vært mye fremme samtidig. Så hvertfall to småttisser i tillegg i går, ikke sett dem i dag ,men ikke studert mer en i noen sekunder heller. Kunne plukket egg og lagt i sumpen, men liker ikke at det blir så ukontrolert, så lar være og bruke den mere. Kan ikke plukke egg i eget kar siden jeg skal bort på søndag.
Dagen for kjøp og salg
Ble en lang morgen med klargjøring av reker, mose, snegler og fisk jeg skulle ta med til by'n

Av en eller annen grunn så luktet det ille i 540 literen. så gledet meg ikke til å komme hjem å ta fatt på den og finne noe dødt.. har jo savnet de tre minste PB'ne i en måned..

Plukket ut alle eplesneglene uten om tre som går i 540 literen, og tre som går sammen med dolkestikktetraene. Trodde jeg. når jeg kome hjem var det fremdeles minst 3-4 stykk igjen i 250 literen...

Døde en l144 til i 250 literen og den minste l204. i forgår. Irriterer meg når slikt skjer, alle vannverider er supre. bytter vann jevnlig osv.. fikset ut de to L144 jeg fant og plaserte de i sammen med dolkestikktetrane, siden jeg har solgt de ancistrusene som gikk der.. Mistenker at det er en av ancistrusene som har drept de små mallene som har strøket med i 250 literen, men umulig å si.. de døde fiskene jeg har funnet har vært velidg godt i hold og sett friske og fine ut..

kjøpte en Eheim 2028 brukt i dag.Liker den pumpen godt, og synes ikke noe serlig om tetratec 1200 som jeg har i 540 literen sammen med en eheim 2215.( og en to fluval3+. Får se hva som blir kombinasjonen der etterhvert. mulig det blir tetratec og 2028.. den får hvertfall stå og kjøre seg igang et par mnd mens jeg tenker på kombinasjonen. Nå er det 5 filter og en sirkpumpe i det karet.. tror det skal holde.

Hadde ut alle planter, røtter huler og slikt av karet. fant ikke noe dødt. var ikke noe gasslommer i sanden, og ingenting av det jeg tok ut luktet vondt. De tre savnede pb'ne var under den ene roten. De hadde vokst sinnsykt mye og var veldig godt i hold. Ble kjempeglad når jeg så dem..

Corydorasne i 128 literen ser bra ut, utenom et par stykker osm plutselig i løpet av et par dager var helt avmagret.. lurer på om de kan ha noen form for parasitt.. er bare to stk, resten ser veldig bra ut nå.. De så avmagret ut i forgår, men nå i dag ser de mye bedre ut igjen.. skjønner meg ikke på dem.. lar dem gå der og set det an. JEg drar uanset ti morgen og blir borte i 10 dager. Så noe medisinering er de tikek vits å starte på..

Vurderer å ta livet av de 30 minste Blåguramiene jeg har igjen... får ikke solgt dem, butikker bvil ikke ha dem. og jeg får ikke gitt dem bort.. Må tenke på det til i morgen, så tror jeg nok det lbir å renske bort litt. Er uansett en 4-5 stk som er så små at de ikke er noe å gi bort eller selge uansett at de skal bort. så får se om det er flere som slår følge..

Nede for å gi kveldsmat til mallene nå og da hadde Ancistrusene som har en egen 112 liter sluppet et kull til med yngel. er ikke så store kull kanskje 20 til. og en 15-20 i forrige, men hunnen er jo ikke store snella.. hun va rforøvrig fremme og så ut som hun begyne å bli klar til en ny runde egglegging..
Da var jeg hjemme igjen etter 10 dager på styrnefjellet. Skredredningskurs. Veldig gøy!

Tempen i kjelleren var litt vel høy når je gkom hjem, noen av karene var over 30 grader, men de hadde fisk som ikke brys seg om det så gjør ikke noe.

128 literen med corydoras var et begredelig syn. Ser ut som alle 13 er i live enda, men er nok en eller annen form for parasitt eller noe.

Ser ut som hvite ormer som stikker ut av coryene. 2-3 mm lange. 1 er veldig hardt rammet og ser tynn og skral ut. 2 er hardt rammet men ikke så tynne.

Behandlet med esha exit og esha 2000, så får vi se om det blir noe bedre. Alle sammen spiser og virker friske og raske ot uberørte av parasittene/sykdommen.

Ellers ser det greit i resten av karene. så bare 1 L144 ved første øyekast, men håper den andre er der også.

Trillene så ut til å være i form, men uten å studere så så jeg bare en av ynglene der. Håper de andre har klart seg også.
Tenkt en del siste døgn. må selge unna en del fisk da det blir litt for mye borte det neste året til at jeg synes det er forsvarlig å ha så mange kar gående. Jævlig surt , spesielt siden mange av mallegruppene akkuratt har blitt kjønnsmoden, eller er på vei til å bli det. Kommer jo til å tjene litt penger på jobbingen, så planen er å invistere i reolen jeg har sett på med automatisk vannbytte og forautomater. Da er det lettere å dra bort en det er nå.

Ble glad når jeg kom i kjelleren i stad. Aeneusen som så ut som helvete i går var nesten symptomfrie nå. Den hardest rammede var død. Burde avlivet den i går, men siden den spiste og svinset rundt så lot jeg den være. De to som var hardt rammet kunne en se at hadde vært syke, men var nesten helt frie for hvite områder og alle "trådene" ut av kroppen var borte. Var til og med lekstendenser i karet. Hurra for Esha. Angrer litt på at jeg ikke bare behandlet dem med en gang jeg hadde kjøpt dem. Men de har jo ikke hatt noen symptomer på noe før, uten om de som var lit tynne en liten stund.. Neste gang så får jeg behandle med en gang og ikke vente.. Lurer ogs på om jeg skal behandle lenger en det som står på bruksanvisning? Noen som har erfaringer her?

Er nå 12 coryer igjen i karet, så har mistet halvparten. Begynte med 24. 15 Aeneus og 9 Corydoras melanotaenia . Så viudt jeg kan se er det bare 1 melanoteania igjen. Så det er de det har gått hardest utover.

Planen var jo å ha disse i 540 literen, men vet ikke om jeg tørr det, selv om de blir symptomfire. Tror jeg gir dem bort hvis noen tar sjansen på å ta i mot fisk som har vært så mye syk. Skal jo redusere i fiskebestanden så da er det jo greit å begynne med disse.

Forøvrig har 4 av 5 zebraer flyttet fra bak ene roten til området med tre huler. to av dem ligger i huleåpning. Den siste har laget seg en fin hule i roten og ser ut til å trives der.
Hvordan går det med deg, fiskene og akvareiene? Lenge siden du har skrevet noe nå!
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap